YouTube to jeden z największych portali na świecie, który został wykupiony przez Google za zawrotną sumę 1,65 miliarda dolarów w 2006 roku. Strona umożliwia darmowe umieszczanie filmów dostępnych na całym świecie, dzięki szybkiemu rozwoju dociera do prawie wszystkich użytkowników internetu. Nowa technologia pozwoliła również na powstanie nowych „zawodów” takich jak „youtuber” czy „influencer”. Jak widać serwis YouTube posiada olbrzymi potencjał do promocji swoich materiałów takich jak vlogi, poradniki czy prezentacje.
Wielu z naszych czytelników, zastanawia się jak wypromować się w serwisie YouTube? W dzisiejszym poradniku pokażemy na czym polega pozycjonowanie filmów na YouTube, największym serwisie video na świecie. Zapraszamy do artykułu.
Pozycjonowanie filmów na YouTube – Check List
Nie wiem czy wiesz? Ale YouTube posiada swój algorytm, który promuje filmy, te które uznaje za najbardziej wartościowe. Większość czynników rankingowych mających wpływ na skuteczny marketing filmów w wynikach wyszukiwania YouTube jest ogólnodostępny na podstawie obserwacji użytkowników oraz samych porad od firmy Google w zakresie jakości filmów tak zwany „quality ranking”. Wszystkie wytyczne dzięki, którym nasze filmy powinny cieszyć się popularnością można znaleźć na oficjalnej stronie Support Youtube.
Nasza lista najważniejszych czynników rankingowych wpływających na pozycjonowanie video YouTube.
a) Analiza słów kluczowych
Jeśli zależy nam na odpowiednich wysokich zasięgach naszych filmów, warto przed rozpoczęciem nagrywania materiału zadbać o odpowiedni dobór słów kluczowych odpowiadających tematyce naszego filmu.
Przydatne może być tutaj bezpłatne narzędzie do marketingu na youtube „vidIQ Vision for YouTube” , która podpowiada, jakie parametry powinniśmy wybrać pod dane słowo kluczowe np. tagi, tytuł. Z jednym fajniejszych opcji w vidIQ Vision jest możliwość podglądania konkurencji oraz ich zasobów.
Przykład wykorzystania wtyczki vidIQ Vision do pozycjonowania video youtube
Warto, również korzystać z Google Trends , które informuje o obecnych trendach wśród użytkowników.
b) Tytuł filmu
Koniecznie zadbaj o chwytliwy tytuł, jednak pamiętaj, aby umieścić w nim naturalnie słowo kluczowe jakie nas interesuje. Przemyśl dokładnie co może interesować Twoich widzów? Masz do dyspozycji tylko 100 znaków, dobrze je wykorzystaj.
Najlepszym sposobem na przygotowanie dobrego tytułu na serwisie YouTube dla naszego filmu będzie „research” konkurencji.
Jak powinien wyglądać dobry tytuł filmu na YouTube?
c) Opis filmu
Aby, dodany przez Ciebie film był popularny zadbaj o dobry i unikalny opis video. Masz do dyspozycji 5000 znaków, pamiętaj o takich rzeczach jak: ilość paragrafów, występowanie słowa kluczowego oraz linki zewnętrzne do portali o wysokim autorytecie np. facebook czy twitter.
Rekomendujemy, aby minimalny opis posiadał ok. 300 znaków. Postaraj się również na samym początku napisać najważniejsze informacje oraz „przemycić” słowo kluczowe. Jak to mówią „Content Marketing is King”.
Algorytm wyszukiwarki YouTube jest podobny do tej od Google’a promuje duże ilości wartościowej treści, dlatego zdecydowanie warto poświęcić czas na przygotowanie dedykowanego opisu dla naszego filmu lub kanału.
Pamiętaj, nie kopiuj treści z innych stron tym bardziej ze swojej – w takim przypadku Twoje filmy mogą być słabo wyszukiwane, jak również pozycja bloga może spaść.
Jak powinien wyglądać dobry opis filmu na YouTube?
d) Tagi (słowa kluczowe)
Wielu producentów swoich filmów zapomina o dodaniu odpowiednich tagów, jednak to duży błąd ponieważ nie dajemy wskazówek algorytmowi YouTube. Tagi na yt to niezwykle istotny element mający realny wpływ na ilość wyświetleń video.
Warto, dodać że sam serwis daje podpowiedzi dotyczące wyboru słów kluczowych dla filmu, jednak wg. mnie dużym lepszym rozwiązaniem będzie sprawdzenie tagów konkurencji za pomocą narzędzia vidIQ Vision for YouTube
Jak dobrze „tagować” video? Wybierzmy 3 główne słowa kluczowe + 5 innych powiązanych tematycznie, wykorzystajmy również długi ogon np. dla frazy gotowanie, wybierzmy przykładowo tanie gotowanie, gotowanie dla studentów itp. Starajmy się również wykorzystać 1 słowo z głównej kategorii np. dla gotowania będzie to kuchnia lub dieta.
Przykładowa konfiguracja tagów
e) Nazwa pliku
Sporo osób o tym nie wie, ale nazwa pliku, również jest czynnikiem rankingowym tak samo jak tagi youtube czy inne parametry jak tytuł i opis.
Zadbajmy o to, aby nazwa była czytelna dla robotów oraz zawierało główne słowo kluczowe wybrane przez nas.
Przykład poprawnej nazwy pliku na youtube to: jak-zrobic-budyn-poradnik
Przykłady niepoprawnych nazw plików na youtube to: jak_zrobić-budyn_poradnik , video3949if, filmkrystyna01
Generalnie rozchodzi się o wykorzystania słowa kluczowego oraz „-” między składnią tytułu.
f) Miniatura video
Pozwala użytkownikowi na podjęcie decyzji czy chce oglądać to właśnie nasz film, często video o dużo gorszej jakości merytorycznej jest bardziej popularne, Czemu? Istotną rolę gra tutaj marketing, postarajmy przygotować się zachęcająca miniaturkę video dla swojego filmu. Zadbaj o to, aby napis był czytelny szczególnie wtedy gdy chcesz wykorzystać do tego dodatkowe tło.
W jaki sposób łatwo zrobić dobrą miniaturkę video do serwisu YouTube? z pomocą przyjdzie nam tutaj narzędzie: Canva, które gorąco polecamy.
Przykład dobrze wykonanej miniatury
Inne czynniki rankingowe YouTube w skrócie
- długość filmu – przyjmuje się, że najlepiej robić filmy o minimalnej długości 5 min, w innym przypadku spora część konkurencji może nas wyprzedzić.
- jakość video – zadbajmy, aby nasz film był dobrej jakości najlepiej 720p lub 1080p oraz posiadał cenne informacje, jeśli nie mamy wykupionej licencji na muzykę, warto skorzystać z możliwości wykorzystania „Audio Library” od YT, która umożliwia pobranie dowolnej muzyki na licencji „Creative Commons”.
- jakość kanału – uzupełnijmy wszystkie dostępne informacje o nas. W szczególności miniatura zdjęcia, informacje kontaktowe, dedykowany adres url (youtube.com/user/nazwa-uzytkownika) , opis kanału , podpięty google analytics
- popularność profilu YouTube (wyświetlenia, sub, like) – im bardziej nasz kanał na YT jest popularny tym nowe treści przez nas dodawane będą lepiej wyszukiwane. Ważna rolę grają tutaj: wyświetlenia filmu, polubienia (łapki w górę), subskrypcje kanału oraz dodawanie do playlist innych użytkowników serwisu.
- częstotliwość dodawania filmów – im częściej będziemy dodawać nowe filmy, tym teorytycznie powinniśmy osiągać większe zasięgi wśród widzów. Jednak nie zawsze tak jest słowem kluczowym jest tutaj „jakość” przesyłanych materiałów.
- atrakcyjność dla użytkowników – film powinien być ciekawy, oczywiście YouTube dobrze sprawdza takie wytyczne np. przez określenie procentowego (%) stosunku oglądania treści do jej długości. Im dłużej nasz film będą oglądać użytkownicy tym pozycjonowanie filmów na youtube stanie się łatwiejsze.
- transkrypcja filmu – tak zwane opisy formy ustnej do tekstowej
- obecność w social media – ilość udostępnień w kanałach społecznościowych takich jak facebook, twitter, reddit, wykop ma kluczowe znaczenie. Daje to sygnał algorytmowi, że nasza treść jest „popularna” co skutkuje lepszym pozycjonowaniem, nie tylko w serwisie YouTube ale również w wynikach wyszukiwania.
- linki zewnętrzne – również jak w przypadku wyszukiwarki Google przy pozycjonowaniu filmów na youtube ważnym elementem są linki zewnętrzne. Jeśli prowadzimy własnego bloga, oraz od czasu do czasu wrzucamy coś na yt, warto podlinkować film właśnie z bloga np. za pomocą funkcji <iframe>. Warto, też pozyskać linki tematyczne, pamiętajmy że nasze wideo wyświetla się nie tylko w serwisie YouTube, ale również w wyszukiwarce Google = zyskujemy podwójnie.
- listing „podobne” – drobny czynnik ale nie zwykłe istotny, dobrze optymalizując swój film będziemy pojawiać się w proponowanych video u innych użytkowników, dlatego warto dodawać nasz film do różnych playlist.
- ilość komentarzy – im więcej komentarzy tym lepiej, zadbajmy o aktywność naszych użytkowników oraz zachęcajmy do komentowania np. konkursem lub eventem. Im dłuższy staż konta z którego dodany jest komentarz tym lepiej w kwestii seo youtube.
Czy warto pozycjonować się na youtube?
Odpowiedź jest prosta, oczywiście TAK. Pozycjonowanie w serwisie youtube to skuteczna reklama, która na dodatek jest darmowa (oczywiście nie licząc naszego czasu). W internecie istnieje nadal dużo ciekawych nieodkrytych nisz, które mogą być kluczem do sukcesu. Pozycjonowanie filmów na youtube daje nowe możliwości, które jeszcze nie tak dawno nie były dostępne.
Przydatne poradniki dotyczące promocji filmów na YouTube
Jeśli, jesteś początkujący zdecydowanie przydadzą Ci się materiały dotyczące pozycjonowania na youtube. Poniżej znajdziesz ciekawe strony, które mają na celu pomoc w omawianych zagadnieniach.
https://creatoracademy.youtube.com/
https://www.youtube.com/user/YouTube
Podsumowanie
Pamiętaj, aby w pierwszej kolejności skupić się na zadowoleniu swoich odbiorców oraz na zwiększeniu zaangażowania użytkowników, wtedy masz większe szanse na sukces swojej marki w internecie. Pozycjonowanie na YouTube to świetny sposób reklamy dla wszystkich „vloger’ów” , „firm” oraz „influencer’ów”. Wideo w sieci to tania alternatywa dla innych droższych sposobów reklamy np. Google Ads, jednak pamiętajmy, że nie wszędzie się to sprawdzi.
Serdecznie zapraszam do zostawiania komentarza na blogu, daj znać co ma według Ciebie najwyższy wpływ na optymalizację kanału yt.