Sieć daje nam tak wiele możliwości, że często zapominamy, jak to było jeszcze ćwierć wieku temu. Aktualnie, dzięki różnego rodzaju wyszukiwarkom, możemy sprawnie znaleźć interesujące nas zasoby, uzyskać odpowiedź na pytanie, porównać ceny produktów. Dziś zajmiemy się właśnie wyszukiwarkami. Opowiemy, jakie rodzaje wyszukiwarek wyróżniamy i jak działają poszczególne z nich. Zachęcamy do lektury!
Wyszukiwarka internetowa – definicja
Wyszukiwarka internetowa to narzędzie umożliwiające wyszukiwanie stron www, sklepów e-commerce, contentu w dowolnym formacie. Za pomocą wyszukiwarek szukamy obrazów, wideo, informacji na różne tematy.
Wśród popularnych wyszukiwarek znajdują się Google, Bing, MSN.com, YouTube. Wyróżniamy także wyszukiwarki wewnętrzne np. produktów, haseł czy danych – takie wyszukiwarki implementowane są na wielu stronach www i w sklepach e-commerce.
Jak działa wyszukiwarka internetowa?
Możemy wymienić kilka etapów procesu przetwarzania zapytań, które wpisywane są w okno wyszukiwania przez użytkowników.
Crawling (przeszukiwanie)
Wyszukiwarka korzysta z programów, robotów (ang. crawlers lub spiders), które systematycznie przeszukują Internet. Boty zbierają informacje o strukturze witryny, treści, grafikach, video, kodzie i innych zasobach, szukają także nowych adresów url.
Indeksowanie
Roboty przetwarzają, analizują i zapisują w indeksie uzyskane informacje. Indeks to ogromna baza danych na temat stron internetowych. Wyłączenie strony z indeksu – na przykład z powodu pozycjonowania jej metodami black hat SEO, sprawia, że nie jest ona wyświetlana w wynikach wyszukiwania, staje się niewidoczna.
Rankowanie
Roboty analizują wpisane przez użytkownika zapytanie, a następnie, w ułamku sekundy, dostarczają odpowiedzi. Weryfikowana jest między innymi trafność, użyteczność i jakość contentu. Rankowanie to skomplikowany proces, który uwzględnia ponad 200 czynników. Co więcej, wyszukiwarki wciąż są udoskonalane – tak, aby wyniki wyszukiwania były w jak największym stopniu zgodne z intencją użytkownika.
Dostarczanie wyników
Ostatecznie, wyszukiwarka prezentuje wyniki w postaci listy stron internetowych, które najlepiej pasują do zapytania. Wyniki mogą zawierać linki sponsorowane, mapy, featured snippets, czyli wyświetlane na pozycji zero fragmenty z odpowiedzią, oraz inne pomocne zasoby.
Podstawowe mechanizmy działania popularnych wyszukiwarek, takich jak Google, Bing czy Yahoo są dość podobne, choć różnią się szczegółami implementacji i algorytmami rankingowymi.
Rodzaje wyszukiwarek
Wśród popularnych wyszukiwarek internetowych wyróżniamy:
Google.com
W Polsce z wyszukiwarki Google korzysta ponad 97% użytkowników. Gigant wciąż dba o to, by dostarczać odbiorcom jak najlepsze i dopasowane do potrzeb wyniki. Co ważne, Google to nie tylko wyszukiwarka, ale dodatkowe usługi i narzędzia, np. Google Maps, Google Drive, Gmail, Google news i wiele innych.
Bing.com
Bing.com to wyszukiwarka należąca do Microsoftu, z której w Polsce korzysta około 1,19% użytkowników. Wyszukiwarka doceniana jest za przyjazny interfejs oraz integrację z innymi produktami Microsoftu, takimi jak Windows czy Office. Bing umożliwia sprawne wyszukiwanie stron www i sklepów e-commerce, ma także kilka ciekawych funkcji, są to np. Bing Maps, Bing Images, Bing News, Bing Video. Co ciekawe, powstał także program lojalnościowy – Microsoft Rewards. Użytkownicy korzystający z Bing i innych produktów Microsoftu, zdobywają punkty, które mogą wymienić na karty podarunkowe, aplikacje, gry i inne nagrody.
Yahoo.com
Yahoo.com uplasowała się w Polsce na trzecim miejscu – korzysta z niej niewielki odsetek, zaledwie 0,52% użytkowników. Wyszukiwarka powstała w USA, gdzie zyskała dużo większą popularność niż w Polsce. Yahoo, podobnie jak inne wyszukiwarki, proponuje dodatkowe usługi, np. pocztę elektroniczną, Yahoo news, Yahoo wiadomości, sport, kalendarz, pogoda, finanse itp.
Yadex.ru
Yadex.ru to wyszukiwarka, która powstała w Rosji. W 2001 roku uruchomiono jej polską wersję, jednak nie zdobyła ona zbyt dużej popularności – korzysta z niej około 0,5 % użytkowników. Yadex także oferuje kilka dodatkowych usług, są to np. Yandex disk (platforma do przechowywania danych), czy Yandex maps.
Wyszukiwarki obrazów, wideo, wiadomości
Dzięki wyszukiwarkom internetowym, możemy wyszukać konkretny rodzaj interesującego nas contentu, np. grafikę, wideo itp. Jakie konkretnie rodzaje wyszukiwarek są dostępne?
Wyszukiwarki uniwersalne
Wyszukiwarki uniwersalne to wyszukiwarki, do których zaliczają się wszystkie wymienione powyżej, czyli Google, Bing itp.
Wyszukiwarki obrazów
Dzięki takiej funkcji użytkownicy mogą sprawnie wyszukać różnego rodzaju obrazy i grafiki, znaleźć darmowe zdjęcia, jak i te, które przeznaczone są do użytku komercyjnego bądź zostały objęte prawami autorskimi. Obrazy można wyszukać poprzez wpisanie odpowiednich fraz kluczowych bądź za pomocą innych obrazów, zdjęć, grafik. Wyszukiwarki obrazów to np. Google Grafika czy Bing Images.
Wyszukiwarki video
Interesuje Cię wyłącznie format video? W przypadku części wyszukiwarek, np. Google, możesz ograniczyć wyniki wyszukiwania wyłącznie do konkretnego formatu. Wystarczy, że w górnej części wyszukiwarki klikniesz Google wideo. Doskonałą wyszukiwarką wideo jest także You Tube.
Mapy
Chcesz znaleźć konkretne miejsce? Sprawdzić, gdzie znajduje się restauracja, salon piękności, hotel, szkoła językowa? Google Maps umożliwia nie tylko wyszukiwanie konkretnych lokalizacji, ale również planowanie trasy podróży.
Wyszukiwarki produktów
Wyszukiwarki produktów, jak Google Zakupy, to kluczowe narzędzie dla sklepów e-commerce. Z poziomu wspomnianych wyszukiwarek użytkownicy mogą porównywać ceny i przeglądać oferty różnych towarów. Tego typu wyszukiwarki to zgromadzone w jednym miejscu informacje na temat dostępnych w wielu sklepach produktów.
Wielu właścicieli sklepów internetowych decyduje się także na implementację wewnętrznej wyszukiwarki produktów. Takie rozwiązanie zwiększa satysfakcję użytkowników i sprawia, że mogą oni sprawnie wyszukać interesujące ich towary.
Wyszukiwarka wiadomości
Wyszukiwarki wiadomości, np. Google Wiadomości, w ułamku sekundy dostarczają informacje na dowolny temat.
Inne wyszukiwarki
Wyróżniamy także wyszukiwarki wewnętrzne, znajdujące się na wielu stronach www. Takie wyszukiwarki są ogromnym ułatwieniem dla użytkowników.
CEIDG wyszukiwarka
Wyszukiwarka CEIDG, czyli Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, to dostęp do oficjalnych danych na temat zarejestrowanych w Polsce przedsiębiorców. Użytkownicy, za pomocą takich kryteriów, jak nazwa, NIP, REGON, imię i nazwisko właściciela, mogą znaleźć informacje na temat interesującej ich firmy. Omawiany rodzaj wyszukiwarki jest ważnym narzędziem dla osób prowadzących działalność gospodarczą oraz dla tych, które chcą zweryfikować wiarygodność potencjalnych pracodawców lub partnerów biznesowych.
KRS wyszukiwarka
Wyszukiwarka Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) to narzędzie, dzięki któremu można uzyskać dostęp do informacji na temat spółek, stowarzyszeń i innych podmiotów prawa handlowego. Wyszukiwarka dostarcza dane na temat statusu prawnego, składu zarządu, kapitału zakładowego, a także historii zmian w dokumentach. To nieocenione źródło wiedzy dla inwestorów, analityków i prawników zajmujących się prawem korporacyjnym.
Wyszukiwarka Kto dzwonił
Wyszukiwarka Kto Dzwonił to praktyczne narzędzie, które pozwala na identyfikację nieznanych numerów telefonów. Baza danych zawiera informacje na temat dzwoniącego, zwykle są to dane typu: telemarketer, oszust, głuchy telefon.
Wyszukiwarka lotów
Wyszukiwarki lotów umożliwiają sprawne wyszukanie różnych połączeń, porównanie cen biletów, planowanie tras, dokonanie rezerwacji. Zainteresowani mogą szybko znaleźć aktualne informacje na temat promocji i lotów do różnych zakątków świata.
Wyszukiwarka połączeń PKP
Wyszukiwarka połączeń PKP, oferowana przez Polskie Koleje Państwowe, to ważne narzędzie dla osób podróżujących koleją. Za pomocą wyszukiwarki można sprawdzić rozkład jazdy, liczbę wolnych miejsc czy ceny biletów. Użytkownicy mogą planować swoje podróże, dokonywać rezerwacji biletów i sprawdzić inne informacje na temat pociągów.
Wyszukiwarki internetowe a promocja firmy
Jako agencja e-marketingowa nie możemy nie wspomnieć o roli wyszukiwarek w biznesie.
- Największą konwersję uzyskują firmy, które na ważne frazy kluczowe zajmują miejsce w top10 w organicznych wynikach wyszukiwania. Widoczność w wynikach można uzyskać poprzez pozycjonowanie witryny.
- Wyróżniamy także nieorganiczne wyniki wyszukiwania, w których widoczne są kampanie Google Ads.
- Sklepy e-commerce, dzięki reklamom Google Ads, mogą zyskać widoczności w Google Zakupy.
- Profil Firmy w Google to widoczność biznesu w Google Maps.
- Dobrze zoptymalizowane obrazy – z nazwami zawierającymi frazy kluczowe i z atrybutami ALT, to szansa na widoczność w Google Grafika.
Podsumowanie
Podsumowując, wyszukiwarki internetowe zajmują ważne miejsce w cyfrowym świecie. To dzięki wyszukiwarkom, możemy w kilka sekund wyszukać różnego typu informacje, zakupić produkt, zrobić rezerwację lotu czy sprawdzić newsy dotyczące konkretnej dziedziny. W Polsce największą popularnością cieszą się Google i YouTube i wiele wskazuje na to, że w najbliższym czasie nic się nie zmieni. Jeśli chodzi o inne kraje, bywa różnie, np. Yandex cieszy się popularnością w Rosji, Yahoo w USA. Wiele wyszukiwarek, oprócz podstawowej funkcji, oferuje dodatkowe opcje, jak mapy, translator, poczta, wiadomości itp.