Wybór agencji SEO to wbrew pozorom nie lada wyzwanie. Niewłaściwy wybór może być bardzo kosztowny, zarówno pod względem finansowym jak i technicznym strony. W poniższym tekście przedstawię 7 najważniejszych pytań, które powinieneś zadać agencji SEO przed podpisaniem umowy. Zapraszam.
Wybór agencji SEO – 15 kluczowych pytań
Jakie doświadczenie ma agencja i ile lat istnieje na rynku?
Pytanie może się wydawać dla wielu osób banalne, ale wcale tak nie jest. Jeśli agencja SEO posiada wieloletnie doświadczenie i jest w stanie utrzymywać się na rynku, to mamy pewność, że jej usługi są wybierane przez klientów i świadczone na określonym, prawdopodobnie wysokim poziomie. Agencja z dużą dozą prawdopodobieństwa wie, jak pozycjonować stronę w Google w sposób właściwy. Warto również zapytać o doświadczenie w konkretnej branży i jakie efekty udało się uzyskać. Dobrą praktyką będzie również tutaj samodzielny “research”, gdzie sprawdzimy czy firma jest np. aktywna w mediach społecznościowych.
Wskazówka!
Polecam unikać firm, które proponują zaskakująco niskie ceny. Niestety najczęściej przy takich współpracach nie ma co liczyć na osiągnięcie jakichkolwiek efektów.
Na jaki okres czasu zawierana jest umowa?
Jest to niezwykle ważna kwestia na którą zdecydowanie warto poświęcić chwilę czasu. Koniecznie spytajmy na jaki okres możemy zawrzeć współpracę. Jeśli agencja SEO w jasny i prosty sposób komunikuje jak wyglądają kwestie umowy, to bardzo dobry znak. Dobre agencje SEO zazwyczaj mają do wyboru kilka wariantów współpracy. Koniecznie sprawdźmy jak wygląda okres wypowiedzenia oraz czy umowa nie zawiera kar umownych w przypadku chęci wcześniejszego jej rozwiązania.
W jaki sposób przebiega współpraca?
Nie bójmy się zapytać również w jaki sposób będzie wyglądał przebieg współpracy. Jaki będzie pierwszy etap prac, oraz jak kształtuje się wstępny ich harmonogram. Właściwy proces powinien rozpocząć się od analizy konkurencji oraz stworzenia audytu SEO, który wskaże wszystkie istniejące na stronie błędy oraz rekomendacje dotyczące rozwoju strony. Dzięki temu pozycjonowanie strony będzie mogło być naprawdę skuteczne.
Czy istnieje możliwość otrzymania wstępnej analizy strony www?
Jest to swoistego rodzaju test dla agencji SEO. Jeśli nie będzie problemu z wykonaniem wstępnej analizy strony, to możemy być pewni, że jest to objaw profesjonalizmu agencji. Zwróćmy jedynie uwagę czy wykonana analiza jest generowana automatycznie czy przeprowadził ją specjalista SEO.
Czy audyt SEO jest darmowy?
Co ciekawe nie wszystkie agencje SEO w swojej ofercie posiadają stworzenie darmowego audytu SEO, więc warto się upewnić czy nie czekają na nas ukryte koszta. Oczywiście mam tutaj na myśli prawdziwy audyt SEO stworzony przez specjalistę SEO, a nie dokument wygenerowany przez program.
Czy analizę strony wykonuje automat czy pozycjoner?
Powinniśmy mieć pewność, że czynności takie jak analiza konkurencji, audyt SEO czy wstępna analiza strony jest wykonywana przez człowieka. Niestety raporty generowane automatycznie bardzo często nie uwzględniają najważniejszych czynników i potrafią popełniać absurdalne błędy. Upewnijmy się, że przy naszej stronie będzie pracował specjalista SEO z krwi i kości.
Po jakim czasie pojawią się pierwsze efekty procesu pozycjonowania strony?
Pytanie o efekty oraz czas ich osiągnięcia to swoiste must have, podczas wyboru agencji SEO. Nie dajmy się zwieść kiedy handlowiec z agencji SEO obiecuje nam złote góry po kilku dniach pozycjonowania. Zdarzyło mi się nawet spotkać z sytuacjami gdzie zamiast usługi pozycjonowania były wykupywane reklamy w Google Ads, a klient był informowany, że jego strona została już wypozycjonowana na pierwsze miejsce w wynikach wyszukiwania. Uczciwa i profesjonalna agencja SEO zawsze poinformuje o tym, że na efekty pozycjonowania trzeba będzie poczekać oraz zależne jest to od wielu czynników związanych ze stroną internetowa. Dobra agencja będzie doskonale wiedzieć jak zacząć pozycjonowanie strony i jak utrzymywać wypracowane efekty pozycjonowania.
Jakie efekty uda się osiągnąć po 12 miesiącach współpracy?
Okres 12 miesięcy to standardowy okres wymagający szerszego podsumowania współpracy. W większości przypadków podczas rozpoczynania współpracy estymujemy wyniki, które będziemy w stanie osiągnąć w czasie 6, 12 i 24 miesięcy. Zdecydowanie polecam zadać takie pytanie agencji SEO z którą rozpoczynamy współpracę.
W jaki sposób raportowane są prace z zakresu SEO?
Raportowanie pracy przez agencję SEO jest bardzo istotnym elementem. W przypadku profesjonalnej agencji SEO nie powinno być żadnego problemu z otrzymywaniem systematycznych comiesięcznych raportów oraz bieżącego dostępu do panelu pozycji. Niestety w przypadku współpracy z freelancerami oraz anonimowymi agencjami SEO, nie jest to wcale takie oczywiste. Profesjonakna agencja SEO z pewnością pokaże nam przykładowy raport prac oraz jak wygląda dostęp do panelu pozycji.
Czy istnieje możliwość rozbudowy treści na stronie internetowej?
Dzisiejsze pozycjonowanie wymaga inwestycji w wartościowy content na stronie. Dowiedzmy się więc jak to wygląda w agencji z którą chcemy rozpocząć współpracę. Od razu przestrzegam na kosmiczne ilości treści, które oferują co poniektóre agencje. Przeważnie są to treści generowane przez automaty, a następnie umieszczane na stronach zapleczowych agencji. Zadbajmy, aby agencja dostarczyła nam wartościowy i merytoryczny content, który możemy użyć w obrębie własnej strony internetowej, na serwisach zewnętrznych oraz jako publikacje eksperckie. Jeśli działamy w trudnej branży, doświadczona agencja zaproponuje nam raczej samą usługę optymalizacji tekstów, ponieważ mało kto będzie w stanie stworzyć treść na właściwym poziomie.
Wskazówka!
Postawmy na jakość, a nie ilość. Mniejsza ilość treści, która będzie naprawdę wartościowa dla użytkownika i stworzona przez dobrego copywritera jest znacznie lepsza niż duża ilość treści, która powstaje jedynie dla faktu wypełnienia podpunktu w umowie.
W jaki sposób przebiega proces link buildingu?
Proces link buildingu jest jednym z najważniejszych w procesie pozycjonowania, zaraz obok tworzenia wartościowej treści i właściwej optymalizacji strony pod kątem SEO. Przede wszystkim zapytajmy czy proces link buildingu będzie wykorzystywał automatyczne rozwiązania, czy raczej będzie wykonywany przez dedykowanego specjalistę SEO. Jest to olbrzymia różnica, ponieważ, aby skutecznie pozycjonować stronę, należy stworzyć odpowiednią strategię budowania linków w oparciu o dotychczasowy stan domeny, linki konkurencji oraz autorytet domeny. Dobrze przeprowadzony link buildingu wymaga naprawdę dużej wiedzy oraz doświadczenia.
Wskazówka!
Polecam zapytać również o źródła linkowania. Czy będą to strony zapleczowe, profile, katalogi stron, fora internetowe czy serwisy zewnętrzne. W tym przypadku wszystko będzie zależało od sytuacji strony, natomiast katalogi stron oraz fora internetowe nie są najlepszym źródłem linkowania.
W jaki sposób są dobierane słowa kluczowe i czy mogę w nie ingerować?
Słowa kluczowe są niezwykle istotne w procesie pozycjonowania. Dobra agencja SEO zadba o to, aby wybrać najlepsze słowa kluczowe pod nasz biznes, ofertę oraz branżę w której działamy. Co ciekawe nie zawsze warto pozycjonować stronę od razu na najbardziej konkurencyjne słowa. Zdecydowanie lepiej zacząć jest od mniej konkurencyjnych fraz gdzie efekty będziemy w stanie zauważyć szybciej i przełoży się to na dodatkowe leady lub sprzedaż produktów.
Wskazówka!
Jeśli mamy ochotę, możemy poprosić agencję SEO o przygotowanie listy słów kluczowych wraz ze średnią ilością wyszukiwań w ciągu miesiąca. W 1stplace.pl z chęcią dzielimy się wynikami estymacji ruchu, który będziemy w stanie pozyskać w ciągu 6 i 12 miesięcy współpracy.
Czy podczas trwania współpracy mogę rozszerzyć listę pozycjonowanych fraz kluczowych?
Powinniśmy również zapytać co się stanie jeśli rozszerzymy swoją ofertę produktową lub usługową. Czy agencja bez żadnych problemów doda dla nas dodatkowe słowa kluczowe i zacznie je pozycjonować. Niestety jest to bardzo rzadkie zjawisko, jednakże jeśli agencja SEO profesjonalnie podchodzi do swojego zadania powinna wprowadzić dodatkowe zmiany optymalizacyjne w serwisie.
Wskazówka!
W agencji 1stplace.pl zawsze podchodzimy kompleksowo do pozycjonowania serwisów. Jeśli mamy do czynienia z nieznaczną rozbudową ofertową lub usługową, w zupełności za darmo przeprowadzamy ponowną optymalizację serwisu www.
Jak wygląda model rozliczania?
Jest to proste aczkolwiek niezwykle ważne pytanie. W jaki sposób wygląda model rozliczania? Czy jest to model abonamentowy, hybrydowy czy pozycjonowanie za efekt? Tego ostatniego w szczególności powinniśmy się wystrzegać i bardzo dokładnie czytać umowę, którą podpisujemy.
Wskazówka!
W chwili obecnej jedynym gwarantującym jakość usług modelem rozliczania jest model abonamentowy. Musimy brać pod uwagę, że agencja SEO będzie ponosiła koszty w postaci inwestycji w daną stronę internetową. Jeśli umowa zawierana jest w oparciu o model rozliczania w postaci hybrydowej lub za efekt możemy być niemalże pewni, że stosowane metody pozycjonowania będą niekoniecznie bezpieczne dla strony internetowej. Przeczytaj więcej o pozycjonowaniu za efekt.
Jaki będzie koszt pozycjonowania?
Pytanie niby banalne, ale zawsze warto dowiedzieć się ile zapłacimy za usługę, a przede wszystkim jaki będzie szczegółowy zakres prac. Postarajmy się dowiedzieć, co dokładnie zrobi dla nas agencja SEO, w jakim czasie i czy możemy coś ugrać na cenie. W 1stplace.pl preferujemy model elastyczny gdzie staramy się maksymalizować ilość działań w stosunku do ceny usługi pozycjonowania. Możemy również dopytać od czego zależy cena pozycjonowania.
Z kim będę mógł się skontaktować podczas współpracy?
Bardzo często zdarza się, że jedynym kontaktem dla klienta jest biuro obsługi klienta, które nie zawsze jest w stanie rozwiać nasze wątpliwości lub udzielić dobrze ukierunkowanych informacji. Pozytywnym rozwiązaniem będzie kontakt bezpośrednio z pozycjonerem pracującym nad nasza stroną, copywriterem tworzącym dla nas treści, a najlepiej z koordynatorem całego projektu, który nadzoruje wszystkie prace w obrębie naszej strony.
Istotne pytanie dodatkowe – Czy agencja posiada autorskie rozwiązania z zakresu SEO i pozycjonowania stron?
Niektóre renomowane agencje SEO posiadają autorskie rozwiązania z zakresu pozycjonowania stron internetowych oraz ich optymalizacji pod względem SEO. Przed wyborem agencji sprawdź czy być może agencje będące w Twoim obszarze zainteresowań posiadają takie rozwiązania. Miej na uwadze, że unikalne usługi moga dać znaczną przewagę nad konkurencją, ponieważ są unikalne i mogą zapewniać szersze spektrum działań. W przypadku agencji SEO 1stplace.pl mamy do czynienia z najszybszą pod względem efektów Formułą SEO 1stplace. Jest to unikalna formuła oparta na autorskim programie indeksującym, frazach intencyjnych, autorytecie tematycznym oraz wysokiej jakości link buildingu. Fuzja tych działań jest niesamowicie efektywna i zapewnia nawet 36% szybsze efekty od tradycyjnych form SEO.
Konkluzja dotycząca wyboru agencji SEO
Mam nadzieje, że powyższe wskazówki pozwolą wam bardziej świadomie podejmować decyzje dotyczące wyboru agencji SEO. Ze swojej strony zdecydowanie polecam agencję 1stplace.pl, gdzie każdego dnia prowadzimy działania na najwyższym poziomie dla naszych klientów.