wykrywacz ai wykrywacz treści ai

Spis treści

Ai detector (wykrywacz ai) – jak sprawdzić czy tekst napisał robot? Narzędzia i wskazówki

Minęły już prawie dwa lata, odkąd sztuczna inteligencja zagościła w agencjach e-marketingowych, content marketingowych, copywriterskich. Narzędzia AI są dużą pomocą przy tworzeniu tekstów o różnej tematyce (a także kodu, grafik czy wideo). I tutaj przechodzimy do sedna – jak rozpoznać treści AI? Czy istnieje sposób, by zyskać 100% pewności, że tekst został przygotowany przez copywritera, a nie przez sztuczną inteligencję? Teoretycznie, do dyspozycji mamy detektory AI, ale jak działają takie wykrywacze, czy wyniki są wiarygodne, czy lepiej traktować je z przymrużeniem oka? 

Ai detector – co to? 

Czym jest ai detector? To model językowy oparty na sztucznej inteligencji (AI). Jest to narzędzie, które analizuje tekst i określa, w jakiej części został on przygotowany przez człowieka, a w jakiej przez Ai –  np. przez Chat GPT czy Gemini. Taka weryfikacja jest bardzo pomocna, może wskazać, które fragmenty wymagają edycji, które brzmią naturalnie, a które nie do końca.

Jak działa detektor ai? 

Działanie detektora AI opiera się na zaawansowanych algorytmach – analizują one konkretne elementy tekstu: styl, strukturę, składnię. Narzędzie weryfikuje także wykorzystanie słów kluczowych, powtarzalność fraz, naturalne flow, którego zwykle brakuje w tekstach generowanych przez AI. 

Mamy jeszcze dwa bardzo istotne wskaźniki: 

  • Przewidywalność tekstu (perplexity) – teksty wygenerowane przez ai są przewidywalne, często zawierają określone konstrukcje i wyrażenia. Jak wszyscy wiemy, ai nie ma też emocji, kreatywności, nie rozumie kontekstu kulturowego.
  • Przypadkowość treści (burstiness) – treści pisane przez człowieka nie są przewidywalne, często zaskakują, zawierają oryginalne wnioski, są przesiąknięte emocjami. Taki content zwykle zawiera ciekawe porady i wskazówki, jest bardziej kreatywny i unikalny. 

Wykrywacz ai od strony użytkownika – jak działa? 

Jak wykrywacz ai działa od strony użytkownika? Tutaj wszystko jest bardzo proste. Wystarczy wkleić treści w wyznaczone miejsce i nacisnąć Enter bądź inny wskazany przycisk. Narzędzie wróci z odpowiedzią (z którą możemy zgodzić się lub nie) w przeciągu kilku sekund. 

Ai content detector – popularne narzędzia

Wybór detektorów ai jest dość spory – część narzędzi dostępna jest bezpłatnie, za inne trzeba zapłacić. Wśród dostępnych rozwiązań znajdują się: 

ZeroGPT

ZeroGPT to dostępne w sieci, bardzo intuicyjne narzędzie do wykrywania treści ai. Narzędzie podkreśla na żółto fragmenty, które prawdopodobnie zostały przygotowane przez sztuczną inteligencję. Końcowy wynik wyrażany jest w procentach, np. 11% tekstu prawdopodobnie zostało wygenerowane przez Ai

AI Text Classifier

AI Text Classifier to narzędzie opracowane przez OpenAI, które umożliwia wykrycie  treści generowanych przez modele AI, w tym oczywiście przez ChatGPT. Zgodnie z zawartą na stronie informacją, model był trenowany na języku angielskim, na tekstach przygotowanych przez osoby dorosłe. Tekst poddany weryfikacji musi mieć minimum 1000 zzs. Wyniki nie są podawane w procentach, jak w przypadku ZeroGPT, ale za pomocą skali: 

  • very unlikely,
  • unlikely,
  • unclear,
  • possibly,
  • likely AI. 

CopyLeaks

CopyLeaks to zaawansowane narzędzie z wieloma przydatnymi funkcjami, są to:

  • detektor ai,
  • detektor plagiatu,
  • wykrywanie plagiatu kodu źródłowego,
  • asystent pisania, 
  • klasyfikator ai, który umożliwia ocenę tekstów, 
  • zarządzanie sztuczną inteligencją. 

Skupmy się jednak na detektorze ai. Narzędzie wykrywa treści generowane przez Gemini, Chat GPT, Claude i obsługuje ponad 30 języków, w tym polski. Co więcej, wyróżnia się dokładnością – zgodnie z informacjami na stronie www, margines błędu wynosi zaledwie 0,2%. 

Originality.AI

Kolejnym rozwiązaniem jest Originality.AI. To narzędzie, z którego w ograniczonym zakresie można skorzystać bezpłatnie. Wynik dostarczany jest w procentach. W próbie, która wykonałam, wyniki był wiarygodny, moim zdaniem zgodny ze stanem faktycznym. 

ai detector, wykrywacz ai
ai detector

 

Detektor Ai to zaledwie jedna z funkcji narzędzia, inne możliwości to: 

  • weryfikator faktów,
  • sprawdzanie plagiatu, 
  • sprawdzanie czytelności,
  • skanowanie witryny. 

Content at Scale

Content at Scale to kolejny kontroler ai. Narzędzie wykrywa tekst wygenerowany za pomocą GPT-4, Gemini i Claude. Treści oceniane są w skali: człowiek, człowiek +Ai, Czat GPT itp. Oprócz wykrywania treści ai, Content at Scale ma także inne funkcje, np. wykrywanie plagiatu.  

wykrywacz ai

Kiedy warto korzystać z detectorów
ai? 

Korzystanie z detektorów ai, a także z takich funkcji, jak sprawdzanie plagiatu, czy wykrywanie różnego błędów, jest wskazane z wielu powodów. Przyjrzyjmy się najczęstszym przypadkom, w których warto przeprowadzić takie działania. 

Weryfikacja jakości treści 

Kontroler ai to sposób, by sprawdzić czy publikowane na stronie www lub w sklepie e-commerce treści są oryginalne oraz, czy do ich przygotowania zostało wykorzystane ai. 

Pozycjonowanie 

Treści to jeden z najistotniejszych elementów procesu pozycjonowania.  Wartościowe i oryginalne teksty zwiększają satysfakcję użytkownika, wspierają link building (być może treść zostanie udostępniona przez mający autorytet portal), a w konsekwencji sprawiają, że witryna zajmuje wyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. 

E-marketing

Treści są istotne nie tylko w procesie pozycjonowania, ale także podczas prowadzenia innych działań z zakresu marketingu i e-marketingu. Odbiorcy oczekują ciekawych, oryginalnych treści i z daleka rozpoznają content wklejony prosto z GPT czy Gemini. Zadbaj więc o to, by Twoje teksty, nawet jeśli wspierasz się sztuczną inteligencją, brzmiały naturalnie, zawierały ciekawe wnioski i unikalne wskazówki. Omawiane dziś narzędzia umożliwią Ci ocenę treści.  

Ochrona przed plagiatem

Unikalność treści i czynnik ludzki są istotne nie tylko w marketingu, ale także w innych branżach, np. w edukacji i szkolnictwie. Narzędzia pozwalają na weryfikację, czy treści zostały przygotowane przez ucznia, studenta, kursanta, czy zostały skopiowane lub wygenerowane przez AI. Zmniejsza to ryzyko stosowania nieuczciwych praktyk, podczas przygotowywania prac kontrolnych, artykułów naukowych i innych publikacji. 

Audyt treści na stronach partnerów, klientów i konkurencji 

Wykrywacze treści ai mogą być przydatne podczas researchu konkurencji, przeprowadzania audytów stron potencjalnych klientów lub partnerów. 

Czy wiesz, że… ciekawostki o detectorach ai

  • Około 30% treści w sieci wygenerowanych zostało przez AI – stan na 2023 rok. 
  • Wiele narzędzi umożliwiających wykrywanie treści AI, jak np. Originality.AI, deklaruje dokładność sięgającą około 94% i więcej. W większości przypadków narzędzia potrafią odróżnić treści stworzone przez człowieka od wygenerowanych.
  • Od 2023 roku coraz więcej instytucji naukowych korzysta z detektorów AI. Takie działanie ma zapobiegać oszustwom i plagiatom na każdym poziomie edukacji.
  • Około 40% firm z branży marketingu korzysta od 2023 roku z wykrywaczy AI.
  • Wraz z rozwojem technologii generowania tekstu, wykrywacze AI także muszą być coraz bardziej zaawansowane. Treści przygotowane przez GPT-4 i nowsze modele – zwłaszcza jeśli wykorzystamy odpowiedni prompt, mogą być trudniejsze do wykrycia.
  • Jednym z wyzwań związanych z wykrywaczami AI, jest możliwość generowania fałszywych wyników. Szacuje się, że nawet do 10% tekstów oznaczonych jako wygenerowane przez AI, w rzeczywistości zostało napisanych przez człowieka. 
Wykrywacze ai
ai detector

Wykrywacz treści ai – czy mówi prawdę? 

Czy wykrywacze treści są wiarygodne? Oczywiście uzależnione jest to od konkretnego narzędzia, od pakietu, z którego korzystamy i jakości tekstu, który weryfikujemy. Wynik może być bardziej lub mniej wiarygodny, choć dostępne są narzędzia, w przypadku których ewentualne błędy wynoszą zaledwie 0,2%. 

Analizując tekst z wykrywaczem ai, warto pamiętać o kilku kwestiach:

  • Może zdarzyć się tak, że tekst przygotowany przez człowieka zostanie uznany za wygenerowany przez AI. Główne za sprawą elementów, które są typowe dla treści AI, np. powtarzalność fraz czy nienaturalna składnia.
  • Wykrywacze mogą nie rozpoznać tekstu wygenerowanego przez AI, zwłaszcza przez zaawansowane modele. Takie ryzyko zwiększa się, gdy treść generowana jest za pomocą odpowiednich promptów.
  • Wykrywacze AI analizują teksty na podstawie wzorców językowych, ale mogą nie uwzględniać kontekstu, w którym tekst został napisany. Może to prowadzić do błędnych wniosków, zwłaszcza w przypadku tekstów technicznych, naukowych, specjalistycznych.

Jak humanizować treść? 

Co zrobić, by treści brzmiały naturalnie i nie były uznane za wygenerowane przez ai? Mamy kilka wskazówek: 

  • nie ograniczaj się do powielania treści, które dostępne są w sieci, zadbaj o pierwiastek ekstra,
  • pamiętaj, że to użytkownik jest najważniejszy, skup się na tym, by content był dopasowany do potrzeb odbiorców, 
  • dodaj coś od siebie, własne przemyślenia, wnioski, wskazówki itp., 
  • pamiętaj o emocjach i empatii, uruchom swoją kreatywność,
  • koniecznie zastosuj hierarchię nagłówków, tekst powinien być spójny i tworzyć przyjemną w lekturze całość, 
  • pomocna może być interakcja z odbiorcą, np. zadawanie pytań, 
  • warto także stosować wyrażenia typu moim zdaniem, z własnego doświadczenia wiem

Podsumowanie 

Ai detectory, inaczej wykrywacze ai, to modele językowe, narzędzia, dzięki którym możemy zweryfikować czy treść została przygotowana przez człowieka, czy przez ai. Wśród popularnych narzędzi znajdują się: ZeroGPT, Content at Scale czy AI Text Classifier. Wiele kontrolerów ai dodatkowo oferuje funkcję sprawdzania plagiatu, asystenta pisania, weryfikatora faktów. Wykrywanie czynnika ludzkiego w przygotowanych treściach jest istotne między innymi w procesie pozycjonowania, w działaniach e-marketingowych, w edukacji czy w szkolnictwie.

 

 

Ocena strony: 5/5 - (2 głosów)
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Picture of Karina Zielińska
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Reklamy PPC
Strony i sklepy
Social Media
Więcej z kategorii Wiedza