Tytuł linka, link title, atrybut tytułu linku – wymienione pojęcia, choć są dość istotne, nie należą do zbyt popularnych. O ile linkami przejmuje się wiele osób, to już tytuły odnośników schodzą na dalszy plan. A przecież tytuły dostarczają dodatkowych informacji na temat kontekstu linków, mogą mieć pozytywny wpływ na UX i sprawić, że roboty Google jeszcze lepiej zrozumieją tematykę strony. Czym więc jest tytuł linka, jak powinien wyglądać i kiedy warto go stosować?
Tytuł linka (link title) – co to?
Tytuł linka (ang. anchor title lub link title) to a atrybut w kodzie HTML przypisany do elementu linku (tagu ). Omawiany atrybut dostarcza dodatkowych informacji dotyczących odnośnika – po najechaniu kursorem myszy na podlinkowaną frazę, wyświetla się jako mała etykieta (tzw. dymek) z tytułem linku. Mówiąc najprościej, tytuł linku to krótka informacja dotycząca podstrony, na którą kieruje odnośnik.
Tytuł linka (link title) – dlaczego jest istotny?
Tytuł linka w połączeniu z tekstem kotwicy sprawia, że roboty Google lepiej rozumieją kontekst linku. Dlaczego jest to tak istotne? Powodów jest wiele:
- Google analizuje jakość i trafność linków, weryfikuje korelację między podstroną linkowaną i linkującą. Duet w postaci prawidłowego tytułu i tekstu kotwicy sprawia, że Google lepiej rozumie powiązania tematyczne między różnymi podstronami. To ważny element budowy autorytetu tematycznego.
- Tekst zakotwiczenia (anchor text) i atrybuty linku, takie jak title, pomagają robotom Google w interpretacji tematyki linkowanej podstrony.
- Dodanie tytułu linku może mieć pozytywny wpływ na doświadczenie użytkownika. Tytuł sprawi, że odbiorca uzyska więcej danych na temat podstrony, na którą może się przeklikać. To natomiast może przełożyć się na dłuższy czas spędzony na stronie i niższy współczynnik odrzuceń.
- Linki bez kontekstu mogą być postrzegane jako próby manipulacji, tak zwany spam linkowy. Prawidłowe opisy odnośników zminimalizują ryzyko otrzymania kar algorytmicznych.
- Tytuły linków mogą okazać się przydatne dla użytkowników korzystających z czytników ekranu i innych tego typu technologii.
Tytuł linka (link title) – dobre i odradzane praktyki
Tak jak w przypadku wszystkich działań z zakresu pozycjonowania, tutaj także ważna jest znajomość zalecanych i odradzanych praktyk. Drobne błędy mogą sprawić, że Google uzna przygotowane tytuły za próbę manipulacji, a przełoży się na spadek pozycji strony www.
- Unikaj duplikacji. Tytuł linka nie powinien być taki sam, jak tekst kotwicy czy atrybutu ALT. Tytuł powinien być uzupełnieniem i przekazywać dodatkowe informacje.
- Tytuł linka powinien być użyteczny, dostarczać odbiorcom cennych wskazówek, sprawić, ze eksploracja witryny będzie intuicyjna i przyjemna.
- Dodaj tytuł do odnośników, które naprawdę tego potrzebują, nadmierna optymalizacja może przynieść rezultaty odwrotne do oczekiwanych.
- Skup się na tym, by tytuł linka był trafny i nie wprowadzał w błąd odbiorcy. Nieodpowiedny tytuł może sprawić, że roboty Google błędnie interpretują tematykę podstrony.
- Tytuły linków powinny brzmieć naturalnie, unikaj nadmiernego nasycenia frazami kluczowymi.
Tytuł linka (link title) – przykłady poprawnej optymalizacji
Poniżej kilka przykładów poprawnie zoptymalizowanych tekstów kotwicy, czyli anchor tekstów oraz tytułów linku.
Tekst kotwicy (anchor text) | Tytuł linka (title attribute) | Cel/Opis |
---|---|---|
Pobierz nasz poradnik
|
Bezpłatny poradnik na temat zdrowego odżywiania | Informuje, że link prowadzi do pobrania poradnika dotyczącego zdrowych nawyków żywieniowych |
Sprawdź ofertę wycieczek | Wakacyjne wycieczki po Europie – oferty 2025 | Informuje, że link prowadzi do oferty wycieczek po Europie na rok 2025 |
Kontakt | Formularz kontaktowy dla klientów i partnerów biznesowych | Wyjaśnia, że link prowadzi do formularza kontaktowego |
Przeczytaj nasz artykuł
|
Poradnik: Jak zwiększyć produktywność w pracy | Zawiera szczegółowy tytuł artykułu, użytkownik wie, czego dotyczy treść na linkowanej podstronie |
Dowiedz się więcej | Więcej informacji o naszych usługach doradczych | Wskazuje, że linkowana podstrona dotyczy szczegółów oferty |
Kup teraz | Zamów bestsellerowy smartfon w promocyjnej cenie | Informuje o produkcie w dobrej cenie |
Nasze projekty | Portfolio projektów graficznych – Galeria inspiracji | Wskazuje, że użytkownik zostanie przeniesiony do sekcji portfolio z przykładami projektów |
Zapisz się na webinar | Bezpłatny webinar: Jak zarządzać finansami osobistymi | Wyjaśnia, o czym będzie webinar, co zwiększa szansę na konwersję |
Jak dodać tytuł linka?
Aby dodać tytuł linka, wystarczy wykonać kilka prostych kroków. Tytuł należy umieścić w kodzie HTML, w tagu <a> w postaci atrybutu title=”opis tytułu”.
<a href=”https://example.com” title=”Odwiedź stronę przykład”>Kliknij tutaj</a>
- a href określa dokąd prowadzi link,
- title to tytuł odnośnika.
Tytuł linka (link title) a czynniki rankingowe Google
Choć tytuły linków nie należą do czynników rankingowych Google, mogą mieć pośredni wpływ na widoczność strony internetowej w wynikach organicznych.
Tytuły mogą zachęcić odbiorcę do odwiedzenia danej podstrony oraz zwiększyć współczynnik klikalności (CTR). Przełoży się to na większe zaangażowanie odbiorców i konwersję. Google uwzględnia czynniki behawioralne, traktuje je jako potwierdzenie trafności i jakości witryny, a to droga zwiększenia widoczności w wynikach organicznych.
Ważne jednak, by tytuły były poprawne i wykorzystywane tam, gdzie to konieczne.
Inne atrybuty linków
Omawiany dziś tytuł linków to niejedyny atrybut odnośników. Wśród innych atrybutów wymienić możemy nofollow, id, type i wiele innych.
Atrybut linków | Opis linków | Przykład |
---|---|---|
href | Określa docelowy adres URL, na który prowadzi link | <a href=”https://example.com”>Link</a> |
target | Wskazuje sposób otwierania linku (np. w nowej karcie) | <a href=”https://example.com” target=”_blank”>Link</a> |
download | Umożliwia pobranie pliku zamiast jego otwierania w przeglądarce | <a href=”/files/document.pdf” download>Link</a> |
rel=”nofollow” | Informuje, że link nie przekazuje mocy SEO | <a href=”https://example.com” rel=”nofollow”>Link</a> |
id | Przypisuje unikalny identyfikator do linku (np. dla stylów CSS lub JavaScript) | <a href=”https://example.com” id=”main-link”>Link</a> |
hreflang | Wskazuje język strony docelowej. Jest to istotne przy pozycjonowaniu międzynarodowym | <a href=”https://example.com” hreflang=”en”>Link</a> |
type | Określa typ zasobu, do którego prowadzi link (np. MIME type). | <a href=”video.mp4″ type=”video/mp4″>Link</a> |
Tytuł linka (link title) – podsumowanie
Tytuł linka (link title) to, jak sama nazwa wskazuje tytuły danego odnośnika. To dymek, który wyświetla się po najechaniu kursorem na anchor tekst i dostarcza dodatkowych danych na temat odnośnika. Dodanie tytułu linka jest opcjonalne i powinno być przeprowadzone wyłącznie wtedy, gdy ma to sens. Czyli w sytuacji, w której odnośnik dostarczy dodatkowych informacji na temat podstrony, na którą kieruje, będzie użyteczny dla odbiorcy.