Operatory Google to sposób, by efektywniej korzystać z wyszukiwarki Google. Odpowiedni operator sprawi, że szybciej znajdziemy interesujące nas informacje, sprawdzimy, co dzieje się u konkurencji, wyeliminujemy witryny, które nas nie interesują. Jakie operatory będą szczególnie przydatne? Zachęcamy do lektury!
Operatory Google ‒ co to?
Czym są wspomniane operatory Google? To specjalne komendy, słowa i znaki, które wpisujemy w wyszukiwarkę Google, by wyselekcjonować, zmodyfikować wyniki wyszukiwania. To filtry, w znacznym stopniu upraszczające wyszukiwanie.
Dzięki odpowiednio dobranym operatorom możemy szybciej znaleźć interesujące nas produkty, informacje, a także zweryfikować, jak wyświetla się nasza strona www bądź witryny konkurencji, sprawdzić, czy nie występuje problem duplikacji.
Wyróżniamy kilkanaście operatorów, które dodatkowo możemy ze sobą łączyć.
Operatory Google ‒ przykłady
Jakie operatory mamy do dyspozycji? Poniżej krótka lista.
Site
Operator site: to sposób, by w wynikach wyszukiwania zobaczyć wyłącznie adresy URL wybranej przez nas witryny. Na przykład site:1stplace.pl. Taka komenda sprawi, że otrzymamy tylko podstrony 1stplace.pl.
To nie koniec. Możemy w jeszcze większym stopniu zawęzić wyniki wyszukiwania, na przykład ograniczyć się do podstron z danej domeny i zawierających konkretne frazy.
Załóżmy, że chcemy sprawdzić, jakie treści na temat słów kluczowych zostały opublikowane na stronie 1stplace.pl. Wpisujemy więc w wyszukiwarkę operator site:1stplace.pl słowa kluczowe.
Cudzysłów
Operator site: plus domena, plus słowa kluczowe, na przykład site:zalando.pl: długa sukienka sprawi, że otrzymamy wyniki zawierające frazy: długa sukienka, długa,sukienka. Jeśli chcemy otrzymać frazę kluczową 1:1, wystarczy, że zastosujemy cudzysłów. Dla porównania wyniki z cudzysłowem i bez.
Minus
Kolejny operator to -, czyli minus. Pozwala on na wykluczenie z wyników wyszukiwania konkretnych słów kluczowych lub konkretnych domen. Szukamy frazy pozycjonowanie, nie chcemy jednak, aby w wynikach wyszukiwania pojawiła się witryna 1stplace.pl. Wpisujemy więc operator “pozycjonowanie”-site:1stplace.pl.
Intitle
Następnym, przydatnym operatorem będzie intitle. Użycie operatora intitle sprawi, że otrzymamy domeny zawierające w tytule ważne dla nas słowa kluczowe.
Załóżmy, że szukamy inspiracji na artykuły blogowe. Interesują nas postronny mające tytuł SEO. Co więc wpiszemy w wyszukiwarkę? Intitle:SEO
Info
Użycie operatora info sprawi, że w wynikach otrzymamy podstawowe informacje na temat interesującej nas strony www.
Allinurl:
Wyobraźmy sobie taką sytuację. Zbliża się ważna dla Ciebie impreza i szukasz wymarzonej sukienki. Chcesz, aby była to sukienka z dekoltem na plecach. Wpisujesz w okno wyszukiwania wspomnianą frazę, ale, oprócz sukienek z dekoltem, w wynikach wyszukiwania znajdują się również inne modele.
Tutaj pomocny będzie operator allinurl: sukienka z dekoltem na plecach. Otrzymujemy wyłącznie podstrony zawierające w adresie URL frazę sukienka z dekoltem na plecach.
Filetype:
Przydatnym operatorem jest także filetype. Taki operator umożliwia zawężenie wyników do plików będących w interesującym nas formacie, na przykład PDF, TXT, DOCX. Szukamy na przykład informacji na temat mycia zębów. Interesują nas jednak pliki w formacie PDF. wpiszemy więc operator mycie zębów filetype:pdf.
Cache:
Operator Cache: to sposób, by znaleźć ostatnią, zapisaną w pamięci podręcznej wersję strony www.
Related
Zastosowanie operatora related: sprawi, że w wynikach wyszukiwania pojawią się witryny podobne do tej, która nas interesuje. Załóżmy, że interesują nas strony www podobne do 1stplace.pl, wpiszemy więc:
Jak widać, operatory Google są bardzo pomocna i to zarówno podczas codziennego korzystania z wyszukiwarki, jak i przy analizie konkurencji, czy planowaniu strategii działań. Warto więc wypróbować kilka z nich, a jeśli zdadzą egzamin, wykorzystywać je podczas wpisywania fraz w wyszukiwarkę.