Z dnia na dzień nie staniesz się super sportowcem. Tak samo, jak Twoja witryna w przeciągu kilku dni nie zwiększy swojej widoczności w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. SEO i pozycjonowanie to procesy rozłożone w czasie, wymagające regularnych działań. I to właśnie regularność jest kluczem do sukcesu. A dlaczego tak jest?
Seo i pozycjonowanie – wskocz do TOP10 i utrzymaj swoje miejsce
Aby uzyskać (i utrzymać), wysokie pozycje w bezpłatnych wynikach wyszukiwania, konieczne są długofalowe działania. Nie osiągniesz celu poprzez szybkie, jednorazowe zmiany. Pozycjonowanie stron www wymaga regularnego wdrażania treści, regularnej rozbudowy profilu linków, regularnej analizy efektów działań. Przyjrzyjmy się temu wszystkiemu z bliska.
Ciesz się z przewagi nad konkurencją
Największy ruch ‒ i największą konwersję, zgarniają strony www i sklepy e-commerce z TOP3 bezpłatnych wyników wyszukiwania. Warto więc poświęcić czas i energię, wyprzedzić konkurentów i zająć jak najwyższe pozycje. Nie należy to do najprostszych działań, ale jest możliwe.
Aby wyprzedzić konkurencję, musisz zintensyfikować działania, opracować lepszą strategię. Ale, raz opracowana strategia może wymagać optymalizacji. Konkurencja nie śpi. W każdej chwili może zwiększyć budżet na pozycjonowanie, rozpocząć publikację większej ilości treści, zwiększyć miesięczną liczbę wartościowych linków zewnętrznych. Jeśli będziesz stał w miejscu, ułatwisz swoim rywalom zdobycie miejsca wysoko w wynikach wyszukiwania.
Właśnie dlatego nie możesz spocząć na laurach. Przez cały czas powinieneś obserwować i analizować konkurencję. Zmieniać strategię, poszerzać działania, testować – wszystko to wymaga regularności i zaangażowania.
Regularność działań a zmiany Google
Aktualizacje Google przyprawiają większość z nas o szybsze bicie serca. Każdy właściciel strony www powinien liczyć się z tym, że rozwiązania, które doskonale działały wczoraj, dziś mogą działać o wiele gorzej, a nawet wcale nie działać bądź wpływać negatywnie na widoczność strony www.
Warto więc zwiększać wiedzę na temat pozycjonowania stron, wytycznych dla webmasterów, śledzić wszelkie zmiany i na bieżąco optymalizować działania.
Jak działania na stronie (i poza) wpływają na crawl budget
Znasz pojęcie crawl budget? To, mówiąc najprościej, miara częstotliwości, z jaką roboty odwiedzają Twoją witrynę, a także tego, ile robotów jednorazowo może odwiedzić Twoją stronę. Im wyższy crawl budget, tym szybsza indeksacja i większa szansa na lepszą widoczności Twojej strony. To właśnie od indeksacji zależy czy Twoja strona będzie wyświetlać się w wyszukiwarce (stan indeksacji podstron możesz sprawdzić w Google Search Console).
Crawl budget jest bardzo ważny. A jakie czynniki wpływają na jego wysokość?
Regularna optymalizacja strony internetowej
Roboty najchętniej (i najczęściej), odwiedzają strony, na których regularnie prowadzone są działania. Zadbaj więc o częstą publikację nowych treści, a także o aktualizację starych tekstów.
Linki zewnętrzne i wewnętrzne
Na wysokość crawl budżetu wpływ mają także linki – zarówno linki zewnętrzne, jak i linki wewnętrzne.
Co się stanie, jeśli roboty, skanując portal zewnętrzny, natrafią na link dofollow, prowadzący na Twoją stronę? Odwiedzą ją. Analogiczna sytuacja ma miejsce w przypadku linków wewnętrznych. Podczas skanowania jednej podstrony, robot może natrafić na link do innej z podstron i ją odwiedzić. Za pomocą linków wewnętrznych możesz wskazać robotom podstrony, które mają dla Ciebie największe znaczenie. Któraś z podstron Twojej witryny jest rzadko odwiedzana? Linki do wspomnianej podstrony umieść na podstronach, które są często indeksowane.
Dostępność strony www
Negatywny wpływ na crawl budget, a także na widoczność strony i konwersję, mają przerwy w działaniu strony. Jeśli roboty kilkukrotnie natrafią na niedziałającą witrynę, crawl budget się zmniejszy. Co więcej, częste awarie mogą doprowadzić do wyindeksowania witryny. Pamiętaj też, że niedziałająca strona to także utrata klientów i konwersji.
Istotne więc, byś regularnie sprawdzał czy strona działa poprawnie, czy nie pojawiły się błędy.
Wydajność witryny
Roboty unikają mało wydajnych stron. Nie chcą być dodatkowym obciążeniem dla witryny, która już kiepsko działa. Zadbaj więc o to, by strona sprawnie działała ‒ postaw na wysokiej jakości serwer, skompresuj grafiki, usuń zbędne wtyczki.
Zmiana potrzeb i preferencji użytkowników
Działania z zakresu e-marketingu powinny być skoncentrowane na użytkownikach. Ważne, by strona była odpowiednio zoptymalizowana – w taki sposób, by zaangażowanie użytkownika było zmaksymalizowane, a czas sesji wydłużony.
Google chce wyświetlać użytkownikom witryny dostosowane do ich potrzeb. Pamiętaj więc o regularnej analizie zachowania potencjalnych klientów i optymalizacji strony pod tym kontem. Regularnie sprawdzaj, jak długi czas użytkownik spędza na Twojej stronie, jakie zakładki odwiedza, z których od razu wychodzi, które z elementów są dla niego najważniejsze.
Brak regularnych działań na stronie internetowej to brak widoczności
Brak regularności oraz przerywanie działań poskutkuje spadkiem widoczności Twojej strony www.
Konkurenci, którzy prowadzą poprawne i regularne prace, szybko zyskają przewagę. Dzięki regularnej pracy staną się trudniejsi do prześcignięcia, a szanse na to, ze zgarną Twoich kentów, wzrosną.
Widoczność strony w internecie a profil linków
Znaczenie linków zewnętrznych jest bardzo duże. Pokazują robotom, że Twoja witryna to wiarygodne źródło, zwiększają jej autorytet, sprawiają, że ma szanse na zajęcie wyższych pozycji. Ale, linki muszą pochodzić z wartościowych źródeł, a ich liczba regularnie wzrastać. Cały proces musi być rozłożony w czasie.
Pamiętaj też, że pozyskane linki mogą po pewnym czasie zniknąć ‒ właściciel portalu może je usunąć, usunięta może zostać także strona, na której się znajdują. Będzie to miało przełożenie na widoczność witryny. Warto więc, budować profil z odnośników z różnych źródeł.
Na jakie frazy kluczowe pozycjonowana jest Twoja strona?
Pozycjonując witrynę, zwiększasz jej widoczność na konkretne, ważne dla Twojego biznesu frazy kluczowe. Wybór słów kluczowych nie może być przypadkowy. Sprawdzaj, jak skuteczne jest pozycjonowanie danej frazy czy pozycja strony wzrasta, czy ma to przełożenie na zyski?
Około 15% wyszukiwań to hasła, które do tej pory nie były wpisywane w okno wyszukiwarki. Być może użytkownicy szukają Twoich usług bądź produktów po zupełnie innych frazach niż Ci się wydaje.
Co więcej, zachowanie użytkowników, sposób, w jaki formułują zapytania także ulegają zmianom. Dobrze wszystko śledzić.
Wartościowe treści a widoczność w wyszukiwarce Google
Regularne wdrażanie treści to nie tylko wyższy crawl budget. Treści to jeden z istotniejszych czynników rankingowych. Google promuje witryny zawierające unikalny, przydatny dla odbiorców content, zwłaszcza, jeśli treści wdrażane są regularnie. Zadbaj więc o regularną publikację artykułów blogowych, rozbudowę kategorii produktowych, opisów produktów i usług, treści brandowe.
Pozycjonowanie strony internetowej – co jeszcze warto wiedzieć?
O czym jeszcze powinieneś pamiętać, by zwiększyć widoczność strony w wynikach wyszukiwania? Witryna powinna być zoptymalizowana zarówno od strony technicznej, jak i pod kątem UX, czyli user experience oraz designu.
Wśród najistotniejszych działań z zakresu seo i pozycjonowania znajdują się:
- audyt seo
- prace w kodzie strony
- optymalizacja nagłówków i treści pod słowa kluczowe
- optymalizacja prędkości ładowania
- przygotowanie przyjaznych adresów URL
- optymalizacja metadanych
- wdrażanie unikalnych treści
- linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne
- optymalizacja struktury strony
- analiza efektów.
Uzupełnieniem pozycjonowania jest optymalizacja Profilu Firmy w Google (dawniej wizytówka Google moja Firma).
Na temat pozycjonowania od A do Z możesz przeczytać tutaj: https://1stplace.pl/pozycjonowanie-stron/.
Czy można szybko zyskać widoczność w Google?
W agencji SEO pracuję już kilka lat i wiem, że bardzo często, właściciele witryn oczekują szybkich efektów. Nie jest to możliwe. Nawet jeśli pozycjoner wykona wszystkie prace od razu, potrzebny będzie czas na indeksację, budowę autorytetu domeny, stworzenie dobrej historii. Co więcej, Google promuje strony, na których przez cały czas coś się dzieje, nie takie, na których prowadzone są jednorazowe działania.
Na uzyskanie pierwszych efektów trzeba więc poczekać około 4 miesięcy.
Pozycjonowanie stron internetowych – korzyści płynące z regularnych działań
Regularne działania on-site, czyli bezpośrednio na stronie www, oraz off-site, czyli poza witryną to:
- widoczność w naturalnych wynikach wyszukiwania
- zwiększenie ruchu na stronie
- większa rozpoznawalność marki i większe zaufanie użytkowników
- wyższa konwersja.
Witryna, która nie jest widoczna w sieci, nie przynosi zysków. A brak zysków to brak rozwoju biznesu. Bez względu na to czy w Twoim przypadku w grę wchodzi współpraca z agencją seo, czy działasz samodzielnie, pamiętaj, jak istotne są regularne działania. Powodzenia!