Spis treści

Błąd 404 – co oznacza, jak go naprawić, co zrobić, by więcej się nie pojawiał?

Błąd 404 jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych komunikatów w Internecie. Oznacza, że dana strona internetowa nie została znaleziona. Choć taki błąd może zdarzyć się przypadkiem, to jego wpływ na pozycjonowanie witryny w wynikach wyszukiwania (SEO), jak i wrażenia użytkowników, może być znaczący. Czym dokładnie jest błąd 404, kiedy i dlaczego występuje?

Błąd 404 – co oznacza?

Błąd 404 to kod odpowiedzi serwera HTTP, który oznacza, że żądany zasób nie został odnaleziony na serwerze. Jest to jeden z najbardziej rozpoznawalnych błędów i często jest nazywany „błędem nie znaleziono” (Not Found).

Błąd 404 występuje, gdy użytkownik próbuje uzyskać dostęp do strony internetowej, która nie istnieje lub została usunięta. Może to być spowodowane różnymi przyczynami, takimi jak niepoprawne wpisanie adresu URL, usunięcie strony przez właściciela lub zmiana adresu strony.

Przyczyny błędu 404

Wiemy już, czym jest błąd 404. Wielu z nas z pewnością nieraz trafiło na taki błąd. A jakie są przyczyny 404?

Usunięcie lub przeniesienie strony

Jedną z najczęstszych przyczyn błędu 404 jest usunięcie lub przeniesienie strony internetowej. Właściciele stron często aktualizują treści, usuwają nieaktualne informacje lub przenoszą strony w ramach przebudowy witryny. Jeśli link prowadzi do usuniętej lub przeniesionej strony, użytkownik napotka błąd 404.

Niepoprawne przekierowania

Jeśli zmieniamy adres URL lub przenosimy podstronę, musimy pamiętać o zrobieniu przekierowania ze starego adresu. Brak przekierowania lub przekierowanie źle wprowadzone, sprawią, że pojawi się błąd 404.

Błędne wpisywanie adresu URL przez użytkownika

Błąd 404 może wynikać z pomyłki użytkownika, na przykład z niepoprawnego wpisania adresu URL. Nawet drobne pomyłki, takie jak literówki, sprawią, że serwer nie będzie w stanie odnaleźć żądanego zasobu.

Brak dostępności strony www

Strona może być w danym momencie niedostępna. Ma to miejsce na przykład podczas prac administracyjnych, przebudowy witryny bądź innych tego typu działań.

Inne przyczyny błędu 404 to:

  • niewyczyszczone pliki cache lub pliki cookies,
  • złośliwe oprogramowanie, które sprawia, że na określonych stronach lub podstronach pojawia się komunikat o błędzie 404,
  • problemy po stronie serwera,
  • problem z plikiem htaccess.
Błąd 404, przyczyny błędu 404
Przyczyny błędu 404

Wpływ błędu 404 na doświadczenie użytkownika

Jak błąd 404 wpływa na doświadczenia użytkowników? Zwłaszcza jeśli często pojawia się na naszej stronie internetowej lub w sklepie e-commerce.

404 a frustracja i dezorientacja użytkowników

Błąd 404 może być źródłem frustracji dla użytkowników. Odwiedzający stronę chcą szybko znaleźć określoną zawartość, konkretne informacje. Gdy zamiast tego otrzymują informację o błędzie, czują się zawiedzeni. Często prowadzi to do dezorientacji ‒ użytkownik próbuje zrozumieć, co poszło nie tak i jak można naprawić problem.

Czy błąd 404 wpływa na zaufanie do witryny?

Jeśli użytkownicy często napotykają błędy 404, zaczynają tracić do danej strony zaufanie. Witryna przestaje być dla nich źródłem wiarygodnych informacji. To może prowadzić do spadku zaangażowania i liczby powracających użytkowników.

Wpływ błędu 404 na SEO

Błędy 404 mają też wpływ na SEO stron www bądź sklepów e-commerce. Poniżej przedstawiamy trzy najważniejsze aspekty wpływu błędu 404 na SEO.

Niska ocena jakości strony przez wyszukiwarki

Wysokiej jakości strony internetowe są priorytetem dla wyszukiwarek. Błędy 404 mogą wpłynąć na postrzeganie jakości witryny. Błędne linki sygnalizują, że strona nie jest aktualizowana bądź w prawidłowy sposób optymalizowana. Wysoki odsetek stron z błędem 404 może skłonić wyszukiwarki do obniżenia oceny jakości strony, co z kolei może wpłynąć na jej pozycjonowanie.

Spadek pozycji w wynikach wyszukiwania

Kiedy użytkownicy natrafiają na błąd 404, zwłaszcza jeśli zdarza się to często, zaczynają traktować stronę, jako mniej użyteczną i wartościową. Szybko ją zamykają i nie wracają. Google bierze pod uwagę także sygnały behawioralne. Jeśli strona nie jest użyteczna dla odbiorców, nie ma powodów, by zajmowała miejsce w TOP10.

Błąd 404
Błąd 404 a SEO i satysfakcja użytkowników

Jak znaleźć błąd 404?

Ważne, aby wiedzieć, w jaki sposób radzić sobie z błędami 404. Dzięki temu zredukujemy je do minimum lub całkowicie się ich pozbędziemy.

Znalezienie błędów 404 za pomocą specjalistycznych narzędzi

Krok pierwszy to oczywiście weryfikacja, czy na stronie internetowej występują błędy 404 i w jakiej liczbie. Z pomocą przychodzą narzędzia, takie jak Google Search Console, Screaming Frog.

  • Google Search Console – to jedno z podstawowych narzędzi, które dostarcza wielu informacji na temat strony www, widoczności, wyświetleń i oczywiście linków. Dzięki GSC zyskamy informacje na temat błędów w indeksowaniu, a także błędów 404.
  • Screaming Frog – intuicyjne, bardzo przydatne narzędzie. Screaming Frog dostarcza informacji na temat kodu odnośników danej strony www. Może to być zarówno kod 404, jak i 200 czy 301.
  • Wykorzystanie operatorów Google – kolejny sposób to wpisanie w okno wyszukiwarki komendy site: i dodanie adresu strony www. Dzięki temu uzyskamy listę wszystkich zaindeksowanych adresów url.

Błąd 404 – jak naprawić?


Przekierowania 301

Jeśli usunąłeś stronę lub zmieniłeś jej adres URL, skieruj użytkowników na nowy adres za pomocą przekierowania 301. Przekierowanie 301 informuje przeglądarki i wyszukiwarki, że dana strona została trwale przeniesiona na inny adres.

Sprawdź poprawność adresów URL

Nawet jedna, drobna literówka może wiele namieszać. Dokładnie sprawdzaj adresy URL, weryfikuj czy nie wkradły się literówki, niepotrzebne znaki.

Monitoruj błędy

Regularnie sprawdzaj kondycję strony www bądź sklepu e-commerce. Za pomocą specjalistycznych narzędzi analitycznych weryfikuj czy nie pojawiły się błędy 404.

Przywrócić usuniętą stronę

Być może podstrona została usunięta przez przypadek bądź stwierdziłeś, że jednak nie chcesz jej usuwać? W takiej sytuacji wystarczy przywrócić oryginalną wersję.

Stwórz kreatywną stronę błędu 404

Błędy 404 zdarzają się. Nawet wtedy, gdy bardzo się staramy, aby ich nie było. Zadbajmy więc o to, by – gdy użytkownik trafi na błąd 404, zaciekawił się i zapamiętał naszą witrynę. Możemy wykazać się kreatywnością, pozwolić sobie na żart, kolorową grafikę, intrygujący komunikat.

O czym w szczególności pamiętać przy tworzeniu kreatywnej strony 404?

Zaprojektuj przyjazny i atrakcyjny wygląd strony 404

Użyj interesujących grafik, kolorów i czcionek, które są zgodne z ogólnym wyglądem i wizerunkiem Twojej witryny.

Dodaj jasny komunikat o błędzie

Upewnij się, że użytkownicy wiedzą, że natrafili na stronę błędu 404. Możesz użyć żartobliwego tonu lub nawiązań do popkultury, aby dodać odrobinę humoru i uczynić sytuację mniej frustrującą.

Powiedz, co mogło pójść nie tak

Wyjaśnij, że link, na który kliknęli, mógł być nieaktualny lub źle wpisany. Zachęć użytkowników do sprawdzenia poprawności wprowadzonego adresu URL.

Udostępnij pomocne linki

Zapewnij użytkownikom możliwość łatwego powrotu na główną stronę lub do innych ważnych sekcji.

Pamiętaj o ważnych elementach
Na stronie 404 mogą też znaleźć się takie elementy, jak:

  • logo i nazwa firmy
  • dane kontaktowe
  • kreatywna grafika
  • CTA, czyli wezwanie do działania.

Przemyślane, kreatywne zarządzanie adresami URL pomoże uniknąć błędów 404. Warto więc dokładnie monitorować efekty pracy, a w razie problemów wprowadzić działania optymalizacyjne. Błędy 404 mogą przyczynić się zarówno do niezadowolenia potencjalnych klientów, jak i do spadku widoczności w wynikach organicznych.

Ocena strony: 5/5 - (1 głosów)
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Reklamy PPC
Strony i sklepy
Social Media
Więcej z kategorii Wiedza