Pop-up, reklama pop-up, pop-up store

Spis treści

Pop-up – co to? Czy wyskakujące okienka to dobry pomysł?

Pop-up to znane wszystkim okienko, które nagle pojawia się na eksplorowanej stronie internetowej. Część użytkowników szczerze nie lubi takich niespodzianek. Inni natomiast, żywo interesują się prezentowanymi przez taki banner komunikatami. A jak to wygląda pod kątem biznesowym? Czy pop-upy są skuteczne i mogą zwiększyć konwersję?

Reklama pop up – co to?

Pop-up, w tłumaczeniu wyskakujące okienko, to dosłownie wyskakujące okienko. Jest to forma reklamy internetowej, która pojawia się na wielu witrynach – z pewnością spotkałeś się z nią nieraz.

Pop-up pojawia się w centralnej części strony www lub na marginesie. Może wyskoczyć od razu po rozpoczęciu eksploracji, w trakcie sesji lub w momencie, w którym potencjalny klient zamknie daną podstronę czy zrezygnuje z finalizacji zakupów. Okienko może zawierać treść, grafikę, elementy interaktywne.

Omawiana dziś forma reklamy wyświetlana jest w konkretnym celu, zawiera więc odpowiedni komunikat. Najczęściej są to:

  • Zachęta do zapisu na newsletter, np. Bądź na bieżąco z naszą ofertą. Zapisz się na newsletter i zgarnij rabat – 10% na pierwsze zakupy. 
  • Dodatkowy rabat – np. Już uciekasz? Dokończ zakupy z dodatkowym rabatem! Kod dla Ciebie: Wiosna10
  • Lead magnet- np. E-marketing Twojej firmy kuleje? Pobierz naszego e-booka o najczęstszych błędach w pozycjonowaniu 
  • Przypomnienie o koszyku – np. W Twoim koszyku czekają wyjątkowe produkty – pamiętasz i nich?

Ponadto, pop-up może dotyczyć różnego rodzaj promocji, zmian w ofercie, zaproszeń na webinar, szkolenie, konferencję. Dużą popularność zyskują też pop-upy interaktywne, np. koła fortuny czy maszyny losujące rabaty.

Często pop-upy spełniają funkcję czysto informacyjną – to także bardzo ważne. Wyskakujące okienko trudno przegapić, a to minimalizuje ryzyko, że potencjalny klient, pacjent, partner, przeoczy istotne ogłoszenie, dotyczące na przykład:

  • zmiany siedziby firmy,
  • przesunięcia godzin pracy,
  • nowego oddziału firmy,
  • zmiany numeru kontaktowego,
  • przerwy w pracy w danym okresie,
  • itp.

Pop-upy – statystyki i ciekawostki

  • W 2024 roku średni współczynnik konwersji okienek pop-up uzyskał wynik 4,01%. (Diviflash)
  • Pop-upy, które przypominają odbiorcy o porzuconym koszyku, mają najwyższą skuteczność. Współczynnik konwersji wynosi aż 17,12%. Przy czym, najlepiej działają okienka, które nie tylko przypominają, ale także zachęcają odbiorcę do zakończenia zakupów, np. rabatem, darmową dostawą, gratisem itp. (OptiMonk)
  • 7,49% – tyle wynosi skuteczność okienek, które zachęcają wartościową treścią, na przykład e-bookiem, do zapisu na newsletter. Wynik w wysokości 7,65%  uzyskują pop-upy, które do subskrypcji newslettera zachęcają rabatem.
  • Pop-upy wyskakujące na urządzeniach mobilnych, przynoszą lepsze rezultaty, niż okienka, które pojawiają się na komputerach stacjonarnych. W przypadku urządzeń mobilnych konwersja wynosi 4,27%, na urządzeniach stacjonarnych – 3,74%. (Diviflash)
  • Spin-to-win pop-upy, czyli pop-upy interaktywne, na przykład z maszyną losującą rabaty, generują o 125% wyższą konwersję niż tradycyjne okienka. (Wisepops)
  • Pop-upy zawierające obrazy generują konwersję w wysokości 4,74%, okienka bez elementów graficznych – 2,55%.
  • Testy A/B i staranna optymalizacja potrafią zwiększyć skuteczność pop-upów nawet o 123%. (Diviflash)
  • Im więcej pól musi uzupełnić użytkownik, tym współczynnik konwersji jest niższy. (Diviflash)
  • Kontekstowe pop-upy, czyli okienka dopasowane do aktywności użytkownika, mają największą skuteczność. Pop-up z darmową dostawą będzie bardziej atrakcyjny, jeśli pojawi się, po tym, jak użytkownik doda produkt do koszyka (zamiast w przypadkowym momencie). (Getsitecontrol)

Rodzaje pop-upów

Rodzaj pop-upuOpis
Exit-intentWyskakuje w momencie, w którym odbiorca chce opuścić stronę – pop-up ma na celu zatrzymanie uwagi odbiorcy. Taka reklama sprawdza się np. przy ratowaniu porzuconych koszyków
Time-delayedPokazuje się po określonym, spędzonym na stronie www czasie. Najczęściej stosowany, by zachęcić odbiorcę do udziału w wydarzeniu, zapisu na newsletter
Scroll-triggeredAktywuje się po przescrollowaniu określonej części strony. Sprawdza się przy ofertach kontekstowych
Click-triggeredWywoływany po kliknięciu konkretnego przycisku lub linku. Trafne rozwiązanie, gdy użytkownik wyrazi chęć poznania szczegółów oferty, rejestracji na wydarzenie
Entry pop-upPojawia się od razu po wejściu na stronę. Może to być powitanie, wybór języka, szybka promocja – większość użytkowników nie przepada za pop-upami na dzień dobry
Full-screen overlayZajmuje cały ekran, dalsza eksploracja witryny wymaga zamknięcia okienka
Gamified (np. Spin-to-win)Interaktywny pop-up z elementem gry (np. koło fortuny). Sprawdza się przy zbieraniu leadów, zwiększaniu zaangażowania, rozdawaniu rabatów

Pop-upy – najlepsze praktyki

Nieprzemyślane, źle przygotowane pop-upy przyniosą rezultaty w postaci irytacji użytkownika i opuszczenia strony www. Przy implementacji omawianego dziś rozwiązania warto więc zachować ostrożność i dobrze przemyśleć każdy krok.

  • Nie przesadzaj z liczbą okienek ✅

Użytkownicy różnie reagują na pop-upy, wiele osób ich po prostu nie lubi. Zachowaj więc ostrożność i nie przesadzaj z liczbą okienek. Warto też dać odbiorcy czas na eksplorację witryny, bez atakowania pop-upami na dzień dobry.

  • Twórz atrakcyjne treści ✅

Skup się na warstwie językowej i graficznej. Pop-up powinien zawierać jasny przekaz – taki, który zainteresuje odbiorcę. Ważna jest również estetyka – miłe dla oka kolory, wyraźny font to podstawa.

  • Wyłączenie reklamy ✅

Nic tak nie drażni odbiorców, jak mało interesująca reklama, której na dodatek  nie można wyłączyć. Wyraźny X w widocznym miejscu to konieczność.

  •  Personalizacja ✅

Pop-up powinien być dopasowany do intencji użytkowników. Skup się na tym, by  implementowane na Twojej stronie www okienka, były dopasowane do momentu sesji, wykonywanej przez odbiorcę akcji itp. Trafny pop-up to pop-up skuteczny.

  • Optymalizacja mobilna ✅

Pamiętaj o tym, że pop-up powinien w prawidłowy sposób wyświetlać się zarówno na urządzeniach desktopowych, jak i mobilnych. Reklamy nie mogą utrudniać eksploracji witryny.

  • Podstawowe dane ✅

W przypadku reklamy z formularzem, poproś wyłącznie o niezbędne dane, na przykład imię i adres e-mail. Każda dodatkowa informacja, np. nr telefonu, zawód, nazwa firmy itp. mogą sprawić, że użytkownik poczuje się osaczony, straci do Ciebie zaufanie i zrezygnuje w dalszych działań.

pop-up, reklama pop-up, jak zrobić, jak usunąć pop-up
Pop-up: reklama pop up, pop up store, pop up window

 

Jak przygotować pop-up? Wskazówki krok po kroku

Pop-up: najważniejsze działaniaOpis
Zdefiniuj celOkreśl, czy celem pop-upu jest zwiększenie sprzedaży zbieranie e-maili czy promowanie produktu
Wybierz narzędzie do tworzenia pop-upuGdy już przemyślisz podstawowe kwestie, wybierz platformę do tworzenia pop-upów, np. Get Response, Mailchimp, HubSpot. Upewnij się, że narzędzie integruje się z Twoją stroną
Zaprojektuj pop-upPlatformy oferują wiele szablonów, wybierz ten, który najlepiej pasuje do Twojej grupy docelowej i celów e-marketingowych. Dopracuj projekt – dodaj własny tekst, CTA itp. 
Określ warunki wyświetlaniaUstal reguły wyświetlania. Przemyśl, czy pop-up ma wyświetlać się wszystkim odwiedzającym czy wyłącznie konkretnej grupie, kiedy ma się pojawiać – od razu, po wykonaniu konkretnej akcji? Jak często ma pojawiać się na stronie? 
Implementacja Po zakończonej konfiguracji, zaimplementuj pop-up
Testuj i optymalizujPrzeprowadź testy A/B, analizuj współczynnik konwersji i, jeśli będzie taka potrzeba, przeprowadź prace optymalizacyjne

Pop-upy – największe wyzwania

Choć reklamy pop-up mają wiele zalet i mogą przynieść firmie wiele korzyści, to ich implementacja nie jest wolna od wyzwań. Są to przede wszystkim: 

  • Irytacja użytkowników: Reklamy typu pop-up często postrzegane są przez odbiorców jako uciążliwe i nachalne.
  • Blokowanie pop-upów: Wiele przeglądarek oferuje wbudowane blokery pop-upów, a to znacznie ogranicza skuteczność reklam.

Pop-up blocker – co to?

Pop-up blocker to, jak sama nazwa wskazuje, bloker okienek pop-up. Może to być specjalny program lub funkcja w przeglądarkach internetowych.

Blockery to doskonała ochrona przed niechcianymi reklamami, komunikatami, powiadomieniami itp.  Takie rozwiązanie ma swoje plusy i minusy. Z jednej strony, możesz eksplorować witrynę bez najmniejszych zakłóceń, z drugiej jednak, może ominąć Cię wiele interesujących promocji, rabatów, bonusów.

Pop-upy – podsumowanie 

Pop-upy to wyskakujące okienka, zawierające konkretny komunikat – może to być informacja o zmianie godzin pracy, rabat, lead magnet. Reklamy tego typu, często pojawiają się na stronach internetowych, sklepach e-commerce, portalach – co ciekawe, jeśli są dobrze skonfigurowane generują dość wysoki współczynnik konwersji. 

Pop-up: co to znaczy?

Pop-up to wyskakujące okienko, forma reklamy internetowej. Ale co ważne, ów termin może odnosić się także do innych elementów, a nawet obiektów, które pojawiają się niespodziewanie i są tymczasowe. Może to być np. fizyczna przestrzeń, jak sklep, restauracja czy galeria.

Aby odblokować okienka pop-up w przeglądarce Chrome, wejdź w ustawienia przeglądarki, odszukaj sekcję Prywatność i bezpieczeństwo, a następnie Ustawienia witryn, wybierz Pop-upy i przekierowania. Tutaj możesz zezwolić na pop-upy na wybranych stronach internetowych.

Sposób usunięcia pop-upu uzależniony od rodzaju reklamy. W przypadku reklam internetowych, często wystarczy kliknięcie ikony zamknij (zazwyczaj w formie krzyżyka). Jeśli chodzi o niechciane pop-upy, warto zainstalować blokery reklam lub skorzystać z ustawień przeglądarki internetowej do blokowania wyskakujących okienek.

Ocena strony: 5/5 - (2 głosów)
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Picture of Karina Zielińska
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Więcej z kategorii Wiedza