Inspiruj swoich odbiorców, dostarczaj im wartościowych treści, zmieniaj ich w klientów. W jaki sposób? Tworząc wartościowy content. Ale jak przygotować treść, która zainteresuje użytkowników i sprawi, że zostaną na dłużej na Twojej stronie? Copywritingiem zajmuję się od lat i mam dla Ciebie kilka wskazówek.
Jak pisać? Przydatne wskazówki, które często są pomijane
1. Ustal cele tekstu
Zanim zacznę pisać jakikolwiek tekst, zastanawiam się, w jakim celu ma powstać. Czy jest to treść do zakładki O nas, czyli tekst, który ma za zadanie opowiedzenie historii firmy, zaprezentowanie jej wartości? Czy może potrzebna jest treść ofertowa, która wskaże najważniejsze parametry produktu, dostarczy informacji na temat usługi?
Uważam, że jeszcze przed napisaniem pierwszego zdania, powinniśmy zastanowić się, dlaczego tworzymy dany tekst. Dobrze więc odpowiedzieć sobie na kilka pytań:
- Jaki rodzaj tekstu tworzysz?
- Czy treść ma edukować, bawić, sprzedawać, inspirować, zwiększyć rozpoznawalność marki, generować ruch?
- Czy tekst ma być skierowany do obecnych klientów, którzy na przykład już zakupili nasz produkt czy chcemy dotrzeć do użytkowników, którzy nie znają jeszcze naszej oferty?
2. Poznaj swoich klientów
Zawsze staram się w jak najlepszy sposób poznać użytkowników, do których skierowany będzie dany tekst. Im bardziej poznasz swoich klientów, tym lepiej – dla Ciebie i Twojego biznesu.
Firmy o różnej specyfice działania wydają duże kwoty na to, by lepiej poznać swoich odbiorców. Przeprowadzane są ankiety, badania, wywiady. Jeśli chcemy spełnić potrzeby klientów, najpierw musimy je dobrze poznać.
Zastanów się więc, do kogo mówisz w swoim tekście. Czy są to seniorzy, przedsiębiorcy, rodziny z dziećmi, studenci? Gdy już zdefiniujesz swoich odbiorców, wejdź w buty klienta i pomyśl, co może być dla niego niejasne, jakich informacji potrzebuje.
W zależności od branży, warto porozmawiać z handlowcami, sprzedawcami, osobami z biura obsługi klienta, przejrzeć wiadomości od klientów. Pamiętaj także o obiekcjach. Jakie wątpliwości związane z zakupem oferowanych przez Ciebie produktów może mieć klient? Przyjrzyj się ewentualnym obiekcjom i je rozwiąż.
Sprzedajesz własnoręcznie wydziergane skarpetki, które są droższe od skarpet dostępnych z popularnych sieciówkach? Klient, który wejdzie na Twoją stronę www, może zastanawiać się, czy warto przepłacać. Opowiedz mu o tym, dlaczego warto. Na przykład, że Twoje skarpety robione są z wełny, bez domieszki sztucznych włókien, że stopa oddycha, że są cieplutkie. Że w porównaniu ze skarpetkami z sieciówek zapewniają wyższy komfort, że są unikalne – każda para jest inna, dostępna jest jedna sztuka z każdego wzoru.
3. Poszukaj inspiracji
W jaki sposób możemy się zainspirować? Oczywiście ważna jest analiza potrzeb i oczekiwań klientów. Pisząc tekst, wyobraź sobie, że rozmawiasz z przyjacielem. Jak możesz się zainspirować? Z własnego doświadczenia mogę polecić następujące metody:
- Korzystaj z narzędzi, na przykład z Google Trends, z Answer the public, z Ahrefsa, z Senuto.
- Sprawdź konkurencję. Dlaczego warto weryfikować działania rywali? Potencjalny klient, który będzie zainteresowany oferowanym przez Ciebie produktem bądź usługą, z pewnością nie ograniczy się wyłącznie do Twojej strony www. Sprawdzi też strony konkurentów. Zadbaj więc o to, by Twój content był lepszy. Aby stworzyć coś lepszego niż konkurencja, najpierw musisz zapoznać się z tym, co na swojej stronie ma konkurencja.
- Sprawdź, co Twoi klienci piszą w komentarzach, na forach internetowych, w mediach społecznościowych.
4. Zacznij pisać
Wiesz już, do kogo piszesz, znasz swoich odbiorców, przeprowadziłeś research konkurencji. Co dalej? Czas zacząć pisać. Sposobem, z którego korzystam bez względu na to, jaki tekst przygotowuję, jest plan treści.
Plan umożliwia rozplanowanie informacji, logiczny podział. Dzięki temu tekst ma przemyślaną strukturę, jest spójny, uporządkowany. Wiem o czym pisać, nie przeskakuję z jednego tematu na inny.
Na co jeszcze zwrócić uwagę?
- Bądź prawdziwy, pisz szczerze, zwracaj się do odbiorców takim językiem, aby mogli Cię zrozumieć.
- Tekst powinien być wartościowy dla użytkownika. Zadbaj więc o to, by znalazły się w nim wszystkie ważne informacje, by zawierał odpowiedź na pytania potencjalnych klientów. Nie używaj trudnych słów, które mogą być niezrozumiałe dla części użytkowników
- Jeśli dysponujesz dowodem słuszności, wykorzystaj go podczas tworzenia contentu. Dowodem słuszności mogą być statystyki, opinie klientów, certyfikaty, nagrody, opinie niezależnych instytucji.
Jak możesz ugryźć tekst?
Ciekawym sposobem może być przedstawienie procesu powstawania danego artykułu (zwłaszcza, jeśli wykonujesz go samodzielnie), zaprezentowanie, jak krok po kroku działa dany produkt, na czym dokładnie polega usługa. Przeprowadź klienta przez każdy etap. Współcześni konsumenci są bardzo świadomi, chcą wiedzieć za co i dlaczego warto zapłacić.
Obrazuj. Zadbaj o to, by użytkownik wyobraził sobie siebie i Twój produkt. Opisz krótką scenkę, w której Twój odbiorca zobaczy siebie.
Dla przykładu. Załóżmy, że prowadzisz sklep z dywanami. Zamiast pisać o tym, że oferujesz duży wybór dywanów w atrakcyjnych cenach i zapewniasz profesjonalną obsługę, przygotuj opisywaną powyżej scenkę, niech dotyczy np. dywanów do sypialni.
Budzisz się rano i zamiast chłodnej podłogi,
pod Twoimi stopami znajduje się miękki, puszysty dywan.
Czujesz przyjemne ciepło i nie możesz się nie uśmiechnąć.
Pisząc tekst, zawsze pamiętam także o korzyściach. Jakie konkretnie korzyści będzie miał klient, jeśli zakupi Twój produkt, zdecyduje się na Twoje usługi? Skup się na plusach o różnym charakterze, zarówno tych związanych z samym produktem, jak i korzyściach emocjonalnych. Zajmujesz się kompleksowym wykończeniem wnętrz?
Napisz o tym, jakie konkretnie prace wykonasz, i jakie korzyści będzie z tego miał klient. Meble na wymiar = wykorzystanie potencjału przestrzenią, więcej miejsca na różnego typu artykuły, ubrania, ukrycie ewentualnych niedoskonałości pomieszczenia. napisz także o tym, że klient zyska spokój, że nie będzie musiał zatrudniać kilku majstrów, że zaoszczędzi czas i energię, a po wszystkim będzie mógł cieszyć się funkcjonalną, estetyczną przestrzenią.
5. Sprawdź, czy wszystko okej
Na koniec sprawdź swój tekst. Przeczytaj go kilka razy, a za każdym razem zwróć uwagę na inną kwestię. Zobacz, czy treść nie zawiera błędów ortograficznych, interpunkcyjnych, merytorycznych. Zastanów się, czy zdania są zrozumiałe, czy tekst czyta się przyjemnie. W razie potrzeby, wprowadź poprawki.
Napisałeś już swój tekst? 4 rzeczy, o których powinieneś pamiętać
Masz już gotowy tekst? Co dalej? Warto pamiętać jeszcze o kilku kwestiach.
Stwórz infografikę, wideo
Gdy już przygotujesz tekst, zadbaj o to, by był przyjemny dla oka, by zachęcał użytkowników do lektury. Pamiętaj o interlinii, zaznaczeniu nagłówków, świetle na stronie www.
Content to nie tylko treść, ale również infografiki, wideo. Warto przygotować ciekawą grafikę, która przyciągnie wzrok użytkownika. Grafika powinna mieć odpowiednią nazwę i atrybuty alt.
Jeśli masz taką możliwość, przygotuj krótkie nagranie, webinar. Content wideo cieszy się coraz większą popularnością.
Pamiętaj o seo
Seo wciąż żyje. Warto więc zadbać o to, by tekst był zoptymalizowany zgodnie z zasadami pozycjonowania. Ważne są frazy kluczowe, ale pamiętaj, aby były rozpieszczone naturalnie, nie upychaj ich na siłę. W treści warto też umieścić linki wewnętrzne. Strona na, której znajduje się treść, powinna szybko się ładować.
Wypromuj swoje treści
Zawsze pamiętam o promocji treści. Stworzyłeś fajny artykuł blogowy? Pochwali się nim w mediach społecznościowych – przygotuje fajne wpisy, które zachęcają odbiorców do lektury. Na podstawie artykułu możesz też przygotować poradnik w wersji do pobrania.
Wracaj do swoich tekstów
Wracaj do swoich tekstów. Być może po pewnym czasie będą wymagały aktualizacji, rozbudowy.
Powodzenia!