Influencer to coraz popularniejszy zawód. Wywieranie wpływu na odbiorców, budowanie społeczności wokół określonych tematów, współpraca z markami, choć nie są pozbawione wyzwań, dają dużą satysfakcję. Co więcej, rekomendacje influencerów, kreowany przez nich content wzbudza zainteresowanie i może zwiększyć rozpoznawalność i zyski marki. W związku z tym, wiele firmy decyduje się na włączenie influencer marketingu do swojej strategii.
Czym dokładnie zajmuje się influencer? Którzy influencerzy cieszą się największą popularnością? Jakie zalety ma influencer marketing?
Czym jest influencer marketing?
Warto zacząć od wyjaśnienia, czym jest influencer marketing. Taka strategia oparta jest na współpracy firmy z osobą, która wywiera ponadprzeciętny wpływ na odbiorców, czyli z influencerem. Dzięki pozycji, rozpoznawalności oraz wiarygodności danej osoby, firmy mogą docierać do odbiorców. Działania z zakresu influencer marketingu prowadzone są poprzez kanały społecznościowe, takie jak Instagram, TikTok, YouTube, Facebook, Twitter czy LinkedIn, a także blogi i podcasty. Influencerzy – zwłaszcza megainfluencerzy, często biorą udział w galach, wydarzeniach, występują w reklamach telewizyjnych.
Zgodnie z badaniami aż 88% użytkowników internetu przyznaje, że rekomendacje influencerów są tak samo wiarygodne, jak rekomendacje osobiste. Dzięki działaniu influencerów firmy osiągają spore zyski, zwiększają swoją rozpoznawalność i uzyskują większy autorytet ‒ wszystko to sprawia, że influencer marketing jest jednym z najszybciej rozwijających się kanałów marketingu digitalowego.
Kim jest influencer?
A kim jest influencer? Influencer to osoba publiczna, która zbudowała trwałą relację z odbiorcami, mająca wpływ na wybory, opinie i decyzje zakupowe użytkowników. Influencer pochodzi od angielskiego słowa influence, co w tłumaczeniu oznacza wpływ.
Influencerzy, poprzez swoje działania w mediach społecznościowych, na przykład na Instagramie, Tik-toku, Pintereście, Facebooku i innych platformach, oddziałują na zachowania odbiorców. Taką osobę możemy określić mianem pośrednika między marką a konsumentami.
Influencerzy to osoby, które:
- zyskały popularność w danej dziedzinie (moda, zdrowie, podróże, technologia itp.), często są to aktorzy, sportowcy, modelki,
- mające duże zasięg na platformach społecznościowych,
- potrafiące zbudować więzi z publicznością i utrzymać zaangażowanie odbiorców.
Zwykle są to eksperci, vlogerzy, właściciele popularnych profili w mediach społecznościowych lub na YouTube, osoby aktywnie działające w określonej branży, a nawet celebryci.
Influencer a bloger i użytkownik mediów społecznościowych
Pamiętajmy jednak, że nie każdy bloger czy użytkownik mediów społecznościowych jest influencerem. Przyjrzyjmy się różnicom.
Kategoria | Influencer | Użytkownik prowadzący bloga/profil w mediach społecznościowych |
---|---|---|
Cel działania | Duże zasięgi, współpraca z markami, monetyzacja działalności. | Hobbystyczne tworzenie treści, dzielenie się pasją, wiedzą i opiniami, brak intencji zarobkowej. |
Skala oddziaływania | Szerokie grono obserwujących i zaangażowanych użytkowników, wpływ na decyzje zakupowe odbiorców. | Zróżnicowana skala oddziaływania, zwykle nieduża. |
Współpraca z markami | Regularna współpraca z markami, często w ramach kampanii marketingowych. | Współpraca z markami nie jest priorytetem, zdarza się bardzo rzadko. |
Profesjonalizm | Profesjonalne działania, współpraca z grafikami, fotografami, strategiami marketingowymi. | Amatorskie podejście, content tworzony bez zaawansowanych narzędzi. |
Monetyzacja | Zyski generowane przez posty sponsorowane, reklamy, afiliacje własne produkty lub usługi. | Zarobek, jeśli występuje, jest marginalny i nie stanowi głównego celu działania. |
Tematyka | Tematyka dostosowana do potrzeb rynku, trendów, oczekiwań odbiorców oraz sponsorów. Często są to recenzje produktów i usług. | Tematyka koncentrująca się na własnych zainteresowaniach i pasji, bez nacisku na trendy rynkowe. |
Kontakty z odbiorcami | Odpowiedzi na komentarze i inne reakcje. | Często bardziej osobisty kontakt, relacja z mniejszą grupą odbiorców. |
Regularność publikacji | Publikacje ze stałą częstotliwością, zgodnie z harmonogramem. | Publikacje mogą być nieregularne i mniej zorganizowane. |
Promocja treści | Reklama płatna, SEO, współpraca z innymi influencerami. | Głównie organiczny wzrost liczby odbiorców. |
Mierzenie wyników | Szczegółowa analiza danych – zasięgów, zaangażowania, ROI kampanii. | Brak szczegółowej analizy, weryfikacje głównie bez zaawansowanych narzędzi analitycznych. |
Motywacja | Zawodowa – budowanie marki osobistej i generowanie zysków. | Pasja, chęć wyrażenia siebie, nawiązywanie relacji z osobami mającymi podobne zainteresowania. |
Podział influencerów
Choć podział jest dość płynny, możemy wyróżnić kilka typów influencerów.
- Platforma – wyróżniamy influencerów, którzy koncentrują swojej działania na wybranej platformie, są to blogerzy, podcasterzy, youtuberzy tiktokerzy itp.
- Tematyka – kolejnym kryterium podziału jest tematyka, influencer może działać w branży modowej, kosmetycznej, gambingowej, w sporcie itp.
- Podział ze względu na liczbę followersów – mamy także podział uwzględniający liczbę obserwujących, wyróżniamy tutaj nano-, mikro-, makro i megainfluencerów.
Nanoinfluencerzy
To osoby mające od tysiąca do maksymalnie 10 tysięcy obserwujących. Do tej grupy zaliczają się osoby, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z influencer marketingiem. Nanoinfluencerzy zwykle promują dany brand z czystej sympatii, dzielą się własnym doświadczeniem, wskazówkami.
Nano influencerzy | Cecha |
---|---|
Liczba obserwujących | 1 000 – 10 000 |
Charakterystyka | Osoby rozpoczynające swoją przygodę z influencer marketingiem, skupiające odbiorców z otoczenia i znajomych. |
Styl promowania | Promocja brandów z czystej sympatii, dzielenie się własnym doświadczeniem i wskazówkami. |
Relacja z odbiorcami | Silne, bezpośrednie relacje; rekomendacje są postrzegane jako autentyczne i osobiste. |
Tematyka działalności | Zwykle jedna, ściśle określona tematyka. |
Zastosowanie w kampaniach marketingowych | Współpraca z nanoinfluencerem jest dobrym rozwiązaniem w przypadku kampanii lokalnych i mikrosegmentów rynku. |
Koszty współpracy | Niskie koszty współpracy, zwykle są to działania prowadzone z pasji, nie dla zarobków. |
Mikroinfluencerzy
Można powiedzieć, że mikro influencerzy są poziom wyżej od nano influencerów – mają większą liczbę obserwujących, prowadzą już bardziej profesjonalne działania.
Mikro influencerzy | Opis |
---|---|
Liczba obserwujących | do 20 000 |
Charakterystyka | Influencer marketing zwykle nie jest głównym źródłem zarobków, stanowi dodatkowe zajęcie. Mikroinfluencerzy wywierają już pewien wpływ na decyzje zakupowe odbiorców. |
Styl promowania | Treści są bardziej profesjonalne niż u nanoinfluencerów, ale uchodzą za wiarygodne i pomocne |
Relacja z odbiorcami | Mniejsza społeczność sprawia, że influencer może nawiązywać kontakt z odbiorcami, odpowiadać na wiadomości i komentarze. Odbiorcy często postrzegają mikroinfluencerów jako „zwykłych ludzi”, co zwiększa wiarygodność contentu. |
Tematyka działalności | Mikroinfluencerzy działają w konkretnych niszach, takich jak moda, uroda, zdrowie, podróże, edukacja. |
Zastosowanie w kampaniach marketingowych | Doskonała opcja dla marek chcących dotrzeć do zaangażowanej publiczności przy relatywnie niskich kosztach. |
Koszty współpracy | Koszty są wyższe niż w przypadku nanoinfluencerów, ale nadal przystępne w porównaniu z makroinfluencerami. |
Makroinfluencerzy
Kolejną grupą są makroinfluencerzy.
Makroinfluencerzy | Opis |
---|---|
Liczba obserwujących | 100 000 – 500 000 |
Charakterystyka | Duże zasięgi, w pełni profesjonalne działania, które stanowią główne źródło dochodu. Współpraca z markami jest sformalizowana (umowy, briefy, kampanie). |
Styl promowania | Wysokiej jakości treści, przemyślane opisy, profesjonalne zdjęcia i nagrania. Makroinfluencerzy są zwykle twarzami dużych kampanii reklamowych, zarówno w mediach społecznościowych, jak i poza nimi (np. w telewizji, na billboardach). |
Relacja z odbiorcami | Ze względu na dużą liczbę obserwujących, makroinfluencerzy mogą nie być w stanie odpowiedzieć na wszystkie komentarze czy wiadomości. Ich działalność opiera się na budowaniu spójnego, profesjonalnego wizerunku, co ogranicza spontaniczność. |
Tematyka działalności | Zróżnicowana – mogą działać w szerokich kategoriach takich jak lifestyle, moda, podróże, technologia. |
Zastosowanie w kampaniach marketingowych | Zwykle angażowani w kampanie o większej skali, np. podczas wprowadzania produktu na rynek. |
Koszty współpracy | Wysokie koszty współpracy, proporcjonalne do zasięgu i jakości treści. |
Megainfluencerzy
I ostatnia grupa, czyli megainfluencerzy.
Cecha | Opis |
---|---|
Liczba obserwujących | Ponad 500 000 |
Charakterystyka | Mamy tutaj największy zasięg i profesjonalizm na najwyższym poziomie. Megainfluencerzy cieszą się ogromną rozpoznawalnością. |
Styl promowania | Megainfluencerzy współpracują z agencjami, menedżerami, doradcami prawnymi i finansowymi oraz specjalistami ds. wizerunku. Działania makroinfluencerów zwykle planowane są z dużym wyprzedzeniem, często obejmują międzynarodowe kampanie i wieloletnie kontrakty. |
Relacja z odbiorcami | Przy milionach obserwujących bezpośredni kontakt jest niemożliwy. Często delegowane są zespoły zajmujące się moderacją komentarzy, odpowiadaniem na pytania czy zarządzaniem społecznością. |
Tematyka działalności | Megainfluencerzy kształtują trendy, styl życia i opinie milionów ludzi na całym świecie. Ich życie i osiągnięcia są inspiracją dla wielu osób, które chcą osiągnąć podobny sukces. Tematyka jest bardzo zróżnicowana. |
Zastosowanie w kampaniach marketingowych | Duże, wysokobudżetowe kampanie, współpraca z innymi gwiazdami, uczestnictwo w międzynarodowych galach, premierach, festiwalach i wydarzeniach branżowych. |
Koszty współpracy | Koszty współpracy są bardzo wysokie. |
Ile zarabia influencer?
Zarobki polskich influencerów są bardzo zróżnicowane, uzależnione od wielu czynników, na przykład takich, jak liczba obserwujących, zaangażowanie odbiorców, platforma, rodzaj współpracy z markami oraz oczywiście rozpoznawalność i autorytet.
Średnie miesięczne zarobki influencerów w Polsce:
- Poniżej 1 000 zł: O takich zarobkach mówi około 31% polskich influencerów.
- Od 1 000 do 9 900 zł: Aż 43,6% influencerów wskazuje na zarobki w takim przedziale.
- Od 10 000 do 20 000 zł: To zarobki około 12,3% influencerów.
- Od 20 000 do 40 000 zł: 8,9% influencerów uzyskuje takie zarobki.
- Powyżej 50 000 zł: 4,2% twórców zarabia powyżej 50 000 zł miesięcznie.
Ile kosztuje współpraca z influencerami – ciekawostki
- Influencer z 30 tysiącami obserwujących może otrzymać około 500 zł za sponsorowany post, osoba mająca ponad milion followersów może zarobić nawet 10 000 zł za jeden wpis.
- Długoterminowe kampanie czy ambasadorstwo marki często związane się z wyższymi wynagrodzeniami.
- Współpraca z markami stanowi około 44,7% całościowego dochodu influencerów.
- Sprzedaż konsultacji, kursów oraz szkoleń to aż 31,8% zarobków.
- Sprzedaż treści cyfrowych generuje 21,8% dochodów.
- 31,2% badanych wskazało, że działalność w sieci stanowi główne zajęcie, 37,4% traktuje influencer marketing jako zajęcie dodatkowe.
Zalety współpracy z influencerami
Influencer marketing należy do najszybszych metod pozyskiwania klientów w sieci. Powodów takiego stanu rzeczy jest wiele, są to między innymi:
- Duży zasięg ‒ influencer marketing jest bardzo zasięgowy, kanały najpopularniejszych influencerów obserwowane są przez ponad 3 miliony osób. Influencerzy mają realny wpływ na decyzje zakupowe użytkowników, co może dać twojej marce korzyści w postaci wyższej konwersji.
- Wiarygodność marki ‒ opinie influencerów są dla użytkowników internetu bardziej wiarygodne niż tradycyjne reklamy czy organizowane w sieci kampanie. Współpraca z influencerami pomaga w budowaniu świadomości marki i pozytywnego wizerunku.
- Zaangażowanie odbiorców ‒ użytkownicy często wchodzą w interakcję, przesyłają zdjęcia zakupionego artykułu, piszą opinie, zadają pytania. Relacja między influencerem i użytkownikami oparta jest na sympatii i zaufaniu. Użytkownicy, którzy ufają influencerowi, są zwykle ufają markom, które rekomenduje.
- Brak nachalności ‒ działania influencerów nie są nachalną reklamą produktu, a raczej jego recenzją, interesującą opowieścią.
- Dotarcie do grupy docelowej ‒ wokół danego influencera często gromadzi się grupa osób o zbliżonych zainteresowaniach, w podobnym wieku, tej samej płci a to ułatwia dotarcie do konkretnej grupy docelowej.
- Większa widoczność w Internecie – influencer marketing w doskonały sposób uzupełnia inne działania marketingowe, na przykład pozycjonowanie strony bądź sklepu e-commerce, kampanie Google Ads i Facebook Ads itp.
Jak wybrać influencera – o czym pamiętać?
Aby działania z zakresu influencer marketingu przyniosły oczekiwane rezultaty, cała strategia musi być dokładnie przemyślana, bardzo ważny jest już sam wybór influencera. Na co zwrócić uwagę?
Społeczność influencera, dopasowanie do grupy docelowej
- Sprawdź, czy obserwatorzy, których influencer zgromadził wokół siebie (wiek, płeć, lokalizacja, styl życia), pasują do Twojej oferty, czy stanowią Twoją grupę docelową.
- Upewnij się, że tematyka i treści tworzone przez influencera pasują do Twojej marki i jej wartości. Jeśli działasz w branży odzieżowej, dobrym rozwiązaniem będzie współpraca z blogerkami modowymi.
Wiarygodność
- Wybierz influencera, który zbudował silną więź z obserwatorami, takiego, który cieszy się zaufaniem i dobrą opinią.
- Sprawdź, z jakimi markami współpracuje influencer, zastanów się, czy jego styl Ci odpowiada, czy wideo, artykuły, zdjęcia przykuwają uwagę i wyróżniają się na tle konkurencji.
- Wybraną osobę warto także prześwietlić pod kątem skandali i działań, które mogłyby zaszkodzić Twojej marce.
Zaangażowanie i liczba odbiorców
- Wskaźniki interakcji (engagement rate), to kolejna kwestia. Sprawdź, czy wdrażane przez influencera treści generują polubienia, czy pojawiają się komentarze i udostępnienia. Wysokie zaangażowanie świadczy o aktywnej społeczności.
- Ważna jest nie tylko liczba, ale też jakość interakcji. Zwróć uwagę na treść komentarzy – czy odbiorcy naprawdę są zainteresowani?
Platforma działania
- Wybierz influencera, który aktywnie działa na platformie, na której znajduje się Twoja grupa docelowa (np. TikTok dla młodzieży, LinkedIn dla profesjonalistów).
- Upewnij się, że influencer potrafi tworzyć treści w formacie, który jest kluczowy dla Twojej kampanii (np. relacje na Instagramie, filmy na YouTube).
Cele kampanii
- Zastanów się, jakie cele chcesz zrealizować i czy influencer Ci w tym pomoże. Celem może być zwiększenie świadomości marki, wzrost sprzedaży, zdobycie nowych obserwujących. Ważne, by wyznaczone cele były mierzalne, łatwe do zweryfikowania, realne i ograniczone czasowo.
Najpopularniejsi influencerzy
Imię i Nazwisko / Pseudonim | Platforma, liczba obserwujących | Główna działalność |
---|---|---|
1. Robert Lewandowski | Instagram, 36 471 683 | Piłka nożna |
2. Anna Lewandowska | Instagram, 4 631 051 | Fitness, zdrowie |
3. Karol „Friz” Wiśniewski | YouTube, 5 240 000 | Vlogi, lifestyle |
4. Weronika „Wersow” Sowa | Instagram, 3 706 494 | Moda, lifestyle |
5. Marcin Dubiel | Instagram, 2 284 812 | Vlogi, rozrywka |
6. Julia Wieniawa | Instagram, 2 268 841 | Aktorstwo, muzyka |
7. Martyna Wojciechowska | Instagram, 2 240 260 | Podróże, dziennikarstwo |
8. Jan „JDabrowsky” Dąbrowski | Instagram, 2 097 902 | Gaming, lifestyle |
9. Sylwia Przybysz | Instagram, 2 062 999 | Muzyka, lifestyle |
10. Julia Kostera | Instagram, 2 013 267 | Moda, uroda |
Jak zostać influencerem?
Wiesz już, kim jest influencer i dlaczego influencer marketing jest tak popularny. Przejdźmy teraz do kolejnej kwestii – jak zostać influencerem? I tutaj spojler – influencerem nie zostaje się z dnia na dzień – jest do długi proces, obejmujący zarówno przygotowanie strategii i wybór kanału, jak i budowę rozpoznawalności, powiększanie grona followersów.
Prześledźmy najważniejsze kroki.
- Znajdź swoją niszę, pomyśl, w jakiej branży możesz uchodzić za lidera opinii. Powinien to być temat, który znasz, Twoja pasja, coś, czym się interesujesz. Upewnij się także, czy wybrany przez Ciebie temat jest interesujący dla odbiorców.
- Kolejny krok to wybór kanału, mogą to być media społecznościowe, blog, YouTube. Przemyśl, czy w Twoim przypadku najlepszy będzie content wideo, publikacje wpisów blogowych czy postów. W przypadku części branż rozwiązanie nasunie się samo, np. branża modowa to głównie Instagram.
- Gdy już wybierzesz odpowiednią platformę, zadbaj o optymalizację profilu. Ważne jest estetyczne zdjęcie profilowe, zdjęcie w tle, bio itp. Pamiętaj o autentyczności, pokaż odbiorcom swoją osobowość. W przypadku contentu wideo, zadbaj o miniaturki, tytuły nagrań, jakość dźwięku i obrazu. Wszystko powinno być dopięte na ostatni guzik, w końcu tworzysz wizerunek marki osobistej.
- Regularnie publikuj wartościowe treści, zainteresuj swoich odbiorców. Zastosuj ciekawe, ale wyglądające naturalnie zdjęcia, przyciągające uwagę nagłówki. Twórz merytoryczny, przyjemny w odbiorze content o różnej tematyce (ale związany z wybraną niszą) – edukuj, inspiruj, rozwiązuj problemy odbiorców.
- Zbuduj silne relacje z odbiorcami, odpowiadaj na wiadomości prywatne oraz na komentarze, zachęcaj do dyskusji.
- Promuj tworzone treści. Stosuj odpowiednie hashtagi, pomyśl o współpracy z osobami, które aktywnie działają w wybranej przez Ciebie branży. Możesz także pomyśleć o reklamie na Instagramie, TikToku bądź innej platformie. Odpowiednia promocja to większa widoczność w sieci i większe zaangażowanie odbiorców.
- Zwiększaj swoje umiejętności, śledź trendy, nowe opcje w mediach społecznościowych, korzystaj z narzędzi analitycznych. Musisz być najlepszy w swojej dziedzinie!
Statystyki, narzędzia, czyli skuteczność influencer marketingu
Przygotowanie strategii influencer marketingu to dopiero połowa sukcesu. Istotne też, by kontrolować efekty prowadzonych działań. Tutaj liczą się obserwacja liczby komentarzy oraz wpisów, jak również liczby polubień czy udostępnień. To oczywiście nie koniec, skupić się również powinieneś na liczbie przekierowań na strony influencera czy wzroście wskaźnika sprzedaży.
Pomocne narzędzia
Wśród pomocnych narzędzi, dzięki którym możemy kontrolować ruch na stronie, śledzić zachowania użytkowników czy generować raporty dotyczące ruchu internetowego czy konwersji wymienić możemy takie, jak:
- Google Tag Manager
- Google Analytics
- Campaign URL Builder
- Branch Metrics
- Brand24
- Wewnętrzne statystyki portali społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn
- i inne
Podsumowanie
Influencer to rozpoznawalna osoba, która zyskała zaufanie odbiorców, oddziałująca na ich decyzje zakupowe, wybory, opinie. Influencerzy prowadzą aktywne działania w sieci, np. w mediach społecznościowych, i gromadzą wokół siebie tysiące, a nawet miliony obserwatorów. Wyróżniamy różne typy influencerów, kryterium stanowi liczba obserwujących (nano-, mikro-, makro- i megainfluencerzy), poruszana tematyka, czy platforma działania (youtuberzy, instagramerzy itp.). Influencer marketing rozwija się niezwykle dynamicznie i staje się częścią strategii wielu firm. Dzięki współpracy z influencerami, firmy mogą docierać do grupy docelowej, promować produkty i usługi.