trudnosc slow kluczowych czym jest i jak ja mierzyc

Spis treści

Trudność słów kluczowych – czym jest i jak się ją mierzy?

Słowa kluczowe są nieodłącznym elementem pozycjonowania stron. Bardzo często skupiamy się na liczbie wyszukiwań frazy kluczowej, pomijamy natomiast współczynnik trudności (KD). Część osób nie wie nawet, czym ów współczynnik jest. To duża strata, ponieważ wskaźnik KD jest bardzo pomocny przy doborze słów kluczowych i może nas uchronić od kiepskich decyzji. Każda profesjonalna agencja SEO musi brać współczynnik KD pod uwagę, podczas ustalania strategii prowadzonych działań.

Trudność słów kluczowych – co to? 

Trudność słowa kluczowego to wskaźnik określający, jak trudna w pozycjonowaniu jest dana fraza. Trudność określana jest w skali od 0 do 100. Im wyższa wartość, tym trudniej będzie nam zdobyć pozycje w TOP10. 

  • 0-10 – bardzo łatwe słowo kluczowe, 
  • 11-30 – słowo o średnim poziomie trudności, 
  • 31-70 – trudne słowo kluczowe, 
  • 70-100 – słowo kluczowe o bardzo wysokim poziomie trudności.

Na podstawie wskaźnika KD możemy ocenić, jakie są nasze szanse na zajęcie miejsca w TOP10. 

Co wpływa na trudność słowa kluczowego? 

Wiemy już, czym jest wskaźnik trudności słów kluczowych. Ale od czego jest uzależniony? Na poziom trudności wpływa kilka elementów, są to: 

Autorytet strony 

Autorytet strony także określany jest w skali od 0 do 100 punktów. Im wyższy wynik, tym domena bardziej wiarygodna dla robotów. Załóżmy, że chcesz wypozycjonować swoją stronę na frazę buty damskie. Na tę frazę w TOP10 wyświetlają się witryny z wysokim autorytetem. Wyprzedzenie takich domen nie będzie więc prostym zadaniem. Fraza będzie trudniejsza w wypozycjonowaniu, a jej współczynnik KD, wyższy. Autorytet strony, a także autorytet tematyczny, to jedna z filarów naszej kluczowej usługi Formuła SEO 1stplace.

Liczba domen odsyłających 

Liczba domen odsyłających, czyli liczba domen, które linkują do pozycjonowanej strony www, także ma znaczenie. Im więcej witryn z wysokim autorytetem zawiera link do pozycjonowanej strony, tym staje się ona silniejsza. Słowo kluczowe, na które się wyświetla, będzie więc trudniejsze w pozycjonowaniu dla konkurencji. 

Liczba wyszukiwań 

Miesięczna liczba wyszukiwań danej frazy kluczowej to kolejny czynnik, który należy wziąć pod uwagę. Im więcej osób szuka danej frazy, tym będzie ona generować większy ruch na naszej stronie i da nam większe szanse na konwersję, w tym sprzedaż. Niewielka liczba wyszukiwań oznacza, że użytkownicy bardzo rzadko wpisują daną frazę w wyszukiwarkę. Szanse na zyski są więc mniejsze. 

Jak to wszystko ma się do współczynnika trudności? Frazy z dużą liczbą wyszukiwań są bardziej konkurencyjne. O miejsce w topie ubiega się wiele domen – w tym strony www o wysokim autorytecie, z robiącym wrażenie profilem linków zewnętrznych, dobrą historią itp. Wyprzedzenie takich stron będzie więc trudne i czasochłonne. 

Konkurencyjność 

Niektóre z branż, na przykład odzieżowa, meblowa, finansowa, budowlana, są bardzo konkurencyjne. Ważne frazy ogólne pozycjonowane są przez silne, popularne firmy, inwestujące w e-marketing ogromne środki. Zdobycie miejsca w TOP10 jest więc trudne, a wskaźnik KD takich fraz, wyższy. 

Czy powinniśmy przejmować się wskaźnikiem KD i dlaczego tak? 

Dlaczego powinniśmy brać pod uwagę współczynnik trudności słowa kluczowego? 

  1. Współczynnik pokazuje, jakie mamy szanse, na uzyskanie miejsca w TOP10 na daną frazę. Jeśli współczynnik trudności danego słowa jest wysoki, powinna zapalić się nam w głowie czerwona lampka. Inwestowanie w zwiększenie widoczności takiej frazy może okazać się strzałem w kolano. Stracimy środki, energię, a nie osiągniemy zadowalających rezultatów. 

  1. Dzięki KD wiemy, z jak silną konkurencją mamy do czynienia. Możemy wywnioskować, jak trudny będzie proces pozycjonowania

Ważne dla Ciebie słowa kluczowe mają wysoki KD – co z tym zrobić? 

Co w sytuacji, w której ważne dla naszego biznesu słowa kluczowe mają wysoki współczynnik trudności? Wtedy dobrze znaleźć inne słowo kluczowe, które także będzie miało potencjał, a mniejszą konkurencyjność. Czasem wystarczy drobna zmiana, na przykład zastąpienie słowa ciało słowem sylwetka, zawężenie tematyczne lub lokalizacyjne frazy, a rezultaty będą o wiele lepsze.

Ocena strony: 5/5 - (1 głosów)
Maciej Muchowski

Rozpoczął swoją karierę w branży SEO i marketingu w 2010 roku. Jego specjalizacją jest kreatywny link building oraz webdesign. W chwili obecnej największą przyjemność sprawia mu pozycjonowanie lokalne, którego optymalizację potrafi wykonać w ekspresowym tempie, nie tracąc przy tym, ani procenta jakości działania. Doskonale odnajduje się w skomplikowanych i zawiłych sytuacjach projektowych, kiedy nieocenione jest jego nieszablonowe podejście. W swojej bogatej karierze w branży SEO, tworzył strategie link buildingowe dla największych brandów w Polsce.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Picture of Karina Zielińska
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Reklamy PPC
Strony i sklepy
Social Media
Więcej z kategorii Wiedza