Oprócz treści, które publikujesz na stronie www lub w sklepie e-commerce, powinieneś też pamiętać o publikacjach na portalach zewnętrznych. Mowa tutaj o artykułach sponsorowanych. Takie treści stanowią dodatkowe źródło ruchu, przyczyniają się do zwiększenia rozpoznawalności marki, mogą pomnożyć konwersję. Ale jest jeden warunek, muszą być odpowiednio przygotowane i zamieszczone na prawidłowo wybranych portalach. Zacznijmy od początku – czym jest artykuł sponsorowany, jak go przygotować i o czym pamiętać podczas publikacji?
Artykuł sponsorowany – co to?
Artykuł sponsorowany to tekst o charakterze reklamowym, promujący firmy o różnym profilu, instytucje, a nawet, konkretne osoby. Takie treści publikowane są odpłatnie na zewnętrznych serwisach.
Co bardzo istotne, w artykułach sponsorowanych zamieszczony jest link prowadzący na stronę reklamodawcy (czyli firmy bądź osoby zlecającej publikację). Link może kierować na stronę główną, do artykułu blogowego, do karty produktowej. Może to być zarówno anchor tekst, jak i adres URL. Poszczególne portale oferujące publikację treści sponsorowanych, mogą mieć własne wytyczne, co do liczby i rodzaju linków.
Artykuł sponsorowany – jak powinien wyglądać?
Jak powinien wyglądać artykuł sponsorowany? Może mieć postać poradnika, rankingu, wypowiedzi eksperckiej. Ważne, by treść była wartościowa dla odbiorcy, odpowiadała w rzetelny w sposób na pytania, była przyjemna w odbiorze.
Pamiętaj też, że artykuł sponsorowany nie może być nachalną reklamą. Treść powinna mieć neutralny, ekspercki wydźwięk, w subtelny sposób nawiązywać do promowanego produktu czy usługi. Sama, gdy czytam tekst i czuję, że autor po prostu chce mi coś wcisnąć, uciekam. Tak samo zrobią Twoi potencjalni klienci. Pamiętaj, że odbiorcy cenią treści przygotowane specjalnie dla nich, użyteczne i ciekawe.
Jak napisać artykuł sponsorowany?
Jak napisać artykuł sponsorowany? Działamy praktycznie tak samo, jak przy tworzeniu artykułów blogowych. Tekst powinien zawierać naturalnie rozmieszczone frazy kluczowe, bardzo ważna jest również hierarchia nagłówków – h1, h2, h3. Poniżej nieco więcej wskazówek:
- przygotuj chwytliwy tytuł (H1),
- opracuj przemyślaną strukturę artykułu, najlepiej, aby każdy nagłówek omawiał jeden temat,
- zastanów się, jakie informacje mogą być przydatne dla użytkownika, jaka jest intencja odbiorcy,
- w artykule powinny znajdować się aktualne informacje,
- zadbaj o poprawność językową,
- dołącz grafikę,
- w treści możesz też umieścić kilka zdań na temat firmy i oczywiście link prowadzący na odpowiednią podstronę.
Bez względu na to, czy przygotowujesz treść sponsorowaną, czy jakąkolwiek inną, pamiętaj, że powinna być unikalna i wartościowa dla odbiorcy. W branży copywritingu pracuję od lat i wiem, że kiepski kontent nie przyniesie żadnych rezultatów.
Publikacja artykułów sponsorowanych – na co zwrócić uwagę?
Na co powinieneś zwrócić uwagę, wybierając portal? W pierwszej kolejności zapoznaj się z nim, sprawdź, jakie treści – i jakiej jakości, są na nim publikowane. W kolejnym etapie weryfikacji, konieczne już będzie wsparcie specjalistycznych narzędzi, np. Ahrefsa. Ahrefs dostarczy Ci takich danych, jak:
- Wysokość ruchu – portale generujące wysoki ruch są lepszym wyborem, zwiększają szanse na to, że więcej użytkowników trafi na Twoją stronę www.
- Autorytet – im większa wiarygodność portalu, na którym zamieszczasz swoje treści, tym lepiej. Jeśli algorytmy Google wykryją, że Twoją witrynę poleca wiarygodny, silny portal, Twoje szanse na uzyskanie wyższych pozycji także wzrosną.
- Słowa kluczowe – na jak wiele fraz kluczowych dany portal wyświetla się w wynikach wyszukiwania? Specjalistyczne narzędzia SEO dostarczą Ci danych na temat fraz w TOP3, w TOP10 czy w TOP 100.
- Profil linków – kolejne dane dotyczą profilu linków danego portalu. Warto zweryfikować zarówno linki wychodzące, jak i przychodzące.
Koniecznie też pamiętaj o tym, żeby portal był zbliżony tematycznie do Twojego biznesu. Jeśli na przykład prowadzisz sklep z kosmetykami, link z portalu o usługach finansowych nie jest dobrym rozwiązaniem.
Publikacja artykułów sponsorowanych a widoczność w sieci
Gigant, na swojej oficjalnej stronie www, zamieścił informacje dotyczące treści sponsorowanych, a dokładniej, nadużywania autorytetu stron trzecich.
Warto więc, byś poświęcił czas i wybrał odpowiedni portal, nieprzemyślane działania sprawią, że treść zostanie uznana za SPAM i nie przyniesie oczekiwanych rezultatów. Co więcej, niedopasowany portal może sprawić, że publikacja zostanie uznana za próbę manipulowania wynikami wyszukiwania, a witryna straci swoją widoczność.
Dla Giganta kluczowa jest satysfakcja użytkownika, a on z pewnością nie będzie usatysfakcjonowany, gdy podczas odwiedzin portalu dotyczącego np. motoryzacji, trafi na treść dotyczącą usług kosmetycznych.
Google dostarcza takie innych danych na temat spamu w sieci – warto się z nimi zapoznać i stosować się do nich.
Gdzie opublikować artykuł sponsorowany?
Gdzie opublikować artykuł sponsorowany? Jedną z opcji jest samodzielne wyszukanie portalu. Pamiętaj jednak, by przed publikacją szczegółowo zweryfikować dane źródło. Jeśli jednak nie dysponujesz dostępem do narzędzi, które pozwolą Ci na sprawdzenie ruchu, autorytetu czy profilu linków danej witryny, dobrą opcją może być zdanie się na specjalistów.
Platformy pośredniczące: White Press czy Linkhouse
Możesz skorzystać z pomocy platform pośredniczących, na przykład takich, jak White Press czy Linkhouse. Przedstawię pokrótce obie platformy.
- White Press dysponuje bazą sprawdzonych portali w różnych zakątkach świata. Zainteresowani do wyboru mają aż 42 kategorie tematyczne oraz portale działające w 36 krajach. White Press nadzoruje proces publikacji, monitoruje, czy wszystko działa, jak należy. Co więcej, panel platformy jest bardzo intuicyjny, więc wyszukanie odpowiedniego miejsca publikacji nikomu nie powinno sprawić problemów.
- Linkhouse to kolejna, popularna platforma skupiająca się wokół contentu i link buildingu. Platforma oferuje dostęp do sprawdzonych portali, zapewnia wsparcie na każdym etapie współpracy z daną witryną.
Współpraca z agencją SEO
Regularna publikacja artykułów sponsorowanych może stanowić część oferty pozycjonowania strony www lub sklepu e-commerce. Tak jest w przypadku naszej agencji e-marketingowej. W 1stplace.pl zajmujemy się zarówno przygotowaniem wartościowej treści, jak i wyborem portalu i publikacją. W razie pytań, jesteśmy do dyspozycji.
Artykuł sponsorowany cena
Ile kosztuje artykuł sponsorowany? Jeśli nie czujesz się na siłach, by przygotować treść samodzielnie, musisz wziąć pod uwagę zarówno koszty pracy copywritera, jak i koszty publikacji.
Na cenę przygotowania artykułu wpływ mają różne czynniki – branża, długość treści, umiejętności copywritera. Ceny mieszczą się w przedziale od około 20 do nawet 100zł czy 200 zł za 1000 zzs. Przy czym kwoty powyżej 100 zł za 1000 zzs obejmują już bardziej specjalistyczne treści. Czy można taniej? Myślę (choć nie mam 100% pewności), że znajdzie się copywriter, który zgodzi się przygotować treść za mniejszą stawkę. Warto jednak przemyśleć, czy taka osoba poświęci odpowiednio dużo czasu na research, opracowanie nagłówków, korektę. Słaby tekst z pewnością nie przyniesie oczekiwanych rezultatów. W czasach, gdy sieć zalewana jest przez wiele kiepskich treści, wartościowy content zyskuje coraz większe znaczenie.
Okej, mamy pierwszą połowę kosztów. Druga dotyczy publikacji. Tutaj również przedział jest szeroki. Dostępne są portale oferujące publikację za 80 lub 100 zł, jak i takie, na których publikacja kosztuje 1000 zł, 1800 zł, a nawet 5. 000 czy 10. 000 zł. Skąd tak duży zakres cenowy? Na cenę publikacji wpływają takie czynniki, jak:
- wielkość i popularność portalu,
- ruch w obrębie portalu,
- tematyka,
- autorytet portalu,
- liczba i rodzaj linków umieszczanych w artykule (nofollow, dofollow).
Artykuł sponsorowany przykład
Linki zewnętrzne a Formuła SEO 1stplace
Warto zwrócić uwagę na jeszcze jedną kwestię. Część linków, po określonym czasie, może zostać usunięta. Może to wynikać z polityki danego portalu, zdarza się również, że agencje zajmujące się pozycjonowaniem, po zakończeniu współpracy z klientem, usuwają odnośniki. Najlepiej więc, byś skupił się na zdobywaniu trwałych linków, które przez cały czas będą budować wiarygodność i widoczność Twojej witryny.
Trwały link building jest częścią Formuły SEO 1stplace. Pozostałe elementy Formuły to budowa autorytetu tematycznego, wykorzystanie intencyjnych fraz kluczowych oraz zastosowanie autorskiego skryptu indeksującego. Jeśli chodzi o link building, który w tym momencie interesuje nas najbardziej, skupiamy się na tym, by pozyskane odnośniki trwale pracowały na widoczność Twojej witryny. Dokładnie weryfikujemy źródła, nie usuwamy linków po zakończeniu współpracy.
Czy wiesz, że… ciekawostki o artykułach sponsorowanych
- Aż 60% konsumentów przyznaje, że ciekawy artykuł sponsorowany może mieć wpływ na podjęcie decyzji zakupowej.
- W ostatnich latach coraz większą popularność zyskują artykuły sponsorowane przygotowane we współpracy z influencerami.
- Średni współczynnik kliknięć (CTR) artykułów sponsorowanych wynosi około 0,2% – 0,5%. Co, w porównaniu do banerów, jest całkiem dobrym wynikiem.
- Aż 73% specjalistów ds. pozycjonowania, marketerów i copywriterów potwierdza, że artykuły sponsorowane z linkiem do follow, mają pozytywny wpływ na pozycjonowanie witryny.
- Ponad 53% konsumentów przyznaje, że ich zaangażowanie wzrasta, gdy widzą treści w formie artykułów, bez nachalnej reklamy.
- w 2023 roku wydatki na reklamę natywną, w tym artykuły sponsorowane, wyniosły ponad 400 miliardów dolarów.
- W Polsce wydatki na reklamę natywną stanowią około 25-30% budżetu e-marketingowego.
- 70% konsumentów przyznaje, że lubi poznawać marki za pomocą treści artykułów sponsorowanych.
Podsumowanie
Artykuł sponsorowany to forma płatnej reklamy. Takie treści publikowane są na portalach zewnętrznych i zawierają link kierujący na daną stronę www – może to być anchor lub URL. Artykuły sponsorowane stanowią dodatkowe źródło ruchu na firmowej stronie, mogą przyczynić się do wzrostu rozpoznawalności i konwersji. Ważne jednak, by artykuł był ciekawy i opublikowany na odpowiednim portalu – cieszącym się autorytetem i powiązanym z Twoją branżą pod kątem tematycznym.