Choć najczęściej mówimy o tym, jak pozycjonowanie powinno przebiegać, dziś opowiemy, jak nie może wyglądać. Skupimy się na jednej z nieuczciwych praktyk ‒ jest nią tytułowy keyword stuffing. Keyword stuffing, czyli upychanie słów kluczowych, to metoda sprzeczna ze wskazówkami dla webmasterów. Takie działanie może przynieść krótkotrwałe korzyści, ale w następstwie prowadzi do utraty wiarygodności strony i zmniejszenia widoczności. Jakie dokładnie działania uznawane są ze kayword stuffing i co jeszcze dobrze wiedzieć na ten temat?
Czym jest keyword stuffing?
Keyword stuffing to inaczej upychanie słów kluczowych w treści pozycjonowanej strony internetowej. W treści strony, w nagłówkach, atrybutach alt, metadanych umieszczana jest nadmierna liczba głównej lub odmienionej frazy kluczowej. Słów kluczowych jest za dużo, są rozmieszczone w nienaturalny sposób.
Keyword stuffing to działanie nieetyczne, należące do czarnego kapelusza SEO, czyli do Black Hat SEO.
Gęstość fraz kluczowych – czym jest?
Warto także zatrzymać się nad pojęciem gęstość fraz kluczowych. Gęstość fraz kluczowych, inaczej keyword density, to stosunek liczby fraz kluczowych do całkowitej liczby fraz danego tekstu. Mówiąc najprościej, to miara, która wskazuje, jak często w tekście pojawia się dana fraza kluczowa. Jaki jest prawidłowy wynik? Na ten temat jest wiele teorii – zwykle za optymalną wartość uznaje się około 0,5 do 1%.
W praktyce jednak, wiele zależy od tematu, rodzaju tekstu, branży. Z doświadczenia wiem, że najlepiej kierować się zasadą użyteczności treści dla odbiorców.
Keyword stuffing a algorytmy Google – jak to wszystko działa?
Jeszcze kilkanaście lat temu, gdy algorytmy Google działały inaczej, keyword stuffing przynosił rezultaty. Dziś – jak już wspominałam powyżej, takie działanie jest drogą do kar Google, a nawet, do wyłączenia witryny z indeksu.
Nadrzędną zasadą Google jest dostarczanie odbiorcom trafnych, przydatnych, dopasowanych do kontekstu treści. Content stworzony bez wysiłku, w którym merytoryczne informacje zastąpiono występującymi obok siebie słowami kluczowymi, jest szybko eliminowany. Algorytmy Google rozumieją intencję użytkownika, zależności między frazami, synonimy, polisemię – kontekst. Analizowany jest sens zapytania, nie pojedyncze frazy.
Najważniejsze algorytmy w kontekście analizy zapytania użytkownika to Panda, Koliber, Bert i RankBrain.
Algorytm Google | Opis |
---|---|
Panda | Algorytm Google, który zmniejsza widoczność stron www, które zawierają kiepskiej jakości content, w tym stosujących keyword stuffing |
Koliber | Aktualizacja Google, która skupia się na lepszym rozumieniu intencji użytkownika oraz kontekstu zapytania |
RankBrain | Algorytm oparty o machine learning i sztuczną inteligencję, który analizuje wcześniejsze zachowanie w sieci użytkownika oraz interpretuje sens wpisanego w wyszukiwarkę zapytania |
Bert | Algorytm oparty system NLP, czyli Natural Language Processing, który rozumie sens zapytania użytkownika |
Algorytmy Google a keyword stuffing
Jak widać, dla Google najważniejsze jest wyświetlanie wartościowego contentu, dopasowanego do intencji odbiorcy. Teksty, w których autor skupia się wyłącznie na przemyceniu jak największej liczby fraz kluczowych, nie są w stanie spełnić tych kryteriów.

Keyword stuffing – przykład
Upychanie słów kluczowych w opisach kategorii i produktów
Załóżmy, że przygotowujesz tekst na stronę www, opisujący kategorię kurtek na zimę. Poniżej przykład, który ilustruje, jak treść nie powinna wyglądać – zastosowałam tutaj keyword stuffing.
Kurtki na zimę to ważna część naszej oferty. Niezależnie od tego, czy stawiasz na kurtki na zimę w stonowanych kolorach, czy kurtki na zimę kolorowe, u nas znajdziesz kurtkę na zimę, która będzie służyć Ci całymi latami. Oferujemy kurtki na zimę w szerokim przedziale cenowym, kurtki na zimę znanych marek, kurtki na zimę uszyte z trwałych materiałów. Już dziś kup wygodną kurtkę na zimę i nie martw się niskimi temperaturami. Zachęcamy do zapoznania się z naszą ofertą kurtek na zimę.
W krótkim tekście, liczącym 487 zzs, fraza kurtki na zimę (odmieniona lub nie), pojawiła się aż 8 razy. Tekst nie przekazuje istotnych informacji, ważne jest wyłącznie to, by kurtki na zimę pojawiały się jak najczęściej.
Brakuje natomiast fraz powiązanych z głównym słowem kluczowym, na przykład takich, jak: kurtki damskie, kurtki męskie, kurtki puchowe, płaszcz, płaszcze, rozmiary, modne, z kapturem, z futerkiem, ciepło, chroni przed zimnem, komfort, model itd.
Zbyt duże zagęszczenie fraz w metadanych
Keyword stuffing dotyczy także meta danych, czyli meta tytułu i meta opisu strony www. Taka treść widoczna jest już z poziomu wyszukiwarki, informuje roboty Google o zawartości witryny oraz zachęca użytkowników do odwiedzin. Dawniej często można było trafić na metadane wyglądające w następujący sposób:
- Meta tytuł: Akcesoria do włosów, najlepsze akcesoria do włosów, różne akcesoria do włosów
- Meta opis: Oferujemy akcesoria do włosów. Nasze akcesoria do włosów to frotki, spinki i inne akcesoria do włosów. Zapraszamy po akcesoria do włosów.
W tagu tytułowym do dyspozycji masz 618 pixeli szerokości, dlatego nie marnuj tego miejsca na to, aby upychać słowa kluczowe, ponieważ nie przyniesie to żadnego efektu. Umieść w tytule ważne słowo kluczowe, które nawiązuje do zawartości strony www, lecz wystrzegaj się spamowania.
Biała treść na białym tle – kolejny sposób upychania fraz
Jeszcze kilkanaście lat temu, częstym działaniem było umieszczanie bardzo dużej liczby słów kluczowych w tle strony. Fraza kluczowa o niewielkim foncie, w takim samym kolorze, jak tło strony, była niewidoczna i nie zaburzała lektury. W czasach, w których liczba fraz była bardzo ważna, mogło to przynieść rezultaty. Dziś jest to wysoce odradzane działanie.
Keyword stuffing – inne przykłady
Inne przykłady upychania fraz kluczowych:
- listy punktowe zawierające wyłącznie frazy kluczowe,
- upychanie fraz kluczowych w podpisach zdjęć oraz w atrybutach alt,
- powtarzanie fraz kluczowych w każdym nagłówku (H1, H2, H3).
Dlaczego keyword stuffing to zły pomysł?
O ile kilkanaście lat temu keyword stuffing wiązał się z korzyściami i wyższą pozycją w wyszukiwarkach internetowych, dziś może jedynie zaszkodzić. Upychanie słów kluczowych na stronie www to:
- nieuczciwa metoda pozycjonowania witryny,
- obniżenie jakości treści, która jest bardzo istotnym czynnikiem rankingowym,
- obniżenie użyteczności strony dla użytkownika, co może przyczynić się do wzrostu współczynnika odrzuceń,
- ryzyko kary od Google, czyli spadku o kilkanaście do kilkudziesięciu pozycji w dół bądź wyłączenia strony z indeksu.
Brak wysiłku związanego z implementacją naprawdę przydatnych treści, sprawi, że strona nie będzie dobrze spełniać celu, w jakim została zbudowania. Nie będzie wartym uwagi źródłem informacji, a autorytet tematyczny i autorytet autora, będą zerowe. Wszystko to przełoży się na brak wiarygodności, niską widoczność i małą konwersję.
Warto korzystać wyłącznie z uczciwych metod pozycjonowania, nie myśleć o drodze na skróty, omijać nieuczciwe praktyki pozycjonowania. Algorytmy Google: Panda, Koliber i inne, premiują witryny, na których znajduje się unikalny content z naturalnie rozmieszczonymi frazami kluczowymi.
Keyword stuffing – jak go unikać?
Choć już wybrzmiało to w moim artykule, powtórzę to kolejny raz. Keyword stuffing to metoda Black Hat SEO i dla dobra własnej firmy oraz strony www, należy jej unikać. A w jaki sposób?
Unikanie keyword stuffingu | Opis |
---|---|
Używaj naturalnego języka | Stosuj frazy i wyrażenia, których używają Twoi odbiorcy |
Postaw na trafność i przydatność | Twój tekst powinien udzielać jasnej odpowiedzi na wpisane przez odbiorcę zapytanie |
Zachowaj odpowiednią gęstość fraz | Sprawdź, czy frazy nie powtarzają się zbyt często, czy nie zaburzają lektury. Tekst powinien zawierać od 1 do 2% fraz kluczowych |
Używaj synonimów i odmian | Nie skupiaj się na frazie głównej, dodaj frazy semantyczne i synonimy |
Optymalizuj zamiast przesycać | Stosuj słowa kluczowe w odpowiednich miejscach (np. tytuł, nagłówki, pierwszy akapit), ale nie przesadzaj z ich liczbą |
Korzystaj z narzędzi | Korzystaj z narzędzi, które wskazują podobne zapytania, najczęstsze pytania użytkowników, frazy powiązane |
Szczegółowy research | Pamiętaj o szczegółowym researchu, weryfikacji pytań i potrzeb użytkowników |
Podsumowanie
Keyword stuffing, czyli upychanie słów kluczowych, to już przeszłość. Podczas optymalizacji strony www, trzeba pamiętać o ważnych słowach kluczowych, ale zdecydowanie należy unikać ich nienaturalnego upychania w treści. Teksty powinny być przydatne dla użytkownika, wyczerpywać temat, być wysokiej jakości. Tylko wtedy strona zyska szanse na zyskanie trwałej widoczności w wynikach wyszukiwania. Sięganie po metody czarnego kapelusza, czyli Black hat SEO, może przynieść przykre konsekwencje.