Profile społecznościowe to niemal obowiązkowy element komunikacji marki oraz zwiększania widoczności firmy w sieci. Pinterest, Instagram, LinkedIn i inne platformy to sposób, by zbudować świadomość marki, docierać do potencjalnych klientów i tworzyć z nimi relacje. Lista popularnych mediów społecznościowych jest długa – czy to oznacza, że musisz aktywnie działać na każdym z portali? A jeśli nie, to które wybrać?
Popularne portale społecznościowe – lista dla Ciebie
Jakie platformy społecznościowe masz do wyboru? Zacznijmy od przedstawienia listy dostępnych rozwiązań.
Facebook to najpopularniejszy serwis społecznościowy na świecie, który sprawdza się praktycznie w każdej branży, przede wszystkim, jeśli chodzi o marketing B2C, czyli business-to-consumer. Prowadzenie profilu na Facebooku to dobre rozwiązanie dla firm działających w takich obszarach, jak:
- handel detaliczny, sklepy odzieżowe, sklepy z akcesoriami,
- gastronomia, firmy cateringowe, restauracje, kawiarnie, cukiernie,
- rozrywka, kluby, zespoły muzyczne, animatorzy,
- hotele, pensjonaty, biura podróży,
- siłownie, kluby fitness, trenerzy personalni,
- salony kosmetyczne, salony fryzjerskie, spa.
Twitter.com
Twitter to platforma, z której korzystają miliony użytkowników. Jeśli chodzi o działania na Twitterze to istotne są:
- najnowsze informacje,
- szybkie reagowanie na różnego typu wydarzenia.
Za pośrednictwem Twittera firmy mogą dzielić się newsami, raportami i informacjami z różnych dziedzin. Omawiana platforma jest dobrym rozwiązaniem dla firm technologicznych oraz działających w branży PR.
YouTube.com
W dobie, w której wideo content jest coraz bardziej popularny, YouTube staje się doskonałym sposobem na docieranie do klientów i budowanie z nimi relacji. Kanał na omawianej platformie umożliwia dzielenie się wiedzą, nowinkami, a także przeprowadzanie prezentacji produktów czy usług. YouTube sprawdzi się w wielu branżach, począwszy od agencji e-marketingowych, po medycynę, trenerów personalnych, szkoły tańca czy branżę nieruchomości.
LinkedIn.com
LinkedIn.com to popularny serwis biznesowy. Profil na wspomnianej platformie sprawdzi się w przypadku firm działających w branży B2B, czyli business-to-business, będzie też dobrym rozwiązaniem dla specjalistów, którzy chcą pochwalić się swoimi osiągnięciami.
Na aktywne działania na LinkedIn decydują się agencje e-marketingowe, firmy działające w obszarze HR, firmy IT, producenci oprogramowania, startupy technologiczne, agencje consultingowe i doradcze. Z takiego rozwiązania korzystają także:
- szkoły biznesu, uniwersytety, szkoły językowe,
- organizatorzy eventów, konferencji, targów,
- firmy produkcyjne, dystrybutorzy,
- firmy logistyczne, spedycyjne, operatorzy transportowi,
- agencje reklamowe, firmy graficzne, firmy z branży designu.
Pinterest.com
Pinterest to kolejna platforma mediów społecznościowych, która może wspierać budowę marki i pomóc firmie dotrzeć do szerszej grupy odbiorców. Pinterest będzie doskonałym wyborem dla branż, w których duże znaczenie ma estetyka oraz emocje związane z produktami lub usługami. Jest to platforma dla użytkowników, którzy szukają inspiracji.
Branże, w których Pinterest będzie szczególnie dobrym wyborem? Wymienić tutaj możemy:
- marki odzieżowe, projektanci mody, sklepy e-commerce,
- projektanci wnętrz, sklepy z meblami, dekoracje do domu,
- restauracje, blogerzy kulinarni, firmy cateringowe,
- floryści, firmy zajmujące się obsługą florystyczną imprez i przygotowywaniem innych dekoracji,
- sklepy ogrodnicze, kwiaciarnie,
- twórcy handmade, producenci materiałów rzemieślniczych,
- firmy działające w branży ślubnej,
- hotele, restauracje.
Instagram.com
Niesamowicie popularny serwis do przesyłania zdjęć przejęty przez Facebooka w 2012 roku. Instagram to dobre rozwiązanie dla branż, w których pierwsze skrzypce gra estetyka, emocje, interakcje z odbiorcami. Instagram dobrze sprawdzi się w branży modowej, kosmetycznej, florystycznej. Na prowadzenie profilu na Instagramie decydują się także architekci oraz osoby działające w branży medycznej.
Profil Firmy w Google
Profil Firmy w Google to praktycznie obowiązkowe rozwiązanie dla firm działających lokalnie. Prawidłowa optymalizacja profilu to widoczność na mapach Google i dodatkowa promocja w organicznych wynikach wyszukiwania. Na profilu można też publikować treści, a także zdjęcia, grafiki, wideo.
Inne platformy mediów społecznościowych
- Reddit.com – z serwisu korzysta około 267 milionów zarejestrowanych użytkowników, platformę można nazwać międzynarodowym wykopem.
- Vimeo.com – jeden z najbardziej popularnych serwisów do udostępniania filmów itp.
- Delicious.com – popularny serwis dający możliwość umieszczenia linku do strony oraz opisu firmy.
- Yelp.com – serwis bardzo znany i popularny w USA. Każda firma lokalna powinna posiadać tam profil.
- SlideShare.net – serwis dający możliwość umieszczania prezentacji oraz linka zwrotnego do swojej witryny.
- Dailymotion.com – kolejny serwis umożliwiający udostępnianie filmów. Oprócz linku zwrotnego do swojej witryny możemy umieścić także linki do innych profili społecznościowych.
- SoundCloud.com – portal muzyczny, na którym bardzo sprawnie i szybko stworzymy nowy profil z linkiem zwrotnym.
- Behance.net – strona należąca do firmy Adobe. Daje nam możliwość stworzenia profilu firmowego oraz dodania linku zwrotnego.
- About.me – bardzo dobry profil, na którym można umieścić dużo informacji o firmie.
- Storify.com – serwis umożliwiający dzielenie się contentem, a co za tym idzie również linkami.
- CrunchBase.com – serwis przeznaczony typowo dla firm. W profilu możemy dokładnie opisać jakie produkty lub usługi oferuje nasza firma, przedstawić pracowników itd.
- Tumblr.com – platforma mikroblogowa dająca możliwość dodawania wpisów wraz z linkami.
- Rebelmouse.com – serwis, podobnie jak Storify, umożliwia udostępnianie treści w których możemy zawierać linki.
Media społecznościowe – jakie platformy wybrać, by dotrzeć do odbiorców?
Jak widać, możliwości jest bardzo dużo. I tutaj pojawia się pytanie – czy aby realizować różne cele e-marketingowe, musisz prowadzić działania na każdej z wymienionych platform? Nie. Lepiej byś skupił się na jednym do trzech profil, ale zadbał o to, by wybrane platformy były prowadzone w prawidłowy sposób. A czym kierować się przy wyborze?
Grupa docelowa
Aby wybrać odpowiednie profile w mediach społecznościowych, w pierwszej kolejności poznaj swoją grupę docelową. Określi, jakie są ulubione kanały odbiorców, w jakim wieku są Twoi klienci, jakie mają oczekiwania.
Poszczególne platformy przyciągają użytkowników w konkretnym wieku, np.
- Instagram – z platformy korzystają młodsze osoby, zwłaszcza w wieku 18-35 lat. Instagram cieszy się zainteresowaniem wśród miłośników mody, zdrowego trybu życia, zagadnień związanych ze zdrowiem i urodą.
- LinkedIn to platforma dla specjalistów z różnych dziedzin, na przykład copywriterów, managerów, finansistów, firm działających w obszarze B2B. Z platformy korzystają osoby szukające możliwości rozwoju, budujące ścieżkę kariery, szukające sposobów na nawiązanie kontaktów biznesowych i poszerzenie wiedzy branżowej.
- Facebook skupia osoby w różnym wieku, ale największą popularnością cieszy się wśród użytkowników powyżej 30. roku życia.
- Pinterest przyciąga użytkowników, którzy szukają inspiracji, pomysłów na aranżacje wnętrz, wskazówek ze świata mody, kulinariów, branży florystycznej i modowej. Dominującą grupą są kobiety w wieku 25-44 lata, choć platforma stopniowo zdobywa też popularność wśród mężczyzn.
Rodzaj treści
Przeanalizuj czy chcesz publikować treści, czy lepszym wyborem będą zdjęcia i infografiki, a może wideo. Rodzaj contentu wskaże Ci kierunek działań i ułatwi wybór platformy. W przypadku niektórych branż, niemal od razu przychodzą na myśl konkretne formy contentu oraz konkretne portale społecznościowe, na przykład:
- branża modowa – Pinterest, Instagram
- B2B, consulting – LinkedIn
- Twitter – technologia, IT.
Jak prowadzić profile społecznościowe firmy?
Prowadzenie profili społecznościowych wymaga przemyślanej strategii – przyjrzyjmy się najważniejszym aspektom.
Uzupełnienie danych
Bez względu na to, na jakich platformach działasz, Twój profili powinien być w 100% uzupełniony. Zadbaj więc o ciekawy opis firmy, zdjęcie profilowe i zdjęcie w tle, odnośnik do strony internetowej i inne dane. Im dokładniej uzupełnisz profil, tym odbiorcy uzyskają więcej informacji, a to zwiększy szanse na konwersję.
Wysokiej jakości content
Merytoryczne treści, estetyczne grafiki, wyraźne, przyciągające wzrok zdjęcia – aby wyróżnić się na tle konkurencji, musisz zadbać wysokiej jakości content.
- Jeśli tworzysz wpisy, skup się na tym, by zawierały ważne dla odbiorców informacje. W poście możesz zamieścić także emotki, wtedy treść będzie przyjemniejsza dla oka.
- Jeśli wstawiasz zdjęcia produktów, zadbaj o to, by były to zdjęcia wysokiej jakości, prezentujące produkt z różnej perspektywy. W wielu przypadkach najlepiej sprawdzają się zdjęcia produktu w użyciu, niepozowane, naturalne.
- Decydujesz się na wideo? Tutaj także liczy się jakość, wyraźny obraz i dźwięk, ciekawa tematyka.
Regularne publikowanie
Wrzucanie wpisu od czasu do czasu nie jest dobrym pomysłem – pierwsze skrzypce grają bieżące publikacje. Najlepiej przygotować harmonogram tematów i dat wdrażania postów. Takie planowanie sprawi, że na spokojnie przeanalizujesz wydarzenia, do których warto nawiązać, np. mikołajki, walentynki, Dzień kobiet, uwzględnisz ważne dla Twojej firmy wydarzenia, np. rocznice, zdobycie nowych certyfikatów, nowości w ofercie, promocje itp. Najlepiej publikować dwa- trzy wpisy tygodniowo.
Interakcje z odbiorcami
Z mediów społecznościowych korzystają miliardy użytkowników i w dużej mierze są to użytkownicy aktywni – komentujący, zadający pytania czy piszący wiadomości. Jednym z największych błędów, jakie możesz popełnić, jest brak jakiejkolwiek reakcji ze strony firmy. Gdy użytkownik skomentuje wpis lub zada pytanie, koniecznie odpowiedz lub zareaguj w inny sposób. Nie pozwól na to, by odbiorca czuł się zignorowany czy mało ważny.
Kampanie reklamowe
Większość portali społecznościowych oferuje opcje reklamy. Kampanie w mediach społecznościowych mogą być kierowane do odpowiednich odbiorców, a więc użytkowników, którzy mogą być zainteresowani Twoją ofertą. Narzędzia targetowania umożliwiają docieranie do odbiorców na podstawie takich kryteriów, jak wiek, lokalizacja, zainteresowania, zachowanie zakupowe, a nawet określone interakcje w sieci.
Profile społecznościowe – dlaczego to wsparcie twojego biznesu?
Dlaczego media społecznościowe są tak ważne dla Twojego biznesu? Powodów jest wiele, a mówiąc dokładniej:
- Niemal każdy użytkownik szuka w sieci różnego rodzaju usług i produktów. Widoczność w wynikach wyszukiwania oraz aktywne działania w mediach społecznościowych to większa szansa na to, że potencjalny klient, zainteresuje się Twoją ofertą i zapozna się z nią.
- Interakcje w mediach społecznościowych pozwalają na uzyskanie istotnej wiedzy na temat potrzeb i oczekiwań grupy docelowej. Reakcje klientów, ich komentarze i zapytania mogą być bardzo przydatne przy optymalizacji oferty.
- W social mediach możesz prezentować produkty i usługi, poinformować odbiorców o promocjach i nowościach w ofercie, a co za tym idzie, zwiększyć szanse na konwersję.
- Profile społecznościowe, np. Instagram, Facebook czy Pinterest stanowią także wsparcie sprzedaży. Instagram Shopping pozwala na bezpośrednią sprzedaż w aplikacji. W przypadku Facebooka sprzedaż wspiera Marketplace oraz opcja integracji narzędzi e-commerce. Buyable Pins na Pintereście umożliwia użytkownikom natychmiastowe zakupy produktów prezentowanych na zdjęciach.
Profile społecznościowe – podsumowanie
Działania w mediach społecznościowych są ważnym elementem strategii firm i sklepów e-commerce o różnym profilu. Social media umożliwiają zwiększanie rozpoznawalności, powiększanie grona odbiorców, a co za tym wszystkim idzie, pomnożenie konwersji. W zależności od specyfiki firmy i jej celów, możesz skupić się różnych platformach, na przykład takich, jak Facebook, Pinterest, LinkedIn, zdecydować się na implementację contentu w formie zdjęć, wideo czy tradycyjnych postów. Pamiętaj o tym, by regularnie prowadzić działania, publikować wartościowy content i wchodzić w interakcję z odbiorcami.