Pozycjonowanie strony internetowej w Google nie jest łatwym zadaniem. Jest to jednak jedna z najbardziej skutecznych praktyk marketingu internetowego i może być bardzo lukratywna, jeśli zostanie wykonana poprawnie. Zastanawiasz się, czy możesz pozycjonować stronę samodzielnie? Odpowiedź brzmi tak – ale będzie to trudny proces. Jak zacząć pozycjonowanie strony? Na co zwrócić przy samodzielnym pozycjonowaniu strony?
Samodzielne pozycjonowanie stron internetowych – od czego zacząć?
Audyt SEO strony www to krok numer jeden (bez względu na to, czy pozycjonujesz stronę samodzielnie, czy korzystasz z pomocy agencji SEO). Czym jest audyt strony? To analiza pod kątem SEO, weryfikacja elementów, które wymagają dużej poprawy oraz tych, które wystarczy nieznacznie zmienić. Sprawdź więc słowa kluczowe (czy są to same słowa kluczowe główne, czy także semantyczne), linki. Zastanów się, czy na Twojej stronie znajdują się unikalne treści, czy teksty odpowiadają na konkretne zapytania szukających?
Wciel się w rolę użytkownika i znajdź elementy, które sprawiają, że opuszcza on Twoją witrynę.
Jak pozycjonować stronę w Google samemu? Zadbaj o nowe i wartościowe treści

Chcesz pozycjonować stronę samemu? Jednym z najważniejszych działań, które musisz przeprowadzić, aby skutecznie pozycjonować swoją stronę www w Google, jest tworzenie wartościowych treści. Oznacza to, że Twoja strona powinna być regularnie aktualizowana za pomocą świeżych, oryginalnych treści, dopasowanych do Twojej grupy docelowej.
Samodzielne pozycjonowanie stron internetowych a wybór słów kluczowych
Przed tworzeniem treści musisz zwrócić uwagę na dobór odpowiednich słów kluczowych. Nie chcesz przecież tworzyć treści, których nikt nie przeczyta. Podczas analizy słów kluczowych ogromną pomocą będą specjalistyczne narzędzia. Które z narzędzi warte są uwagi?
Planer słów kluczowych
Polecamy w zupełności darmowy Google Keyword Planner, czyli Planer słów kluczowych. Narzędzie dostarczy Ci danych dotyczących poszczególnych słów kluczowych:
- średnia miesięczna
- ilość wyszukiwań
- poziom konkurencyjności
- popularności.
Google Keyword Planner jest bardzo wiarygodnym narzędziem, ponieważ pozyskuje on dane z samej wyszukiwarki Google, a to przecież właśnie w niej będziemy chcieli się pozycjonować.
Answer The Public, Senuto, Ahrefs
Kolejnymi wartymi uwagi narzędziami będą Answer The Public, Senuto, Semstorm, Ubersuggest czy Ahrefs. Niestety, niektóre z nich są płatne. Często umożliwiają korzystanie z okrojonych możliwości, co może nam pomóc w doborze odpowiednich fraz kluczowych.
Widoczność strony w wynikach wyszukiwania a treści
Kiedy już wybraliśmy odpowiednie słowa kluczowe, powinniśmy rozpocząć tworzenie treści. Starajmy się tworzyć je maksymalnie naturalnie, aby były wartościowe dla użytkowników.
Samodzielne pozycjonowanie strony internetowej – wskazówka!
Nigdy nie kopiuj treści z innych stron. Skup się na unikalności swoich tekstów. Do sprawdzenia unikalności tekstu możesz wykorzystać narzędzie Copyscape.
Przed rozpoczęciem tworzenia treści powinieneś przygotować plan. Dzięki wartościowej treści uzyskasz wspaniały efekt naturalnego link buildingu, o którym wspomnimy w dalszej części tego wpisu.
Pamiętaj również o regularności dodawania treści, ponieważ wyszukiwarka Google bardzo to lubi. Dobrym pomysłem będzie przygotowanie kompleksowego planu publikacji treści na początku każdego miesiąca.

Pozycjonuj stronę i analizuj efekty – niezbędne narzędzia
Aby w pełni kontrolować proces pozycjonowania w wyszukiwarce Google, powinieneś zainstalować narzędzia, które będą przydatne w analizie własnej pracy. Należy obserwować skuteczność działań content marketingowych, link buildingu, optymalizacji technicznej twojej strony. Weryfikacji warto też poddać strony konkurencji.
Jakie narzędzie przy pozycjonowaniu strony są niezbędne?
Mam tutaj na myśli przede wszystkim narzędzia, które oferuje nam samo Google – Google Search Console oraz Google Analytics.
Google Search Console
Google Search Console to dawne Google Webmaster Tools. Narzędzie daje nam takie możliwości, jak: przesłanie mapy witryny, sprawdzenie, czy indeksowanie strony przebiega bez problemów, sprawdzenie danych strukturalnych strony, weryfikacja ładowania na urządzeniach mobilnych oraz wiele więcej.
Powinieneś regularnie zaglądać do tego narzędzia, aby mieć dokładny pogląd na to czy z Twoją stroną nie dzieje się nic złego.
Google Analytics
Google Analytics to bardzo rozbudowane narzędzie, które dostarcza informacji o tym, jak wielu użytkowników odwiedza naszą stronę www, ilu z nich powraca, jaki mamy średni współczynnik odrzuceń, jak długo trwa średnia sesja na stronie.
Google Analytics to po prostu kopalnia wiedzy w kwestii użytkowników naszej strony. Należy regularnie sprawdzać, czy użytkownicy znajdują na stronie to, czego tak naprawdę szukają.
Samodzielna optymalizacja Strony internetowej – SEO

Aby strona była widoczna w wyszukiwarce Google, należy zadbać o kilka podstawowych kwestii optymalizacyjnych. Skupimy się na tych najbardziej istotnych, które będziesz mógł wykonać samodzielnie.
Samodzielne pozycjonowanie strony: sitemap.xml
Stwórz mapę strony. W wyszukiwarce Google znajdziesz wiele generatorów map witryny (za darmo wygenerują plik sitemap.xml, który będzie zawierał poszczególne podstrony serwisu lub witryny, do 500 adresów url). Mapę strony wysyłamy do Google za pomocą wyżej omawianego narzędzia Google Search Console.
Mapa witryny usprawnia indeksowanie naszej strony, co jest bardzo istotne w kwestii pozycjonowania.
Szybkość ładowania, hosting, struktura witryny – droga do większej widoczności strony
Zadbaj o szybkość ładowania strony. Wybierz dobry i wydajny hosting. Sprawdź, czy zdjęcia są skompresowane, zdyt ciężkie będą spowalniać stronę. Jeśli wykorzystujesz na swojej stronie szablon, to powinien on być lekki i responsywny.
Bardzo ważna jest także struktura strony. Musi być przemyślana i logicznie rozplanowana. Jeśli czujesz, że nie poradzisz sobie samodzielnie, skorzystaj z pomocy agencji interaktywnej.
Meta dane a pozycjonowanie stron internetowych
Zoptymalizuj tagi meta. Tytuł strony (meta title) to wciąż jeden z najważniejszych czynników rankingowych wyszukiwarki Google. Zadbaj o to, by w tytule znalazły się najważniejsze słowa kluczowe. Oczywiście powinien być on naturalny, nigdy nie spamuj słowami kluczowymi.
Opis strony (meta description) to element mogący zachęcić użytkowników do przejścia na Twoją stronę www. W opisie powinny znaleźć się elementy przyciągające uwagę np. encje HTML oraz Call To Action. Opis strony nie jest czynnikiem rankingowym, natomiast może wpływać na wskaźnik CTR, (współczynnik wyświetleń do klikalności), który już jest czynnikiem rankingowym. W związku z powyższym zawsze dbajmy o wypełnianie meta danych na stronie.
Zdjęcia i grafiki to ważne elementy Twojej strony
Odpowiednio nazwij zdjęcia i grafiki. Bardzo często zdarza się, że nazwy zdjęć na stronach internetowych są generowane bezpośrednio z urządzenia, którym zostały wykonane. Jest to błąd. Powinniśmy zadbać, aby nasze grafiki i zdjęcia zostały nazwane w sposób prawidłowy. Każda grafika powinna zawierać w nazwie ważne słowa kluczowe, bez spacji, podkreślników, polskich znaków i znaków specjalnych. Każde wyrażenie powinno być oddzielone myślnikiem. Poprawna nazwa zdjęcia może wyglądać na przykład tak: pozycjonowanie-strony-w-google.jpg.
Nagłówki i struktura treści
Zadbaj o odpowiednią strukturę treści. Wykorzystaj do tego nagłówki H1, H2 oraz H3. Dzięki nim będziesz w stanie pokazać robotom wyszukiwarki, w jaki sposób powinny odczytywać treści i nagłówki. Najważniejszym nagłówkiem jest nagłówek H1, który według zasad SEO powinien być wykorzystany maksymalnie jeden raz na stronie. Pamiętaj, że w nagłówkach powinieneś wykorzystać słowa kluczowe. Oczywiście zachowaj tutaj rozwagę i zrób to maksymalnie naturalnie.
Linkowanie wewnętrzne
Regularnie aktualizuj linkowanie wewnętrzne, to kolejny z czynników mający wpływ na to, jakie miejsce Twoja witryna zajmie wynikach wyszukiwania Google. Odnośniki wewnętrzne to linki prowadzące na konkretną podstronę, na przykład z artykułów blogowych czy strony głównej.
Kiedy dodajesz nowe treści na stronę, nie zapomnij o więc dodawaniu kotwic tekstowych czyli anchor textów. Dzięki linkowaniu wewnętrznemu pomożesz w nawigacji użytkownikom oraz robotom Google.
Pozycjonowanie strony w Google a budowanie linków
Pozyskiwanie linków to jeden z najważniejszych, ale także najtrudniejszych aspektów SEO, zwłaszcza w przypadku samodzielnego pozycjonowania. Żeby w pełni efektywnie i skutecznie prowadzić proces link buildingu potrzebujemy specjalistycznych narzędzi oraz całkiem sporego budżetu.
Agencje SEO są w tym przypadku bardzo uprzywilejowane, ponieważ przez wiele lat działalności zbudowały własne strony zapleczowe, na których mogą umieszczać linki do pozycjonowanych stron (jeśli masz chwilę czasu i ochoty to polecamy sprawdzić czym zajmuje się agencja SEO w praktyce).
W przypadku pozycjonowania na własną rękę pozostaje nam kilka możliwości.
- Możemy korzystać z dodawania linków na forach tematycznych, z działań w mediach społecznościowych.
- Jeśli skupiamy się na pozycjonowaniu lokalnym, uwzględnijmy linki z lokalnych portali.
- Twórzmy profile na stronach z wysokim autorytetem na przykład YouTube, Behance, Twitter itp. Bardzo często, tworząc profile w takich serwisach, możemy do profilu dodać link do naszej strony. Niestety przeważnie są to linki nofollow, (nieprzekazujące „mocy pozycjonerskiej”) natomiast będą miały pozytywy wpływ na autorytet naszej domeny.
Profil wartościowych linków – wskazówka!
Definicją dobrego i wartościowego linku jest powiązanie tematyczne, wysoki autorytet domeny, z której pozyskujemy link, miejsce dodania linku, współczynnik użytych wcześniej anchor textów oraz wiele innych.
W agencji 1stplace.pl wychodzimy z założenia, że im trudniej zdobyć link, tym jest on lepszy i bardziej wartościowy.
Czy warto samemu pozycjonować stronę www?
Czy warto więc pozycjonować stronę samemu? Są zarówno plusy, jak i minusy takiego rozwiązania. Musimy liczyć się z tym, że każda z prac – audyt SEO, opisy konkretnych usług, dobór słów kluczowych, poprawna struktura strony, badanie skuteczności działań, wymaga przynajmniej podstawowej wiedzy z e-marketingu.
Ponadto błędy popełnione podczas optymalizacji stron pod kątem wyszukiwarki Google mogą doprowadzić do tego, że osiągniemy rezultaty odwrotne do oczekiwanych.
Warto też pamiętać, że algorytmy Google wciąż się zmieniają, a zmiany mogą mieć wpływ na skuteczność działań i pozycję strony.
Możemy więc pozycjonować stronę internetową samemu, ale musimy liczyć się z tym, że będzie to zadanie czasochłonne, wymagające nieustannego poszerzania wiedzy.
Mamy nadzieje, że powyższe informacje okażą się przydatne i pomogą osobom, które pozycjonowaniem strony zajmują się samodzielnie.
Jeśli jednak stwierdzisz, że wolisz skupić się na prowadzeniu firmy, a pozycjonowanie strony powierzyć specjalistom, zapraszamy do grona klientów 1stplace.pl. Zaczniemy od audytu SEO, sprawdzimy, jakie pozycje zajmuje strona na dane słowo kluczowe, dobierzemy frazy kluczowe, zoptymalizujemy ważne z punktu widzenia SEO i UX elementy. Zachęcamy do kontaktu!