Spis treści

Domena: czym jest? Jak wybrać idealną domenę?

Chociaż wiele osób używa terminu domena, to niewielka część tej grupy zdaje sobie sprawę z tego, jak ważny jest wybór adresu strony www. W dobie, w której Internet stał się nierozerwalną częścią naszego życia, warto zgłębić ów temat. Dobrze orientować się w poszczególnych rozszerzeniach, znać konsekwencje braku przedłużenia domeny oraz wiedzieć, jakimi przesłankami kierować się przy wyborze adresu swojej strony www.

Domena ‒ co to? Definicja domeny

Domena jest ciągiem identyfikacyjnym hierarchicznego systemu nazw, czyli systemu DNS. DNS (System Nazw Domenowych, Domain Name System), przekształca nazwy domen na adresy IP, czyli na język urządzeń sieciowych. Dzięki temu, użytkownicy, aby trafić na daną witrynę, mogą posługiwać się nazwami domen, a nie trudnymi do zapamiętania adresami IP.

Mówiąc najprościej, domena to element adresu internetowego, który pozwala odnaleźć w Internecie stronę www, serwer FTP czy pocztę e-mail. To unikalny adres, dzięki któremu użytkownik może trafić w sieci na konkretną stronę internetową.

Domena składa się z dwóch elementów: nazwy oraz rozszerzenia TLD (potocznie nazywanego końcówką). Przykładowo w domenie 1stplace.pl nazwa to “1stplace”, a rozszerzenie “.pl”. W obrębie domeny można tworzyć subdomeny, których nazwy umieszczane są zawsze przed nazwą domeny.

Rodzaje domen

Domeny możemy podzielić na kilka głównych grup. Są to na przykład domeny najwyższego poziomu, takie jak: .com, .org, .gov, domeny konkretnego kraju, np. .pl dla Polski, .uk dla Wielkiej Brytanii czy .us dla Stanów Zjednoczonych. Wyróżniamy także domeny niestandardowe, jak .io, .tv, .app. 

Domeny najwyższego poziomu (gTLD – Generic Top-Level Domains)

Domeny najwyższego poziomu, czyli gTLD, po rozwinięciu skrótu Generic Top-Level Domains, to domeny internetowe, które znajdują się na najwyższym poziomie w hierarchii systemu DNS. 

Domena najwyższego poziomu  Opis 
.com Rozszerzenie początkowo wykorzystywane było wyłącznie przez firmy komercyjne, obecnie stosowane przy różnych rodzajach stron www
.org Początkowo stosowane przez organizacje non-profit, obecnie wykorzystywane przy różnych rodzajach stron www 
.net Pierwotnie dla firm związanych z technologią internetową, aktualnie dostępne dla stron www o różnym profilu
.info Stosowane przy stronach www o charakterze informacyjnym, z zasobami edukacyjnymi
.biz Domena wykorzystywana przez firmy i osoby prowadzące działalność gospodarczą, rozszerzenie wprowadzone ze względu na wyczerpanie zasobów z końcówką .com

Dostępne są również nowsze gTLD, są to:

gTLD opis
.tech Rozszerzenie przeznaczone dla firm zajmujących się technologią, start-upów technologicznych itp.  
.shop Rozszerzenie dla sklepów internetowych, platform e-commerce i firm zajmujących się e-handlem
.blog Rozwiązanie stosowane w przypadku blogów, twórców treści, platform publikujących artykuły
.app Bardzo popularne rozszerzenie aplikacji, stosowane także przez platformy technologiczne oraz developerów
.xyz Domena o ogólnym zastosowaniu 

Domeny sponsorowane (sTLD – Sponsored Top-Level Domains)

Domeny sponsorowane, czyli sTLD – Sponsored Top-Level Domains, to domeny najwyższego poziomu w systemie DNS, które przypisane są do konkretnych instytucji, branż itp. 

domeny sponsorowane  opis 
.gov Rozszerzenie domeny wykorzystywane przez rządowe instytucje w USA
.edu Rozszerzenie domeny stosowane wyłącznie w przypadku instytucji edukacyjnych, które uzyskały akredytację Departamentu Edukacji Stanów Zjednoczonych
.aero Rozszerzenie zarezerwowane dla stron www przemysłu lotniczego, linii lotniczych, portów lotniczych i firm produkujących sprzęt lotniczy
.post Rozszerzenie wykorzystywane przy stronach www związanych z pocztą, usługami kurierskimi itp.
.mobi Rozszerzenie wykorzystywane przy stronach mobilnych 

 

rozszerzenie domeny  opis 
gov.pl Rozszerzenie przeznaczone dla rządowych instytucji w Polsce, np. dla ministerstwa, agencji rządowych i innych instytucji administracji publicznej
edu.pl Rozszerzenie zarezerwowane dla instytucji edukacyjnych w Polsce, w tym dla szkół wyższych, uniwersytetów, akademii oraz innych placówek oświatowych. Podobnie jak w przypadku .edu, by zarejestrować domenę z takim rozszerzeniem, należy spełnić odpowiednie warunki 

Rozszerzenia regionalne SLD

SLD regionalne odnoszą się do konkretnych lokalizacji geograficznych, zwykle miast czy regionów. Pomagają one w identyfikacji lokalnej przynależności firmy czy organizacji.

Rozszerzenie domeny  opis 
.poznan.pl Rozszerzenie domeny wykorzystywane przez osoby, organizacje i firmy związane z Poznaniem 
.waw.pl Przeznaczone dla firm, organizacji oraz osób prywatnych związanych ze stolicą Polski
.gdansk.pl Domeny wykorzystywane przez organizacje, firmy i osoby związane z Gdańskiem
.nyc Przeznaczone dla Nowego Jorku, wykorzystywane przez firmy, organizacje i osoby związane z tym miastem
.tokyo Przeznaczone dla Tokio, służy do reprezentowania osób i organizacji związanych z tym miastem
.asia Wykorzystywane w Azji

Domeny krajowe (ccTLD – Country Code Top-Level Domains)

Domeny krajowe przypisane są do konkretnego kraju, na przykład:

.pl – domena dla Polski,
.uk – dla Wielkiej Brytanii,
.de – dla Niemiec.
Każdy kraj ma własny, unikalny ccTLD.

 

domena, domena co to, domena rozszerzenia
Domena – rozszerzenia: .com, .org, .net, .gov, .edu i inne

Domena internetowa vs. domena poczta

  • Domena internetowa jest adresem, który wprowadzamy w przeglądarkę, aby uzyskać dostęp do danej strony internetowej.
  • Domena poczta to część adresu e-mail, znajdująca się po znaku „@”. Na przykład w adresie „jan.kowalski@example.com”, „example.com” to domena.

 

Domeny: poczta  Przykłady
Publiczne domeny pocztowe  gmail.com, outlook.com, yahoo.com, wp.pl, onet.pl
Firmowe domeny pocztowe  microsoft.com, apple.com, amazon.com
Edukacyjne domeny pocztowe  harvard.edu, mit.edu, uw.edu.pl
Rządowe domeny pocztowe  gov.pl, usa.gov, europa.eu
Organizacyjne domeny pocztowe  unicef.org, who.int, wikipedia.org

Nazwa domeny – co to?

Nazwa domeny to unikalny adres internetowy, identyfikator witryny, który znajduje się w adresie url, po www, a także w adresach mailowych – po @. To właśnie nazwa domeny umożliwia sprawne odnalezienie danej strony www.  

Nazwy domeny stosuje się w celach czysto praktycznych. Identyfikowanie strony internetowej przy pomocy łatwej do zapamiętania nazwy jest łatwiejsze niż wpisywanie adresu IP występującego w postaci trudnego do zapamiętania ciągu cyfr.

Nazwa domeny przykład

Poniżej kilka przykładów nazw domen: 

  • 1stplace.pl
  • google.com
  • facebook.com
  • amazon.com
  • wikipedia.org
  • ilovecoffee.org
  • mysterybookclub.com 

Jak wybrać dobrą domenę?

Jak wybrać nazwę domeny? Dobra domena powinna być łatwa do zapamiętania, prosta, powiązana z Twoją marką lub celem. Oto kilka wskazówek:

  • Krótka i prosta nazwa: Długie nazwy mogą być trudne do zapamiętania. Co więcej, wpisywanie długich adresów w okno wyszukiwania jest zniechęcające. Postaw więc na krótką, zwięzłą i pozbawioną skomplikowanych kombinacji liter czy znaków nazwę domeny.
  • Unikaj trudnych słów: Słowa, które są trudne do wymówienia i wpisania w wyszukiwarkę lub takie, które można pomylić z innym słowem, mogą prowadzić do błędów i utraty ruchu. Istotne, by każdy mógł zrozumieć nazwę domeny i wiedział, jak ją wypowiedzieć,
  • Powiązanie z marką: Jeśli masz już ustaloną nazwę marki, najlepiej, aby Twoja domena była z nią powiązana. Jeśli dopiero zaczynasz, postaraj się wybrać domenę, która oddaje charakter Twojej działalności – np. twojeplanszowki.pl – i od razu wiadomo, że w sklepie zakupisz planszówki,
  • Słowa kluczowe: Jeśli to możliwe, użyj w domenie słów kluczowych związanych z Twoją branżą lub zawartością strony. Pomoże to w pozycjonowaniu strony w Google.
  • Unikaj liczb i myślników:  Myślniki i liczby mogą być mylące. Problem może pojawić się wtedy, gdy będziesz dyktował adres domeny, np. „Pięć” czy „5”?
  • Sprawdź dostępność: Upewnij się, że wybrana przez Ciebie domena jest dostępna. Możesz to zrobić za pomocą narzędzi dostarczanych przez rejestratory domen.
  • Zwróć uwagę na rozszerzenie: Chociaż .com jest najbardziej rozpoznawalnym rozszerzeniem, istnieje wiele innych możliwości, które mogą być bardziej odpowiednie dla Twojej działalności, np. .shop dla sklepów, .blog dla blogerów czy .edu dla instytucji edukacyjnych.
  • Pamiętaj o przyszłości: Wybierając domenę, pomyśl o tym, jak Twoja marka czy przedsięwzięcie będą wyglądać w przyszłości. Upewnij się, że domena będzie odpowiednia także za kilka lat.

Wybierając odpowiednią domenę, inwestujesz w swoją obecność online, co może przynieść wiele korzyści. Pamiętaj, aby przemyśleć swój wybór, a w razie wątpliwości skonsultuj się ze specjalistą (na przykład z zespołem 1stplace.pl).

Zakup domeny – zdefiniuj swoje potrzeby

Zastanów się, jakiego rodzaju domenę chcesz zakupić. Czy ma być związana z Twoją marką, hobby, a może zawierać określone słowa kluczowe? Jeśli masz już wybraną nazwę, upewnij się, że jest  łatwa do zapamiętania i wymówienia i nie zawiera zbędnych znaków itp. 

Wyszukiwanie domen

Sprawdź dostępność wybranego adresu strony www. Pomogą Ci w tym home.pl, nazwa.pl, Domenomania.pl. Jeśli wybrana domena będzie dostępna, pojawi się odpowiednia informacja oraz koszt zakupu. W takiej sytuacji wystarczy dodać domenę do koszyka i sfinalizować cały proces. 

Jeśli jednak wybrana domena nie będzie dostępna, będziesz musiał znaleźć inny adres swojej strony www. Zweryfikuj adresy z innym rozszerzeniem lub ze zmienioną nazwą.   

Whois domeny

Dużą pomocą na etapie weryfikacji domen jest narzędzie Whois. Wystarczy, że wpiszesz interesujący Cię adres, a w kilka sekund otrzymasz takie informacje, jak; 

  • kto jest właścicielem danej domeny,
  • kiedy domena została zarejestrowana,
  • kiedy domena wygasa,
  • jakie dane kontaktowe przypisane są do danej domeny (np. adres e-mail, numer telefonu).

Większość informacji jest dostępna publicznie. 

Sprawdzenie historii domeny

Jeśli myślisz o zakupie używanej domeny, koniecznie sprawdź jej historię. Zweryfikuj ewentualne kary Google, nieprzychylne opinie i inne niechlubne incydenty. W jaki sposób możesz to zrobić? 

Whois

Dobrym pierwszym krokiem będzie wspomniane powyżej narzędzie Whois. Choć Whois nie dostarcza informacji na temat historii domeny, to pozwala na sprawdzenie podstawowych danych. Uzyskasz dzięki temu pewien obraz dotyczący domeny. 

Wayback Machine (Internet Archive)

Wayback Machine (Internet Archive) to intuicyjne, dostępne w sieci narzędzie. Po wklejeniu nazwy interesującej Cię domeny, będziesz mógł sprawdzić takie kwestie jak: 

  • wygląd i tematyka witryny, 
  • treści publikowane na stronie,
  • jakość contentu, 
  • zakres zmian, które były wprowadzane na przestrzeni czasu. 

 

jak sprawdzić historię domeny
Jak sprawdzić historię domeny?

Specjalistyczne narzędzia 

W sprawdzeniu domeny pomogą Ci również specjalistyczne narzędzia, na przykład Senuto lub Ahrefs. 

  • Senuto

W Senuto sprawdzisz widoczność domeny na przestrzeni czasu, pozycje ważnych dla Ciebie fraz kluczowych, największe spadki i wzrosty oraz sezonowość słów kluczowych. Zweryfikujesz też konkurencję. Taki zbiór danych ułatwi Ci decyzję czy warto zakupić daną domenę, czy jednak nie. 

  • Ahrefs 

Ahrefs to kolejne źródło informacji na temat domeny. W narzędziu zweryfikujesz nie tylko ruch i pozycje fraz kluczowych, ale także profil linków. Jakość linków zewnętrznych ma wpływ na wiarygodność i widoczność witryny, dlatego warto dokładnie przeanalizować, czy na stronę nie kierują odnośniki z podejrzanych, nietematycznych źródeł. 

Zakup domeny 

Gdy zdecydujesz się na konkretną domenę, przeprowadź proces zakupu na stronie rejestratora. Cały proces jest bardzo prosty:

  • dodaj wybraną domenę do koszyka, 
  • wybierz okres, na który chcesz zakupić domenę, na przykład rok, dwa lata, trzy lata,
  • wypełnij wszystkie wymagane informacje,
  • wybierz metodę płatności i sfinalizuj zakup.

Zapewne otrzymasz podsumowanie zakupu, koniecznie sprawdź, czy wszystkie dane się zgadzają.   

Wiele firm, oprócz domeny, oferuje też dodatkowe usługi, takie jak hosting czy certyfikaty SSL. To sposób, by wszystkie istotne kwestie załatwić w jednym miejscu.  

Konfiguracja domeny

Kolejny krok to konfiguracja domeny. Wśród najistotniejszych działań z tego zakresu znajdują się: 

  • Przypisanie domeny do hostingu 

Zakupioną domenę musisz skierować na odpowiedni serwer. W tym celu należy zmienić rekordy A w DNS – tak, aby wskazywały adres IP serwera, na którym znajduje się Twoja strona.

  • Skonfigurowanie poczty e-mail

Skonfigurowanie poczty e-mail, które umożliwi utworzenie adresu e-maili, zawierającego nazwę Twojej domeny (np. kontakt@twojadomena.pl). 

  • Przekierowanie domeny

Przekierowanie domeny pozwala na „przeniesienie” użytkowników z jednej wersji strony internetowej na inną. Załóżmy, że Twoja domena ma dwie wersje:

  1. www.twojadomena.pl
  2. twojadomena.pl (bez „www”). 

Dzięki przekierowaniu, użytkownicy, którzy wpiszą w wyszukiwarkę adres www.twojadomena.pl, automatycznie trafią na stronę twojadomena.pl, lub odwrotnie. Pozwoli to na uniknięcie problemów z duplikacją. 

  • Ustawienie subdomen

W obrębie zakupionej domeny możesz stworzyć subdomeny, na przykład blog.twojadomena.pl lub sklep.twojadomena.pl. 

Ochrona prywatności

Świadomość dotycząca ochrony prywatności jest coraz większa, zarówno właściciele stron www, jak i użytkownicy zwracają na tę kwestię dużą uwagę. Wielu rejestratorów domen oferuje usługę ochrony prywatności  (nazywaną także whois privacy lub ochrona ID). Takie rozwiązanie sprawi, że Twoje dane (takie jak imię, nazwisko, adres) nie będą publicznie dostępne w bazie WHOIS.

Odnowienie domeny

Pamiętaj, że domenę zakupujesz na określony czas, zazwyczaj jest to subskrypcja roczna. Oznacza to, że będziesz musiał regularnie odnawiać swoje prawo do zakupionej domeny. Warto ustawić przypomnienia lub automatyczne odnawianie, aby nie stracić swojego adresu internetowego.

Domena a pozycjonowanie i e-marketing 

Jakie znaczenie ma nazwa domeny w e-marketingu firmy?

  • Budowa marki – zapadająca w pamięć, unikalna nazwa domeny zwiększa rozpoznawalność marki. Twoi odbiorcy szybciej zapamiętają prostą, niezawierającą skomplikowanych znaków nazwę. A zapisanie nazwy domeny w pamięci klienta, to pierwszy krok do sukcesu.
  • Nazwa domeny, oferta firmy, sposób komunikacji – wszystkie elementy powinny być spójne. Zwiększy to wiarygodność marki i da szanse na zyskanie zaufania klientów.
  • Pozycjonowanie – nazwa domeny wpływa także na pozycjonowanie. Zakup domeny, która ma kiepski profil linków i złą historię, może znacznie utrudnić proces zwiększania widoczności w sieci. Natomiast zakup silnej domeny, z wartościowymi linkami, może być bardzo pomocny. 

Koszt domeny internetowej

Kolejna, istotna kwestia to koszty domeny internetowej. Oczywiście ostateczne koszty zakupu będą uzależnione od kliku czynników, są to: 

  • Rozszerzenie – w zależności od wybranego rozszerzenia, np. .com, .pl, .org, .net, .info, .biz, cena będzie inna. 
  • Okres rejestracji – istotny jest także czas rejestracji, przy dłuższej subskrypcji, na przykład na trzy lata, koszt rocznego utrzymania domeny może być niższy. 
  • Rejestratory – poszczególni rejestratorzy mogą proponować różne ceny, organizować określone promocje, przydzielać rabaty. 
  • Nazwa domeny – ceny ciekawych, prostych, łatwych do zapamiętania nazw zwykle są droższe niż mniej atrakcyjne domeny. 

Ceny są więc zróżnicowane. Podczas drobnego researchu w sieci, podczas którego szukałam domeny z rozszerzeniem .com i .com.pl trafiłam na różne oferty: 

  • .com – 40 PLN rocznie 
  • .com – 129 PLN rocznie 
  • .com – 49 PLN rocznie 
  • .co. – 59,90 PLN rocznie
  • .com.pl – 15 PLN rocznie 
  • .com.pl – 12,99 PLN rocznie
Rozszerzenie domeny Cena 
.com 30-50 zł
.pl 40-100 zł
.org 30-80 zł
.net 30-80 zł
.info 30-70 zł
.biz 40-80 zł
.tech 40-150 zł
.shop 50-150 zł
.xyz 30-100 zł

Domena – cennik 

Najdroższe domeny 

A jakie domeny są najdroższe? Jaki cen możesz się spodziewać? 

Rozszerzenie  Cena  Opis 
.ai 400 – 1000 zł opcja dla stron www dotyczących sztucznej inteligencji (AI)
.io 250 – 800 zł rozszerzenie stosowane przez startupy i firmy technologiczne
.app 150 – 500 zł rozszerzenie stosowane przy aplikacjach mobilnych i webowych
.eco 500 – 2000 zł domeny związane z ekologią i zrównoważonym rozwojem
.inc 1500 – 10 000 zł ins oznacza Incorporated i oznacza zarejestrowaną spółkę 
.pro 200 – 700 zł domeny dla profesjonalistów, firm 
.design 280 – 600 zł popularne domeny wśród grafików, projektantów 

Wśród domen premium, najdroższych na świecie znajdują się:

  • .bank
  • .luxury
  • .cars
  • .casino
  • .vip
  • .rich

Darmowa domena 

Dostępne są także darmowe domeny. Darmową domenę, a także hosting ,oferuje oferuje między WordPress czy Blogger. Przy takich domenach, nie masz możliwości wyboru rozszerzenia, jest ono z góry ustalone. 

  • Blogger → mojastrona.blogspot.com
  • WordPress.com → mojastrona.wordpress.com

Koszty związane z domeną – co jeszcze warto wiedzieć? 

  • Oprócz ceny zakupu domeny, koniecznie sprawdź cenę przedłużenia. Cena zakupu i przedłużenie nie muszą być takie same. Możesz zakupić domenę w promocyjne cenie 10 PLN, ale koszt jej przedłużenia może już wymościć 200 PLN. 
  • Może zdarzyć się tak, że z określonych powodów, np. związanych z ceną czy obsługą klienta, będziesz chciał przenieść domenę, zmienić rejestratora. Takie działanie także może generować koszty.  

Domena – podsumowanie

Podsumowując, nazwa domeny to adres strony www lub sklepu e-commerce. Dzięki temu, że każda witryna ma unikalną nazwę, możemy sprawnie odnaleźć interesujące nas zasoby. Nazwa domeny wpływa także na e-marketing: im jest łatwiejsza do zapamiętania i wpisania na klawiaturze, im lepiej odzwierciedla ofertę firmy, tym większa szansa na to, że odbiorca ją zapamięta, odwiedzi naszą stronę i dokona konwersji.   

Domena - co to?

Domena to unikalny adres internetowy, który pozwala użytkownikom na dostęp do konkretnej strony internetowej. Jest to nazwa, którą wpisujesz w pasku adresu przeglądarki, gdy chcesz odwiedzić konkretną stronę www, na przykład „1stplace.com”.

Tak, istnieje znacząca różnica. Domena to jedynie adres, pod którym dostępna jest witryna internetowa. Strona internetowa to zestaw plików, tekstów, grafik i innych elementów, które są wyświetlane pod daną domeną.

Domena poczta czy poczta domena odnosi się do specyficznego aspektu usług domenowych związanych z e-mailem. Załóżmy, że jesteś właścicielem domeny, np. „example.com”, możesz utworzyć adresy e-mail związane ze wspomnianą domeną, takie jak „kontakt@example.com” czy „twojeimie@example.com”. Takie usługi pozwalają na zarządzanie adresami e-mail, odbieranie i wysyłanie wiadomości z nich, a także konfigurowanie ustawień związanych z pocztą dla Twojej domeny.

Odnosi się to do procesu logowania do poczty e-mail związanej z konkretną domeną. Na przykład, jeśli posiadasz domenę „example.com”, Twój adres e-mail mógłby wyglądać tak: twojeimie@example.com. Domena poczta logowanie odnosi się do procesu logowania do tej skrzynki pocztowej.

Tak, możesz przenieść swoją domenę do innego rejestratora. Wymaga to jednak pewnych procedur i może być związane z dodatkowymi opłatami. Ważne jest, by przed przeniesieniem dokładnie przestudiować warunki obu rejestratorów.

Jeśli nie odnowisz domeny po upływie jej ważności, wejdzie ona w okres karencji, okres ochronny, podczas którego wciąż będziesz mógł ją odnowić. Jeśli w tym czasie tego nie zrobisz, Twoją domenę będą mogły wykupić inne osoby.

Ocena strony: 5/5 - (1 głosów)
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Picture of Karina Zielińska
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Więcej z kategorii Wiedza