Pozycjonowanie sklepu internetowego (SEO dla Ecommerce) to działania, które skutkują wysoką widocznością strony sklepu internetowego w bezpłatnych wynikach wyszukiwania (wyniki organiczne w wyszukiwarce, np. Google). Poprzez wysoką widoczność i odpowiednią optymalizację SEO oraz UX, sklep internetowy będzie uzyskiwał wyższe wyniki sprzedażowe oraz zwrot z poniesionych inwestycji. Ceny pozycjonowania sklepów internetowych są w głównym stopniu uzależnione od konkurencyjności branży. Do uzyskania zadowalających efektów w procesie pozycjonowania sklepów internetowych niezbędne jest odpowiednie skoordynowanie działań on-site oraz off-site.
Pozycjonowanie sklepu internetowego to kilkuetapowy, długotrwały proces. Celem działań jest oczywiście uzyskanie jak najwyższych pozycji w bezpłatnych wynikach wyszukiwarki, (w ogromnej większości jest to wyszukiwarka Google). Dlaczego to takie ważne?
Użytkownicy szukają w sieci różnego rodzaju produktów. Po wpisaniu słów i fraz kluczowych, na przykład spódniczka midi czarna, komplet garnków na płytę indukcyjną, buty sportowe męskie otrzymują odpowiedź w przeciągu sekundy. Jako pierwsze w wynikach wyszukiwania Google wyświetlają się podstrony, które uznane zostały przez roboty za najbardziej wartościowe dla użytkownika.
Warto pamiętać, że większość użytkowników koncentruje się wyłącznie na stronach z TOP 10, do sklepów znajdujących się na dalszych pozycjach dociera bardzo niewielki odsetek. Istnieje ogromne prawdopodobieństwo, że klient kupi produkt bądź usługę od konkurencji, która znajduje się w TOP 10, niż w naszym sklepie, który zdobył miejsce na 2 bądź dalszej stronie wyszukiwarki.
Nawet jeśli nasza oferta będzie korzystniejsza, nikt jej nie zobaczy. A to oczywiście wpłynie negatywnie na sprzedaż i zyski. Warto więc jak najszybciej zadbać o widoczność sklepu, dotrzeć do potencjalnych klientów i zwiększyć sprzedaż.
Aby uzyskać wysokie pozycje w wyszukiwarce Google, należy wykonać wiele działań. Sklep musi być zoptymalizowany pod kątem wyszukiwarki, a jednocześnie być przyjazny dla użytkownika. Konieczne jest regularne prowadzanie różnego typu działań – zarówno bezpośrednio na stronie, czyli on-site, jak i poza nią, czyli off-site.
Czynniki on-site to między innymi:
Optymalizacja sklepu internetowego to również działania wykonywane poza naszą stroną. Do takich działań należą:
Strategia pozycjonowania nie powstanie bez szczegółowego audytu SEO. Audyt SEO to analiza ważnych pod kątem pozycjonowania czynników. Audyt obejmuje bastępujące czynnośći:
Podczas audytu wykorzystywane są specjalistyczne narzędzia, między innymi Google Search Console, Google Analytics, Senuto i inne. Po zakończonym audycie zyskujemy kompleksowe informacje, dzięki temu możemy przygotować strategię i rozpocząć optymalizację sklepu e-commerce.
W procesie pozycjonowania sklepu internetowego ważny jest dobór fraz i słów kluczowych. Frazy i słowa kluczowe powinny w jak najlepszym stopniu opisywać dostępne w sklepie internetowym produkty i artykuły. Na co jeszcze dobrze zwrócić uwagę? Warto skontrolować miesięczną liczbę wyszukiwań fraz związanych z naszą branżą. Mija się z celem pozycjonowanie na frazy, których nikt nie szuka. Ponadto fraza, na którą pozycjonujemy daną podstronę, powinna znaleźć się także w adresie URL.
Przemyślany dobór fraz i słów kluczowych pomoże uniknąć kanibalizacji. Z kanibalizacją mamy do czynienia, gdy wyszukiwarka na wygenerowane zapytanie wyświetla kilka wyników z tej samej domeny.
Przy pozycjonowaniu sklepów internetowych musimy pamiętać o optymalizacji technicznej. Celem optymalizacji sklepu internetowego jest jego maksymalne usprawnienie oraz dostosowanie do wskazówek dla webmasterów od Google. Wdrożenie wspomnianych wskazówek ułatwi znalezienie i zindeksowanie witryny oraz ustalenie jej miejsca w rankingu.
Optymalizacja techniczna sklepu obejmuje:
W naszym sklepie internetowym nie może zabraknąć unikalnych, wartościowych treści. Na co powinien zwrócić uwagę każdy z właścicieli sklepów internetowych?
Tak jak już wspominaliśmy powyżej, treści (opisy produktów, artykuły blogowe) powinny być unikalne i zawierać słowa oraz frazy kluczowe. Przyjęła się teoria, że słowa kluczowe nie powinny stanowić więcej niż 8% contentu. Dobrze też zadbać o przemyślaną strukturę tekstów, przygotować nagłówki ( h1, h2, h3), unikać ścian treści. W tekstach dobrze umieścić linkowanie wewnętrzne.
Link building jest ostatnim czynnikiem, który wpływa na pozycjonowanie sklepu internetowego. Jest to proces, który polega na zdobywaniu odnośników z innych witryn do własnej. Są to tak zwane odnośniki zewnętrzne. Wartościowe linki są traktowane przez wyszukiwarkę, jak rekomendacje. Jeśli do pozycjonowanej przez Ciebie domeny linkuje inna strona internetowa o wysokim autorytecie, jest to znak dla Google, że serwis, który jest odbiorcą danego hiperłącza, rzeczywiście jest polecany. Należy jedynie pamiętać o tym, że link building musi być prowadzony w sposób jak najbardziej naturalny. Masowe linkowanie oraz zbyt duży przyrost odnośników w jednym czasie, niestety negatywnie wpływa na jakość strony internetowej.
Linki pozyskiwane powinny być wyłącznie z polecanych miejsc, nie mogą być to zatem strony internetowe o wątpliwej jakości lub też serwisy typowo spamerskie. Co więcej, należy również pamiętać o tym, że duże znaczenie ma charakter domeny, na której znajdzie się odpowiednie hiperłącze, prowadzące do pozycjonowanego sklepu.
Anchor text musi odpowiadać tematyce, np. linkowane hasło buty zimowe, może znajdować się na stronie, związanej, np. ze sprzedażą butów. Jeśli odnośnik nie będzie mieć nic wspólnego z tematyką, jego wartość może być niska. Algorytm wyszukiwarki Google sprawdza treści mieszczące się na danej stronie, bada także jaka zawartość otacza dany link. Bardzo ważny jest zatem kontekst.
W jaki sposób można pozyskiwać linki dla sklepu internetowego?
Warto pamiętać o tym, że pozyskiwane linki mają największą wartość wtedy, kiedy mają atrybut dofollow. Odnośniki, które oznaczone są w kodzie źródłowym jako nofollow, UGC lub sponsored, mają niewielkie znaczenie, jeśli chodzi o pozycjonowanie sklepu internetowego w Google.
Oczekiwanym efektem pozycjonowania sklepu w Google jest podniesienie pozycji w wyszukiwarce witryny internetowej. Warto pamiętać o tym, że frazy kluczowe do SEO powinny być wybierane w taki sposób, aby ich widoczność mogła przełożyć się na większy ruch. Słowa, które będziesz pozycjonować, muszą być wyszukiwane stale przez użytkowników, w innym razie, mimo że osiągną wysoką pozycję, nie wpłyną na pozyskiwanie potencjalnych klientów.
Prawidłowo przygotowana oraz wdrożona strategia SEO przyczynia się do:
Czas oczekiwania na satysfakcjonujące wyniki pozycjonowania witryny sklepu internetowego jest kwestią indywidualną dla każdej domeny. Może zależeć od wielu czynników. Pierwsze efekty prawidłowego pozycjonowania są widoczne najczęściej po mniej więcej 6 miesiącach. Nie należy jednak zapominać, że bardzo duże znaczenie ma tutaj stan początkowy witryny. Jeśli dotychczas strona nigdy nie była optymalizowana, należy najpierw wdrożyć wiele złożonych czynności SEO. Takie działania wymagają przede wszystkim czasu oraz generują koszty.
Co więcej, duże znaczenie mają tutaj również domeny pokrewne. Te sklepy, które działają w branżach o dużej konkurencyjności, muszą być nieco intensywniej pozycjonowane, by osiągnąć zamierzone efekty. Na rzetelne pozycjonowanie sklepu internetowego ma wpływ przede wszystkim wiedza, ale również cierpliwość.
Każdy sklep internetowy powstaje przy wykorzystaniu określonego systemu. Można wyróżnić dwa podstawowe systemy:
Nie da się ukryć oczywiście, że stworzenie, a także obsługa e-commerce w przypadku pierwszego systemu jest dużo łatwiejsza. Większe możliwości implementacji SEO oraz innych funkcjonalności, dają systemy otwarte z możliwością zmiany kodu.
Co za tym idzie, pozycjonowanie sklepów internetowych jest zróżnicowane, w zależności od systemu, na którym się znajdują. Poszczególne systemy różnią się od siebie pod wieloma względami.
Pozycjonowanie sklepu założonego na PrestaShop, będącego systemem z rodzaju Open Source, wymaga wiedzy z zakresu SEO oraz programowania. Administrator sklepu ma dużą elastyczność, jeśli chodzi o wdrożenie kompleksowej optymalizacji. Nie da się ukryć, że PrestaShop należy do oprogramowania, które świetnie wspiera działania pozycjonowania. Jest to system bardzo popularny w Polsce i chętnie wykorzystywany przez wielu właścicieli sklepów.
Równie popularnym jest także WordPress. Aby jednak założyć sklep na tej platformie, należy zainstalować wtyczkę WooCommerce. Nie da się ukryć, że platforma WordPress daje duże możliwości, jeśli chodzi o pozycjonowanie oraz różnorodne działania SEO. Obsługa sklepu założonego przy wykorzystaniu wtyczki WooCommerce jest jeszcze łatwiejsza niż na PrestaShop.
Co ciekawe, aby móc jeszcze efektywniej działać i wdrażać różnorodne działania SEO, można zainstalować inną wtyczkę – Yoast SEO. W przypadku pozycjonowania sklepu na tej platformie przydaje się wiedza z zakresu HTML/CSS, jednak sporo operacji można wykonać bez ingerencji w kod źródłowy.
Inaczej nieco wyglądają działania SEO dla sklepów umieszczanych na platformie SaaS. Doskonałym tego przykładem jest pozycjonowanie Shoper. Jest to oprogramowanie, które również cieszy się sporą popularnością, co WordPress/WooCommerce i PrestaShop. W tym wypadku jednak właściciel musi płacić za dostęp do usługi, a platformę może założyć, wyłącznie wykorzystując specjalne szablony. Niestety, w tym wypadku nie da się bezpośrednio ingerować w kod źródłowy, co znacznie utrudnia realizowanie strategii SEO.
Mimo wszystko pozycjonowanie również jest możliwe w tym przypadku. Można wykonywać podstawowe zmiany optymalizacyjne. Warto dodać jednak, że dużym atutem SaaS jest bardzo łatwa obsługa, w zasadzie wiedza na temat programowania nie jest wymagana.
Cena pozycjonowanie sklepu internetowego może być różna, wszystko zależy oczywiście od rodzaju współpracy. Koszty mogą sięgać zarówno czterocyfrowych, jak i pięciocyfrowych liczb. Warto jednak pamiętać, że SEO jest inwestycją długofalową, a nie samym wydatkiem. Uzyskane efekty bardzo często są stabilne i pozwalają generować naprawdę wysoką sprzedaż, czyli wysoki współczynnik konwersji, a na tym najbardziej zależy właścicielom biznesów e-commerce.
Ile kosztuje pozycjonowanie sklepu? Od czego zależy cena optymalizacji sklepu internetowego?
Wielu właścicieli biznesów e-commerce zastanawia się, ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego, w przypadku gdy chcieliby podjąć samodzielne działanie. Nie da się jednoznacznie określić kwoty, ponieważ każda witryna wymaga innych działań optymalizacyjnych. Można jednak przytoczyć wysokość opłaty za abonament podstawowych narzędzi, bez których efektywne pozycjonowanie nie byłoby możliwe.
Łączny dostęp do wszystkich narzędzi może wynieść mniej więcej nawet 700 zł miesięcznie. Nie da się zatem ukryć, że jest to duży wydatek. Do tej kwoty natomiast należy doliczyć również czas poświęcony nauce narzędzi oraz wdrażanie zmian optymalizacyjnych na zasadzie prób i błędów. Ponadto do Twoich zadań należeć będzie również pozyskiwanie linków, tworzenie wartościowych treści, a także analiza uzyskanych wyników. Jeżeli dysponujesz odpowiednią ilością czasu, wówczas możesz podjąć się samodzielnego pozycjonowania. Jeśli jednak nie dysponujesz czasem ani nie masz wiedzy, powierz to zadanie profesjonalistom.
Możesz nawiązać współpracę z kilkoma osobami w zależności od tego, jakie kwestie związane z optymalizacją są dla Ciebie szczególnie problemowe. Możesz zatem wynająć copywritera do tworzenia treści, specjalistę SEO do pozyskiwania linków zewnętrznych, webmastera do edycji kodu źródłowego i optymalizacji. Pamiętaj jednak, że taka współpraca generuje dodatkowe koszty, a wówczas cena pozycjonowania sklepu internetowego znacznie wzrasta.
Zastanawiasz się, ile kosztuje pozycjonowanie stron? Rozważasz możliwość skorzystania z wyceny przez profesjonalną agencję świadczącą usługi z zakresu SEO?
Koszt pozycjonowania stron internetowych jest w ogromnej mierze zależny od konkurencyjności branży, obszaru działania danej firmy i samej jakości strony internetowej. Cena pozycjonowania obejmuje bardzo szeroki zakres prac, takich jak: dobór fraz i słów kluczowych, monitoring pozycji fraz, audyt SEO, analizę konkurencji, publikację wartościowych linków (wewnętrznych i zewnętrznych) do strony www, marketing internetowy i liczne konsultacje. To także optymalizacja sklepu internetowego (m.in. treści) po to, by znalazł się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania Google oraz związana z tym strategia pozycjonowania.
Zbyt niski cennik pozycjonowania stron internetowych powinien być lampką ostrzegawczą przestrzegającą przed ryzykiem podjęcia współpracy. Żadna agencja SEO nie byłaby w stanie opłacić podstawowych narzędzi, ani co miesięcznych wynagrodzeń dla pozycjonerów, copywriterów i webmasterów z kwoty oscylującej wokół 500 PLN lub niższej. Warto również pamiętać o tym, że pozycjonowanie stron www wiąże się z posiadaniem odpowiedniego oprogramowania, którego abonament przekracza symboliczną kwotę 500 PLN.
Czy zatem tanie pozycjonowanie jest możliwe? Wszystko zależy tak naprawdę od danej agencji, ponieważ każda określa koszt konkretnej usługi indywidualnie. Dlatego też ciężko ustalić jeden, uniwersalny cennik, który obowiązywałby w całej branży.
To właśnie z tego powodu większość firm oferuje darmową wycenę po to, by móc przeanalizować witrynę potencjalnego klienta oraz frazy kluczowe, które odgrywają istotną rolę w rozwoju biznesu. Po zapoznaniu się z podstawowymi danymi, możliwe jest określenie tego, ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego oraz przedstawienie wszystkich szczegółów współpracy.
Pamiętaj, że podejmując współpracę z profesjonalną agencją SEO, o nic nie musisz się martwić. Do zadań specjalistów należy pozycjonowanie i optymalizacja strony (w tym optymalizacja konwersji), tworzenie treści, link building (wartościowe linki), podstawowy audyt strony, dobór słów kluczowych, zwiększenie ruchu, lepsza pozycja w wyszukiwarkach internetowych czy monitoring pozycji.
Indywidualnie przygotowany cennik pozycjonowania stron internetowych powinien zawierać wszelkie szczegóły dotyczące oferty, dzięki temu będziesz mieć świadomość za co i ile zapłacisz. Powierzenie działań marketingowych ekspertom, umożliwi ci samodzielne zajęcie się innymi bardzo ważnymi aspektami biznesu, które rozwiną twoją działalność na innej płaszczyźnie.
Jeśli zamierzasz samodzielnie zadbać o wszelkie działania pod kątem pozycjonowania sklepu, powinieneś pamiętać o kilku bardzo ważnych kwestiach, które umożliwią ci szybsze osiągnięcie zamierzonych efektów – zwiększenie sprzedaży danego produktu oraz wyższą pozycję w rankingu Google. Z tego powodu przygotowaliśmy poradnik jak skutecznie pozycjonować sklep.
Możesz nie zdawać sobie z tego sprawy, ale Black Hat SEO to niedozwolone techniki stosowane w ramach pozycjonowania sklepu. Korzystanie z tych nieuczciwych praktyk może prowadzić do zmniejszenia widoczności twojej witryny w wyszukiwarce internetowej, a nawet do jej całkowitego usunięcia z indeksu przy użyciu nakładanych filtrów i banów.
Według nas, unikanie Black Hat SEO odgrywa bardzo ważną rolę w procesie pozycjonowania sklepu internetowego. Do najpowszechniejszych praktyk zaliczają się:
– spamerskie pozyskiwanie linków (spamowanie na różnego rodzaju forach czy tworzenie farm linków),
– ukrywanie tekstu na stronie,
– keyword stuffing, czyli nienaturalne upychanie fraz kluczowych w treści po to, by słowa kluczowe znajdowały się na danej stronie jak najwięcej razy,
– cloaking – optymalizacja stron polegająca na wyświetlaniu robotom Google odmiennej zawartości niż widzą użytkownicy wyszukiwarki.
Optymalizacja sklepu internetowego nie byłaby możliwa bez dostępu do podstawowych narzędzi. Bez nich nawet pozycjonowanie strony przez specjalistów byłoby mniej wydajne. Wśród najczęściej stosowanych narzędzi możemy wymienić:
– Google Analytics i Search Console, które umożliwiają mierzenie ruchu na stronie oraz jej widoczność w wyszukiwarce Google.
– Ahrefs służy do analizowania linkowania,
– Senuto pomaga wyszukiwać frazy kluczowe i monitorować cały proces pozycjonowania,
– Surfer SEO jest przeznaczony do tworzenia treści i wyszukiwania słów kluczowych,
– Screaming Frog dzięki niemu może być przeanalizowana struktura sklepu internetowego.
Aby efekty pozycjonowania sklepów internetowych były zauważalne, należy dokładnie analizować działania podejmowane przez konkurencję i to nie tylko przed wdrożeniem SEO, lecz także w trakcie samej optymalizacji.
Dzięki temu zapoznasz się z funkcjonowaniem innych sklepów internetowych z tej samej branży, które zamierzają osiągnąć podobną widoczność strony w oparciu o te same słowa kluczowe. Posiadając niezbędną wiedzę w tym zakresie, możesz wykorzystać słabe strony swoich konkurentów, a także modyfikować ich strategię po to, by lepiej rozwinąć własną działalność. To także doskonały sposób uniknięcia błędów w pozycjonowaniu sklepu, które popełniła twoja konkurencja. Samo pozycjonowanie, jak i poprawna optymalizacja techniczna pomogą ci być krok przed twoimi rywalami.
W pozycjonowaniu sklepów internetowych dużą rolę odgrywa również ciągłe monitorowanie zmian algorytmu. System wyszukiwania jest nieustannie poddawany aktualizacji, a niektóre z zachodzących zmian są niezwykle ważne, ponieważ w bezpośredni sposób wpływają na widoczność sklepu, wyniki wyszukiwania czy pozycję w Google. Doskonałym przykładem jest wdrożona w 2012 roku aktualizacja Pingwin, która całkowicie odmieniła link bulding. Od tamtego momentu sklep internetowy, który opiera swój profil linkowy na spamie, traci widoczność, a przez to też potencjalnych klientów.
Optymalizację sklepu internetowego, content marketing czy linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne powinno się przeprowadzać m.in. w oparciu o potrzeby klientów. To właśnie takie praktyki są doceniane najbardziej przez roboty Google. Możesz zatem bez obaw potraktować SEO jako dodatkową wartość na stronie www, dodaną pod określone wymagania użytkowników.
Korzystanie ze sklepu powinno być komfortowe, a publikowane treści wartościowe i wyczerpujące. Nie zapomnij także o samej optymalizacji technicznej, czyli czynnościach usprawniających witrynę, które pomogą ci zwiększyć sprzedaż. Zwróć przede wszystkim uwagę na szybkość strony, ponieważ zbyt wolno ładujący się e-sklep może przyczyniać się do małego ruchu.
Jak widzisz, skuteczne pozycjonowanie sklepów internetowych jest możliwe, wystarczy skorzystać z naszych porad.
Koszt pozycjonowania stron internetowych jest zależny od danej witryny. Oznacza to, że ceny pozycjonowania uzależnione są przede wszystkim od wielkości serwisu, a także zakresu działań oraz konkurencyjności branży. W przypadku chęci podjęcia współpracy z profesjonalną agencją, warto skorzystać z darmowej wyceny pod kątem optymalizacji SEO i content marketingu.
Pierwsze efekty pozycjonowania sklepu internetowego są zauważalne po upływie około sześciu miesięcy. Wraz z upływem czasu osiągane rezultaty są coraz większe. Strona może wyświetlać się w wynikach wyszukiwania po wpisaniu kolejnych fraz kluczowych, co znacznie zwiększy widoczność sklepu i ruch organiczny.
Osoby, które nie posiadają niezbędnej wiedzy na temat pozycjonowania sklepów internetowych, powinny zlecić to zadanie profesjonalnej agencji SEO. Dzięki temu będzie się mieć pewność, że pierwsze efekty pojawią się szybko i będą zadowalające. Jeżeli jednak zastanawiasz się nad podjęciem samodzielnych działań pod kątem SEO, powinieneś wziąć po uwagę to, że nawet jeśli optymalizacja stron nie jest ci obca, skuteczne pozycjonowanie sklepu jest czasochłonne i wymagające przez wzgląd na konieczność wdrożeniu wielu złożonych zmian. W takiej sytuacji również warto zdecydować się na skorzystanie z usług specjalistów.
Dane firmowe
1stplace.pl sp. z o.o. sp.k.
Kopanina 30A/104
60-105 Poznań
NIP 7831766949