Jakie czynniki wpływają na to jaka jest cena pozycjonowania? Jest to pytanie, które zadaje wielu właścicieli firm, gdy próbują określić, ile będzie kosztować uzyskanie wyższej pozycji ich strony internetowej na stronach wyników wyszukiwania w wyszukiwarce Google. Prawda jest taka, że istnieje wiele różnych zmiennych, które mają istotny wpływ na ustalenie ceny za usługę pozycjonowania. W tym wpisie omówimy niektóre z najważniejszych czynników, które odgrywają rolę w kosztach SEO.
Dlaczego ceny pozycjonowania są tak zróżnicowane?
Jak wycenić pozycjonowanie? – jest to niezwykle ważne pytanie, które można usłyszeć podczas wielu rozmów. Dlaczego ceny pozycjonowania tak bardzo potrafią się różnić, mimo działania wielu podobnych firm w tym samym sektorze? Jeśli mamy do czynienia z poważną Agencją SEO, to głównym powodem jest po prostu ilość pracy którą będzie trzeba włożyć w pozycjonowanie danej strony. W niektórych przypadkach, niewielka ilość prac przy optymalizacji strony może być wszystkim, co jest potrzebne, aby zacząć widzieć efekty pozycjonowania. Jednak w innych przypadkach, będziemy potrzebować znacznie większego nakładu pracy oraz wykorzystania znacznie większych budżetów.
Jakie czynniki wpływają na cenę pozycjonowania?
Istnieje wiele czynników, które mają istotny wpływ na cenę usługi pozycjonowania. Poniżej omówimy kilka najważniejszych z nich:
Wielkość Twojej strony internetowej
Im większa i bardziej złożona jest Twoja strona internetowa, tym więcej czasu zajmie jej optymalizacja pod kątem algorytmów wyszukiwarki Google, a także sam proces pozycjonowania. Dodatkowo dochodzi tutaj praca z linkowaniem wewnętrznym oraz skutecznym procesem linkbuilding’u. Przeważnie jako przykład małej strony możemy podać firmę usługową działającą na rynku lokalnym, natomiast przykładem dużej i rozległej strony może być sklep internetowy lub portal informacyjny.
Wiek i historia domeny
Jeśli masz zupełnie nową stronę internetową, prawdopodobnie znacznie więcej pracy będzie trzeba włożyć w zbudowanie jej autorytetu dla wyszukiwarki Google. W przypadku starszych domen z nienaganna historią, znacznie szybciej uda się osiągnąć najwyższe pozycje w wyszukiwarce na ważne słowa kluczowe.
Konkurencyjność branży
Ceny pozycjonowania dla danej branży mogą się znacznie różnić w zależności od stopnia konkurencji. Jeśli mamy do czynienia z wyjątkowo konkurencyjnym rynkiem, np. sklepami internetowymi lub dużymi firmami, prawdopodobnie wymagany budżet na osiągnięcie czołowych pozycji, będzie znacznie wyższy niż w przypadku mniej konkurencyjnych rynków np. lokalnych.
Zakres usług pozycjonowania
Zamawiając usługę pozycjonowania, należy najpierw zdecydować, co dokładnie chcemy dzięki niej osiągnąć. Cena pozycjonowania strony w wynikach wyszukiwania Google będzie zależała od tego, czy chcemy skupić się na krótkoterminowych rezultatach, czy też interesuje nas długoterminowy i zrównoważony rozwój. Dodatkowo na cenę mogą wpłynąć również inne usługi, takie jak copywriting czy prowadzenie działań w mediach społecznościowych
Zakres audytu SEO
Proces pozycjonowania koniecznie należy zacząć od wykonania audytu SEO strony internetowej. Musimy tutaj zdecydować czy zależy nam na kompleksowym audycie SEO obejmującym cały serwis oraz elementy UX (User Expirience), czy chcemy się skupić jedynie na podstronach sprzedażowych. Zakres prac przy audycie będzie miał spory wpływ na cenę pozycjonowania. Pamiętajmy że tradycyjny audyt SEO nieco się różni od audytu SEO sklepu internetowego.
Zasięg działań pozycjonowania
Zasięg na jaki chcesz prowadzić działania będzie miał spory wpływ na cenę pozycjonowania. Pozycjonowanie lokalne będzie prawdopodobnie najmniej wymagającą oraz najtańszą opcją. Pozycjonowanie ogólnopolskie będzie wiązało się ze sporym nakładem prac, a więc również z większymi kosztami. Pozycjonowanie poza granicami kraju, będzie uzależnione od konkurencji w innych państwach, a także celów które mają zostać zrealizowane. Przeważnie pozycjonowanie międzynarodowe jest najdroższą opcją.
Zakres linkowania domeny
Jest to chyba jeden z najdroższych elementów podczas procesu pozycjonowania strony www. Agencje SEO posiadają swoje zaplecza linkowe, jednakże ich utrzymanie potrafi generować spore koszty. Jeśli zdecydujemy się na podstawową formę linkowania bez wykorzystania publikacji w serwisach zewnętrznych, cena powinna być stosunkowo niska. Z naszego doświadczenia wynika natomiast, że nie warto oszczędzać na działaniach związanych z własną firmą, dlatego czasami warto zainwestować nieco więcej środków, aby efekty pracy mogły być na najwyższym poziomie.
Praktyczne przykłady na podstawie pozycjonowania lokalnego
Poniżej przedstawiam kilka praktycznych przykładów na podstawie fraz, które pozycjonujemy lokalnie:
- pozycjonowanie Poznań – 590 wyszukiwań miesięcznie
- pozycjonowanie Warszawa – 880 wyszukiwań miesięcznie
- pozycjonowanie Kraków – 390 wyszukiwań miesięcznie
- pozycjonowanie Łódź – 480 wyszukiwań miesięcznie
- pozycjonowanie Szczecin – 260 wyszukiwań miesięcznie
- pozycjonowanie Białystok – 170 wyszukiwań miesięcznie
- pozycjonowanie Bydgoszcz – 260 wyszukiwań miesięcznie
- pozycjonowanie Lublin – 480 wyszukiwań miesięcznie
- pozycjonowanie Wrocław – 720 wyszukiwań miesięcznie
- pozycjonowanie Gdańsk – 260 wyszukiwań miesięcznie
Jak widać już po samej średniej ilości wyszukiwań możemy stwierdzić, które frazy i miasta będą najbardziej konkurencyjne i gdzie będzie potrzebny największy nakład pracy pod względem pozycjonowania. Zgodnie z oczekiwaniami największą konkurencyjnością charakteryzuje się fraza „pozycjonowanie Warszawa”, natomiast najmniej konkurencyjna będzie fraza „pozycjonowanie Białystok”. Dodatkowo zapraszam do zapoznania się z innym wpisem na naszym blogu – pozycjonowanie stron w Poznaniu – ile to realnie kosztuje? gdzie dokładnie opisaliśmy zakres działań dla stron lokalnych wraz z realnymi cenami usług.