Prowadzisz lokalny biznes? Chciałbyś zyskać za darmo więcej klientów? Czy Twoja wizytówka Google jest poprawnie zoptymalizowana i pozycjonowana? Pozycjonowanie stron w Google Maps (MojaFirma), to świetne rozwiązanie zarówno dla małej i jak i dużej firmy. Dzięki pozycjonowaniu zyskasz i wejdziesz na wyższy poziom lokalnego marketingu. Czy wiesz, że 64% zapytań biznesowych, lokalnych, pochodzi z Google Maps?.
Kilka słów o Google Maps…
Google Maps (wizytówka Google) to dodatkowa usługa od Google, która ma na celu promocję firm i przedsiębiorstw w wynikach wyszukiwania. Założenie takiej wizytówki jest proste i darmowe, zarejestrować możemy się przez portal Google Moja Firma. W celu ograniczenia nadużyć musimy podać poprawne dane, ponieważ są one weryfikowane poprzez połączenie telefoniczne lub kartę pocztową wysyłaną pod wskazany adres firmy.
Aplikacja Google Maps jest jedną z najbardziej popularnych wypuszczoną przez Google. Dzięki niej Twoi potencjalni klienci w łatwy sposób będą mogli Cię znaleźć na początku wynikach wyszukiwania, znajdą tam też podstawowe informacje o Twojej firmie i dane kontaktowe.
Przykładowy widok pozycjonowanej wizytówki firmy w Google Maps
Co to jest wizytówka Google MojaFirma?
Wizytówka Google, aktualnie Profil Firmy w Google, to bezpłatne narzędzie od Google. Prawidłowo zoptymalizowany profil sprawia, że informacje o firmie widoczne są z poziomu wyszukiwarki oraz na Mapach Google.
Na profilu możemy umieścić najistotniejsze informacje o biznesie – nazwę i adres firmy, opis oferty, godziny pracy. Kolejne opcje to publikacja zdjęć firmy (zaleca się, aby umieścić zdjęcia z wewnątrz i zewnątrz obiektu). Na profilu użytkownicy mogą oceniać i komentować nasze usługi – my natomiast mamy możliwość odpowiedzi na każdą z opinii. Kolejna z funkcji wizytówki to dodawanie krótkich wpisów.
Wizytówka Google działa na tych samych zasadach co Google Moja Firma. Możemy w niej edytować podstawowe informacje na temat swojej firmy, dodać godziny otwarcia czy zdjęcia obiektu.
Jak działa pozycjonowanie Google Maps?
Pozycjonowanie w Google Maps to nic innego jak poprawna optymalizacja wszystkich danych, jakie możemy uzupełnić oraz pozyskanie zadowolenia użytkowników poprzez dostarczanie usług, które przypadną im do gustu.
Pozycjonowanie w Google Maps zależy od wielu czynników, które omówimy poniżej. Są to między innymi kategoria działalności firmy, zasięg lokalny, opis działalności, poprawne dane kontaktowe, systematyczny rozwój wizytówki oraz dodatkowy content, komentarze użytkowników czy nawet poprawne pełnowymiarowe logo firmy.
Warto, dodać że Google Moja Firma wpływa również na pozycjonowanie lokalne Twojej strony internetowej, dlatego pozycjonując Google Maps zyskujesz podwójnie. Oczywiście, celem pozycjonowania jest zwiększenie ruchu na stronie internetowej.
Gdzie będzie znajdowała się Twoja firma, kiedy zdecydujesz się na pozycjonowanie w Google Maps?
Pozycjonowanie w mapach Google – TOP 12 czynników
Jak już wiesz czym jest usługa Google Moja Firma, czas poznać najważniejsze czynników które mają wpływ na Pozycjonowanie mapy Google. Dobraliśmy 12 wskaźników rankingowych mających wpływ na pozycję Twojej strony w mapach Google. Są to elementy bardzo przydatne podczas audytu własnej wizytówki., które pomogą w pozyskaniu dodatkowych użytkowników z ruchu organicznego.
3.1 Tytuł wizytówki w Google Moja Firma
Zaczynamy, tytuł wizytówki jest to pierwsza rzecz jaką należy wykonać podczas optymalizacji wizytówki. Nazwa powinna być poprawna nawiązująca do naszej marki oraz zawierać minimum 1 słowo kluczowe na którym nam zależy.
Łącząc nazwę firmy z słowem kluczowym, możemy osiągnąć wysokie pozycje w Google Maps.
Przykładowa realizacja:
3.2 Kategorie opisujące rodzaj działalności firmy
Wybór odpowiedniej kategorii, da nam dodatkowe pkt przy pozycjonowaniu wizytówki w Google Maps. Jeśli posiadamy dosyć niszowe usługi, niestety będziemy musieli wybrać tą najbliżej powiązaną. Google cały czas aktualizuje dostępne kategorie, jednak na chwilę obecną sporo ich brakuje.
Przykładowo: jeśli prowadzimy firmę zajmującą się pielęgnacją ogrodów dobre kategorie to: ogrodnik, sklep ogrodniczy
Uwaga: przy doborze kategorii do rodzaju przedsiębiorstwa warto wybrać maksymalnie 2-3 kategorie, aby ukierunkować Google na nasz zakres działalności.
3.3 Adres siedziby firmy
Podanie poprawnego adresu w swojej wizytówce jest bardzo ważne. Po pierwsze do weryfikacji będziemy musieli zweryfikować adres firmy, po drugie im bliższa lokalizacja do zapytania użytkownika (IP) tym więcej możemy zyskać. Jeśli mamy klika siedzib w różnych dzielnicach miasta, warto pomyśleć o założeniu kilku wizytówek w Google Maps.
Warto, dodać że adres jest widoczny od razu, dlatego musi być poprawny. W innym przypadku potencjalni klienci mogą udać się pod zły adres oraz wystawić negatywny komentarz naszej usługi. Przy ustalaniu geolokalizacji firma google korzysta m.in z kodu pocztowego.
3.4 Obszar działania przedsiębiorstwa
Warto „zawęzić obszar działania firmy” do realnego zakresu. Im większy obszar wybierzemy tym zdobycie wyższych pozycji w Google Maps będzie trudniejsze. Warto zawęzić obszar do 20 km w przypadku firm lokalnych. W przypadku firm działających na większym obszarze lub jeśli często dojeżdżamy do klienta, naturalnie ten zasięg może być większy i sięgać nawet 100 km.
Warto pamiętać, aby wybrać główną miejscowość + województwo lub podany wyżej zakres terytorialny w Google Moja Firma, zdecydowanie pomoże to w procesie pozycjonowania w Google Maps.
3.5 Godziny otwarcia
Teoretycznie działa to tak, że w danych godzinach możemy być wyświetlani wyżej, jeśli mamy je skonfigurowane. Jeśli nasze godziny otwarcia są dłuższe niż konkurencji, możemy na tym wiele zyskać, w szczególności w wynikach mobilnych.
3.6 Dane kontaktowe
Dane kontaktowe są istotne ze względu, że to właśnie one są wyświetlane w pierwszej kolejności. Kontakt natrafiając na naszą wizytówkę firmy w Google Maps pierwsze co widzi do właśnie te dane. Warto zadbać, aby numer telefonu czy adres strony internetowej były zawsze aktualne.
W przypadku, gdy posiadamy wiele telefonów firmowych, warto dodać je wszystkie. Zwiększy to szanse na skuteczny odzew klienta. Pamiętajmy, że klient widzi kilka firm jednocześnie, a samo wykonanie telefonu nie zajmuje więcej niż kilka sekund.
- numer telefonu – im bliżej naszej lokalizacji tym więcej punktów rankingowych do pozycjonowania, dobrym rozwiązaniem jest zakup dedykowanego numeru z prefiksem lokalnym np. (32) 762 22 84
- adres www – podając stronę firmową zyskujemy dodatkowe punkty w pozycjonowaniu lokalnym zarówno usługi Google Maps, jak również w wynikach organicznych wyszukiwarki. Dobrze, jeśli dane pokrywają się z tymi na stronie.
3.7 Usługi / Produkty
Daje możliwość dodania produktów lub usług do naszej wizytówki, dzięki czemu użytkownik ma możliwość szybkiej weryfikacji oferty. Warto w pełni przedstawić usługi czy produkty, ma to nie tylko wpływ na profesjonalny wygląd naszej wizytówki, ale również na widoczność w wynikach wyszukiwań.
3.8 Opis firmy
Bardzo istotny element mający jeden z największych współczynnik do pozycjonowania. Należy przygotować unikalny opis swojej firmy na nie więcej niż „750 znaków”. Warto umieścić tutaj słowa kluczowe czyli pozycjonowane frazy, jednak tekst musi być napisany naturalnie, aby zaprosić użytkownika do skorzystania z usług naszej firmy.
3.9 Zdjęcia firmy
W pierwszej kolejności powinniśmy dodać pełnowymiarowe logo naszej firmy, które będzie widoczne przy nazwie firmy. Warto dodać też inne zdjęcia dla użytkowników zarówno z zewnątrz (w celu ułatwienia dojazdu) i wewnątrz (jakość obsługi). Warto dodać, że zdjęcie naszej firmy mogą dodawać nie tylko właściciele usługi ale również klienci.
Jeśli chcemy się wyróżnić na tle konkurencji i dobrze pozycjonować się w Google Maps dobrym pomysłem będzie umieszczenie wysokiej jakości wideo z filmem lub widoku 360 stopni.
3.10 Opinie i komentarze w Google Maps
Kolejny kluczowy czynnik wpływający bardzo mocno na pozycjonowanie wizytówki. Zachęcajmy naszych klientów do wystawienia prawdziwej rzetelnej opinii, są to często opinie z bardzo „wiekowych” kont google o dużym autorytecie. Rzetelne, długie i pozytywne opinie pozytywnie wpływają na ranking strony.
Warto tutaj podkreślić parametry takie jak:
- wiek konta z jakiego zostały dodane opinie,
- systematyczność dodawania opinii,
- skala opinii od 1 do 5,
- długość opinii,
- lokalny przewodnik, który ma bardzo duży autorytet.
Pamiętajmy, że mimo ofert marketingu szeptanego, warto postawić na jakość świadczonych usługi i prosić klientów.
3.11 Linki
W skrócie im więcej lokalizacyjnych linków do naszej strony internetowej połączonej z Google Maps, tym uzyskamy wyższe pozycje organiczne.
Są to przykładowe katalogi firm takie jak: pkt.pl, carpatiabiznes.pl
Oczywiście, wszystkie dane muszą być takie same jak na wizytówce, oraz opisy w tym wizytówkach muszą być unikalne, dla osiągnięcia najlepszego efektu pozycjonowania.
3.12 Publikacja wpisów
Content is King, w zakładce Google Moja Firma możemy prowadzić mini bloga, oraz umieszczać cykliczne informacje na temat promocji w naszej firmie. Jest to czynnik rankingowy, z którego wiele firm nadal rzadko korzysta. Wpisy wzbogacają nie tylko content, ale też wygląd wizytówki w wynikach wyszukiwania. Warto też umieszczać w nich odnośniki do wpisów w social mediach takich jak facebook, twitter czy linkedin.
Dlaczego warto założyć wizytówkę w Google Maps? Nasza Opinia
- darmowa usługa
- pozyskanie dodatkowych klientów
- możliwość szerokiej personalizacji
- skuteczny marketing internetowy
- możliwość wykupienia płatnej reklamy Google Ads
- możliwość taniego pozycjonowania lokalnego
- możliwość założenia bezpłatnej strony internetowej
- szybka edycja danych
- mapa dojazdu dla użytkownika korzystającego np. z smartphone’a
- dostęp do 95% użytkowników lokalnych
- Pozycjonowanie Warszawa
- Pozycjonowanie Poznań
- Pozycjonowanie Kraków
- Pozycjonowanie Łódź
- Pozycjonowanie Wrocław
- Pozycjonowanie Gdańsk
- Pozycjonowanie Szczecin
- Pozycjonowanie Bydgoszcz
- Pozycjonowanie Lublin
- Pozycjonowanie Białystok
- Pozycjonowanie Częstochowa
- Pozycjonowanie Gdynia
- Pozycjonowanie Gliwice
- Pozycjonowanie Katowice
- Pozycjonowanie Kielce
- Pozycjonowanie Olsztyn
- Pozycjonowanie Radom
- Pozycjonowanie Rzeszów
- Pozycjonowanie Sosnowiec
- Pozycjonowanie Toruń
Jak założyć wizytówkę Google?
- Musimy założyć konto w usłudze Gmail na stronie https://business.google.com lub powiązać nasz adres firmowy z usługami Google
- Logujemy się do konta i klikamy dodaj lokalizację
- Podajemy nazwę swojej firmy
- Uzupełniamy informacje na temat lokalizacji naszej firmy
- Podajemy dane kontaktowe
- Podajemy rodzaj naszej firmy czy obsługujemy klientów poza główną lokalizacją
- Uzupełniamy zakres terytorialny
- Uzupełniamy kategorię i dane kontaktowe
- Rozpoczyna się proces weryfikacji. Mamy tutaj dwie opcje: weryfikacja telefoniczna lub pocztowa.
- Koniec, jesteś szczęśliwym posiadaczem Google Maps
Poniżej, ciekawy poradnik, jak założyć wizytówkę w Google Moja Firma krok po kroku
Cenne wskazówki dot. Google Moja Firma
Na koniec kilka cennych wskazówek dotyczących omawianej usługi.
a) Kreator stron internetowych w Google Moja Firma – jeśli nie masz swojej strony internetowej, możesz ją założyć w wizytówce za pomocą prostego kreatora. Adres domeny będzie kończył się na business.site
Warto przeczytać oficjalny poradnik na ten temat: https://www.google.com/intl/pl_pl/business/how-it-works/website/
b) Wiek wizytówki – bardzo ważnym elementem mającym wpływ na pozycjonowanie google maps, jest też jej wiek. Im większy, tym wizytówka ma większy autorytet i osiąga lepsze pozycje. Dlatego, jeśli jeszcze nie masz wizytówki warto ją założyć już dziś.
Podsumowanie – Czy warto się pozycjonować w Google Maps?
Jak widać, usługa od Google jest bardzo przydatna i efektowna, można w szybkim czasie pozyskać sporo ciekawych zleceń czy kontaktów do klientów. Pozycjonowanie w Google Maps jest szybkie i efektowne, wykorzystując czynniki wypisane w naszym poradniki, zdecydowanie poprawisz swoją pozycję na tle konkurencji. Jeśli masz problem z poprawną optymalizacją i konfiguracją wizytówki, skontaktuj się z nami tutaj. Pomożemy Ci osiągnąć sukces w internecie oraz poprowadzić skuteczny marketing SEO oraz SEM, który oszczędzi Twój czas.
Zapraszamy, również do komentowania.
6 Responses
Dzięki. Bardzo pomocny wpis.
Propsy za te wskazówek na końcu. Tak NIEWIELE poradników mówi o tych darmowych stronach dla właścicieli firm, które często na początku biznesów są dla nic zbawienne i pozwalają pozyskać, tych pierwszych klientów. Artykuł pisany przez osobę, która rozumie personę, do której pisze. Brawka!
Tak, wpis na blogu bardzo dobry. Moim zdaniem firmy bardzo często zapominają, że warto dbać o pinezkę w Google, aktualizować godziny otwarcia, ofertę, dodawać zdjęcia, zadbać o odpowiedni tytuł, żeby to nie był PPH Firma xxx. Każdy już dba o wizerunek firmy na FB czy Instagramie, natomiast nie ma w planach aktualizacji firmy np. zdjęć na Google Moja Firm.
Prawdziwa esencja wiedzy! Nie każdy ma chęć, aby zdradzić aż tak wiele tajemnic i trików, których poznanie kosztowało często niemało czasu, a nawet pieniędzy. Dzięki za super artykuł!
Warto również wspomnieć o odpowiedzi na opinie, zwłaszcza negatywne.
Szkoda że dopiero teraz tutaj trafiłem, mimo to jest wiele wskazówek które mogę wykorzystać. Dzięki za bardzo fajnie opisane zagadnienie. Przesyłam znajomym 🙂