Blog

Linki DOFOLLOW i NOFOLLOW Poradnik

Linki DOFOLLOW i NOFOLLOW Poradnik

Kilka zdań wstępu…

Linki dofollow oraz nofollow to atrybuty parametrów odnośników <a> występujących na stronach internetowych, które są ważne dla robotów wyszukiwarek internetowych takich jak Google czy Bing. To właśnie za pomocą tych atrybutów DF oraz NF wyszukiwarka może uzyskać informacji na temat „ważność” linku z naszego punktu widzenia. Atrybuty dofollow oraz nofollow są brane pod uwagę przy ustalaniu „rankingu” strony w wyszukiwarkach, dlatego warto zadbać, aby na Twojej stronie była przyjęta strategia przydzielania takich linków, ponieważ zła konstrukcja może negatywnie wpływać na ranking Twojej strony. Przejdźmy do konkretów…

Przykład linków rel=”dofollow” oraz rel=”nofollow” .

Warto dodać, że linki bez oznaczenia „follow” lub „dofollow” są automatycznie traktowane przez wyszukiwarki tak samo jakby miały ten atrybut uzupełniony.

<a href="https://1stplace.pl">https://1stplace.pl</a>

Przykładowy link dofollow w kodzie HTML.

<a href="https://1stplace.pl" rel="dofollow">https://1stplace.pl</a>

Link follow ma takie same znaczenie jak link dofollow i jest jednakowo traktowany przez wyszukiwarki.

<a href="https://1stplace.pl" rel="follow">https://1stplace.pl</a>

Atrybut DOFOLLOW

Linki dofollow są to wszystkie odnośniki, które nie posiadają dodatkowego atrybutu rel=”nofollow”. Podstawowa konstrukcja strony posiada automatycznie większość linków tego typu może to być np. nawigacja menu lub odnośniki do bloga. Taka forma odnośników dofollow przekazuje moc pomiędzy podstronami serwisu oraz moc rankingową do zewnętrznych witryn np. poprzez link zewnętrzny do innej domeny. Google uważa, że właściciele witryn będą dbać o jakość linkujących zewnątrz portalu dla tylko dobrej jakości witryn. Które będą oznaczone jako „dofollow”. Podsumowując kontrola atrybutów rel=”” pozwala na przekazywanie mocy lub nie do poszczególnych miejsc w obrębie własnej strony lub do innego zewnętrznego portalu internetowego.

Atrybut NOFOLLOW

Linki nofollow są informacją dla robotów wyszukiwarek pod względem SEO, aby nie traktować odnośnika jako „istotny”. Atrybutami rel=”nofollow” możemy oznaczać miejsca w obrębie własnej strony, gdzie nie potrzebujemy przekazania dużej ilości mocy rankingu np. polityka prywatności , regulamin, które z punktu widzenia SEO i słów kluczowych nie są mocno istotne. W przypadku linków zewnętrznych decydujemy kiedy stosować odnośnik nofollow dla zewnętrznych stron. Warto zadbać, aby nie przekazywać zewnętrznym portalom „mocy” jeśli na nią nie zasługują oraz we wszystkich przypadkach automatycznych treści i miejsc na stronie, gdzie nie mamy zbyt dużej kontroli nad linkami nofollow.

Różnice pomiędzy linkami dofollow a nofollow

Odnośniki nofollow są traktowane jako te mniej istotne w procesie linkowania strony internetowej przez branżę SEO. Jednak jak pokazały liczne testy: MOZ, ECONSULTANCY, SEARCHENGINELAND aboslutnie nie można ich pomijać w przygotowanej strategii pozycjonowania. Jak wiemy roboty wyszukiwarek takich ja Google mają swoje algorytmy, które imitują sztuczną inteligencję, dlatego nawet uznają przewagę ilości linków nofollow nad ilością linków dofollow, które powinny wynosić w zdrowych ilościach 10/90 lub 20/80 kolejno odnośniki dofollow do nofollow. Mimo, że teorytycznie linki nofollow nie przekazują mocy stronie linkowanej to ich obecność może świadczyć o „zdrowym” profilu linkowania co może odbyć się pozytywnie na ranking strony w wyszukiwarce.

Prowadząc kampanię SEO należy uwzględnić linki zarówno dofollow oraz nofollow, a najlepiej wyszukać najbardziej odpowiednio pasujących miejsc i witryn w internecie pasujących do Twojej strony www. Tam gdzie to możliwe warto starać się zawsze o odnośnik typu rel=”dofollow”, ponieważ to właśnie z tych typów odnośników możemy najwięcej zyskać, jeśli chodzi o ruch organiczny. Warto dodać, że wszystkie linki mają duże znaczenie w kontekście budowania widoczności witryny oraz przekazywania między sobą „link juice„.

Jak sprawdzić atrybuty linków DF, NF?

Aby sprawdzić, czy link jest nofollow lub dofollow, wystarczy wykonać kilka prostych kroków na dowolnej stronie internetowej. Nie potrzebujesz do tego żadnych zewnętrznych narzędzi, wystarczy że korzystasz z przeglądarki internetowej takiej jak: Google Chrome, Mozilla Firefox lub Opera.

Krok 1 – Kliknij wyświetl źródło strony

wyświetl źródło strony
nofollow i dofollow

Krok 3 – Sprawdź parametr linkujący

Gotowe!

Kiedy używać linków dofollow, a kiedy nofollow?

Linki dofollow warto stosować we wszystkich naturalnych miejscach na stronie oraz linków prowadzących wewnątrz nawigacji i najważniejszych podstron. Natomiast linki nofollow dużo lepiej sprawdzą się jako linki wychodzące dla zewnętrznych serwisów danej witryny.

Jeśli chodzi o linki nofollow warto oznaczyć nimi na stronie zewnętrzne portale takie jak Facebook czy Twitter oraz część podstron własnej strony, które są mniej istotne jeśli chodzi o proces pozycjonowania. Do mniej istotnych podstron można zaliczyć: regulamin sklepu, politykę prywatności czy koszyk i strony logowania.

Jak zarządzać linkami nofollow na stronie internetowej w prosty sposób.

Jeśli korzystasz z WordPressa, warto zainstalować wtyczkę „External Links – nofollow, noopener & new window” dzięki której możesz automatycznie oznaczać wszystkie linki wychodzące jako linki nofollow, dzięki czemu zaoszczędzisz sporo link juice w obrębie swojej strony internetowej. Warto też na etapie projektowania strony przygotować własną strategię jeśli chodzi o linki dofollow i nofollow.

Podsumowanie

Atrybuty Dofollow i nofollow są istotne pod względem pozycjonowania strony w wyszukiwarkach są to atrybuty typowo pod wyszukiwarkę i nie mają wpływu jeśli chodzi o funkcjonalność strony. Planując proces link buldingu należy uwzględnić linki dofollow, jak również wziąźć pod uwagę ilość linków nofollow.

Ocena strony: 5/5 - (17 głosów)

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?