Narzędzia Google to kolejny dowód na to, że Google wychodzi naprzeciw potrzebom firm lokalnych i globalnych, wspiera webmasterów, marketerów, a nawet, twórców treści. Gigant proponuje narzędzia, które wspierają prace zwiększające widoczność biznesu w wyszukiwarce, dobór fraz kluczowych czy analizę danych. Jakie propozycje w szczególności godne są uwagi? Poniżej garść informacji. Przyjrzymy się narzędziom dla webmasterów, narzędziom dla e-commerce, do wyboru słów kluczowych czy do zarządzania projektami. Sprawdź, czy znasz wszystkie propozycje z naszej listy.
Promocja biznesu w wyszukiwarce Google
Aż 98% użytkowników wybiera Google. Za pomocą wspomnianej wyszukiwarki szukamy informacji, robimy zakupy, weryfikujemy lokalizację interesujących nas miejsc. Firmy natomiast walczą o to, by zyskać widoczność w sieci i w jak najlepszy sposób promować usługi i produkty.
Google dba o to, by różnego typu procesy: analiza danych, sprzedaż, komunikacja, reklama, przynosiły oczekiwane rezultaty. W tym celu udostępnia różnego typu narzędzia.
Narzędzia Google dla e-commerce
Google Analytics 4
GA4 jest zastępcą Universal Analytics (UA) i daje wiele możliwości z zakresu analityki internetowej. Za pomocą GA4 możesz uzyskać dane dotyczące różnego typu zdarzeń na stronie www, w aplikacji czy w sklepie e-commerce. Dostępne (w menu po lewej stronie) raporty, to komplet danych na temat ruchu na stronie, pozyskiwania użytkowników czy konwersji. Jakie dokładnie informacje znajdziesz w Google Analytics 4?
Narzędzie dostarcza informacji na temat użytkowników – przedziału wiekowego, płci, lokalizacji. Za pomocą narzędzia możesz też zweryfikować stosunek użytkowników powracających do tych, którzy po raz pierwszy trafili na Twoją stronę.
GA4 dostarczy Ci także danych na temat technologii, z których korzystają użytkownicy. Za pomocą kilku kliknięć sprawdzisz takie kwestie, jak:
- Typ urządzenia, np.: desktop, tablet, mobile.
- System operacyjny: Safari, Chrome, FireFox, Samsung Internet.
- Medium: organiczne wyszukiwanie (organic), reklamy płatne (cpc), bezpośrednie wejścia (direct).
Kolejne dane, które pozyskasz z narzędzia, to średni czas zaangażowania użytkownika, przeprowadzone akcje, konwersja, wartość koszyka czy przeglądane podstrony.
Możesz także sprawdzić ścieżkę do zakupu, przeanalizować, ilu użytkowników rozpoczęło sesję, ilu oglądało produkt, dodało towar do koszyka i sfinalizowało zakup. Kolejną opcją jest ścieżka do płatności, pozwalająca na weryfikację takich danych, jak rozpoczęcie procesu płatności, dodanie danych dostawy, dodanie płatności, zakup. W GA4 wygenerujesz także niestandardowe raporty – takie, które będą w 100% dopasowane do potrzeb Twojego biznesu.
Google Trends
Google Trends dostarcza informacji na temat trendów w wyszukiwarce Google. Narzędzie to źródło wiedzy o zainteresowaniach internautów, najpopularniejszych wydarzeniach i tematach. W kilka sekund zweryfikujesz topowe zapytanie, sprawdzisz jego popularność w interesującym Cię dniu, w dowolnym miejscu na świecie. Dowiesz się także, jak na przestrzeni czasu, zmieniało się zainteresowanie daną frazą. Jakie jeszcze możliwości daje Google Trends?
- Dostępna jest opcja wyboru kategorii tematycznej, możesz wybierać pomiędzy takimi opcjami, jak gry, finanse, książki i literatura, podróże, sport, sztuka i rozrywka i wieloma innymi.
- Kolejna opcja to rodzaj wyników wyszukiwania – wyszukiwarka grafiki, wyszukiwarka wiadomości, wyszukiwarka w YouTube, Zakupy Google.
- Możesz także porównać ważną dla Ciebie frazę z inną, a nawet z kilkoma innymi frazami.
- Masz także możliwość sprawdzenia, w jakim obszarze Polski, np. w jakim województwie, wyszukiwane słowo kluczowe jest najbardziej popularne.
- Opcja weryfikacji podobnych zapytań to kolejna z opcji.
Narzędzie jest bardzo intuicyjne w obsłudze, generuje czytelne wykresy i może być dużym wsparciem w promocji biznesu w sieci.
Za pomocą Google Trend możesz szukać inspiracji na tematy artykułów blogowych, wpisów w social mediach, wpisów zamieszczanych na Profilu Firmy w Google. Analiza danych dostarczanych przez narzędzie, to sposób, by być na czasie i nadążać za tym, co interesuje odbiorców.
Google Ads
Google Ads to rozwiązanie Google pozwalające na emisję reklam tekstowych, graficznych, wideo i produktowych. Reklamy wyświetlane są w wyszukiwarce Google oraz w innych miejscach w Internecie. W ramach Google Ads możesz zdecydować się następujące rozwiązania:
- Kampanie w sieci wyszukiwania: to reklamy tekstowe, które widoczne są w wynikach wyszukiwania. Dzięki nim możesz dotrzeć do użytkowników, którzy wpiszą w wyszukiwarkę zapytanie związane z promowanymi przez Ciebie frazami. Kampanie w sieci wyszukiwania to dobre rozwiązanie dla firm, które chcą zwiększyć liczbę transakcji, pomnożyć ruch na stronie.
- Kampanie w sieci reklamowej: to przyciągające uwagę reklamy graficzne, które wyświetlają się na stronach www partnerów Google oraz na platformach należących do Google, np. na YouTube. Takie kampanie pozwalają na zwiększenie rozpoznawalności firmy, zwiększają ruch na stronie www i konwersję.
- Kampanie wideo: kampanie wideo to rozwiązanie polegające na emisji nagrań promujących ofertę firmy. Takie nagrania wyświetlane są między innymi na YouTube. Reklamy wideo pozwalają na zwiększenie rozpoznawalności marki, pomnożenie konwersji.
- Kampanie inteligentne: kampanie inteligentne to najprostszy typ kampanii – cały proces wspierany jest przez sztuczną inteligencję. W tym przypadku podajesz podstawowe informacje, np. dotyczące budżetu i celu oraz przygotowujesz kilka reklam. Resztą zajmuje się Google. Dzięki sztucznej inteligencji, system automatycznie dobiera najlepsze słowa kluczowe, ustawia stawki za kliknięcia oraz decyduje, gdzie i kiedy wyświetlać reklamy, aby osiągnąć najlepsze rezultaty. Kampanie inteligentne to dobre rozwiązanie dla osób, które dopiero zaczynają przygodę z reklamami Google lub nie mają czasu, by zarządzać kampaniami.
- Kampanie produktowe: reklama produktowa zawiera zdjęcie produktu, jego nazwę i cenę, a wyświetla się w karcie Zakupy, na stronie wyników wyszukiwania, w sieci reklamowej Google. Kampanie produktowe są dobrym wyborem dla sklepów internetowych oferujących konkurencyjne ceny.
- Kampanie Performance Max: Kampanie Performance Max w Google to zaawansowany rodzaj kampanii reklamowej. W tym przypadku Twoje reklamy mogą być emitowane we wszystkich, dostępnych systemach Google, np. w wynikach wyszukiwania, na YouTube, na G-mailu, w Google Maps czy w sieci reklamowej. Twoje zadanie ogranicza się do przygotowania tekstów reklam, grafik lub wideo oraz określenia celów kampanii.
- Kampanie promujące aplikacje: reklamy promujące aplikacje widoczne są sieci wyszukiwania Google, w Google Play, w sieci reklamowej, na G-mailu. Celem jest zwiększenie popularności i liczby pobrań aplikacji.
- Remarketing: Warto wykorzystać również opcję remarketingu. Remarketing ma na celu kierowanie reklam do użytkowników, którzy odwiedzili już Twoją stronę www oraz do osób, które oglądały konkretne produkty.
Google Merchant Center
Google Merchant Center to kolejne, wspierające promocję w sieci narzędzie Google. To platforma, za pomocą której możesz udostępniać informacje na temat oferowanych produktów oraz promować je w karcie Zakupy, w sieci wyszukiwania oraz w sieci reklamowej Google. Jak to działa w praktyce?
W pierwszej kolejności musisz utworzyć i skonfigurować konto w Google Merchant Center ( https://www.google.com/retail/solutions/merchant-center/). Konieczne jest uzupełnienie danych dotyczących firmy: adresu www witryny oraz przysługującej Ci do niej praw, danych teleadresowych, informacji o dostawie produktów. Kolejny krok to dostarczenie informacji o konkretnych produktach – możesz dodać je pojedynczo lub w sposób zbiorczy.
Google Merchant Center to narzędzie, które można zintegrować z Google Analytics i Google Ads, a dzięki temu w pełni wykorzystać możliwości reklamy i analizy.
Google Merchant Center umożliwia przygotowanie reklam produktowych, które wyświetlają się w wyszukiwarce Google, po wpisaniu przez użytkownika danego słowa kluczowego, na przykład bluzka damska. To nie koniec. Oferowane artykuły i produkty pojawią się także w zakładce Zakupy ‒ to właśnie tutaj znajduje się rozbudowana porównywarka produktów – użytkownicy mogą filtrować artykuły na podstawie cen, marek, rozmiarów, materiałów i innych kryteriów.
Google Merchant Center to sposób, by dotrzeć do szerokiego grona potencjalnych klientów i przedstawić im swoją ofertę.
Google Alerts
Google Alerts to kolejne, niezwykle przydatne narzędzie, dzięki któremu można śledzić wszelkiego typu nowości dotyczące wybranej dziedziny.
Jak to wszystko działa? Google Alerts wysyła e-maila z powiadomieniem, gdy w sieci pojawiają się wzmianki, artykuły bądź inne treści na temat, który Cię interesuje. Dzięki temu zyskasz pewność, że nie ominie Cię nic ważnego.
Profil Firmy w Google (dawniej Google Moja Firma)
Profil Firmy w Google, czyli wizytówka Google Moja Firma (GMF), to doskonałe narzędzie marketingowe, które sprawdza się zarówno w przypadku niewielkich, jak i prężnie działających firm. Dobrze zoptymalizowana wizytówka to sposób, by użytkownicy, już z poziomu wyszukiwarki, widzieli informacje dotyczące oferty, godzin pracy, danych kontaktowych, lokalizacji Twojego biznesu.
Jakie możliwości daje Ci Profil Firmy w Google?
- implementacja zdjęć,
- tworzenie wpisów,
- odpowiedzi na komentarze klientów,
- dostęp do danych statystycznych.
Narzędzia dla webmasterów Google
Google Search Console
Google Search Console to bezpłatne narzędzie analityczne dostarczające wielu informacji na temat witryny. Dzięki Google Search Console, zweryfikujesz wiele istotnych kwestii, które ułatwią optymalizację witryny, sprawią, że stanie się bardziej przyjazna dla użytkowników i zyska szansę na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.
- Narzędzie dostarcza danych na temat problemów związanych z indeksowaniem. Przekazuje informacje dotyczące liczby zaindeksowanych i niezaindeksowanych podstron oraz przyczyn braku indeksacji. Za pomocą GSC możesz też wysłać prośbę o indeksowanie zaktualizowanych lub nowych treści.
- GSC dostarcza danych na temat liczby wyświetleń i kliknięć witryny, średniej, zajmowanej pozycji, współczynnika CTR.
- W Google Search Console sprawdzisz także, na jakie frazy wyświetla się Twoja witryna oraz które z podstron generują największy ruch.
- W GSC zweryfikujesz także jakość adresów URL, stosunek adresów z http do adresów z https.
- Zyskasz informacje na temat problemów z zakresu bezpieczeństwa witryny.
- Kolejna kwestia to profil linków. Narzędzie dostarcza informacji na temat najczęściej linkowanych podstron, linków zewnętrznych i wewnętrznych.
- Sprawdzisz także, czy na stronę zostały nałożone kary.
Wszystko to umożliwi bieżącą eliminację problemów i nieprawidłowości oraz pozwoli na nieustanne ulepszanie strony www. Google Search Console to narzędzie idealne dla właścicieli firm, specjalistów SEO, marketerów, administratorów witryn.
GSC – instrukcja
Wejdź na stronę https://www.google.com/webmasters/tools , wpisz nazwę swojej domeny i kliknij Dodaj witrynę. Następnie wybierz metodę weryfikacji własności domeny. Możliwości są następujące:
- użycie konta Google Analytics (jeżeli jesteśmy właścicielem Google Analytics na tym samym koncie Google, to jest to najszybsza metoda weryfikacji)
- zweryfikowanie nazwy dostawcy domeny
- użycie konta Google Tag Manager
- dodanie tagu html.
Po wyborze jednej z metod i udanej weryfikacji możesz już w pełni korzystać z Google Webmaster Tools.
Page Speed Insight
Page Speed Insight to bezpłatne, lecz bardzo przydatne narzędzie umożliwiające kontrolę jakości i wydajności i strony www na komputerach i smartfonach. Narzędzie jest całkowicie bezpłatne, a skorzystać z niego możesz z poziomu wyszukiwarki. Wystarczy wpisać Page Speed Insight, a po uruchomieniu narzędzia, podać adres url analizowanej witryny.
W kilka sekund uzyskasz raport z danymi na temat ważnych parametrów strony, taki, jak:
Metryki Core Web Vitals, czyli
- Largest Contentful Paint (LCP),
- Interaction to Next Paint (INP),
- Cumulative Layout Shift (CLS),
- Time to First Byte (TTFB),
- First Contentful Paint (FCP).
Narzędzie dostarczy Ci także danych na temat atrybutów width i height, ALTów, skanowania i indeksacji strony, linków oraz innych, ważnych parametrów strony. Analiza danych i przeprowadzenie optymalizacji pozwolą na poprawę kondycji strony, co może przynieść wiele korzyści, np. zmniejszyć współczynnik odrzuceń i pomnożyć konwersję.
Narzędzie propozycji słów kluczowych Google
Google Keyword Planner, inaczej Planer słów kluczowych, to bezpłatne narzędzie dostępne w ramach Google Ads. Za pomocą Planera słów kluczowych można sprawnie zweryfikować popularności słów kluczowych, koszt kliknięcia, sezonowość. Wszystkie te informacje ułatwiają optymalizację kampanii reklamowych, ale są też przydatne, podczas innych działań e-marketingowych, na przykład w pozycjonowaniu lub content marketingu.
Narzędzia językowe Google
Kolejna grupa narzędzi Google, to narzędzia językowe. Jakie mamy tutaj opcje?
Google Translate
Google Translate to narzędzie, z którego korzystał niemal każdy z nas. Za pomocą translatora w błyskawiczny sposób przetłumaczysz tekst z dowolnego języka na inny, dowolny język. Możesz przetłumaczyć fragment tekstu, obraz a także dokument czy stronę www. Dużą pomocą jest opcja sprawdzenie wymowy danego słowa, a nawet, odczytanie przez narzędzie całych zdań.
Tłumacz Google przydaje się w życiu codziennym, ale także w przypadku szukania inspiracji na treści, podczas korzystania z obcojęzycznych źródeł czy przy ekspansji na rynki zagraniczne.
Google Dictionary
Google Dictionary to usługa słownikowa, która dostępna jest między innymi jako rozszerzenie wyszukiwarki Google Chrome. Usługa jest dostępna w języku angielskim, francuskim i hiszpańskim.
Inne narzędzia językowe Google to Google Cloud Translation API i Google Language Input Tools.
Narzędzie Google do zarządzania projektami
Przejdźmy teraz do kolejnej grupy narzędzi Google, a mówiąc dokładniej, do narzędzi, które usprawniają proces zarządzania projektami.
Google Calendar
Google Calendar, czyli kalendarz Google, umożliwia planowanie spotkań i wydarzeń projektowych. Najważniejsze funkcje omawianego narzędzia to:
- opcja udostępniania kalendarza innym użytkownikom,
- możliwość dodania informacji na temat lokalizacji,
- integracja z G-mailem,
- przypomnienia o zaplanowanych aktywnościach,
- tworzenie listy zadań, planowanie aktywności,
- uwzględnianie dni wolnych i świąt.
Kalendarz Google jest dużym wsparciem zarówno w życiu codziennym, jak i w zarządzaniu zespołem czy podczas realizacji projektów, w których uczestniczy kilka osób.
Google Meet
Google Meet umożliwia przeprowadzanie spotkań online. Możesz przeprowadzić rozmowę online z jedną, a nawet z kilkoma osobami z różnych zakątków świata. W przypadku płatnej wersji istnieje także opcja nagrywania spotkań. Narzędzie jest intuicyjne w obsłudze – potrzebujesz wyłącznie dostępu do Internetu, komputera lub smartfona.
Google Meet to duże wsparcie w przypadku firm pracujących w trybie zdalnym czy mających lokalizacje w kilku miejscowościach. To również ciekawa opcja dla liderów, osób zarządzających kilkoma zespołami, specjalistów pracujących nad wspólnym projektem.
Google Drive, czyli Dysk Google
Google Drive to rozwiązanie, które umożliwia przechowywanie w chmurze różnego typu plików – dokumentów, zdjęć, wideo. Pliki można udostępniać innym użytkownikom, synchronizować, edytować, przesyłać, dodawać komentarze.
Inne narzędzia Google umożliwiające zarządzanie projektami to
Google Sheets (organizacja harmonogramów i list zadań), Google Keep (notatki i przypomnienia związane z projektami.
Narzędzia Google – lista
Wymienione powyżej narzędzia to tylko część rozwiązań Google. Poniżej kompletna lista wszystkich narzędzi Google.
- G-mail
- Google Meet
- Google Duo
- Google Currents
- Dysk Google
- Google Keep
- Kalendarz Google
- Google Scholar
- Google Dataset Search
- Google Trends
- Google Analytics
- Google Search Console
- Google Tag Manager
- Google Data Studio
- Mapy Google
- Google Earth
- Google Street View
- Google Cloud Platform
- Flutter
- Angular
- Tłumacz Google
- Asystent Google
- Google Lens
- Google Pay
- Google One
- Google Arts & Culture
- Google Ads
- Google Merchant Center
Nie możemy też zapomnieć o narzędziu Google, z którego praktycznie każdy z nas korzysta kilka razy dziennie – mowa o wyszukiwarce Google.
Podsumowanie
Google oferuje wiele bezpłatnych i niezwykle przydatnych narzędzi, dzięki którym można dotrzeć do szerokiego grona potencjalnych klientów, zwiększyć widoczność firmy w internecie i cieszyć się większymi zyskami. Wśród szczególnie wartych uwagi narzędzi wymienić można takie, jak Google Analytics, Google Search Console, Page Speed Insight, Profil Firmy w Google (Google Moja Firma), Google Trends, Google Merchant Center, Google Alerts czy Google Keyword Planner. Niezależnie od tego czy działasz na rynku e-commerce, prowadzisz restaurację, pensjonat, firmę budowlaną czy jesteś standardowym użytkownikiem Internetu bądź webmasterem z pewnością znajdziesz przydatne rozwiązania.