Branża it rozwija się w błyskawicznym tempie. Zapotrzebowanie na takie usługi jest spore. Wciąż też pojawiają się nowe firmy specjalizujące się w różnych działaniach z zakresu IT. Konkurencja jest więc spora. Jakie rozwiązania ze świata pozycjonowania i marketingu będą odpowiednie dla firm technologicznych? W jaki sposób zwiększyć współczynnik konwersji i dotrzeć do potencjalnych klientów? Przygotowaliśmy kilka wskazówek.
Branża it – pozycjonowanie i marketing
Firmy IT zajmują się tworzeniem aplikacji i stron internetowych, analizą, testowaniem i przetwarzaniem danych, szeroko pojętą technologią informacyjną. It to dziedzina obejmująca różne specjalizacje, wymienić możemy takie zawody, jak web developerzy, testerzy, programiści, analitycy, product owner, AR/VR developer, specjaliści od cyberbezpieczeństwa.
Pomocy takich fachowców, przynajmniej w niewielkim stopniu, potrzebuje niemal każda z firm. Jakie jednak działania należy przeprowadzić, by dotrzeć do grupy docelowej?
Pozycjonowanie, czyli widoczność w wynikach wyszukiwania
W przypadku stron internetowych firm IT poprzeczka stawiana jest bardzo wysoko. W końcu firma, która specjalizuje się w budowie stron internetowych, działa w świecie nowych technologii, tworzy aplikacje mobilne, nie może mieć kiepskiej jakości witryny. Potencjalni klienci, w dobie tak ogromnej konkurencji, nie tracą czasu na słabe strony. O co więc powinniśmy zadbać? Przede wszystkim o przejrzystą strukturę strony, bezawaryjne działanie, nowoczesny design. Niezmiernie ważne jest także to, by strona była widoczna w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.
Pozycjonowaniem strony dobrze zająć się jak najwcześniej. Jest to proces długotrwały – na efekty będziemy musieli poczekać klika miesięcy.
Dlaczego pozycjonowanie jest takie ważne?
Użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę konkretne frazy kluczowe, a Google w ułamku sekundy zwraca kilkadziesiąt stron wyników. Dla użytkowników liczą się jednak wyłącznie te witryny, które znajdują się w TOP10. Wyniki z drugiej bądź dalszych stron wyników wyszukiwania są praktycznie niewidzialne.
To właśnie witryny zajmujące miejsce na szczycie rankingu Google mają szanse na zwiększenie ruchu organicznego oraz zysków.
Audyt SEO i analiza konkurencji
Zanim rozpocznie się proces pozycjonowania, przeprowadzany jest audyt strony www. Taka weryfikacja dostarcza nam informacji na temat aktualnej widoczności w wynikach Google, elementów, które wymagają poprawy.
Audyt zweryfikuje, jakie działania umożliwią poprawę widoczności strony, jakie błędy w obrębie witryny sprawiają, że zajmuje ona niskie pozycje. Na podstawie audytu opracowywana jest strategia seo.
Dobór słów kluczowych a usługi informatyczne
Jakie słowa kluczowe wpisywane są w wyszukiwarkę przez użytkowników? Za pomocą jakiego słowa kluczowego klienci znajdą Twoją ofertę? Dobór fraz kluczowych to jedno z istotniejszych działań przy pozycjonowaniu stron. Odpowiednie frazy – takie, które pozwolą na zwiększenie widoczności i wygenerowanie zysków, powinny spełniać kilka warunków.
Przede wszystkim muszą opisywać Twoją ofertę – wprowadzanie klientów w błąd nie jest dobrym rozwiązaniem. Frazy powinny też być wyszukiwane przez użytkowników – sprawdźmy, jaka jest miesięczna liczba wyszukiwań poszczególnych zapytań. Istotna jest także konkurencyjność fraz (do najbardziej konkurencyjnych należą zazwyczaj ogólne frazy kluczowe).
Jeśli na daną frazę pozycje w TOP 10 zajmują ogromne, konkurencyjne firmy, dysponujące dużym budżetem, a Ty prowadzisz nieduży biznes, szanse na topowe miejsca będą niewielkie. W takim przypadku lepiej znaleźć inne rozwiązanie, zastosować frazy lokalne, frazy typu długi ogon.
Firma it – content
Twoja witryna internetowa nie zdobędzie wysokich pozycji w wyszukiwarce bez wartościowych treści. Teksty powinny zawierać słowa kluczowe, nagłówki h1, h2, h3. Istotne są opisy, podstrony sprzedażowe, zalecane jest także prowadzenie bloga firmowego. Blog firmowy z fajnym contentem będzie wspierać pozycjonowane strony, treści będą przydatne dla użytkowników szukających rożnego typu informacji. Najlepiej, aby artykuły blogowe publikowane były regularnie – Google docenia strony, na których przez cały czas pojawia się nowy content.
Pamiętaj, że teksty powinny być zrozumiałe dla Twoich klientów. Używanie specjalistycznego słownictwa, trudnych, nieznanych dla przeciętnego odbiorcy pojęć, może mieć skutek odwrotny do zamierzonego. Zadbaj o to, by potencjalny klient zrozumiał, co chcesz mu powiedzieć, wiedział, czym zajmuje się Twoja firma.
Profil linków – firmy z branży it
Roboty wyszukiwarek, ustalając ranking stron www, analizują różne czynniki. Jednym z nich jest profil linków zewnętrznych. Firmy działające w sektorze it powinny skupić się na pozyskiwaniu odnośników ze stron i portali ze zbliżonych segmentów rynku.
Linki możemy pozyskać poprzez publikację artykułów sponsorowanych, budowę stron zapleczowych, działania w mediach społecznościowych, outreach.
Wyświetlanie na urządzeniach mobilnych
Szczególne znaczenie, i to nie tylko w firmach it, ma poprawne wyświetlanie witryny na urządzeniach mobilnych. Użytkownicy bardzo często szukają usług informatycznych, specjalistów it, jak i innych usług i produktów, za pomocą smatrtfonów i tabletów. Słabe strony, które się zacinają, z niską prędkością ładowania, są szybko opuszczane przez klientów, a pozycjonowana firma traci szanse na konwersję.
Co więcej, Google w pierwszej kolejności indeksuje strony www przeznaczone do wyświetlania urządzeniach mobilnych.
Historia i autorytet domeny
Wyszukiwarka Google – korzysta z niej niemal każdy z nas. Google dba o to, by wyświetlać użytkownikom strony www i sklepy e-commerce w jak najlepszym stopniu dopasowane do oczekiwań, stanowiące odpowiedź na zapytanie. Najwyższe pozycje zajmują strony, które spełniają oczekiwania klienta, mające autorytet, z dobrą historią. Witryny z dobrą historią to takie, na które nie zostały nałożone kary od Google, nie stosujące metod black hat seo.
Skuteczny marketing w praktyce – firma it
Skuteczny marketing dla branży it i firm Software House? Marketing w praktyce branża it?
Jakie działania marketingowe pozwolą budować silną markę i ułatwią pozyskiwanie klientów? Spieszymy z odpowiedzią.
Oprócz widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania możemy zdecydować się na takie działania, jak publikacje wpisów w mediach społecznościowych, kampanie Google Ads, optymalizacja Profilu Firmy w Google (dawniej wizytówka Google Moja Firma).
Wizerunek marki
Pozytywny wizerunek firmy, to jak klienci postrzegają jakość usług i obsługi, to kwestie, których nie możemy pominąć, przygotowując strategię marketingową. W jaki sposób o to zadbać? Powinniśmy zacząć od pozytywnych opinii klientów. Pozytywne komentarze w mediach społecznościowych, na Profilu Firmy w Google, na stronie www z pewnością zadziałają na plus i zachęcą nowych klientów do skorzystania z usług Twojej firmy it.
Kampanie Google Ads
Kampanie Google Ads to kolejny sposób, by dotrzeć z ofertą do przyszłych klientów. Poszczególne kampanie dają nam wiele możliwości, możemy między innymi określić grupę docelową – wiek, zainteresowania, lokalizację klientów.
Kampanie wyświetlają się w różnych miejscach w sieci, na przykład w wynikach wyszukiwania, w sieci reklamowej, na YouTube.
Prawidłowo zoptymalizowane kampanie pozwolą zwiększyć świadomość marki, liczbę połączeń telefonicznych, odwiedzin strony www, pomnożyć konwersję.
Fora internetowe, społeczności, grupy
Wśród działań z zakresu marketingu możemy uwzględnić także wpisy na forach internetowych, na grupach w mediach społecznościowych. Wielu użytkowników właśnie tam szuka informacji, wskazówek, ofert z branży it. Warto więc zadbać o widoczność firmy w takich miejscach.
Profil Firmy w Google
Po wpisaniu zapytania w wyszukiwarkę widzimy nie tylko organiczne i nieorganiczne wyniki wyszukiwania, ale także Profile Firmy w Google. Prawidłowo zoptymalizowany Profil Firmy w Google widoczny będzie widoczny nie tylko z poziomu wyników wyszukiwania, ale także na mapach Google.
Profil Firmy w Google daje nam wiele możliwości. Możemy umieścić najważniejsze informacje o biznesie, oferowanych usługach, opublikować zdjęcia. Kolejna opcja to tworzenie krótkich wpisów. Wpisy na temat nowych technologii, analizy danych, usług it i innych kwestii z branży it mogą okazać się interesujące dla klientów.
Dzięki wizytówce użytkownik sprawnie znajdzie wskazówki dotyczące trasy do naszej firmy, godzin pracy, dane kontaktowe.
Media społecznościowe
Wielu Twoich potencjalnych klientów korzysta z mediów społecznościowych. Zadbaj więc o to, by Twój profil w mediach społecznościowych – na Facebooku, Twitterze, LinkedIn był interesujący dla grupy docelowej, by zawierał wartościowy content, estetyczne grafiki. Regularne publikacje, odpowiadanie na komentarze to sposób na budowę relacji ze swoimi odbiorcami.
Nie ma jednej, uniwersalnej recepty na sukces. Dla każdej, konkretnej strony www powinna być przygotowana indywidualna strategia działań.
Pamiętajmy też, że ważnym elementem strategii marketingowej, jak i strategii pozycjonowania jest nieustanna analiza, sprawdzanie efektów pracy i optymalizacja działań.