Spis treści

Pozycjonowanie vs. Google Ads – co wybrać do promocji małego biznesu?

Prowadzisz mały biznes? Zastanawiasz się, co zrobić, by docierać z ofertą do potencjalnych klientów? Dwie główne formy marketingu internetowego to pozycjonowanie (czyli widoczność w bezpłatnych wynikach rankingu Google) i reklamy Google Ads. Która opcja lepiej sprawdzi się w Twoim przypadku? Przyjrzyjmy się każdej z nich. 

Pozycjonowanie i Google Ads a rozwój Twojej firmy

Pozycjonowanie czy Google Ads (dawniej Google Adwords)? Właściciele firm, jaki i sklepów internetowych, często zadają takie pytanie. W związku z tym, że pomiędzy kampaniami Google Ads a pozycjonowaniem zachodzi wiele różnic, udzielenie jednoznacznej odpowiedzi jest trudne. Przed wyborem warto dokładnie przeanalizować plusy i minusy obu rozwiązań.

Aby wybrać, pod uwagę należy wziąć cele biznesowe, specyfikę branży, to czy Twoja firma działa sezonowo, czy przez cały rok. Bardzo ważne jest również to, czy zależy Ci na szybkich efektach, czy chcesz działać długofalowo, zbudować wiarygodność strony.

Google Ads – szybkie zwiększenie widoczności strony w Google  

Kampanie Google Ads to sposób, by szybko zwiększyć widoczność strony www w internecie. Reklamy widoczne są praktycznie od razu po uruchomieniu. Zyskujesz więc szanse na niemal natychmiastowe pomnożenie konwersji – zwiększenie liczby połączeń telefonicznych, wyższą sprzedaż, budowę rozpoznawalności.    

Google Ads – koszty kampanii 

Za wyświetlanie reklam pobierana jest opłata (najczęstszym modelem rozliczenia jest PPC, czyli płatność za każde kliknięcie reklamy). Płacisz więc dopiero wtedy, gdy klient zainteresuje się Twoją reklamą i kliknie link. Pamiętaj jednak, że po wyczerpaniu budżetu, reklama nie będzie już wyświetlana, a firma (jeśli działania marketingowe ograniczasz do Google Ads), przestanie być widoczna w sieci. 

Google Ads czy pozycjonowanie, organiczne wyniki wyszukiwania czy wyniki płatne
Promocja małego biznesu – Google Ads czy pozycjonowanie?

Ile zapłacisz za kampanię reklamową Google Ads?

Koszt kliknięcia uzależniony jest od branży, w jakiej działasz oraz od konkurencyjności słów kluczowych. Cena za klik waha się od kilku groszy do nawet kilkuset złotych. 

Jeśli nie optymalizujesz kampanii samodzielnie, ale współpracujesz z agencją e-marketingową lub z freelancerem, musisz pamiętać o kosztach związanych z obsługą kampanii. 

Przy ustalaniu rankingu reklamy Google bierze pod uwagę różne czynniki, między innymi jakość strony docelowej. Są to między innymi unikalne treści, zgodność treści na stronie z treścią reklamy. Może więc zdarzyć się tak, że aby poprawić ranking reklamy, konieczne będą zmiany na stronie, a to może generować koszty

Zalety i wady kampanii Google Ads

  • Kampania Google Ads wyświetla się w różnych miejscach w Internecie, nie tylko w wynikach wyszukiwania, ale także w sieci reklamowej Google, na YouTube, w karcie Zakupy (zalecane rozwiązanie dla sklepu internetowego oferującego konkurencyjne ceny), w sieci wyszukiwania.
  • Możliwość kierowania reklam do grupy docelowej, na przykład do użytkowników w konkretnym wieku, z konkretnej lokalizacji.
  • Natychmiastowe rezultaty. 

Kiedy zdecydować się na wybór reklam Google Ads?

Kiedy kampanie Google Ads będą dobrym wyborem? Przede wszystkim:

  • jeśli wprowadzasz do oferty nowe usługi/produkty
  • podczas akcji promocyjnych
  • w przypadku firm działających sezonowo
  • dla nowych firm.

Pozycjonowanie – widoczność w wynikach organicznych

Pozycjonowanie strony www bądź sklepu e-commerce to strategia długofalowa. Na uzyskanie satysfakcjonujących efektów, czyli widoczność w TOP 10 w wyszukiwarce Google, będziemy musieli poczekać nawet kilka miesięcy. Warto jednak uzbroić się w cierpliwość. Prawidłowo prowadzone działania dają długotrwałe efekty. Strony utrzymują widoczność nawet po zmniejszeniu zakresu działań, są widoczne w sieci jeszcze przez jakiś czas po przerwaniu działań. 

Ile kosztuje pozycjonowanie? 

Pozycjonowanie to także koszty. Najczęściej jednak płacimy stały abonament. Abonament obejmuje prace on-site (na stronie www) oraz off-site (poza witryną). Dokładny zakres prac ustalany jest na etapie podpisywania umowy z agencją seo. W zależności od branży, zakresu usług, kondycji witryny miesięczny koszt to około 800-2000 zł.

Zalety pozycjonowania 

Jakie są zalety działań seo?

  • Pozycjonowanie, jak wiadomo, ma na celu uzyskanie wysokich pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Witryny zajmujące pozycje na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, cieszą się największym zaufaniem wśród odbiorców.
  • Pozycjonowanie to najtańsza z form promocji, ów proces generuje mniejsze koszty niż reklama Google Ads.  
  • W ramach pozycjonowania prowadzona jest optymalizacja strony internetowej. Są to między innymi takie prace, jak optymalizacja prędkości ładowania, optymalizacja treści pod wybrane słowa kluczowe, przygotowanie unikalnych meta danych, przygotowanie przyjaznych dla użytkownika adresów url, wdrażanie treści. Pozycjonowanie stron to także linki zewnętrzne, które zwiększają autorytet domeny i stanowią dodatkowe źródło ruchu. Takie działania trwale podnoszą jakość strony, sprawiają, że jest bardziej przyjazna dla użytkownika.


Pozycjonowanie strony plus Google Ads, czyli opcja nr 3

Seo vs. Google Ads – co wybrać? Tak naprawdę nie musimy stawiać na samo pozycjonowanie bądź system reklam Google Ads. Złotym środkiem może okazać się połączenie obu rozwiązań.

Budowanie trwałej widoczności w wynikach wyszukiwania Google oraz reklamy dadzą nam możliwość docierania do klientów różnymi drogami, a to z pewnością przyniesie wiele korzyści.

Ocena strony: 5/5 - (1 głosów)

Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?