Keyword Stuffing

Spis treści

Keyword stuffing ‒ dlaczego upychanie słów kluczowych to zły pomysł?

Choć najczęściej mówimy o tym, jak pozycjonowanie powinno przebiegać, dziś opowiemy, jak nie może wyglądać. Skupimy się na jednej z nieuczciwych praktyk ‒ jest nią tytułowy keyword stuffing. Keyword stuffing, czyli upychanie słów kluczowych, to metoda sprzeczna ze wskazówkami dla webmasterów. Takie działanie może przynieść krótkotrwałe korzyści, ale w następstwie prowadzi do utraty wiarygodności strony i zmniejszenia widoczności. Jakie dokładnie działania uznawane są ze kayword stuffing i co jeszcze dobrze wiedzieć na ten temat? 

Czym jest  keyword stuffing?

Keyword stuffing to inaczej upychanie słów kluczowych w treści pozycjonowanej strony internetowej. W treści strony, w nagłówkach, atrybutach alt, metadanych  umieszczana jest nadmierna liczba głównej lub odmienionej frazy kluczowej. Słów kluczowych jest za dużo, są rozmieszczone w nienaturalny sposób.

Keyword stuffing to działanie nieetyczne, należące do czarnego kapelusza SEO, czyli do Black Hat SEO

Gęstość fraz kluczowych – czym jest?  

Warto także zatrzymać się nad pojęciem gęstość fraz kluczowych. Gęstość fraz kluczowych, inaczej keyword density, to stosunek liczby fraz kluczowych do całkowitej liczby fraz danego tekstu. Mówiąc najprościej, to miara, która wskazuje, jak często w tekście pojawia się dana fraza kluczowa. Jaki jest prawidłowy wynik? Na ten temat jest wiele teorii – zwykle za optymalną wartość uznaje się około 0,5 do 1%.

W praktyce jednak, wiele zależy od tematu, rodzaju tekstu, branży. Z doświadczenia wiem, że najlepiej kierować się zasadą użyteczności treści dla odbiorców. 

Keyword stuffing a algorytmy Google – jak to wszystko działa? 

Jeszcze kilkanaście lat temu, gdy algorytmy Google działały inaczej, keyword stuffing przynosił rezultaty. Dziś – jak już wspominałam powyżej, takie działanie jest drogą do kar Google, a nawet, do wyłączenia witryny z indeksu.

Nadrzędną zasadą Google jest dostarczanie odbiorcom trafnych, przydatnych, dopasowanych do kontekstu treści. Content stworzony bez wysiłku, w którym merytoryczne informacje zastąpiono występującymi obok siebie słowami kluczowymi, jest szybko eliminowany. Algorytmy Google rozumieją intencję użytkownika, zależności między frazami, synonimy, polisemię – kontekst. Analizowany jest sens zapytania, nie pojedyncze frazy.   

Najważniejsze algorytmy w kontekście analizy zapytania użytkownika to Panda, Koliber, Bert i RankBrain

Algorytm Google Opis
Panda  Algorytm Google, który zmniejsza widoczność stron www, które zawierają kiepskiej jakości content, w tym stosujących keyword stuffing 
Koliber  Aktualizacja Google, która skupia się na lepszym rozumieniu intencji użytkownika oraz kontekstu zapytania
RankBrain Algorytm oparty o machine learning i sztuczną inteligencję, który analizuje wcześniejsze zachowanie w sieci użytkownika oraz interpretuje sens wpisanego w wyszukiwarkę zapytania  
Bert  Algorytm  oparty system NLP, czyli Natural Language Processing, który rozumie sens zapytania użytkownika 

Algorytmy Google a keyword stuffing

Jak widać, dla Google najważniejsze jest wyświetlanie wartościowego contentu, dopasowanego do intencji odbiorcy. Teksty, w których autor skupia się wyłącznie na przemyceniu jak największej liczby fraz kluczowych, nie są w stanie spełnić tych kryteriów.  

keyword stuffing
Keyword stuffing Google

Keyword stuffing – przykład 

Upychanie słów kluczowych w opisach kategorii i produktów

Załóżmy, że przygotowujesz tekst na stronę www, opisujący kategorię kurtek na zimę. Poniżej przykład, który ilustruje, jak treść nie powinna wyglądać – zastosowałam tutaj keyword stuffing.  

Kurtki na zimę to ważna część naszej oferty. Niezależnie od tego, czy stawiasz na kurtki na zimę w stonowanych kolorach, czy kurtki na zimę kolorowe, u nas znajdziesz kurtkę na zimę, która będzie służyć Ci całymi latami. Oferujemy kurtki na zimę w szerokim przedziale cenowym, kurtki na zimę znanych marek, kurtki na zimę uszyte z trwałych materiałów. Już dziś kup wygodną kurtkę na zimę i nie martw się niskimi temperaturami.  Zachęcamy do zapoznania się z naszą ofertą kurtek na zimę. 

W krótkim tekście, liczącym 487 zzs, fraza kurtki na zimę (odmieniona lub nie),  pojawiła się aż 8 razy. Tekst nie przekazuje istotnych informacji, ważne jest wyłącznie to, by kurtki na zimę pojawiały się jak najczęściej.  

Brakuje natomiast fraz powiązanych z głównym słowem kluczowym, na przykład takich, jak: kurtki damskie, kurtki męskie, kurtki puchowe, płaszcz, płaszcze, rozmiary, modne, z kapturem, z futerkiem, ciepło, chroni przed zimnem, komfort, model itd. 

Zbyt duże zagęszczenie fraz w metadanych 

Keyword stuffing dotyczy także meta danych, czyli meta tytułu i meta opisu strony www. Taka treść widoczna jest już z poziomu wyszukiwarki, informuje roboty Google o zawartości witryny oraz zachęca użytkowników do odwiedzin. Dawniej często można było trafić na metadane wyglądające w następujący sposób: 

  • Meta tytuł: Akcesoria do włosów, najlepsze akcesoria do włosów, różne akcesoria do włosów
  • Meta opis: Oferujemy akcesoria do włosów. Nasze akcesoria do włosów to frotki, spinki i inne akcesoria do włosów. Zapraszamy po akcesoria do włosów. 

W tagu tytułowym do dyspozycji masz 618 pixeli szerokości, dlatego nie marnuj tego miejsca na to, aby upychać słowa kluczowe, ponieważ nie przyniesie to żadnego efektu. Umieść w tytule ważne słowo kluczowe, które nawiązuje do zawartości strony www, lecz wystrzegaj się spamowania.

Biała treść na białym tle – kolejny sposób upychania fraz  

Jeszcze kilkanaście lat temu, częstym działaniem było umieszczanie bardzo dużej liczby słów kluczowych w tle strony. Fraza kluczowa o niewielkim foncie, w takim samym kolorze, jak tło strony, była niewidoczna i nie zaburzała lektury. W czasach, w których liczba fraz była bardzo ważna, mogło to przynieść rezultaty. Dziś jest to wysoce odradzane działanie. 

Keyword stuffing – inne przykłady 

Inne przykłady upychania fraz kluczowych: 

  • listy punktowe zawierające wyłącznie frazy kluczowe, 
  • upychanie fraz kluczowych w podpisach zdjęć oraz w atrybutach alt, 
  • powtarzanie fraz kluczowych w każdym nagłówku (H1, H2, H3).

Dlaczego keyword stuffing to zły pomysł? 

O ile kilkanaście lat temu keyword stuffing wiązał się z korzyściami i wyższą pozycją w wyszukiwarkach internetowych, dziś może jedynie zaszkodzić. Upychanie słów kluczowych na stronie www to:  

  • nieuczciwa metoda pozycjonowania witryny, 
  • obniżenie jakości treści, która jest bardzo istotnym czynnikiem rankingowym,
  • obniżenie użyteczności strony dla użytkownika, co może przyczynić się do wzrostu współczynnika odrzuceń,
  • ryzyko kary od Google, czyli spadku o kilkanaście do kilkudziesięciu pozycji w dół bądź wyłączenia strony z indeksu.

Brak wysiłku związanego z implementacją naprawdę przydatnych treści, sprawi, że strona nie będzie dobrze spełniać celu, w jakim została zbudowania. Nie będzie wartym uwagi źródłem informacji, a autorytet tematyczny i autorytet autora, będą zerowe. Wszystko to przełoży się na brak wiarygodności, niską widoczność i  małą konwersję. 

Warto korzystać wyłącznie z uczciwych metod pozycjonowania, nie myśleć o drodze na skróty, omijać nieuczciwe praktyki pozycjonowania. Algorytmy Google: Panda, Koliber i inne, premiują witryny, na których znajduje się unikalny content z naturalnie rozmieszczonymi frazami kluczowymi. 

Keyword stuffing – jak go unikać?

Choć już wybrzmiało to w moim artykule, powtórzę to kolejny raz. Keyword stuffing to metoda Black Hat SEO i dla dobra własnej firmy oraz strony www, należy jej unikać. A w jaki sposób? 

Unikanie keyword stuffingu  Opis 
Używaj naturalnego języka Stosuj frazy i wyrażenia, których używają Twoi odbiorcy 
Postaw na trafność i przydatność Twój tekst powinien udzielać jasnej odpowiedzi na wpisane przez odbiorcę zapytanie 
Zachowaj odpowiednią gęstość fraz  Sprawdź, czy frazy nie powtarzają się zbyt często, czy nie zaburzają lektury. Tekst powinien zawierać od 1 do 2% fraz kluczowych 
Używaj synonimów i odmian Nie skupiaj się na frazie głównej, dodaj frazy semantyczne i synonimy  
Optymalizuj zamiast przesycać Stosuj słowa kluczowe w odpowiednich miejscach (np. tytuł, nagłówki, pierwszy akapit), ale nie przesadzaj z ich liczbą
Korzystaj z narzędzi Korzystaj z narzędzi, które wskazują podobne zapytania, najczęstsze pytania użytkowników, frazy powiązane 
Szczegółowy research Pamiętaj o szczegółowym researchu, weryfikacji pytań i potrzeb użytkowników

Podsumowanie 

Keyword stuffing, czyli upychanie słów kluczowych, to już przeszłość. Podczas optymalizacji strony www, trzeba pamiętać o ważnych słowach kluczowych, ale zdecydowanie należy unikać ich nienaturalnego upychania w treści. Teksty powinny być przydatne dla użytkownika, wyczerpywać temat, być wysokiej jakości. Tylko wtedy strona zyska szanse na zyskanie trwałej widoczności w wynikach wyszukiwania. Sięganie po metody czarnego kapelusza, czyli Black hat SEO, może przynieść przykre konsekwencje.  

Ocena strony: 5/5 - (1 głosów)
Maciej Muchowski

Rozpoczął swoją karierę w branży SEO i marketingu w 2010 roku. Jego specjalizacją jest kreatywny link building oraz webdesign. W chwili obecnej największą przyjemność sprawia mu pozycjonowanie lokalne, którego optymalizację potrafi wykonać w ekspresowym tempie, nie tracąc przy tym, ani procenta jakości działania. Doskonale odnajduje się w skomplikowanych i zawiłych sytuacjach projektowych, kiedy nieocenione jest jego nieszablonowe podejście. W swojej bogatej karierze w branży SEO, tworzył strategie link buildingowe dla największych brandów w Polsce.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Picture of Karina Zielińska
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Reklamy PPC
Strony i sklepy
Social Media
Więcej z kategorii Wiedza