Spis treści

Infografika – wizualizacja danych i sposób, by zatrzymać uwagę odbiorcy

Ludzki umysł najlepiej zapamiętuje informacje, które zaprezentowane są w wizualny, uproszczony sposób. Tutaj doskonale sprawdzają się tytułowe infografiki. Taka forma contentu umożliwia kreatywne i atrakcyjne przedstawienie danych, procesów oraz różnego rodzaju zagadnień. Odbiorca od razu wie, o co chodzi, a szansa, że zainteresuje się tematem, wzrasta. Właśnie dlatego, infografiki wykorzystywane są w biznesie, także w e-marketingu. 

Infografika – co to jest?

Infografika to graficzna wizualizacja informacji, danych, wiedzy na dany temat. Celem takiego contentu jest przedstawienie statystyk, procesów, złożonych pojęć, w przystępny, miły dla oka sposób. Infografika może zawierać twarde dane, informacje o etapach danego procesu, wykresy, grafy, elementy graficzne.

Infografiki wykorzystywane są w wielu branżach, często pojawiają się w mediach społecznościowych, w artykułach blogowych, raportach czy poradnikach. Wyróżnić możemy grafiki porównawcze, statystyczne, edukacyjne, procesowe i inne. 

Rodzaj infografikiOpisZastosowanie
Infografiki porównawczePorównanie różnych elementów lub rozwiązań – co najmniej dwóch. Prezentacja różnic i podobieństwPorównanie produktów, wariantów usług, działań konkurencji
Infografiki statystyczneZawierają dane liczbowe, wykresy słupkowe, kołowe, liniowe, pokazują tendencje spadkowe lub wzrostowe Raporty finansowe, badania rynku, analiza działań prowadzonych w różnych okresach
Infografiki informacyjnePrzedstawiają ogólne informacje na dany temat, w prosty sposób wyjaśniają pojęciaCzęsto pojawiają się w e-bookach, artykułach, przewodnikach i poradnikach
Infografiki procesowePrzedstawiają konkretny proces, następujące po sobie czynności, zdarzeniaOpis procesów biznesowych, produkcyjnych, edukacyjnych, przepływów pracy, procesów technologicznych
Infografiki chronologicznePrzedstawiają wydarzenia w porządku chronologicznym, pomagają zrozumieć rozwój danego procesu na przestrzeni czasuHistoria firmy, procesy ulepszania produktów, wydarzenia historyczne, harmonogramy działań
Infografiki edukacyjneWyjaśniają skomplikowane zagadnienia, definicje, zjawiskaWykorzystywane podczas kursów, w materiałach edukacyjnych, w procesie zwiększania świadomości klientów

Oczywiście, infografika może być miksem różnych rodzajów – zawierać na przykład wykres, porównanie oraz wyjaśnienie danego pojęcia. To, jaką grafikę przygotujesz, uzależnione jest od obranych celów, informacji, które chcesz przekazać. Pod uwagę weź także swoich odbiorców – ich wiedzę, oczekiwania oraz sposób, w jaki będą interpretować prezentowane dane.

Infografika – statystyki i ciekawostki 

Zacznijmy od garści danych i statystyk.

  • 65% marek wykorzystuje infografiki w swoich działaniach e-marketingowych. (Singlegrain)
  • Artykuły zawierające infografiki odnotowują o 72% więcej wyświetleń niż artykuły bez infografik. (Singlegrain)
  • Gdy usłyszymy daną informację, po trzech dniach pamiętamy zaledwie 10%. Jeśli jednak dana informacja zostanie w odpowiedni sposób zobrazowana, zapamiętywalność wzrasta do 65%. (Singlegrain)
  • Infografiki udostępniane są trzy razy częściej niż jakikolwiek inny rodzaj treści. (Singlegrain)
  • Infografiki mogą zwiększyć ruch na stronie www o 12%. (Demandsage
  • 61% odbiorców uważa, że infografiki są najlepszym sposobem na zapamiętywanie informacji. (Demandsage) 
  • 62% autorów treści wykorzystuje infografiki co najmniej dwa razy w tygodniu. (Demandsage) 
  • 56% profesjonalistów wykorzystuje infografiki w procesie realizacji wszystkich celów e-marketingowych. (Demandsage)
  • 67% użytkowników twierdzi, że ciekawe infografiki są skuteczniejsze niż teksty. (Demandsage)
  • Wpisy na Facebooku, zawierające obrazy generują dwa razy większe zaangażowanie. (Demandsage)
  • Treści wizualne umożliwiają zwiększenie konwersji aż o 41%. (Present it)
  • Tweety z obrazkami generują o 1,5 razy więcej retweetów niż posty bez elementów graficznych. (Present it)
  • 55% użytkowników woli kolorowe materiały. (Wisma)

Historia infografiki

Tak naprawdę, początki infografik sięgają aż starożytności. Praktycznie każdy z nas, widział w tv, w Internecie czy w czasopismach, proste obrazy i symbole, które ktoś umieścił w jaskiniach czy piramidach. Można przyjąć, że były to pierwsze infografiki. 

Współczesna forma infografiki rozwinęła się w XX wieku. Inne oblicze e-marketingu, popularność mediów społecznościowych, dostęp do narzędzi graficznych sprawiły, że omawiany content zaczął zyskiwać na popularności. Z czasem stał się sposobem komunikacji i budowy rozpoznawalności marki.  

Infografiki – zastosowanie

Infografiki wykorzystywane są w różnych branżach, pojawiają się na stronach www i w sklepach e-commerce, w mediach społecznościowych, w raportach, w prezentacjach, a także w folderach, katalogach i ulotkach. 

FunkcjaOpis 
Strony www i sklepy e-commerce Infografiki są doskonałym sposobem, by przedstawić zalety towaru, przebieg procesu produkcyjnego, historię marki, dowody słuszności  
E-marketing Infografika znajduje szerokie zastosowanie w e-marketingu. Umożliwia prezentację etapów lejka sprzedażowego, danych demograficznych klientów, wyników kampanii reklamowej. Infografiki to także sposób, by zwiększyć zaangażowanie odbiorców, a nawet, pomnożyć konwersję
Raporty, prezentacje, e-booki Omawiana forma contentu umożliwia prezentację KPI, wniosków, tendencji, trendów, wyników finansowych w przystępny, zrozumiały sposób. Czytelnik, partner, klient dostaje wiedzę w pigułce
Media społecznościowe Infografiki doskonale sprawdzają się w mediach społecznościowych, umożliwiają skrótowe przekazanie ciekawych informacji, przyciągają uwagę odbiorców
Komunikacja wewnętrzna Infografiki wspierają komunikację wewnętrzną, na przykład z pracownikami. Za pomocą infografik można przedstawić ścieżki awansu, obowiązki na poszczególnych stanowiskach, politykę firmy, benefity itp.  
Edukacja i e-learning Zwiększanie świadomości klientów, edukacja, szkolenia, prezentacja różnych pojęć to kolejne z obszarów, w których infografiki doskonale się sprawdzają 
Katalogi i foldery Infografiki pojawiają się również w katalogach i folderach – zarówno tych online, jak i papierowych 

Infografika –  dobre praktyki

  • Prezentowane dane muszą być dokładne, wiarygodne i aktualne.
  • Infografika może zawierać różne elementy –  tekst, grafikę, diagramy.
  • Nie przesadzaj z nadmiarem elementów, może to sprawić, że grafika będzie nieczytelna. 
  • Kolorystyka powinna być spójna, dostosowana do branży i tematu.
  • Zastosowanie kolorów i pogrubień może pomóc w hierarchizacji informacji.
  • Spójność i klarowność przekazu to kolejne, istotne kwestie. Każdy element powinien współgrać z innymi.
  • Typowe błędy to m.in. nadużywanie różnych fontów i kolorów, przeciążanie infografiki nadmiarem danych, brak hierarchii wizualnej. 
  • Warto kierować się zasadą, że często więcej, znaczy mniej. 
infografika infografika co to
Infografika: co to?

Infografika program – Canva i inne kreatory

Na rynku dostępnych jest wiele programów umożliwiających tworzenie infografik. Adobe Illustrator czy CorelDRAW, zapewnia bardziej zaawansowane narzędzia i większą elastyczność, co jest korzystne dla bardziej zaawansowanych użytkowników.

Kreator grafiki online

Wśród popularnych kreatorów grafiki online znajdują się narzędzia takie jak Canva czy Adobe Illustrator. 

  • Adobe Illustrator – to narzędzie umożliwiające tworzenie ilustracji, logo, ikon, infografik i innych elementów graficznych. Jest to rozwiązanie płatne, przeznaczone głównie dla zaawansowanych użytkowników. Ważne funkcje narzędzia to: przekształcanie grafiki płaskiej w trójwymiarową, oryginalne czcionki, wypełnienie kształtów kolorami i elementami, łatwe rozmieszczenia obiektów na ścieżce o dowolnym kształcie, precyzyjna wektoryzacja rysunków.   
  • Canva – to intuicyjne narzędzie umożliwiające tworzenie infografik oraz i nnych projektów. Wszystko działa na zasadzie „przeciągnij i upuść”. Użytkownicy do dyspozycji mają rozbudowaną bibliotekę szablonów, ikon, czcionek, grafik, zdjęć i innych elementów graficznych. Z obsługą narzędzia poradzą sobie nawet osoby bez doświadczenia.  

Wśród innych, nieco mniej popularnych narzędzi, znajdują się Easel.ly, Tableau Public, Piktochart. 

Infografika – przykłady

Infografiki mogą prezentować różne tematy i formaty. Poniżej kilka przykładów dotyczących e-marketingu. 

infografika przykłady
Infografika: przykład
Infografika przykład
Infografika: przykład

infografika przykład

 

Podsumowanie – infografiki 

Infografika to nic innego, jak graficzna prezentacja danych, informacji, pojęć, może przedstawiać wykres, porównanie, proces. Taka forma contentu bardzo często umieszczana jest na stronach www i w sklepach e-commerce, jak również w mediach społecznościowych, w raportach, prezentacjach czy e-bookach. Dzięki infografikom można w przystępny sposób zaprezentować nawet skomplikowane dane, zainteresować odbiorców, zrealizować różne cele e-marketingowe. 

 

Infografika w Canvie - jak to ugryźć?

Canva oferuje szeroką gamę szablonów pozwalających na stworzenie infografiki. Wystarczy wybrać odpowiedni w danym przypadku szablon, a następnie przeprowadzić edycję: 

  • zmienić kolory,
  • dodać własne elementy graficzne, na przykład logo, zdjęcia, ramkę itp.,
  • dodać tekst. 

Gotowe!

Ikonografika to forma graficznej prezentacji informacji lub danych, wykorzystująca głównie ikony, symbole i minimalne elementy tekstowe. Jest to sposób na przekazanie skomplikowanych informacji w prosty i zrozumiały sposób.

Canva umożliwia przygotowanie projektów graficznych – infografik, plakatów, prezentacji i innych materiałów wizualne. Narzędzie działa na zasadzie przeciągnij i upuść, dostępne są zróżnicowane szablony, elementy graficzne, opcje edycji tekstu.

Canva oferuje zarówno darmową wersję, która obejmuje podstawowe funkcje i zasoby, jak i płatną subskrypcję (Canva Pro, Canva for Teams), dzięki której można uzyskać dostęp do rozbudowanej biblioteki zasobów oraz zaawansowanych narzędzi. 

Ocena strony: 5/5 - (2 głosów)
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Picture of Karina Zielińska
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Więcej z kategorii Wiedza