Ludzki umysł najlepiej zapamiętuje informacje, które zaprezentowane są w wizualny, uproszczony sposób. Tutaj doskonale sprawdzają się tytułowe infografiki. Taka forma contentu umożliwia kreatywne i atrakcyjne przedstawienie danych, procesów oraz różnego rodzaju zagadnień. Odbiorca od razu wie, o co chodzi, a szansa, że zainteresuje się tematem, wzrasta. Właśnie dlatego, infografiki wykorzystywane są w biznesie, także w e-marketingu.
Infografika – co to jest?
Infografika to graficzna wizualizacja informacji, danych, wiedzy na dany temat. Celem takiego contentu jest przedstawienie statystyk, procesów, złożonych pojęć, w przystępny, miły dla oka sposób. Infografika może zawierać twarde dane, informacje o etapach danego procesu, wykresy, grafy, elementy graficzne.
Infografiki wykorzystywane są w wielu branżach, często pojawiają się w mediach społecznościowych, w artykułach blogowych, raportach czy poradnikach. Wyróżnić możemy grafiki porównawcze, statystyczne, edukacyjne, procesowe i inne.
Rodzaj infografiki | Opis | Zastosowanie |
---|---|---|
Infografiki porównawcze | Porównanie różnych elementów lub rozwiązań – co najmniej dwóch. Prezentacja różnic i podobieństw | Porównanie produktów, wariantów usług, działań konkurencji |
Infografiki statystyczne | Zawierają dane liczbowe, wykresy słupkowe, kołowe, liniowe, pokazują tendencje spadkowe lub wzrostowe | Raporty finansowe, badania rynku, analiza działań prowadzonych w różnych okresach |
Infografiki informacyjne | Przedstawiają ogólne informacje na dany temat, w prosty sposób wyjaśniają pojęcia | Często pojawiają się w e-bookach, artykułach, przewodnikach i poradnikach |
Infografiki procesowe | Przedstawiają konkretny proces, następujące po sobie czynności, zdarzenia | Opis procesów biznesowych, produkcyjnych, edukacyjnych, przepływów pracy, procesów technologicznych |
Infografiki chronologiczne | Przedstawiają wydarzenia w porządku chronologicznym, pomagają zrozumieć rozwój danego procesu na przestrzeni czasu | Historia firmy, procesy ulepszania produktów, wydarzenia historyczne, harmonogramy działań |
Infografiki edukacyjne | Wyjaśniają skomplikowane zagadnienia, definicje, zjawiska | Wykorzystywane podczas kursów, w materiałach edukacyjnych, w procesie zwiększania świadomości klientów |
Oczywiście, infografika może być miksem różnych rodzajów – zawierać na przykład wykres, porównanie oraz wyjaśnienie danego pojęcia. To, jaką grafikę przygotujesz, uzależnione jest od obranych celów, informacji, które chcesz przekazać. Pod uwagę weź także swoich odbiorców – ich wiedzę, oczekiwania oraz sposób, w jaki będą interpretować prezentowane dane.
Infografika – statystyki i ciekawostki
Zacznijmy od garści danych i statystyk.
- 65% marek wykorzystuje infografiki w swoich działaniach e-marketingowych. (Singlegrain)
- Artykuły zawierające infografiki odnotowują o 72% więcej wyświetleń niż artykuły bez infografik. (Singlegrain)
- Gdy usłyszymy daną informację, po trzech dniach pamiętamy zaledwie 10%. Jeśli jednak dana informacja zostanie w odpowiedni sposób zobrazowana, zapamiętywalność wzrasta do 65%. (Singlegrain)
- Infografiki udostępniane są trzy razy częściej niż jakikolwiek inny rodzaj treści. (Singlegrain)
- Infografiki mogą zwiększyć ruch na stronie www o 12%. (Demandsage)
- 61% odbiorców uważa, że infografiki są najlepszym sposobem na zapamiętywanie informacji. (Demandsage)
- 62% autorów treści wykorzystuje infografiki co najmniej dwa razy w tygodniu. (Demandsage)
- 56% profesjonalistów wykorzystuje infografiki w procesie realizacji wszystkich celów e-marketingowych. (Demandsage)
- 67% użytkowników twierdzi, że ciekawe infografiki są skuteczniejsze niż teksty. (Demandsage)
- Wpisy na Facebooku, zawierające obrazy generują dwa razy większe zaangażowanie. (Demandsage)
- Treści wizualne umożliwiają zwiększenie konwersji aż o 41%. (Present it)
- Tweety z obrazkami generują o 1,5 razy więcej retweetów niż posty bez elementów graficznych. (Present it)
- 55% użytkowników woli kolorowe materiały. (Wisma)
Historia infografiki
Tak naprawdę, początki infografik sięgają aż starożytności. Praktycznie każdy z nas, widział w tv, w Internecie czy w czasopismach, proste obrazy i symbole, które ktoś umieścił w jaskiniach czy piramidach. Można przyjąć, że były to pierwsze infografiki.
Współczesna forma infografiki rozwinęła się w XX wieku. Inne oblicze e-marketingu, popularność mediów społecznościowych, dostęp do narzędzi graficznych sprawiły, że omawiany content zaczął zyskiwać na popularności. Z czasem stał się sposobem komunikacji i budowy rozpoznawalności marki.
Infografiki – zastosowanie
Infografiki wykorzystywane są w różnych branżach, pojawiają się na stronach www i w sklepach e-commerce, w mediach społecznościowych, w raportach, w prezentacjach, a także w folderach, katalogach i ulotkach.
Funkcja | Opis |
---|---|
Strony www i sklepy e-commerce | Infografiki są doskonałym sposobem, by przedstawić zalety towaru, przebieg procesu produkcyjnego, historię marki, dowody słuszności |
E-marketing | Infografika znajduje szerokie zastosowanie w e-marketingu. Umożliwia prezentację etapów lejka sprzedażowego, danych demograficznych klientów, wyników kampanii reklamowej. Infografiki to także sposób, by zwiększyć zaangażowanie odbiorców, a nawet, pomnożyć konwersję |
Raporty, prezentacje, e-booki | Omawiana forma contentu umożliwia prezentację KPI, wniosków, tendencji, trendów, wyników finansowych w przystępny, zrozumiały sposób. Czytelnik, partner, klient dostaje wiedzę w pigułce |
Media społecznościowe | Infografiki doskonale sprawdzają się w mediach społecznościowych, umożliwiają skrótowe przekazanie ciekawych informacji, przyciągają uwagę odbiorców |
Komunikacja wewnętrzna | Infografiki wspierają komunikację wewnętrzną, na przykład z pracownikami. Za pomocą infografik można przedstawić ścieżki awansu, obowiązki na poszczególnych stanowiskach, politykę firmy, benefity itp. |
Edukacja i e-learning | Zwiększanie świadomości klientów, edukacja, szkolenia, prezentacja różnych pojęć to kolejne z obszarów, w których infografiki doskonale się sprawdzają |
Katalogi i foldery | Infografiki pojawiają się również w katalogach i folderach – zarówno tych online, jak i papierowych |
Infografika – dobre praktyki
- Prezentowane dane muszą być dokładne, wiarygodne i aktualne.
- Infografika może zawierać różne elementy – tekst, grafikę, diagramy.
- Nie przesadzaj z nadmiarem elementów, może to sprawić, że grafika będzie nieczytelna.
- Kolorystyka powinna być spójna, dostosowana do branży i tematu.
- Zastosowanie kolorów i pogrubień może pomóc w hierarchizacji informacji.
- Spójność i klarowność przekazu to kolejne, istotne kwestie. Każdy element powinien współgrać z innymi.
- Typowe błędy to m.in. nadużywanie różnych fontów i kolorów, przeciążanie infografiki nadmiarem danych, brak hierarchii wizualnej.
- Warto kierować się zasadą, że często więcej, znaczy mniej.

Infografika program – Canva i inne kreatory
Na rynku dostępnych jest wiele programów umożliwiających tworzenie infografik. Adobe Illustrator czy CorelDRAW, zapewnia bardziej zaawansowane narzędzia i większą elastyczność, co jest korzystne dla bardziej zaawansowanych użytkowników.
Kreator grafiki online
Wśród popularnych kreatorów grafiki online znajdują się narzędzia takie jak Canva czy Adobe Illustrator.
- Adobe Illustrator – to narzędzie umożliwiające tworzenie ilustracji, logo, ikon, infografik i innych elementów graficznych. Jest to rozwiązanie płatne, przeznaczone głównie dla zaawansowanych użytkowników. Ważne funkcje narzędzia to: przekształcanie grafiki płaskiej w trójwymiarową, oryginalne czcionki, wypełnienie kształtów kolorami i elementami, łatwe rozmieszczenia obiektów na ścieżce o dowolnym kształcie, precyzyjna wektoryzacja rysunków.
- Canva – to intuicyjne narzędzie umożliwiające tworzenie infografik oraz i nnych projektów. Wszystko działa na zasadzie „przeciągnij i upuść”. Użytkownicy do dyspozycji mają rozbudowaną bibliotekę szablonów, ikon, czcionek, grafik, zdjęć i innych elementów graficznych. Z obsługą narzędzia poradzą sobie nawet osoby bez doświadczenia.
Wśród innych, nieco mniej popularnych narzędzi, znajdują się Easel.ly, Tableau Public, Piktochart.
Infografika – przykłady
Infografiki mogą prezentować różne tematy i formaty. Poniżej kilka przykładów dotyczących e-marketingu.


Podsumowanie – infografiki
Infografika to nic innego, jak graficzna prezentacja danych, informacji, pojęć, może przedstawiać wykres, porównanie, proces. Taka forma contentu bardzo często umieszczana jest na stronach www i w sklepach e-commerce, jak również w mediach społecznościowych, w raportach, prezentacjach czy e-bookach. Dzięki infografikom można w przystępny sposób zaprezentować nawet skomplikowane dane, zainteresować odbiorców, zrealizować różne cele e-marketingowe.
Infografika w Canvie - jak to ugryźć?
Canva oferuje szeroką gamę szablonów pozwalających na stworzenie infografiki. Wystarczy wybrać odpowiedni w danym przypadku szablon, a następnie przeprowadzić edycję:
- zmienić kolory,
- dodać własne elementy graficzne, na przykład logo, zdjęcia, ramkę itp.,
- dodać tekst.
Gotowe!
Co to jest ikonografika?
Ikonografika to forma graficznej prezentacji informacji lub danych, wykorzystująca głównie ikony, symbole i minimalne elementy tekstowe. Jest to sposób na przekazanie skomplikowanych informacji w prosty i zrozumiały sposób.
Jak działa program Canva?
Canva umożliwia przygotowanie projektów graficznych – infografik, plakatów, prezentacji i innych materiałów wizualne. Narzędzie działa na zasadzie przeciągnij i upuść, dostępne są zróżnicowane szablony, elementy graficzne, opcje edycji tekstu.
Canva oferuje zarówno darmową wersję, która obejmuje podstawowe funkcje i zasoby, jak i płatną subskrypcję (Canva Pro, Canva for Teams), dzięki której można uzyskać dostęp do rozbudowanej biblioteki zasobów oraz zaawansowanych narzędzi.