Prowadzisz firmę? Z pewnością zależy Ci na maksymalizacji zysków, na tym, by klientów wciąż przybywało. Rozpoczynasz więc działania marketingowe i czekasz na efekt wow. Nie do końca tak to działa. Aby e-marketing przynosił korzyści Twojej firmie, wszystkie kroki muszą być dobrze przemyślenie, prowadzone regularnie, dostosowane do potrzeb potencjalnych klientów. Bez względu więc na to, w jakiej branży działasz, pierwszym etapem powinno być przygotowanie strategii marketingowej.
Czym jest strategia marketingowa? Jak stworzyć strategię marketingową? Wyjaśniamy!
Strategia marketingowa definicja
Zgodnie z definicją, strategia marketingowa to zbiór zasad postępowania, określonych działań. To spójny plan, dzięki któremu w jak najlepszym stopniu zadbamy o rozwój przedsiębiorstwa i maksymalizację zysków.
Tworząc strategie marketingowe, powinniśmy wziąć pod uwagę wiele czynników. Nie możemy pominąć roli zasobów przedsiębiorstwa, sytuacji rynkowej, potencjalnych zagrożeń. Wyróżniamy różne rodzaje strategii marketingowych.
Stratega marketingowa – co to jest?
Osiągnięcie sukcesu firmy – jedni twierdzą, że to wykonalne zadanie, inni, że nie jest możliwe. Jak jest w rzeczywistości?
Przede wszystkim wymaga pracy. Musimy mieć jasno wyznaczony cel i krok do kroku zbliżać się do jego realizacji. Nie trafimy do celu, jeśli będziemy poruszać się na oślep. Konieczna jest przemyślana strategia działania, spójny plan uwzględniający mocne i słabe strony firmy, produktu, marki.
By zaistnieć w umysłach grupy docelowej, osiągnąć cel, zainteresować potencjalnych klientów
potrzebujesz przemyślanej, spójnej strategii marketingowej.
Proces tworzenia strategii marketingowej – najpierw poznaj swoją firmę
Dlaczego potencjalny klient, mogący zdecydować się na zakup innych produktów, mających podobne właściwości, miałby wybrać Twoją ofertę? Co wyróżnia markę, którą chcesz wypromować? Jak chciałbyś komunikować się z potencjalnymi klientami? Kim jest Twoja marka? Jak wygląda rynek? Jakie są aktualne potrzeby rynku?
Aby przygotowanie strategii marketingowej przyniosło oczekiwane rezultaty, musisz dobrze poznać markę, produkt. Szczegółowa wiedza na wspomniane tematy to podstawa działań marketingowych.
Do planowania strategii marketingowej, prowadzenia określonych działań, warto przejść dopiero po dokładnej analizie.
Strategia marketingowa przykład
Wiemy już, czym jest strategia marketingowa. To jednak połowa sukcesu. Musimy jeszcze opracować strategię firmy i to w taki sposób, by umożliwiła nam realizację wyznaczonych celów. Jak więc stworzyć plan marketingowy? Jakie elementy powinna zawierać strategia marketingowa? Jakie działania należy przeprowadzić?
Analiza grupy docelowej – ważny element strategii marketingowej
Aby dotrzeć do odpowiedniej grupy docelowej, najpierw musisz wiedzieć, kto stanowi odpowiednią grupę docelową w Twoim przypadku. Określenie grupy docelowej to jedno z istotniejszych działań.
Już na początku zaznaczamy, że grupa docelowa to nie wszystkie osoby, które które mogłyby kupić Twój produkt. Grupę docelową warto zawęzić, skupić się na konkretnych nabywcach, poznać ich potrzeby, oczekiwania.
Inne argumenty, inny sposób komunikacji będzie trafiać do studentów, inny do seniorów, jeszcze inny do rodzin z dziećmi.
Załóżmy, że sprzedajesz perfumy damskie. Kobieta mająca stałą, dobrze płatną pracę, mieszkająca w dużym mieście, lubiąca luksusowe produkty, raczej nie będzie zainteresowana takim samym flakonikiem jak studentka utrzymująca się z prac dodatkowych.
Określ więc wiek potencjalnych klientów, ich styl życia, status, możliwości finansowe.
Analiza konkurencji
Podczas planowania strategii marketingowej warto też poświęcić czas na poznanie strategii marketingowych konkurencji. Sprawdzić, jaki sposób komunikacji wykorzystują w działaniach marketingowych Twoi rywale. W jaki sposób docierają do grupy docelowej, czy działają w mediach społecznościowych, czy pozycjonują stronę www?
Oczywiście nie chodzi tutaj, aby kopiować działania innych firm, chodzi o to, by wykorzystywać słabe punkty konkurencji, znaleźć inspirację, zbudować lepszą strategię marketingową.
Cele marketingowe
Jak już wspominaliśmy powyżej, aby osiągnąć cel, najpierw trzeba go dokładnie określić. Cel typu, „żeby firma się rozwijała”, nie jest najlepszym wyborem. Przygotowanie strategii marketingowej powinno uwzględniać konkretny, mierzalny, określony w czasie, możliwy do zrealizowania cel.
Najczęstsze cele uwzględniane w strategii marketingowej to:
- zwiększenie rozpoznawalności marki,
- dotarcie do nowych grup odbiorców produktów, pozyskanie nowych nabywców,
- zachęcanie klientów do większych zakupów, poszerzenia pakietu usług,
- budowa pozytywnego wizerunku firmy,
- zwiększenie sprzedaży.
Warto jednak bardziej skonkretyzować obrane cele, na przykład:
- zwiększenie zysków o 10% w przeciągu 12 miesięcy,
- zwiększenie wartościowego ruchu na stronie internetowej o 50% w przeciągu 12 miesięcy.
Filary marki
Filary to ważne elementy strategii marketingowej, elementy, dzięki którym możemy zyskać przewagę konkurencyjną, maksymalizować zyski. Filary marki to przede wszystkim:
Insight
Jaka jest prawdziwa potrzeba Twoich klientów? Jakiego rozwiązania szukają? Jaki problem chcą rozwiązać?
RTB, czyli Reason to Believe
Reason to Believe to argumenty, dowody na to, że Twoja marka spełni dane obietnice. W jaki sposób, możesz udowodnić klientowi, że się nie zawiedzie?
USP, czyli Unique Selling Proposition
Unique Selling Proposition to unikalna cecha sprzedażowa, czynnik wyróżniający Twoją markę na tle innych.
Wartości marki (brand value)
Jakie wartości ma Twoja firma? Jak firma realizuje swoje cele, w jaki sposób dba o klientów, pracowników.
Dobór odpowiednich narzędzi a strategia marketingowa firmy
Czas na dobór kanałów komunikacji. E-marketing daje nam wiele możliwości. Korzystać możemy z różnych narzędzi, które ułatwią nam realizację wyznaczonych celów. Są to:
Pozycjonowanie strony www lub sklepu e-commerce
Pozycjonowanie to działania mające na celu zwiększenie widoczności witryny w bezpłatnych, czyli organicznych wynikach wyszukiwania.
Media społecznościowe
Możemy zdecydować się na prowadzanie profili w social mediach. Facebook, Twitter, Linkedin to zaledwie początek listy portali, z których korzysta wielu użytkowników. Ciekawy profil to sposób na zwiększenie rozpoznawalności i budowę społeczności wokół marki.
Kampanie Google Ads,
Kampanie Google Ads pozwolą na szybkie dotarcie do wybranej grupy docelowej. Dzięki kampaniom możemy zyskać widoczność w wielu miejscach w sieci.
Strategia marketingowa – inne sposoby komunikacji
Z jakich jeszcze rozwiązań możemy korzystać, aby realizować cele marketingowe?
- Content audio i video – webinary autorskie i gościnne, kanał na YouTube, podcast.
- Content graficzny – autorskie grafiki, infografiki.
- Optymalizacja Profilu Firmy w Google, regularna publikacja wpisów.
- Publikacje na portalach zewnętrznych – najlepiej mających autorytet, związanych tematycznie z naszą branżą.
- Wpisy na forach internetowych, w społecznościach.
- E-mail marketing.
- E-boki.
- Inne akcje promocyjne.
Działania promocyjne to nie tylko digital marketing, zdecydować się możemy także na klasyczne formy promocji, na przykład na wydruk katalogów, folderów informacyjnych.
Zalecane są także wyjazdy na targi, eventy, konferencje.
Sposób komunikacji – ważny element działań marketingowych
Jak elementy strategii marketingowej, to oczywiście sposób komunikacji. Zawsze powinniśmy pamiętać o efektywnym komunikowaniu z grupą docelową. Obierz spójny styl, pasujący do Twoich klientów. Pamiętaj, aby przekazywane komunikaty były zrozumiałe dla odbiorców (zarówno z sektora B2B, jak i B2C).
Strategia komunikacji powinna być spójna, zgodna z wartościami, jakie prezentuje Twoja firma. Czy lepszym rozwiązaniem będzie elegancka komunikacja czy raczej content z odrobiną humoru?
Plan marketingowy
Po opracowaniu strategii marketingowej przychodzi czas na plan marketingowy. Plan marketingowy, czyli szczegółowy opis zaplanowanych działań, realizacji różnych prac.
Czy wszystkie działania marketingowe przeprowadzimy samodzielnie, czy dysponujemy odpowiednimi zasobami? Jakie przykładowe działania wolimy zlecić specjalistom? Jakie budżety marketingowe są konieczne, by zrealizować strategię marketingową? Jak długo będziemy czekać na rezultaty? Jak duże środki musimy przeznaczyć na pozycjonowanie strony www, a jakie na kampanie Google Ads?
Jeśli zdecydowałeś się na działania w social mediach, jak często będą pojawiać się wpisy, o jakim charakterze, czy będą promowane, jaka grafika będzie dołączona do postów?
Odpowiedź na te wszystkie pytania powinna znaleźć się w planie marketingowym.
Strategia marketingowa – analiza
Tworzenie strategii marketingowej to nie wszystko. Gdy już zaczniemy wdrażać zaplanowane działania, nie możemy zapomnieć o sprawdzeniu ich skuteczności. Dzięki temu dowiemy się, które działania sprawiają, że wyróżniasz się na tle konkurencji, przyczyniają się do wzrostu zysków firmy, a które sprawiają, że zamiast osiągnąć maksymalizację zysku, jesteś stratny.
Skrupulatna analiza pomoże też przy wytyczeniu najistotniejszych problemów i ich rozwiązaniu.
Dobra strategia marketingowa- dlaczego jeszcze jest ważna?
Proces decyzyjny polegający na jasno określonej strategii marketingowej pomoże utrzymywać spójną wizję promocji marki, produktu. Działania nie będą przypadkowe, ale dobrze przemyślane, rozplanowane w czasie, uwzględniające ważne wydarzenia.
W prawidłowy sposób opracowana strategia marketingowa pomoże w określeniu tego, jak ma wyglądać strategia komunikacji, pomoże podejmować strategiczne decyzje, pomoże podkreślić potencjał marketingowy Twojej firmy.
Dobra strategia marketingowa to także oszczędność czasu i środków finansowych. Dysponujesz przemyślanym planem, wiesz, jakie działania marketingowe i kiedy wykonać, kontrolujesz budżet.