pozycjonowanie za efekt - czy warto

Spis treści

Pozycjonowanie za efekt – czy warto?

Pozycjonowanie za efekt jeszcze kilka lat temu było powszechnym systemem rozliczeniowym między agencją SEO a klientem. Z biegiem czasu wraz z aktualizacjami algorytmu Google ten model płatności stał się zdecydowanie mniej popularny, żeby nie użyć słowa marginalny. W tym wpisie odpowiemy na pytania, czym jest pozycjonowanie za efekt, czy warto zdecydować się na taką formę rozliczenia oraz jakie są jej wady i zalety. Zapraszamy!

Czym jest pozycjonowanie za efekt?

pozycjonowanie za efekt

Pozycjonowanie za efekt to system płatności w którym klient płaci tylko za osiągnięte efekty – czyli gdy jego strona internetowa pojawi się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania w Google na konkretne słowa kluczowe. Bardzo często w modelu pozycjonowania za efekt inne stawki płatności obowiązują za poszczególne słowa na pierwszej stronie wyszukiwarki. Możemy spotkać się z płatnościami za konkretną pozycję lub konkretny przedział pozycji np. 1-3, 4-6, 7-10. Pozycjonowanie za efekt może również odbywać się na zasadzie dokonania konwersji lub osiągnięcia konkretnego celu na stronie internetowej, natomiast jest to bardzo rzadki wariant współpracy.

Na pierwszy rzut oka brzmi świetnie – w końcu po co płacić za coś, jeśli nie otrzymamy oczekiwanego rezultatu? Niestety, sprawa nie jest do końca tak prosta, jak może się wydawać.

Wady i zalety pozycjonowania za efekt

Omówmy po krótce listę wad oraz zalet pozycjonowania za efekt.

Zalety:

  • płatność tylko za uzyskanie ustalonego efektu,
  • transparentny model rozliczeń

Wady:

  • duże prawdopodobieństwo na rozpoczęcie współpracy z niedoświadczoną oraz nieuczciwą agencję SEO,
  • ograniczona optymalizacja strony, ograniczająca się jedynie do niektórych podstron oraz elementów SEO,
  • brak optymalizacji elementów z zakresu UX,
  • brak wsparcia z zakresu rozwoju strony pod względem pozycjonowania,
  • duże ryzyko otrzymania kary ręcznej lub algorytmicznej od Google,
  • prawdopodobieństwo zliczania pozycji w panelu klienta na podstawie regionalnej lokalizacji,
  • wysokie ryzyko naruszenia historii domeny poprzez działania z zakresu Black Hat,
  • brak pozycjonowania w oparciu o intencje użytkowników,
  • brak pozycjonowania pod względem long tail,
  • ryzyko wystąpienia zjawiska keyword stuffing,
  • wysokie ryzyko dobrania niewłaściwych fraz kluczowych do procesu pozycjonowania, które nie przyczynią się do zwiększenia sprzedaży,
  • brak możliwości reagowania na ustaloną strategię SEO (agencja SEO, będzie zainteresowana jedynie działaniami, które maja przynieść efekt dla poszczególnych pozycjonowanych fraz),
  • długotrwałe umowy na pozycjonowanie, lub wysokie kary umowne w przypadku zerwania umowy przed czasem.

Niestety jak widać powyżej lista wad dotycząca pozycjonowania za efekt jest znacznie bardziej obszerna niż lista zalet. Jeśli kiedykolwiek jakakolwiek agencja SEO zaproponuje nam pozycjonowanie w modelu za efekt, bądźmy bardzo czujni, ponieważ przeważnie czeka na nas sporo „haczyków”.

Pozycjonowanie za efekt, a dobór fraz kluczowych

Ten podpunkt będzie z pewnością jednym z najważniejszych. Przeważnie, gdy agencja SEO oferuje nam model pozycjonowania za efekt musimy się spodziewać, że będzie to model rozliczenia korzystny właśnie dla niej, mimo, że teoretycznie klient myśli, że to on jest w komfortowej sytuacji. Jednym z kluczowych elementów w pozycjonowaniu za efekt jest dobór fraz kluczowych. Niestety bardzo wielu klientów jest nieświadomych w jaki sposób należy poprawnie dobierać słowa kluczowe do procesu pozycjonowania strony.

Tradycyjny i uczciwy model pozycjonowania prowadzony przez profesjonalne agencje SEO obejmuje kompleksowe działania w obrębie pozycjonowanego serwisu oraz budowania jego widoczności. Zupełnie inaczej sytuacja wygląda w przypadku pozycjonowania za efekt. W tym modelu zostana nam zaproponowane słowa kluczowe na które agencja będzie miała zamiar pozycjonować nasza stronę www. Przeważnie możemy się spodziewać tutaj fraz brandowych, fraz kilkuwyrazowych o bardzo niskiej ilości wyszukiwań, a także pewnego wymieszania jednych i drugich. Z pewnością część fraz, które znajdą się w podpisanej przez nas umowie będzie bardzo niszowych i łatwych do wypozycjonowania w krótkim okresie czasu. W końcu nawet jeśli część fraz nie znajdzie się w top 10 to klient będzie musiał zapłacić za pozostałe. Dodatkowo klient nie będzie mógł zerwać szybciej umowy, nawet jeśli teoretycznie najważniejsze dla niego frazy w ogóle nie będą się pojawiać na jakichkolwiek pozycjach. W końcu ciężko mieć nadzieje, że agencja SEO poniesie ryzyko wysokich kosztów pozycjonowania bardzo konkurencyjnych fraz kluczowych, gdy jej zysk z pozostałych pozycjonowanych fraz będzie i tak satysfakcjonujący. Zdecydowanie polecam również zapytać przedstawiciela agencji od czego zależy cena pozycjonowania.

Pozycjonowanie fraz z uwzględnieniem lokalizacji

pozycjonowanie za efekt czy warto

Aktualizacja algorytmu Google o ciekawej nazwie koliber mocno wpłynęła na wyniki wyszukiwania w wyszukiwarce Google. Algorytm Koliber ma na celu lepsze rozumienie wpisywanych zapytań przez użytkowników poprzez odczytywanie synonimów oraz kontekstu wyszukiwania. Na tym jednak nie koniec. Algorytm Koliber poprzez swoje właściwości, może ukazywać użytkownikom wyniki wyszukiwania w powiązaniu z ich lokalizacją, co może być doskonałym rozwiązaniem dla agencji SEO oferujących pozycjonowanie za efekt.

Umowa w pozycjonowaniu za efekt

Kiedy rozważamy podpisanie umowy obejmującej pozycjonowanie za efekt, musimy wiedzieć o kilku rzeczach. Przede wszystkim są to przeważnie umowy długoterminowe, ponieważ na osiągnięcie konkretnych efektów przyjdzie nam zawsze trochę poczekać. Wynika to z tego, że działania, które są wykonywane w związku z pozycjonowaniem zostaną zaindeksowane przez wyszukiwarkę dopiero po jakimś czasie. Dodatkowo w ostatnich latach wyszukiwarka Google znacznie obniżyła tempo indeksacji nowych stron. Od samego początku mamy więc długoterminową umowę na pozycjonowanie.

Umowa w przypadku pozycjonowania za efekt będzie również zawierała kary umowne w przypadku chęci jej szybszego rozwiązania. Jest to swojego rodzaju zabezpieczenie dla agencji SEO, która będzie musiała wykonać odpowiednie działania.

Dochodzimy do momentu w którym zostaną umieszczone słowa kluczowe. Tutaj w szczególności powinniśmy zachować ostrożność o czym wspominaliśmy już wcześniej. W miarę możliwości sprawdźmy czy przygotowane dla nas frazy w jakikolwiek sposób mogą przynieść nam jakąkolwiek korzyść.

Ryzyko płynące z pozycjonowania za efekt

Koniecznie miejmy na uwadze, że techniki stosowane przy pozycjonowaniu za efekt zdecydowanie obiegają od poprawnych technik stosowany podczas kompleksowego procesu pozycjonowania w oparciu o model abonamentowy, gdzie agencji SEO bardzo zależy na komplementarnym zwiększaniu widoczności serwisu.

W pozycjonowaniu za efekt bardzo często stosowane są techniki z zakresu black hat, które leżą bardzo daleko od wytycznych dla webmasterów przekazanych przez Google. Poprzez wykonywanie takich praktyk możemy się narazić na tak zwane filtry od Google zarówno ręczne jak i algorytmiczne. Dodatkowo może zostać nałożony ban na domenę, co będzie skutkowało całkowitym wykreśleniem jej z indeksu Google.

Uwaga na gwarancje efektów w pozycjonowaniu za efekt

Bardzo często zdarza się, że przed podpisaniem umowy z agencją oferującą pozycjonowanie w modelu rozliczeniowym za efekt, możemy usłyszeć o czymś takim jak gwarancja efektów. Jest to oczywiście informacja, która nie ma nic wspólnego z faktami. Żadna agencja SEO nie może udzielić gwarancji jakiegokolwiek efektu, ponieważ to Google decyduje o rankingu stron oraz poszczególnych pozycjach dla danych fraz kluczowych. Dochodzą tutaj również stałe aktualizacje algorytmu Google, do których należy dostosować stronę internetową. W ostatnim czasie bardzo dużą rolę w skutecznym pozycjonowaniu stron odgrywają również elementy z zakresu UX, dlatego tym bardziej pozycjonowanie w modelu za efekt będzie opcją nieskuteczną i narażającą klienta jedynie na zbędne koszta.

Dlaczego kiedyś pozycjonowanie za efekt działało?

Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta – aktualizacje Google zmieniły wszystko. Wyszukiwarka Google w maksymalnym stopniu chce dawać użytkownikom najlepsze i najbardziej wartościowe wyniki.

Jeszcze kilka lat temu wystarczyło zadbać o nasycenie strony słowami kluczowymi w odpowiednich miejscach oraz o sporą liczbę linków przychodzących. Taka kombinacja działań przeważnie wystarczała, aby osiągać satysfakcjonujące wyniki w wynikach wyszukiwania.

Dziś sytuacja znacznie się zmieniła, dlatego skuteczne pozycjonowanie nie może odbywać się w modelu za tak zwany efekt.

Pozycjonowanie z doświadczoną agencją SEO

pozycjonowanie-za-efekt-warto

Profesjonalna agencja SEO, która będzie zainteresowana obopólnym sukcesem z pewnością zadba o skuteczny proces pozycjonowania strony klienta. Dobra agencja SEO przeprowadzi:

  • analizę konkurencji,
  • audyt SEO,
  • audyt UX,
  • audyt linkowania,
  • analizę treści w obrębie serwisu,
  • przygotuje szczegółową strategię SEO oraz pozycjonowania,
  • przeprowadzi proces link buildingu,
  • przeprowadzi proces content marketingu,
  • udzieli niezbędnych informacji dotyczących aktualizacji Google.

Dodatkowo żadna renomowana agencja nie zaproponuje klientowi pozycjonowania za efekt, ponieważ jest to ścieżka, która do nikąd nie prowadzi. Polecam również zapoznać się z innym naszym wpisem gdzie poruszałem temat jakim jest wybór agencji SEO.

Dlaczego wybrać agencję 1stplace.pl?

Agencja SEO 1stplace.pl od 2012 roku zajmuje się kompleksowym oraz przede wszystkim skutecznym pozycjonowaniem stron internetowych swoich kontrahentów. Naszym klientom oferujemy rozliczenia w modelu abonamentowym, gdzie otrzymują pełne spektrum działań, które przyczyniają się do osiągania najwyższych pozycji w wyszukiwarce, nawet dla najbardziej konkurencyjnych słów kluczowych. Od samego początku współpracy stawiamy na pełną transparentność działań oraz brak jakichkolwiek kar umownych.

Ocena strony: 5/5 - (1 głosów)
Paweł Kapłan

W branży marketingu internetowego od 2010 roku. Swoja przygodę rozpoczynał od lokalnego SEO oraz Google Ads (w tamtym czasie jeszcze Google Adwords), natomiast znacznie bardziej zaczęło go pociągać tradycyjne pozycjonowanie w bardzo trudnych i konkurencyjnych branżach. Pracował przy wielu projektach dla dużych brandów(Empik, Bonprix, BMW), ale najbardziej lubi mocne wyzwania gdzie klient znajduje się w pozycji "underdoga". Paweł brał udział w warsztatach prowadzonych przez takie osobistości jak Dixon Jones (Majestic SEO), Razvan Gavrilas (cognitiveSEO) czy Neil Patel.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?