Chat GPT – ostatnimi czasy jest o nim bardzo głośno. Czy jest to temat, którym warto się zainteresować? Zdecydowanie tak! W naszym artykule opowiemy o tym, jak działa GPT i w jakich pracach (nie tylko z zakresu e-marketingu), może być przydatny. Zajmiemy się również ograniczeniami sztucznej inteligencji i tym, czy ai jest w stanie zastąpić czynnik ludzki.
Chat GPT – co to?
Na początek kilka słów o tym, czym jest chat GPT. Chat GPT to rodzaj sztucznej inteligencji – AI, czyli Artificial Intelligence. Dzięki specjalnym algorytmom oraz dużym bazom danych, GPT odpowiada na różnego typu pytania, generuje treści, tytuły. Z GPT możemy porozmawiać na dowolny temat – odpowiedź (i to w miarę satysfakcjonującą), uzyskamy w ciągu kilku sekund.
Jakie dokładnie funkcje ma omawiana dziś sztuczna inteligencja? Przyjrzyjmy się poszczególnym z nich.
Kreatywne tytuły a sztuczna inteligencja
Kreatywny tytuł to sposób, by zainteresować użytkownika, zachęcić go do przeczytania artykułu, zapoznania się z rozdziałem w e-booku, z wpisem w mediach społecznościowych. Niestety, przygotowywanie ciekawego tytułu wielu z nas spędza sen z powiek.
Okazuje się, że chat GTP dobrze radzi sobie z generowaniem tytułów. W kilka sekund może przygotować przyciągające uwagę tytuły artykułów, wideo, filmów, podcastów itp. Dla przykładu. Poprosiłam GPT o przygotowanie 10 tytułów artykułu na temat płytek do kuchni. Oto propozycje:
Oczywiście listę dostarczonych przez GPT tytułów należy przejrzeć i poddać edycji, ale wszystkie propozycje są poprawne i mogą być świetną inspiracją.
Struktura treści, konspekty, briefy generowane przez ChatGPT
Przygotowanie konspektu pracy, struktury artykułu to czasochłonne zadania. Trzeba zapoznać się z tematem, przeprowadzić research, przeanalizować wiele informacji. Jak wygląda przygotowanie struktury artykułu blogowego przez GPT? Poprosiłam chat o strukturę artykułu o leczeniu kanałowym. Poniżej efekty pracy.
Struktura jest logiczna, przygotowany na jej podstawie artykuł z pewnością będzie wartościowy dla użytkownika.
ChatGTP może przygotować plan treści, brief, konspekt, strukturę. Ale, tak samo, jak w przypadku tytułów, trzeba wszystko przeanalizować, wprowadzić zmiany. Mamy jednak wersję roboczą, a to duża oszczędność czasu i energii.
Listy atrakcji, filmów a ai
Sztuczną inteligencję można też poprosić o wygenerowanie list, wskazówek, propozycji. Chat może przygotować listę komedii na wieczór z mężem. Po wpisaniu takiej komendy dostałam listę propozycji. O ile pojawiły się błędy, na przykład, zamiast filmu chat zaproponował serial, na liście znalazł się też film wojenny, całość była całkiem pomocna.
Po sprawdzeniu listy, zwróciłam GPT uwagę, że pojawiły się nie tylko filmy, ale też seriale i, że niektóre z propozycji nie są komediami. GPT przeprosił za pomyłkę, podziękował za zwrócenie uwagi i przygotował listę nowych tytułów.
Przepisywanie zdań i fragmentów treści
Przygotowałeś pierwszy akapit tekstu. Niby wszystko się zgadza, a jednak coś jest nie tak. AI służy pomocą. Wklejasz fragment treści i prosisz, by GPT przeredagował tekst na różne sposoby. Poniżej przykład.
Generowanie różnego typu treści przez ChatGPT (artykuły blogowe, sponsorowane, eksperckie)
A jak GTP radzi sobie z przygotowaniem artykułów i innych, dłuższych form treści? W pierwszej kolejności poprosiłam o przygotowanie struktury artykułu blogowego pod tytułem Krótkoterminowy wynajem aut. Następnie, aby GPT, na podstawie przygotowanej struktury, napisał artykuł blogowy na 2500 zzs. Poniżej fragment artykułu.
Treść jest zrozumiała, podzielona na akapity, ma nagłówki z frazami kluczowymi. Artykuł koniecznie trzeba poddać edycji, ale tak, jak w powyższych przypadkach, mamy już punkt wyjścia.
Treści w 1os.lp a ChatGPT
Poprosiłam też GPT, aby wcielił się w rolę higienistki stomatologicznej i przeprowadził z siedmiolatkiem krótką rozmowę na temat higieny jamy ustnej. GPT przygotował ciekawy dialog.
Czy sztuczna inteligencja radzi sobie z korektą treści?
Kolejna funkcja to korekta treści. Chat GPT w miarę dobrze radzi sobie z podstawowymi błędami ortograficznymi, z interpunkcją, sprawdza poprawność gramatyczną tekstów. Nie powinniśmy jednak w 100% polegać na korekcie GPT. Pamiętajmy, żeby po korekcie sztucznej inteligencji wszystko dokładnie sprawdzić.
Czy Chat GPT rozumie żarty, czy rozpoznaje treści agresywne?
Chat GTP, jako że jest sztuczną inteligencją, nie rozpoznaje żartów, potrafi jednak – na podstawie wzorców semantycznych i językowych, generować treści humorystyczne.
Jeśli chodzi o treści agresywne, obraźliwe, GPT ma ograniczoną zdolność do ich rozpoznawania. Jednak, na podstawie wzorców językowych, potrafi w pewnym zakresie to zrobić.
Potencjalne słowa kluczowe
W procesie pozycjonowania istotną rolę odgrywa dobór słów kluczowych. Tutaj ważna jest dokładna analiza, weryfikacja konkurencyjności danej frazy, miesięcznej liczby wyszukiwań. Co się okazuje, GPT może udzielić pewnych podpowiedzi w tym temacie. Uzyskane wskazówki wystarczy zweryfikować w innym narzędziu. Z pewnością ułatwi to dobranie odpowiednich fraz.
Pisanie kodu przez AI
Kolejna z funkcji czatu GPT to pisanie kodu. Za pomocą sztucznej inteligencji można szybko przygotować znaczniki schematu czy hreflangi.
Pomoc w tłumaczeniu tekstów
Możemy przygotować tekst w języku polskim i poprosić o przetłumaczenie na inny język, na przykład na angielski. Możemy także wkleić gotową już treść i poprosić o przetłumaczenie na inny język.
W czym jeszcze pomoże Ci ChatGPT?
Porady, wskazówki
Zapytałam GPT o rady w różnych kwestiach, na przykład, jak pracować z osobą, której nie lubię, co zrobić, gdy nie chce mi się pracować, jak prosić o podwyżkę, jak zachęcić dziecko do mycia zębów. Rady GTP nie różniły się od porad, które możemy znaleźć w sieci. Zatrzymajmy się przy ostatnim pytaniu, czyli, jak zachęcić dziecko do mycia zębów. AI przygotowało kilka fajnych porad.
Weszłam w dyskusję z AI i zapytałam, czy na pewno powinnam nagradzać malucha za to, że myje zęby. Odpowiedź brzmiała w następujący sposób:
Rozwiązanie prostych matematycznych zadań
Zadania matematyczne – wielu z nas za nimi nie przepada. Co się okazuje, chat GPT służy pomocą także w tej sprawie. Ponadto, AI nie tylko podaje wynik, ale tłumaczy kolejność prowadzonych działań.
Czy chat zastąpi copywriterów?
Czy chat GPT zastąpi copywriterów i innych specjalistów? Zgodnie z przewidywaniami nie. AI ma być wsparciem dla osób, które zajmują się copywritingiem, pozycjonowaniem stron i sklepów internetowych, szeroko pojętym marketingiem. Wykorzystanie sztucznej inteligencji ma pomóc zaoszczędzić czas, energię, ma dostarczać inspiracji. Czynnik ludzki jest jednak konieczny. Treści generowane przez AI wymagają poprawy, weryfikacji informacji.
Chat GPT – ograniczenia
O możliwościach GPT powiedzieliśmy już dość dużo. Czy GPT ma jakieś ograniczenia? Tak!
Brak emocji
Chat GPT to sztuczna inteligencja, narzędzie. Nie możemy mówić o emocjach, które są przecież niezmiernie ważne w procesie tworzenia contentu. GPT nie ma emocji, zdolności do empatii, posługuje się dostępnymi danymi. A w dobrym tekście emocji nie może zabraknąć.
Nieznajomość kontekstu GPT
GPT nie zna kontekstu, bazuje na danych. Obce mu są znajomość kontekstów, rozumienie otaczającej nas rzeczywistości. A znajomość kontekstu jest istotna przy tworzeniu treści o różnym charakterze.
Błędne informacje, usterki językowe
W generowanych przez GPT treściach mogą pojawić się błędne informacje, usterki językowe. Właśnie dlatego każdy przygotowany przez AI tekst należy sprawdzić i poddać edycji.
Problemy z nowymi danymi
AI bazuje na algorytmach i danych, które zna. Może mieć problem w sytuacji, w której pojawią się nowe informacje.
Google nie przepada za AI
Promocja biznesu w sieci to między innymi pozycjonowanie strony. Jakość treści stanowi ważny czynnik rankingowy. A jakie treści lubi Google – przede wszystkim pisane przez człowieka dla człowieka. Możemy więc podczas pozycjonowania wspierać się AI, ale nic poza tym.
Głównym celem opracowania Chat GPT jest wsparcie w różnych działaniach, a nie zastąpienie czynnika ludzkiego.
Jedna odpowiedź
Ten bot bo na razie jeszcze nie jest to niezależną inteligencją może okazać się bardzo pomocna. Dzięki niej nie tylko pomoże lepiej i szybciej tłumaczyć – ale będzie mógł to robić każdy. Google się nie popisało na przykład w jakości tłumaczenia swoim skryptem a więc Bard AI google też niekoniecznie będzie tak dobry jak Chat GPT lub inne w przyszłości. Obecnie jest walka kto pierwszy zdobędzie rynek technologiczny. Widzę także same pozytywy w takim rozwoju, niestety to wykosi szybciej czy później prace umysłową u ludzi… bo każdą niemal wykona maszyna.