co to jest voice search

Spis treści

Google Voice Search, czyli wyszukiwanie głosowe – czym jest i jak działa?

Voice Search, czyli wyszukiwanie głosowe w wyszukiwarce Google, to coraz bardziej popularna praktyka. Każdy z nas, jest zabiegany w ciągu dnia i bardzo często nie mamy możliwości nawet odpisać na wiadomość tekstową. Co wtedy robimy? – korzystamy z funkcji głosowych na urządzeniu mobilnym. Podobnie jest w przypadku wyszukiwania w Google.

Czym jest Google Voice Search?

Voice search to coraz bardziej popularne wyszukiwanie głosowe. Jest to technologia rozpoznawania mowy, dzięki której, za pomocą polecenia głosowego, znajdziemy w sieci różnego typu informacje. Nie musimy więc wpisywać w okno wyszukiwania interesującego nas słowa kluczowego, wystarczy, że wyraźnie je wypowiemy. Wyniki, tak samo jak przy standardowym wyszukiwaniu, otrzymamy w ułamku sekundy. 

Jak działa Google Voice Search?

Wyszukiwanie głosowe Google Voice Search jest oparte na technologii rozpoznawania mowy. Poprzez wykorzystanie tej technologii, producenci urządzeń mobilnych mogli zastosować ją w swoich urządzeniach.

Voice Search w Google działa w następujący sposób. Po wciśnięciu ikony mikrofonu w wyszukiwarce Google, możemy zacząć mówić, a tym samym wprowadzić zapytanie do okna wyszukiwarki. Następnie wystarczy, że klikniemy ikonę lupki i wyszukiwarka wskaże nam najbardziej dopasowane do naszego zapytania wyniki w wyszukiwarce.

W jaki sposób pojawić się w Voice Search?

Żeby pojawiać się w wynikach wyszukiwania za pomocą wyszukiwania głosowego, powinniśmy zadbać o kilka elementów, które wskazuję poniżej:

  • twórz wartościowe treści zawierające frazy kluczowe z długiego ogona, odpowiadające na intencje użytkowników, np. Jaka jest najlepsza Agencja SEO w Polsce?,
  • dostosuj stronę pod względem UX i wyświetlania na urządzeniach mobilnych, tak, aby żaden użytkownik nie miał problemu z jej wyświetleniem,
  • zadbaj o szybkość ładowania strony, ponieważ każda sekunda ładowania wpływa niekorzystnie na współczynnik odrzuceń,
  • dopracuj dane strukturalne, dzięki temu roboty wyszukiwarki Google będą lepiej rozumiały treści zawarte na Twojej stronie www, a dodatkowo możesz zyskać lepszą ekspozycję w wynikach wyszukiwania,
  • wykorzystaj sygnały CTA w tytułach oraz opisach stron, aby skłonić użytkowników do kliknięcia w wynik Twojej strony.

Dlaczego warto zoptymalizować stronę pod Voice Search?

Zoptymalizowanie strony internetowej pod Voice Search niesie za soba wiele korzyści. Przede wszystkim powinniśmy mieć świadomość, że coraz więcej użytkowników korzysta z urządzeń mobilnych do przeglądania zawartości internetu. Młodzi użytkownicy podążają w kierunku wygodnego wyszukiwania głosowego. Według badań w 2023 roku wartość transakcji w ecommerce dzięki wyszukiwaniu głosowemu / asystentom głosowym wzrośnie o 100%. Poniżej najważniejsze korzyści płynące z wykorzystania Voice Search:

  • dostosowanie strony internetowej pod intencje użytkowników,
  • zoptymalizowanie strony pod frazy z zakresu long tail,
  • zwiększenie widoczności strony dla wyników wyszukiwania za pośrednictwem wykorzystania urządzeń mobilnych,
  • wysoka widoczność dla lokalnego SEO,
  • wygoda użytkowania strony na urządzeniach mobilnych i dla osób niepełnosprawnych.

Voice Search – popularność w Polsce

Voice Search jest wykorzystywany przez ponad 20% Polaków do znajdywania wartościowych informacji w wyszukiwarce oraz mapach Google. Ponad 3/4 Polaków posiada urządzenia, które obsługują asystentów głosowych, a co za tym idzie Voice Search i wyszukiwanie głosowe.

Voice Search – podsumowanie

Voice Search jest przyszłością. Za kilka lat, praktycznie każdy z nas będzie wykorzystywał wyszukiwanie głosowe do własnych potrzeb. Co ciekawe Voice Search zmusza właścicieli stron internetowych do dostosowania ich do tej technologii. Jeśli zajmiemy się tym szybciej, będziemy na znacznie lepszej pozycji w nadchodzącej wielkimi krokami przyszłości.

Ocena strony: 5/5 - (1 głosów)
Paweł Kapłan

W branży marketingu internetowego od 2010 roku. Swoja przygodę rozpoczynał od lokalnego SEO oraz Google Ads (w tamtym czasie jeszcze Google Adwords), natomiast znacznie bardziej zaczęło go pociągać tradycyjne pozycjonowanie w bardzo trudnych i konkurencyjnych branżach. Pracował przy wielu projektach dla dużych brandów(Empik, Bonprix, BMW), ale najbardziej lubi mocne wyzwania gdzie klient znajduje się w pozycji "underdoga". Paweł brał udział w warsztatach prowadzonych przez takie osobistości jak Dixon Jones (Majestic SEO), Razvan Gavrilas (cognitiveSEO) czy Neil Patel.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Reklamy PPC
Strony i sklepy
Social Media
Więcej z kategorii Wiedza