Zarówno SEM jak i SEO należą do pojęć związanych z marketingiem internetowym. Są to dwa główne elementy, które składają się na marketing w wyszukiwarkach internetowych. Z tego wpisu dowiesz się, czym jest SEO, czym jest SEM oraz jakie są wady i zalety każdego z rozwiązań. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej informacji w temacie marketingu internetowego, SEO czy SEM to świetnie trafiłeś! Zapraszamy do lektury naszego najnowszego wpisu!
SEO co to jest – definicja?
Słowo SEO jest skrótem angielskiej nazwy Search Engine Optimization. Jest to proces optymalizacji stron internetowych w celu uzyskania bezpłatnego ruchu z wyników wyszukiwania. Proces optymalizacji strony internetowej obejmuje m.in. takie działania jak:
- optymalizacji kodu strony,
- optymalizacja szybkości strony,
- przygotowanie odpowiednio zoptymalizowanych treści na stronę,
- optymalizacja meta danych (title, description),
- optymalizacja nagłówków h1, h2, h3, itd.
- pozyskiwanie nowych odnośników do strony, w tym linków sponsorowanych,
- analiza słów kluczowych,
- i wiele innych elementów.
Warto zaznaczyć, że czynności SEO nie dają efektów od razu. Dla bardzo konkurencyjnych branż, na pierwsze efekty działań optymalizacyjnych trzeba czekać nawet kilka miesięcy.
Główne elementy SEO
Działania SEO (Search Engine Optimization) możemy rozłożyć na kilka głównych elementów, na które składają się mniejsze czynności. Każdą stronę internetową możemy optymalizować na dwóch poziomach: on-page oraz off-page.
Elementy SEO na stronie (on-page)
Najważniejsze elementy z działań on-page, czyli działań na stronie:
- Zoptymalizowane metadane , w tym tagi title oraz description,
- Dobrze napisana i zoptymalizowana treść strony,
- Proste i dobrze sformatowane adresy URL,
- Zoptymalizowana prędkość strony,
- Fragmenty rozszerzone i dane strukturalne,
- Struktura linkowania wewnętrznego,
- i wiele innych czynników.
Elementy SEO poza stroną (off-page)
Najważniejsze elementy z działań off-page, czyli działań poza stroną:
- Budowanie profilu linków przychodzących, w tym: linki sponsorowane,
- Przyciąganie uwagi z serwisów społecznościowych.
Zarówno działania on-page jak i off-page mają na ostateczną pozycję strony w wynikach wyszukiwania.
SEM co to jest – definicja
SEM to z angielskiego Search Engine Marketing czyli marketing w wyszukiwarkach. Mówiąc bardziej po ludzku, działania SEM skupiają się na poprawie widoczności strony w wyszukiwarkach internetowych. Na działania SEM składają się również czynności SEO.
W internecie coraz częściej możemy spotkać się z innym rozróżnieniem, gdzie działania SEM wiążą się z promowaniem strony w płatnych wynikach wyszukiwania. Skrót SEM jest w tym przypadku często łączone ze skrótem PPC czyli pay per click, które oznacza opłatę za każde kliknięcie przez użytkownika w reklamę. W wyszukiwarce Google, która jest aktualnie najpopularniejszą wyszukiwarką, wyniki płatne umieszczone są obok wyników organicznych, czyli tych na które mamy wpływ poprzez zabiegi SEO.
SEM – Marketing w wyszukiwarkach czy płatna reklama
W większości starszych źródeł, definicja skrótu SEM odnosi się do bardziej ogólnego i szerszego znaczenia, czyli do wszystkich czynności w marketingu w wyszukiwarkach. Takie działania obejmują zarówno SEO jak i PPC. Aktualnie skrót SEM (ang. Search Engine Marketing) kojarzony jest wyłącznie z płatnymi wynikami wyszukiwania.
Różnice między SEO i SEM
Wyniki wyszukiwania SEM różnią się od wyników organicznych
Wyniki PPC są oznaczane przez wyszukiwarkę Google jako reklama, w przeciwieństwie do wyników organicznych, które takiego oznaczenia nie posiadają. Jest to informacja skierowana do użytkownika, który wie, który link jest reklamą, a który jest naturalnym wynikiem.
SEO posiada większy współczynnik CTR niż SEM
CTR – click through rate, jest to współczynnik klikalności. Mówiąc prościej, określa procentowy stosunek między liczbą kliknięć a liczbą wyświetleń. Dla wyników organicznych jest on większy niż dla reklam PPC.
Za wyniki SEM trzeba płacić cały czas, a działania SEO to inwestycja
Jeśli zdecydujemy się tylko na działania SEM, musimy liczyć się z tym, że za każde kliknięcie w naszą reklamę w wynikach wyszukiwania musimy płacić. Jeśli budżet się nam skończy, klienci nie będę mieli jak trafić na naszą stronę.
Zabiegi SEO są dla strony inwestycją. Na początku musimy włożyć więcej wysiłku, czasu i pieniędzy w optymalizację witryny, by później mieć korzyści z organicznych wyników wyszukiwania.
Działania SEO wymagają czasu, w działaniach SEM wynik natychmiast
Większość działań SEO wymaga czasu zanim zaczną przynosić nam wymierny efekt. Przy branży, gdzie konkurencja jest wysoka potrzeba czasami kilku miesięcy zanim zaczniemy być widoczni. Prz działaniach SEM wystarczy uruchomić kapanie Google Ads, z której będą pojawiać się nowi klienci na naszej stronie.
SEO a SEM – podobieństwa
SEO i SEM wymagają optymalizacji
Zarówno działania pod kątem SEO jak i SEM wymagają odpowiedniej optymalizacji. Oba rodzaje wymagają odpowiednio dobranych tytułów, meta tagów i innych elementów, aby przyciągnąć uwagę użytkownika i zwiększyć CTR.
SEM i SEO wymagają dobrego contentu
Każda treść promowana za pomocą marketingu w wyszukiwarkach musi być wysokiej jakości. Gdy użytkownik przechodzi na Twoją stronę, czy to przez działania SEO czy przez reklamy PPC oczekuję, że dana treść będzie będzie dla niego pomocna. Aktualnie jakość treści na stronach internetowych ma kluczowe znaczenie.
SEO i SEM – ruch dla stron internetowych
Źródeł, z których użytkownik może trafić na witrynę internetową jest wiele. Wyniki organiczne oraz PPC są świetnymi źródłami ruchu dla wszystkich stron internetowych w sieci.
Działania SEM SEO PPC to promocja strony w wyszukiwarce internetowej
Zarówno SEM jak SEO wpływa na promocje Twojej strony w wyszukiwarkach internetowych. Dlatego aby wykorzystać maksymalny potencjał marketingu warto korzystać zarówno z potencjału pozycjonowania strony, czyli działań SEO jak i z reklam adwords czyli działań PPC.
SEO SEM – ostateczny wybór
Po krótkiej analizie przychodzi nam zadać sobie pytanie, co warto wybrać SEO czy SEM?
Działania SEM będą dużo bardziej odpowiednie dla osób, które chcą szybko efektów w postaci ruchu na stronie. Wybierając jednak tą opcję, trzeba pamiętać, że będzie ona droższa i po zakończeniu budżetu w danej kampanii reklama przestanie być wyświetlana.
SEO jest z kolei dla osób, które myślą bardziej długoterminowo. Tutaj na efekty należy czekać czasami nawet kilka miesięcy. Jednak jest to inwestycja, która zwróci się wielokrotnie.
SEO i SEM – nie musisz wybierać
Najlepszą opcją wydaje się wybór obu tych opcji jednocześnie. Działania SEM SEO mogą się świetnie uzupełniać. Kampanie PPC na początku przyniosą stronie wielu nowych klientów, natomiast pozycjonowanie strony www przyczyni się do wzrostu liczby użytkowników na stronie w dłuższej perspektywie.
Wybierając obie opcję trzeba się liczyć z większymi kosztami na starcie. Jadnak dzięki temu marketing internetowy przyniesie zamierzony skutek w postaci zwiększonej sprzedaży czy większego ruchu na stronie.
Jedna odpowiedź
Kampania PPC jest dobra jeśli zależy nam na szybkich efektach. Natomiast pozycjonowanie to inwestycja, która zwraca się dopiero po jakimś czasie 🙂 Ja uważam, że najlepiej działać w oby tych obszarach jednocześnie, to jest pozycjonować swoją stronę, a przy okazji wesprzeć ją kampanią PPC.