Słowa kluczowe… któż o nich nie słyszał? Mimo tego, że jest o nich bardzo głośno, wciąż nie traktujemy ich tak poważnie, jak powinniśmy. W końcu wystarczy wypisać produkty lub usługi firmy i tyle. Czy faktycznie tak jest? Nie do końca. Nieprawidłowo dobrane frazy mogą mieć bardzo negatywny wpływ na rozwój Twojej firmy i jej pozycjonowanie.
Poniżej omawiamy 4 metody doboru słów kluczowych. Metody, które są proste, dają dobre rezultaty, a bardzo często są pomijane.
Słowa kluczowe a wywiady, ankiety, rozmowy z klientami
Zacznijmy od banalnego pytania. Kto szuka usług, produktów, informacji? Oczywiście użytkownicy, klienci. Dlaczego więc tak często ich pomijamy? W dobie internetu mamy wiele ciekawych opcji. Możemy szybko wykonać ankietę, porozmawiać z użytkownikami, dowiedzieć się, w jaki sposób szukają różnego typu usług i produktów. Warto też zapytać znajomych, sąsiadów, pracowników za pomocą jakich słów szukaliby usług Twojej firmy.
Często zdarza się tak, że klienci wpisują inne frazy niż te, na które pozycjonujemy stronę. Powody są różne. Najczęściej użytkownik nie zna dokładnej nazwy usługi, nie wie, jak nazywa się dany produkt, korzysta więc z fraz opisowych, z potocznych określeń.
Słowa kluczowe a intuicja i doświadczenie, które masz jako właściciel firmy
Jako właściciel firmy, osoba, która od lat prowadzi biznes, masz ogromną wiedzę. Wykorzystaj ją! Pomyśl, z jakimi określeniami swoich usług i produktów spotkałeś się do tej pory. Zastanów się, jakie frazy sam wpisałbyś w wyszukiwarkę, gdybyś szukał swojej firmy. Przeanalizuj, jakie słowa są dla Ciebie najważniejsze, ustal priorytety.
Uważaj jednak na klątwę wiedzy, klienci zazwyczaj nie znają specjalistycznego słownictwa, którym na co dzień operujesz. Wczuj się w rolę osoby, która wie bardzo niewiele o Twojej branży. Z pewnością nie raz rozmawiałeś z takimi klientami. W jaki sposób im wszystko wytłumaczyłeś?
Słowa kluczowe a Quora, komentarze, recenzje
Quora to doskonałe źródło informacji (nie tylko przy szukaniu słów kluczowych, ale także przy innych działaniach z zakresu e-marketingu).
Quora to platforma, na której znajdziemy wypowiedzi, i to wypowiedzi merytoryczne, wartościowe, na wysokim poziomie, dotyczące bardzo różnych tematów. Użytkownicy pytają o rady przy doborze materacy, o kursy SEO, kosmetyki, podcasty, hulajnogi, gitary – o bardzo wiele, bardzo różnych rzeczy. Możemy więc dowiedzieć się, jakie tematy z naszej branży są interesujące, jakie obiekcje związane z danym produktem mają klienci, na co zwracają uwagę.
Dobrze też przeglądać recenzje i komentarze. To informacje prosto od użytkowników, z których dowiemy się, za co użytkownicy cenią dany produkt, a z jakich powodów więcej go nie kupią. Takie dane mogą być pomocne przy doborze słów kluczowych, ale również przy tworzeniu contentu.
Słowa kluczowe a metadane konkurencji
Research konkurencji to kolejny sposób. Nie chodzi tu oczywiście o kopiowanie czy zgapianie, ale o inspirację. Gromadzimy informacje na temat słów kluczowych konkurencji i sprawdzamy, jakie działania możemy podjąć, by uzyskać wyższe pozycje. Na co zwrócić uwagę? W pierwszej kolejności sprawdźmy metadane. To właśnie w metadanych znajdują się najistotniejsze dla danej firmy słowa kluczowe. Meta dane widoczne są już z poziomu wyników wyszukiwania. Zazwyczaj nie poświęcamy im zbyt wiele czasu, tylko od razu włączamy stronę, a są one dobrym źródłem informacji. Oczywiście po analizie metadanych, warto sprawdzić, co dzieje się na stronie konkurencji.
Słowa kluczowe – na co jeszcze zwrócić uwagę?
W jaki jeszcze sposób możemy dobrać słowa kluczowe? Nie możemy pominąć specjalistycznych narzędzi. Do wyboru mamy zarówno bezpłatne, jak i płatne opcje, są to między innymi:
- Planer Słów Kluczowych
- Surfer SEO
- Senuto
- Ahrefs
- Answer the public
Narzędzia dostarczą nam informacji o miesięcznej liczbie wyszukiwań danej frazy, konkurencyjności, sezonowości.
Zawsze warto zerknąć, co podpowie nam autouzupełnianie, sprawdzić podobne wyszukiwania, które wyświetlają się pod wynikami wyszukiwania. Oba rozwiązania mogą być bardzo dobrą inspiracją.
Dobrze dopasowane słowa kluczowe to połowa sukcesu. Warto więc skupić się na tym, by frazy dobrane były prawidłowo, by były zgodne z tym, czego faktycznie szukają nasi klienci.
Jeśli chciałbyś skonsultować swój wybór słów kluczowych, zapraszamy do kontaktu ze specjalistami z agencji SEO 1stplace.pl 🙂