Search.Conference odbyła się 12 października 2018r. w Sopocie. Pierwsza konferencja pod tą nazwą zebrała ponad 200 uczestników z całego kraju. Zawierała 10 tematycznych wystąpień dotyczących Content Marketingu, E-marketingu oraz zagadnień SEO. Sam pomysł organizacji konferencji w takim miejscu z widokiem na morze był oryginalny, jednak czy również ciekawe były wystąpienia? Co czeka nas w przyszłości marketingu internetowego? Zapraszamy do lektury 🙂.
Jakie tematy pojawiły się na konferencji?
Ewolucja algorytmów Google – znaczenie contentu w strategii SEO w ujęciu ostatnich Quality Update „Robert Niechciał – Ignition”
W swojej pierwszej prezentacji Robert pokazał na przykładzie jak z czasem rośnie znaczenie wartościowych tekstów w witrynie oraz na co warto zwrócić uwagę przy ich tworzeniu. Czasy gdzie wyszukiwarka nie potrafiła rozpoznać form treści już dawno minęły. W obecnym trendzie wyszukiwarka zwraca uwagę na liczne synonimy, ogólną tematykę treści oraz zaawansowane wyrażenia, które potrafi połączyć w całość. Prowadzący zwrócił uwagę na takie zagadnienia jak poprawne dopasowywanie fraz, analizę słów konkurencji za pomocą funkcji „Content Gap” w narzędziu analitycznym Ahrefs oraz proces „Neural Machine”.
Budowanie wartości w Internecie – biznes – Wojciech Holeksa – Internetum
W kolejnej prezentacji zostały przedstawione przykłady na co dokładnie zwracać uwagę przy tworzeniu treści oraz dlaczego tak mało firm uzyskuje dobre efekty z Content Marketingu mimo, że używa go 80-90% firm w różnej formie. Prowadzący zwrócił uwagę na takie elementy jak systematyczność dodawania treści oraz dobrze dobrana strategia, która jest kluczem do sukcesu.
Omnichannel w e-commerce w dobie mody ma marketplace’y „Przemysław Strzałka – AGDmaster.com”
Przemysław Strzałka, CEO serwisu AGDmaster.com opowiedział o swoich doświadczeniach i sposobie na prowadzeniu działań marketingowych dla sklepu internetowego z wykorzystaniem tak zwanych portali marketplace. Popularne portale tego typu jak Allegro, Morele.net czy Facebook generują bardzo dużo sprzedaży, a jednak nie są przez wszystkich wykorzystywane. Jak pokazują badania, sam serwis Allegro posiada 40-50% udziałów na rynku polskiego e-commerce, dlatego zdecydowanie warto z niego korzystać – o ile posiadamy sklep internetowy. Korzystając z serwisów marketplace, efekt sprzedaży możemy uzyskać od razu, dzięki wykorzystaniu potencjału serwisów o dużym zasięgu. Warto wymienić też takie serwisy jak ceneo.pl, nokaut.pl, które również zwiększają zasięg naszych produktów. Cała prezentacja pokazywała praktycznie przykłady wykorzystywania marketplace na żywym przykładzie serwisu AGDmaster.com.
Content Marketing i SEO w pigułce – od planowania do realizacji „Michał Łyko – marketin9”
Michał Łyko, Operations Manager platformy content marketingowej marketin9, wskazał praktyczne przykłady elementów jakie powinny znajdować się w pisanych artykułach. Ciekawym elementem prezentacji było też kompleksowe planowanie przygotowań wytycznych dla copywriterów, dotyczących pisania dobrych tekstów. Prezentacja wyjaśniła najważniejsze czynniki mające wpływ na budowę dobrej treści na stronę.
Chcę inwestować w treść, ale się trochę boję… Case study „Sebastian Mioduszewski – Pracuj.pl”
Prowadzący na swój sposób pokazał dlaczego warto inwestować w treść oraz pokazał wyniki opublikowania dużej ilości artykułów w portalu Pracuj.pl, które okazały się sukcesem. Duża ilość prezentacji na temat jakościowej treści wskazuje, że warto iść tą drogą zarówno w dużych, jak i też małych firmach.
Jak uzyskać wzrost ruchu organicznego o ponad milion sesji miesięcznie? Case pkt.pl na wymagającym rynku z usługami Google- „Łukasz Kacprzak – pkt.pl”
Łukasz na przykładzie jednego z największego serwisu pkt.pl pokazał sukces swoich działań w okresie 2 letnich działań nad stroną. W prezentacji zostały omówione szanse i zagrożenia jakie na nas czekają w dużych portalach oraz jak można je wykorzystać lub pokonać. Pokazane przez Łukasza przykłady pokazują, że działania SEO należy brać pod uwagę długoterminowo oraz przy spadkach należy szukać kolejnych rozwiązań. Analiza i wdrożenia techniczne to klucz do sukcesu przy dużych brand’ach.
Różne podejścia do contentu – SEO dla Google News i treści evergreen Karol Soja – Wirtualna Polska
Karol Soja doświadczony specjalista SEO w takich markach jak Wirtualna Polska oraz Vestigio, pokazał jakie możliwości daje usługa Google News oraz jak poprawnie ją skonfigurować dla uzyskania odpowiednich korzyści. Mimo, że cykl życia pojedynczych artykułów w Google News jest dosyć krótki (1-2 dni), można w tym krótkim czasie wygenerować potężną ilość wizyt na swoją stronę. Prowadzący wskazał również na treści evergreen, w które warto inwestować ze względu na pasywną popularność.AI – Jak może wyglądać SEO w przyszłości? „Damian Sałkowski – Senuto”
Damian Sałkowski, Mistrz Polski SEO A.D. 2013 oraz współtwórca serwisu analitycznego Senuto, wskazał bardzo ważne czynniki jakie wpływają na ranking wyszukiwań w Google. Mimo, że temat dotyczył przyszłych możliwości, większość z omawianych przykładów jest już wdrażana oraz można je zaobserwować na całym świecie. Prezentujący wskazał też istotną zmianę do jakiej prawdopodobnie dążą inżynierowie Google czyli zmianę z „Search Engine” na „Answer Engine” – czyli dostarczenie odpowiedzi na pytanie użytkownika w jak najkrótszym czasie (dodatkowe widgety, boxy) oraz poprawienie rozumienia tekstów przez roboty wyszukiwarki. Damian wskazał też na bardzo ważną kwestię jaką jest analityka SEO. Dzięki wykorzystywaniu danych z wyników TOP dla danych fraz, jesteśmy w stanie za pomocą sztucznej inteligencji wybrać czynniki „prawdopodobnie” najważniejsze dla danej branży.
SEO w skali – wyzwania i strategie- „Przemysław Jakubowski – Allegro.pl”
Allegro to jak już wcześniej wspomniałem jedna z największych platform e-commerce w Polsce. Przemysław pokazał jakie zagrożenia czekają przy dużych projektach SEO, oraz zwrócił uwagę jak bardzo ważna w tego typu serwisach jest analityka SEO. W swojej prezentacji uchylił kilka ciekawych rozwiązań jakie stosuje grupa Allegro. Odpowiedział też na pytanie istotności wyodrębnienia do subdomeny archiwum.allegro.pl. Praca na dużych projektach to zdecydowanie duże możliwości, ale również duże zagrożenia na które trzeba uważać.
Link Juice w Link building’u – na koniec dnia to robi różnicę. Case study Robert Niechciał – Ignition
Na sam koniec konferencji Robert pokazał jakie linki warto pozyskiwać oraz gdzie ich szukać na przykładzie swojej strony. Zarówno w przypadku treści, jak i linków, jakość ma bardzo duże znaczenie. Google coraz bardziej stawia na jakość, dlatego warto zwrócić uwagę na jakość odnośników prowadzących do naszej witryny. Linkowanie to nadal jeden z najważniejszych czynników mających wpływ na pozycje strone. Jak powiedział prowadzący nawet najlepsze ferrari (treść) nie pojedzie bez paliwa (linki) co oczywiście daje sukces w SEO. Jak najbardziej, również i ja się pod tym podpisuję :-).
Podsumowanie
Konferencja Search.conference to moim zdaniem zdecydowanie dobre wydarzenie i pomysł na podsumowanie najnowszych trendów panujących w branży e-marketingu oraz szansa na nawiązanie kontaktów biznesowych. Lokalizacja i organizacja konferencji na najwyższym poziomie. Duża ilość prezentacji dotyczącej budowy treści , wskazuje jak ważna jest budowa wysokiej jakości treści w obecnych działaniach e-marketingowych wielu firm. Warto też zwrócić uwagę, na multikanałowość działań marketingowych, które dają największe efekty oraz odpowiednie planowanie kampanii SEO.
Jak pokazują wyżej wymienione prezentacje, działania SEO są długoterminowe, a na pierwsze efekty musimy czekać od 3 do 6 miesięcy, jednak z czasem inwestycja w pozycjonowanie jest coraz bardziej rentowniejsza. Na sam koniec warto wspomnieć, że SEO jako Organic Search to nadal 60-70% ruchu w większości polskich firm i sklepach internetowych, dlatego warto inwestować w takie działania.