Pozycjonowanie lokalne kontra ogólnopolskie ‒ co wybrać? Kiedy skupić się na zwiększaniu widoczności w lokalnych wynikach wyszukiwania, a kiedy zadbać o to, by naszą ofertę znaleźli klienci z całej Polski? O tym poniżej. Zachęcamy do lektury!
Pozycjonowanie lokalne ‒ co to?
Zacznijmy od krótkiej charakterystyki pozycjonowania lokalnego. Na czym polega?
Skupiamy się tutaj na zwiększeniu widoczności strony na frazy lokalne. Są to frazy zawierające informacje dotyczące obszaru, na którym dana firma świadczy usługi, mogą to być nazwa miasta lub dzielnicy. Strategia działań SEO lokalnego koncentruje się więc na promowaniu firmy na rynku lokalnym.
Posłużmy się przykładem. Często szukamy firm, specjalistów, salonów urody czy gabinetów lekarskich, które zlokalizowane są jak najbliżej miejsca, w którym aktualnie się znajdujemy. Osoba, która przebywa w Poznaniu, potrzebująca pomocy stomatologa, zainteresowana będzie gabinetami, które znajdują się w Poznaniu, a nawet w konkretnych dzielnicach Poznania. Dla takiego użytkownika nie będą przydatne witryny warszawskich gabinetów.
Warto dodać, że Google coraz lepiej radzi sobie z dopasowywaniem wyników do lokalizacji użytkownika. Wykorzystywane są tutaj adres IP, informacje o wcześniejszych wyszukiwaniach czy korzystaniu z lokalnych sieci wi-fi. Dzięki temu użytkownik otrzymuje wyniki dopasowane do swojej lokalizacji, nawet wtedy, gdy wpisze frazę kluczową bez lokalizacji.
Pozycjonowanie lokalne ‒ dla kogo?
Pozycjonowanie lokalne będzie dobrym rozwiązaniem dla firm świadczących usługi na konkretnym obszarze, działających w danym mieście bądź koncentrujących się na klientach z danej dzielnicy. Są to między innymi:
- restauracje, kawiarnie, bary,
- cukiernie, piekarnie,
- hotele, motele, pensjonaty,
- szkoły, żłobki, przedszkola,
- salony kosmetyczne, salony fryzjerskie, salony SPA,
- sklepy stacjonarne,
- warsztaty samochodowe,
- elektrycy, hydraulicy,
- firmy remontowo-budowlane,
- gabinety lekarskie.
Na czym polega pozycjonowanie lokalne?
Na czym polega pozycjonowanie lokalne? Jakie działania są konieczne? Przy pozycjonowaniu lokalnym postępujemy bardzo podobnie, jak w przypadku pozycjonowania ogólnopolskiego. Ważne są audyt SEO, optymalizacja strony oraz działania off-site. Istotne także, by na stronie ‒ zarówno w nagłówkach, jak i w tekście głównym, znajdowały się frazy kluczowe zawierające lokalizację. Frazy lokalne powinny też znaleźć się w meta title i meta description.
W pozycjonowaniu lokalnym dużą rolę odgrywają także takie działania, jak:
- Optymalizacja Profilu Firmy w Google, dawniej wizytówki Google Moja Firma. Dobrze zoptymalizowana wizytówka sprawi, że informacje na temat firmy widoczne będą z poziomu wyszukiwarki oraz na mapach Google. Co więcej, wizytówka będzie dodatkowym źródłem ruchu na stronie.
- Wpisy w katalogach firm ‒ to droga do zwiększenia rozpoznawalności firmy, a także jeden ze sposobów pozyskiwania linków zewnętrznych.
- Pozyskiwanie linków zewnętrznych z lokalnych serwisów ‒ wartościowy profil linków zewnętrznych to istotny czynnik rankingowy zarówno w przypadku pozycjonowania ogólnopolskiego, jak i lokalnego. Wartościowe artykuły publikowane na portalach zewnętrznych będą też źródłem ruchu i zwiększą rozpoznawalność firmy.
- Uzupełnianie wizytówek NAP (Name, Address, Phone) ‒ udostępnianie danych firmy to kolejny sposób na dotarcie do potencjalnych klientów i zwiększenie rozpoznawalności firmy.
Pozycjonowanie ogólnopolskie
Pozycjonowanie ogólnopolskie polega na zwiększaniu widoczności w ogólnopolskich wynikach wyszukiwania, promowaniu biznesu na szeroką skalę. Korzystamy tutaj z ogólnych fraz, bez lokalizacji.
Pozycjonowanie ogólnopolskie ‒ dla kogo?
Pozycjonowanie ogólnopolskie będzie dobrą opcją dla firm, które kierują swoją ofertę do klientów z terenu całej Polski. Na takie rozwiązanie decydują się:
- firmy transportowe,
- firmy szkoleniowe,
- firmy świadczące usługi zdalnie,
- producenci dostarczający swoje produkty do klientów z całej Polski,
- sklepy internetowe.
SEO lokalne vs. ogólnopolskie
Pozycjonowanie lokalne czy ogólnopolskie? Tutaj wszystko zależy od specyfiki biznesu, grupy klientów, do których chcemy dotrzeć. W przypadku firm lokalnych, na przykład restauracji czy salonów fryzjerskich, pozycjonowanie ogólnopolskie nie będzie zalecaną opcją. Restauracją w Katowicach zainteresowane będą wyłącznie osoby z Katowic i okolic oraz takie, które planują odwiedzić wspomniane miasto. Dobrze więc skupić się na takich użytkownikach.