Case study, czyli studium przypadku, ma więcej zalet, niż wydaje się większości osób. Dlaczego jest to tak wartościowy rodzaj contentu? Ponieważ szczegółowo przedstawia zarówno sam projekt, jak i kompetencje zespołu oraz filozofię firmy. Taka treść – jeśli jest przygotowana w prawidłowy sposób, może zwiększyć rozpoznawalność marki, pomnożyć ruch na stronie www i rzecz jasna, przełożyć się na zyski. Dziś pod lupę bierzemy właśnie case study – opowiemy o najważniejszych elementach i zaletach tytułowego opracowania.
Case study – co to?
Zacznę od definicji. Case study to opis konkretnego przypadku – głównych wyzwań, zastosowanych rozwiązań i uzyskanych rezultatów. Jest to metoda badawcza, która pokazuje złożoność przypadku, kontekst, przyjęte koncepcje i zastosowane narzędzia. W case study prezentowane są także twarde dane, zmienne, wnioski dotyczące błędów, strategii i uzyskanych rezultatów.
Holistyczne ujęcie danego przypadku dostarcza odbiorcom szczegółowej wiedzy na dany temat, pozwala poznać specyfikę projektu.
Co powinno zawierać case study?
Case study, w zależności od rodzaju opisywanego przypadku, to kilku- bądź kilkunastostronicowy dokument. Zwykle podzielony jest na logiczne sekcje, dzięki którym czytelnik może uzyskać szczegółową wiedzę. Najważniejsze elementy case study to wstęp, opis strategii i wnioski.
Case study – wstęp
Wstęp powinien zawierać podstawowe informacje na temat analizowanego problemu. W tej sekcji zwykle przedstawiane są: tło i opis problemu, ogólna sytuacja na rynku, strony zaangażowane w projekt – zwykle dwie, konkretne firmy.
We wstępie warto także zamieścić:
- opis motywacji, które skłoniły firmę do podjęcia działań naprawczych,
- informacje na temat konkurencji i przewidywanych trudności,
- opis wyznaczonych celów – cele powinny być konkretne, realne, mierzalne i ograniczone czasowo. Najlepiej wykorzystać metodę SMART.
Działania, rozwiązania, narzędzia
Rozwinięcie, czyli kluczowa sekcja opracowania, powinna zawierać informacje dotyczące strategii i sposobu realizacji wyznaczonych celów.
- Wykorzystane narzędzia
Analiza sytuacji wyjściowej, jak i realizacja zaplanowanych działań czy weryfikacja efektów, wymagają wykorzystania specjalistycznych narzędzi. Mogą to być ankiety, określone oprogramowanie, audyty, sesje card sorting, sesje eye tracking. Informacje na temat zastosowanych rozwiązań, zwiększą wartość przygotowanych treści.
- Rodzaj i kolejność wdrażanych działań
To ważna sekcja zawierająca informacje na temat prac przeprowadzonych w pierwszej kolejności, jak i późniejszych oraz końcowych. W case study warto zamieścić opis działań, które pozwoliły na naprawę konkretnego elementu i wyeliminowanie poszczególnych trudności. Istotne będą także informacje dotyczące prototypów, opracowanych mikrostrategii, przesłanek, które sprawiły, że konkretne rozwiązania zostały uznane za optymalne.
Studium przypadku wzbogacą także:
- opis przeprowadzonych testów,
- feedback użytkowników dotyczący nowych rozwiązań,
- dane, które wyznaczyły poszczególne kierunki działań,
- informacje na temat specjalistów, którzy brali udział w projekcie oraz działań, za które odpowiadali.
W omawianej sekcji mogą także znaleźć się informacje na temat niespodziewanych trudności i metod ich eliminacji.
Pamiętaj, że case study to metoda badawcza, która przedstawia dany projekt, wydarzenie, przypadek w sposób holistyczny. Zadbaj więc o to, by przygotować ciekawą analizę, uwzględnij wszystkie, istotne informacje.
Prezentacja uzyskanych rezultatów
W żadnym case study nie może zabraknąć prezentacji uzyskanych rezultatów. Ważne są konkretne dane, porównanie sytuacji wyjściowej z efektami, jakie przyniosły wdrożone rozwiązania. Odpowiedz na pytanie w jaki sposób i w jakim stopniu udało się w Twojej firmie zrealizować wyznaczone cele.
Zakończenie
Zakończenie case study to, mówiąc najprościej, informacje w pigułce. Jest to streszczenie najważniejszych kwestii dotyczących sytuacji wyjściowej, prowadzonych działań i pozyskanych rezultatów.
Sekcja case study | Opis |
---|---|
Wstęp | – tło problemu, opis firm biorących udział w projekcie – opis czynników skłaniających do podjęcia działań – informacje o konkurencji i przewidywanych trudnościach – wyznaczone cele (metoda SMART) |
Opis rozwiązań i narzędzi | – rodzaj, opis i kolejność implementowanych działań |
Zaangażowani specjaliści | – informacja na temat specjalistów zaangażowanych w dany przypadek i elementach projektu, za które byli odpowiedzialni |
Napotkane trudności | – opis problemów napotkanych w trakcie realizacji – zastosowane rozwiązania |
Prezentacja rezultatów i wnioski | – prezentacja uzyskanych rezultatów |
Zakończenie | – podsumowanie case study – wnioski, efekty i lekcje wyniesione z projektu |
Case study, czyli studium przypadku w pigułce
Studium przypadku – o czym pamiętać?
Studium przypadku | Opis |
---|---|
Struktura | Case study powinno mieć przemyślaną strukturę. Pamiętaj o nagłówkach, wypunktowaniach, logicznym przedstawieniu informacji |
Trafność | Case study powinno zawierać wszystkie informacje, które są istotne dla dane, które przedstawiają specyfikę oraz założenia danego przypadku. Szczegółowo omów każde z zagadnień |
Unikanie branżowego żargonu | Zadbaj o to, by Twoje case study było przyjemne w lekturze i zrozumiałe dla przeciętnego czytelnika. Unikaj, jeśli to możliwe, branżowych wyrażeń czy specjalistycznych określeń |
Jakość | Case study powinno być wolne od błędów ortograficznych, interpunkcyjnych, składniowych i innych |
Materiały dodatkowe | Pamiętaj o materiałach, które zwiększą wiarygodność case study, a co za tym idzie, Twojej firmy. Tutaj bardzo ważne będą tabele, raporty, wykresy i inne materiały, które przybliżają specyfikę projektu i uzyskane rezultaty |
Estetyka | Ważne jest także to, by Twoje opracowanie było miłe dla oka. Warto dołączyć odpowiednie infografiki, stosować czytelny font, marginesy i interlinię |
Zastosowanie case study
Case study to przydatna forma contentu, dzięki której odbiorca uzyskuje wartościowe dane na temat konkretnego projektu, poznaje filozofię firmy i kompetencje zespołu. Takie opracowywania są przygotowywane przez biznesy o różnej specyfice. Wiele marek regularnie udostępnia szczegółowe studium przypadków.
Pozycjonowanie a case study
Zacznę od branży, która jest mi najbliższa, a więc od e-marketingu. Studium przypadku jest idealnym sposobem, by przedstawić skuteczność poprawnie przeprowadzonego pozycjonowania strony www lub sklepu e-commerce. W takim dokumencie można zaprezentować:
- Dane na temat wyjściowej widoczności strony www, generowanego ruchu, pozycji kalorycznych fraz kluczowych.
- Opis wniosków pozyskanych dzięki wykonaniu audytu seo, informacje na temat strategii, działań technicznych, link buildingu, contentu.
- Informacje na temat pracy poszczególnych specjalistów – pozycjonera, copywritera, ux-designera, specjalisty ds. link buildingu.
- Opis pierwszych efektów, wzrostów widoczności, zmniejszenia współczynnika odrzuceń i zwiększenia długości sesji.
- Finalne rezultaty kilkumiesięcznej pracy zespołu.
Case study w e-marketingu
Case study sprawdza się nie tylko w przypadku pozycjonowania, ale także innych działań z zakresu e-markieting, na przykład takich, jak:
- Kampanie Google Ads,
- Kampanie w mediach społecznościowych, na przykład Facebook Ads, LinkedIn Ads, Twitter Ads, Pinterest Ads.
Studium przypadku możesz także wykorzystać do prezentacji wyników uzyskanych poprzez prawidłowe zarządzanie kontem Allegro czy Profilem Firmy w Google.
Case study w biznesie
Starannie przygotowane case study jest dobrym rozwiązaniem dla praktycznie każdej branży – począwszy od budownictwa, po konsulting, szkolenia, IT, medycynę, nowe technologie, OZE, architekturę.
Za pomocą case study możesz przedstawić proces rozbudowy instalacji fotowoltaicznej, realizację hali magazynowej, etapy zwiększania kompetencji zespołu czy implementację systemu CRM w danej firmie.
Case study znajduje także zastosowanie w edukacji, w obszarze nauk społecznych, w branży prawnej, finansowej.
Studium przypadku przykład
Badany problem | Case study |
---|---|
Jaki jest wpływ kampanii Google Ads na wzrost sprzedaży w e-commerce? | Kampanie Google Ads z 1stplace.pl. Jak w ciągu 5 miesięcy zwiększyliśmy sprzedaż o 80% |
Czy automatyzacja procesu rejestracji pacjentów wpłynęła na efektywność placówki medycznej? | System e-rejestracji — skrócenie kolejek i 50% mniej nieodbytych wizyt w przychodni specjalistycznej |
Pozycjonowanie a ruch organiczny na stronie www | Pozycjonowanie strony warsztatu — 300% więcej ruchu organicznego |
Jak inwestycja w instalację fotowoltaiczną przełożyła się na oszczędności firmy? | Fotowoltaika dla zakładu produkcyjnego — 35% redukcji kosztów energii w pierwszym roku |
Czy wdrożenie e-learningu zwiększa jakość nauki języków obcych? | Implementacja platformy e-learningowej dla szkoły średniej — poprawa wyników testów o 45% |
Metoda case study – dlaczego warto z niej korzystać?
Przejdę teraz do namacalnych zalet związanych z opracowaniem case study. Są to:
- Budowa autorytetu tematycznego i wiarygodności
Kreowanie merytorycznych materiałów stanowi podstawę promocji w sieci, jest drogą do uzyskania zaufania klientów i zwiększenia konwersji. Analiza konkretnego przypadku podkreśla ekspercką wiedzę z danej dziedziny, prezentuje doświadczenie zespołu, buduje wiarygodność. Tego typu treści są w pełni unikalne, dostarczają odbiorcom wartościowych informacji.
Taki content jest doceniany zarówno przez użytkowników, jak i przez roboty Google.
- Przedstawienie kompetencji i własnej filozofii
Case study jest idealnym sposobem na zaprezentowanie wartości firmy, filozofii, która przyświeca zespołowi, podczas realizacji różnego typu projektów. Za pomocą case study możesz pokazać swoją markę od kuchni, przedstawić sposób pracy specjalistów, procedurę testowania wdrażanych rozwiązań.
- Edukacja i inspirowanie odbiorcy
Studium przypadku to nie to samo, co standardowy artykuł lub portfolio. Taki content przedstawia daną realizację od A do Z, uwzględnia różne wyzwania, trudności itp. Tego typu treścią mogą być wartościowym źródłem informacji i inspiracji dla potencjalnych klientów i partnerów.
- Dodatkowe możliwości e-marketingowe
Jako copywriterka, muszę dodać, że ciekawe case study można wykorzystać na wiele sposobów. Jest to to idealny lead magnet, podstawa do nagrania webinarium, przygotowania wpisu do social mediów, poradnika, infografiki.

Jak przygotować case study?
Przygotowanie case study wymaga wiedzy na temat realizacji danego projektu, często konieczne są także umiejętności analityczne i tak zwane lekkie pióro. Prześledźmy ten proces krok po kroku.
- Wybór tematu
Pierwszym krokiem jest wybór przypadku. Pomyśl, jaki case warto opisać, jaka analiza dostarczy Twoim odbiorcom wartości, a jednocześnie zaprezentuje w ciekawy sposób działania Twojej firmy i kompetencje zespołu.
- Przedstawienie twardych danych
W case study nie ma miejsca na lanie wody – tutaj pierwsze skrzypce grają konkretne dane, statystyki, liczby. Zanim przystąpisz do tworzenia treści, przygotuj dokumentację projektową, raporty, wykresy i inne materiały, które potwierdzą przedstawiane przez Ciebie informacje.
- Treść właściwa
Treść właściwa czyli logiczny, szczegółowy opis przeprowadzonych działań i zaimplementowanych rozwiązań. Zadbaj o to, by tekst był merytoryczny, ale także przyjemny w lekturze.
- Prezentacja wniosków
Sformułuj jasne i oparte na dowodach wnioski. Omów, jakie działania zakończyły się sukcesem, co mogło pójść lepiej, jakie lekcje można wyciągnąć z analizowanego przypadku. Ważne jest, aby prezentowane wnioski były zrozumiałe dla czytelników i umożliwiały zastosowanie zdobytej wiedzy w praktyce.
Studium przypadku podsumowanie
Case study, czyli studium przypadku, to opis konkretnego projektu, sytuacji. Nie jest to jednak zwykły opis, ale szczegółowa analiza uwzględniająca stan wyjściowy, motywacje do wdrożenia zmian, obraną strategię i uzyskane efekty. Za pomocą takiego opracowania, przedstawiany jest cały proces pokonywania wyzwań, wdrażania nowych rozwiązań, realizacji projektu. Case study to rodzaj contentu, który sprawdzi się w wielu branżach, zaczynając od e-marketingu, po konsulting, szkolenia, budownictwo, OZE i wiele innych.
Case study po polsku - co znaczy?
Case study oznacza studium przypadku, analizę przypadku.
Czym jest case?
Case, w tłumaczeniu na język polski, oznacza przypadek, konkretną sytuację.
Analiza case study - dlaczego warto ją stosować?
Metoda case study umożliwia omówienie danego projektu. W studium przypadku w logiczny sposób prezentujesz poszczególne działania, koncepcje i uzyskane rezultaty. Dzięki temu tworzysz wartościowy content, budujesz wizerunek eksperta, pokazujesz, w jaki sposób Twój zespół poradził sobie z danym wyzwaniem. Wszystkie te działania mogą przełożyć się na widoczność biznesu w sieci, rozpoznawalność i konwersję.