Stopka strony internetowej – co powinna zawierać?

Spis treści

Stopka strony internetowej – co powinna zawierać?

Czym jest stopka strony internetowej, jaką pełni funkcję na Twojej stronie internetowej, co powinna zawierać? Czy stopka ma realne znaczenie w procesie pozycjonowania? Na te i inne pytania odpowiedź znajdziesz w poniższym artykule. Zapraszamy do lektury!

Zacznijmy od tego czym jest stopka na stronie internetowej. Stopka jest kluczowym punktem informacyjnym dla naszego klienta, który wskazuje na najważniejsze informacje odnośnie naszej działalności i tego jak się z nami skontaktować.

Miejsce stopki jest na samym dole strony internetowej i co warto zaznaczyć wyświetla się na każdej podstronie, dzięki czemu należy szczególnie zadbać o jej wygląd i praktyczne elementy. Jeżeli potencjalny klient przewija naszą witrynę aż na sam dół, warto umieścić tam najważniejsze elementy, których prawdopodobnie szuka oraz zadbać o to by go nie zniechęciła od skorzystania z naszych usług.

Stopka strony, a jej wpływ na SEO.

Oczywiście nie możemy jednoznacznie stwierdzić, że stopka jest niezbędna w walce o coraz lepsze pozycje. Jest wiele teorii twierdzących, że aktualnie jej wdrożenie nie ma żadnego wpływu na pozycjonowanie strony internetowej, jednak nie możemy się z nimi w 100% zgodzić. Dobrze zbudowana stopka, która posiada szereg niezbędnych informacji, mapę z dojazdem, dodatkowe menu, dane kontaktowe czy informacje o promocjach i zapis do newslettera nie dość że pomaga skierować użytkownika do często najbardziej kluczowych fragmentów serwisu.

Stopka strony www a pozycjonowanie lokalne.

Jak pewnie wiecie, inne informacje powinny być zawarte w stopce strony internetowej lokalnego przedsiębiorcy, a inne w stopce sklepu internetowego. Skąd wynika różnica? Oczywiście stąd, że tego oczekuje klient, w konsekwencji czego oczekują również roboty Google. Z pewnością dużym atutem będzie umieszczenie danych rejestrowych firmy, dojazdu do siedziby, wszelkie kwestie związane z polityką prywatności oraz linki do mediów społecznościowych.

Oczywiście w/w odnośniki są podawane w różnej formie, na niektórych stopkach znajdziemy nawet formularz kontaktowy. Wszystko po to, aby potencjalny klient mógł w prosty sposób się z nami skontaktować i skorzystać z naszych usług. Zawarcie powyższych informacji w stopce z pewnością wesprze pozycjonowanie lokalne, dzięki temu więcej klientów dotrze do naszej strony.

Stopka strony a pozycjonowanie e-commerce.

Stopka na stronie sklepu internetowego przede wszystkim powinna zawierać niezbędne podstrony dotyczące np. polityka prywatności, płatności, dostawy, Tutaj umieszczanie danych rejestrowych firmy nie jest konieczne, ponieważ klient w łatwy sposób powinien je znaleźć w podstronach związanych z regulaminem czy też płatnościami.

W odróżnieniu od stron lokalnych firm w przypadku stopki sklepu internetowego powinny się znaleźć również takie odnośniki jak: wszelkie kwestie dotyczące obsługi konta w sklepie: proste logowanie, przypomnienie hasła, historia zamówień, dane kontaktowe, dodatkowe menu.

Co powinna zawierać stopka na stronie internetowej?

Zarówno w stopce strony internetowej lokalnej i globalnej działalności usługowej jak i sklepów internetowych warto dokonać analizy topowych konkurentów, gdzie możemy znaleźć wskazówki na co na początek zwrócić szczególną uwagę przy modernizacji swojej stopki. Biorąc pod uwagę analizę topowych stron internetowych, podstawowymi elementami, które należy umieścić w stopce strony www są:

stopka strony internetowej

1. Dane kontaktowe

Najczęściej są to informacje rejestrowe działalności jak: nazwa firmy, NIP, adres siedziby oraz godziny otwarcia. Aby ułatwić kontakt klientowi z naszą firmą warto umieścić w stopce interaktywny numer telefonu oraz adres e mail. Coraz więcej użytkowników korzysta z mobilnej wersji strony, więc z pewnością umożliwienie kontaktu za pomocą jednego kliknięcia będzie dodatkowym atutem.

2. Wskazówki dojazdu do firmy

W stopce warto zawrzeć wskazówki dotyczące dojazdu do siedziby, a najlepiej umieścić mapkę z wizytówką Google Moja Firma. Z pewnością ułatwi to dotarcie klienta do naszej siedziby i będzie dodatkowym atutem podczas weryfikacji strony przez roboty Google. Poprawnie wdrożona mapa google do stopki strony w wersji mobilnej bez problemu przeniesie użytkownika do aplikacji z wyznaczaniem trasy dojazdu.

3. Formularz kontaktowy

Jeżeli w stopce na stronie posiadamy miejsce do wykorzystania, dobrą praktyką szczególnie przy obsłudze strony lokalnej działalności jest umieszczenie dodatkowego elementu jakim jest formularz kontaktowy. Ułatwi to potencjalnemu klientowi kontakt z naszą firmą, a tym samym zwiększy szanse na skorzystanie z naszych usług.

4. Otrzymane certyfikaty i wyróżnienia

Dodatkowym elementem budującym zaufanie potencjalnego klienta oraz robotów Google do naszej strony jest udostępnienie pozyskanych certyfikatów. Taki element zdecydowanie urozmaica naszą stopkę oraz wyróżnia nas to na tle stron internetowych konkurencji.

5. Autor naszej strony www

W przypadku kiedy to nie my tworzyliśmy naszą stronę, a firma zewnętrzna – tworząc stopkę strony bardzo dobrą praktyką jest umieszczenie loga lub też nazwy firmy wykonawczej. Zawarcie informacji o tym kim jest autor naszej strony często skutkuje również kolejnymi współpracami.

6. Newsletter

Jeżeli aktywnie prowadzimy wysyłkę e mail dla stałych klientów dobrze jest umieścić taką informację w stopce strony. Najczęściej wiąże się z to z akcjami rabatowymi dla nowo zapisanych użytkowników do naszego newslettera, co z pewnością zachęci potencjalnego klienta do zakupu, a to pierwszy krok do budowania stałej relacji z klientem.

7. Social media

Często umieszczanym na stronie elementem są ikony do mediów społecznościowych. Przeważnie podczas korzystania z wersji mobilnych te elementy znikają lub też są ciężko dostępne. Dlatego też budując stopkę strony powinno się umieszczać tam ikony zawierające linki do naszych profili w social mediach.

8. Dodatkowe menu

Możemy w tej sekcji wykorzystać gotowe menu jakie obowiązuje na naszej stronie, lub też wyróżnić inne, naszym zdaniem najważniejsze podstrony.  Dobrą praktyką jest umieszczenie na dole w stopce elementów naszej witryny które mogą najbardziej zainteresować potencjalnego klienta i są korem naszej działalności.

9. Informacje handlowe

To jakie elementy powinny się znaleźć w tej sekcji w dużej mierze zależy od formy strony. Do najważniejszych z nich należą: polityka prywatności, regulamin, formy płatności, dostawa, proces logowania i zamówień. To tutaj jest również miejsce na linki do podstron na naszej stronie, które zawierają treści dotyczące reklamacji, zwrotu i wymiany towaru oraz reklamacji. Poprawne i rzetelne opisanie powyższych procesów z pewnością pomoże w działaniach SEO, aby nasza strona zdobyła zaufanie wyszukiwarki.

10. Wezwanie do działania – CTA

Skuteczne działanie marketingowe zwane CTA, czyli Call To Action to kluczowy element na naszej stronie – sprawia, że klient może w tej sekundzie podjąć odpowiednią decyzję o skorzystaniu z naszych usług. W stopce najczęściej występuje to w formie przycisku „Zadzwoń” „Skontaktuj się już teraz” „Wypełnij formularz kontaktowy, a to MY skontaktujemy się z Tobą” czy też „Zapisz się do newslettera i zgarnij rabat!”.

Podsumowanie

Budując stronę www lub też edytując sam element stopki należy przede wszystkim pamiętać, aby każda zawarta w niej informacja była kluczowa dla klienta oraz aby ta część strony nie była zbędnie urozmaicana o nadmiar treści. Zwracajmy uwagę , by stopka była spójna z resztą strony i poprawnie prowadziła użytkownika oraz roboty google w nawigacji po naszej stronie.

Ocena strony: 4.7/5 - (22 głosów)
Maciej Muchowski

Rozpoczął swoją karierę w branży SEO i marketingu w 2010 roku. Jego specjalizacją jest kreatywny link building oraz webdesign. W chwili obecnej największą przyjemność sprawia mu pozycjonowanie lokalne, którego optymalizację potrafi wykonać w ekspresowym tempie, nie tracąc przy tym, ani procenta jakości działania. Doskonale odnajduje się w skomplikowanych i zawiłych sytuacjach projektowych, kiedy nieocenione jest jego nieszablonowe podejście. W swojej bogatej karierze w branży SEO, tworzył strategie link buildingowe dla największych brandów w Polsce.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Reklamy PPC
Strony i sklepy
Social Media
Więcej z kategorii Wiedza