Pozycjonowanie szerokie, czyli pozycjonowanie long tail (długi ogon)
Pozycjonowanie szerokie, inaczej long tail, to rozwiązanie, dzięki któremu zwiększysz widoczność w internecie, dotrzesz do użytkowników zainteresowanych Twoimi produktami i usługami, pomnożysz zyski. Warto więc, byś jak najszybciej rozpoczął działania, zyskał miejsce w TOP10 i wyprzedził konkurencję.
Czym jest pozycjonowanie szerokie, inaczej pozycjonowanie na długi ogon? Co wyróżnia taki model pozycjonowania? Czy to rzeczywiście skuteczne działania? Zachęcamy do lektury!
Pozycjonowanie szerokie - co to?
Czym jest pozycjonowanie szerokie, inaczej pozycjonowanie long tail? Już wyjaśniamy! Pozycjonowanie szerokie, tak samo jak pozycjonowanie tradycyjne, ma na celu zwiększenie widoczności strony w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Koncentrujemy się jednak nie tylko na frazach ogólnych, ale też na dużej liczbie rozbudowanych fraz kluczowych (czyli frazach long tail). Zaawansowane techniki umożliwiają wypozycjonowanie nawet kilku tysięcy fraz długiego ogona dla jednego serwisu.
Podczas pozycjonowania szerokiego dążymy do pozyskania ruchu organicznego skoncentrowanego na sfinalizowaniu transakcji, czyli skorzystaniu z usługi lub zakupie produktu.
Na czym polega pozycjonowanie szerokie?
Z wyszukiwarki Google w każdej minucie korzystają miliony osób. Użytkownicy szukają w sieci informacji, rozwiązań wszelkiego typu problemów, inspiracji. Coraz popularniejsze stają się także zakupy w sklepach internetowych. W e-sklepach kupujemy ubrania, elektronikę, a nawet produkty spożywcze.
Użytkownicy będący na początku ścieżki zakupowej, szukają ogólnych informacji. Najczęściej wpisują w okno wyszukiwania krótkie zapytania, korzystają z fraz ogólnych.
Sytuacja wygląda inaczej w przypadku osób, które wiedzą, jakiego produktu lub usługi potrzebują. Tacy użytkownicy korzystają z bardziej szczegółowych fraz, zawierających więcej informacji na temat cech produktu. Są to nie tylko nazwa artykułu, ale też kolor, materiał, rozmiar, cecha szczególna.
Algorytmy Google zawsze dostarczają użytkownikom wyniki dopasowane do intencji. Dzięki frazom szczegółowym, czyli frazom z długiego ogona, w wynikach wyszukiwania pojawiają się strony internetowe oferujące dokładnie takie produkty, jakich potrzebuje użytkownik.
Fraza long tail - co to?
Jak już wspominaliśmy powyżej, pozycjonowanie szerokie skupia się wokół fraz long tail. Czym są takie frazy?
Frazy long tail, inaczej długi ogon, to frazy kluczowe złożone z kilku wyrazów (z przynajmniej trzech, a najczęściej z 5 – 8 wyrazów). To szczegółowe zapytania wpisywane przez użytkowników, którzy mają już sprecyzowane oczekiwania.
Jak już wspominaliśmy powyżej, fraza long tail zawiera nie tylko nazwę czy rodzaj, ale też cechy produktu.
W zależności od specyfiki branży frazy long tail mogą wyglądać w następujący sposób:
- sukienka na lato na krótki rękaw, długa, niebieska,
- słuchawki nauszne z aktywną redukcją szumów, białe, do 500 zł,
- kolczyki złote wiszące z diamentem, 585.
Frazy ogólne zazwyczaj składają się z jednego, dwóch wyrazów, poniżej przykład frazy ogólnej:
- sukienka letnia,
- słuchawki nauszne,
- kolczyki złote.
Jak dobrać słowa kluczowe?
Jakie frazy dobrać, by potencjalny klient nie miał najmniejszych problemów ze znalezieniem konkretnego produktu lub usługi? Zarówno frazy long tail, jak i generyczne czy informacyjne, muszą być zgodne z naszą ofertą oraz z tym, czego szukają użytkownicy.
Uzyskanie wysokich pozycji na frazę o zerowej lub bardzo niskiej liczbie wyszukiwań zda się na niewiele i z pewnością nie wpłynie na wzrost sprzedaży.
Na co zwrócić uwagę, wybierając frazy long tail?
Potencjalni klienci
Bardzo ważne jest rozeznanie, w jaki sposób potencjalni klienci szukają usług i produktów. Musimy wziąć pod uwagę, że użytkownik nie zawsze będzie znał dokładną nazwę artykułu, którego potrzebuje. Czasem bazował będzie wyłącznie na opisie.
Za przykład niech posłużą nam montowane w szafkach kuchennych kosze cargo.
Użytkownicy szukający takich koszy w wyszukiwarkę wpisywać mogą takie frazy, jak:
- wysuwane kosze do szafek kuchennych,
- kosze do szafek kuchennych,
- kosze wysuwane do szafek kuchennych.
Strategia SEO
Bez względu na to czy działamy w konkurencyjnej branży, czy przeciwnie, w niszowej – zawsze powinniśmy przeprowadzić research. Warto sprawdzić, na jakie słowa kluczowe pozycjonują się inne firmy.
Specjalistyczne narzędzia
Z pomocą przychodzą także specjalistyczne narzędzia. Dzięki odpowiednim narzędziom, na przykład takim, jak Keyword Planner, Senuto, Surfer SEO dobierzemy frazy, sprawdzimy ich konkurencyjność i miesięczną liczbę wyszukiwań.
Autouzupełnianie
Podczas dobierania fraz long tail i wszystkich innych, dużą pomocą okazać się może autouzupełnianie Google. Wystarczy, że wpiszemy kilka znaków, a wyszukiwarka wyświetli nam propozycje najczęstszych zapytań.
Podobne wyszukiwania
Do dyspozycji mamy także podobne wyszukiwania. Po wpisaniu frazy kluczowej, na samym dole pierwszej stron wyszukiwarki znajdziemy podobne zapytania. Warto je wykorzystać.
Pozycjonowanie na długi ogon - krok po kroku
Jak przebiega pozycjonowanie szerokie strony internetowej lub sklepu e-commerce? Pod względem technicznym pozycjonowanie szerokie nie różni się od standardowych metod pozycjonowania. Aby uzyskać widoczność w sieci, trzeba wykonać następujące działania:
swojej strony?
Audyt SEO
Proces pozycjonowania powinien rozpocząć się od audytu SEO. Podczas audytu weryfikowane są wszystkie, ważne pod kątem pozycjonowania kwestie. Sprawdzane są: ogólna kondycja strony, jakość treści, zagęszczenie słów kluczowych, profil linków.
Przeprowadzenie audytu umożliwia przygotowanie strategii SEO i działań off-site.
Dobór fraz
Jak już pisaliśmy powyżej, przy pozycjonowaniu szerokim konieczne jest wybranie szczegółowych fraz kluczowych. Powinny to być frazy składające się z czterech-pięciu i większej liczby słów. Jeden produkt możemy opisać za pomocą wielu rozbudowanych fraz, a dzięki temu dotrzeć do klientów, którzy będą zainteresowani ofertą.
Treści
Skuteczne pozycjonowanie szerokie nie obejdzie się bez unikalnych, zoptymalizowanych pod frazy kluczowe treści. Frazy long tail możemy umieścić w znajdujących się na stronie opisach, w artykułach blogowych i sponsorowanych.
Witryny z dużą ilością treści są doceniane zarówno przez roboty Google, jak i przez użytkowników. Dobrze mieć to na uwadze.
Optymalizacja strony pod kątem SEO
Strategie SEO obejmują wiele działań. Są to:
Linkowanie wewnętrzne
Linkowanie wewnętrzne to istotny czynnik rankingowy. Linki wewnętrzne, na przykład z artykułów blogowych do konkretnych produktów lub ze strony głównej do kategorii produktowych, to podstawa. Takie odnośniki sprawią, że użytkownik będzie swobodniej poruszał się w obrębie strony czy sklepu internetowego. Ponadto, dzięki sieci odnośników wewnętrznych roboty Google szybciej zaindeksują stronę.
Optymalizacja prędkości ładowania
Bez względu na to czy pozycjonujemy frazy długiego ogona, czy frazy ogólne, witryna internetowa powinna działać sprawnie. Aby wyniki wyszukiwania były zadowalające, witryna musi ładować się w ułamku sekundy. W przeciwnym razie użytkownik bardzo szybko ją opuści.
Certyfikat SSL
Brak certyfikatu SSL sprawi, że na stronie pojawi się informacja o potencjalnym zagrożeniu. Użytkownicy, po ujrzeniu takiego komunikatu, bardzo szybko wyłączają stronę i przeklikują się do konkurencji.
Liniowanie zewnętrzne
Pozycjonowanie szerokie, tak jak inne strategie SEO, powinny uwzględniać linkowanie zewnętrzne. Wartościowe odnośniki prowadzące ze źródeł zewnętrznych na naszą witrynę, są sygnałem dla robotów Google, że strona jest godna polecenia, wartościowa.
Zalety pozycjonowania szerokiego
Pozycjonowanie szerokie, czyli pozycjonowanie fraz z długiego ogona, ma wiele zalet, wśród najistotniejszych wymienić możemy takie, jak:
Niska konkurencyjność fraz
Najpopularniejsze frazy, mające dużą konkurencyjność, bez zawężeń tematycznych lub lokalizacyjnych, są najtrudniejsze w pozycjonowaniu. W przypadku takich fraz zdobycie widoczności w bezpłatnych wynikach wyszukiwania Google jest bardziej czasochłonne i generuje wyższe koszty. Frazy z długiego ogona są mniej konkurencyjne, łatwiejsze w pozycjonowaniu.
Niski współczynnik odrzuceń
Pozycjonując stronę www lub sklep internetowy na szczegółowe frazy, docieramy do użytkowników, którzy mają już sprecyzowane potrzeby, szukających konkretnego, znajdującego się w naszej ofercie produktu. Przekłada się to na zmniejszenie współczynnika odrzuceń.
Wysoki współczynnik konwersji
Widoczność strony internetowej lub sklepu e-commerce w organicznych wynikach wyszukiwania na frazy, których szukają użytkownicy, to zwiększenie sprzedaży i pomnożenie zysków. Dostarczenie użytkownikowi oferty produktu, którego szuka, często kończy się konwersją.
Przewaga nad konkurencją
Koszty i czas oczekiwania na efekty pozycjonowania uzależnione są między innymi od konkurencji. W niektórych branżach wysokie pozycje w rankingu Google zajęte są przez duże firmy, inwestujące w widoczność w internecie bardzo duże sumy. Co zrobić w takiej sytuacji? Odpowiedzią jest właśnie pozycjonowanie szerokie. Dzięki frazom long tail możemy znaleźć niszę we własnej branży, dotrzeć do klientów, którzy szukają dokładnie takich produktów (lub bardzo zbliżonych), które mamy w ofercie.
Mniejsze ryzyko nałożenia filtra przez Google
W przypadku pozycjonowania szerokiego ryzyko, że Google nałoży na naszą stronę karę, jest mniejsze niż przy pozycjonowaniu standardowym. Pozycjonowanie szerokie to zwiększanie widoczności wielu fraz (nawet kilku tysięcy fraz), co uznawane jest za bardziej naturalne działanie.
Wyszukiwanie głosowe
Wyszukiwanie głosowe to rozwiązanie, z którego korzysta wielu użytkowników. Pozycjonowanie szerokie to sposób, by dotrzeć do klientów, którzy zadają pytania w technologii wyszukiwania głosowego.
Szybsze efekty
Właściciele pozycjonowanych witryn często martwią się długim czasem oczekiwania na efekty. Ze względu na mniejszą konkurencyjność fraz long tail, okres oczekiwania na rezultaty działań specjalistów SEO czy copywriterów jest krótszy.
Pozycjonowanie szerokie - dla kogo?
Pozycjonowanie szerokie jest dobrym rozwiązaniem w przypadku sklepów internetowych z dużym asortymentem produktów. Frazy z długiego ogona to doskonały sposób, by opisać znajdujące się w ofercie produkty – ich cechy szczególne, rozmiar, kolor i inne. Dzięki szczegółowym opisom możemy szybko odpowiedzieć na pytanie internauty, skierować użytkowników bezpośrednio na podstronę produktu, którym są zainteresowani.
Pozycjonowanie szerokie sprawdzi się także przy serwisach informacyjnych, portalach zawierających dużą ilość treści. Long tail to także dobre rozwiązanie w przypadku stron www z dużą liczbą zakładek, z szerokim wachlarzem usług.
Pozycjonowanie szerokie- cena
Czy pozycjonowanie long tail generuje wysokie koszty? Jaka jest cena pozycjonowania fraz typu long tail? Jakie modele rozliczeń z agencją marketingową są najpopularniejsze?
Frazy long tail są mniej konkurencyjne niż na przykład frazy generyczne. Dzięki temu koszty związane ze zwiększaniem widoczności w wynikach wyszukiwania są nieco mniejsze. Co więcej, możemy szybciej zająć wysokie pozycje w Google.
Najpopularniejszym modelem rozliczania pozycjonowania szerokiego jest miesięczny abonament. W takim przypadku agencja SEO co miesiąc wystawia fakturę na ustaloną kwotę.
Innym, lecz niezalecanym i coraz rzadziej stosowanym modelem, jest rozliczanie za efekt. Rozliczanie na podstawie efektów, czyli uzyskania widoczności strony na ustalone frazy kluczowe, ma kilka wad. Zazwyczaj kończy się karami od Google, a nawet koniecznością budowy nowej strony.
Pozycjonowane są frazy z niewielką liczbą wyszukiwań, a specjaliści koncentrują się na tym, by jak najszybciej uzyskać wyniki. Najczęściej wykorzystywane są metody Black hat SEO (maskowanie treści, bardzo duże zagęszczenie słów kluczowych, nienaturalne linki). W konsekwencji w błyskawicznym tempie tracimy uzyskanie pozycje, strona może nawet zostać wyłączona z indeksowania.
Nie możemy też zapomnieć o zakresie pozycjonowania, inne koszty generuje pozycjonowanie szerokie, pozycjonowanie na rynki zagraniczne czy lokalne.
swojej strony?
Pozycjonowanie long tail (długi ogon) - FAQ
Frazy długiego ogona - co to?
Mianem fraz długiego ogona (long tail), określamy rozbudowane, szczegółowe zapytania (frazy długiego ogona zawierają minimum trzy słowa). Są to zapytania wpisywane przez użytkowników mających sprecyzowane oczekiwania, szukających konkretnych usług lub produktów. Rozbudowane frazy sprawiają, że strona zawiera odpowiedź na potrzeby klienta.
Na czym polega pozycjonowanie szerokie?
Pozycjonowanie szerokie ma na celu uzyskanie jak najwyższych pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Korzystamy tutaj z fraz ogólnych, ale też z długiego ogona. Long tail to sposób, by dotrzeć do użytkowników znajdujących się na ostatnim etapie lejka marketingowego.
Pozycjonowanie szerokie polega na prowadzeniu regularnych działań, tworzeniu contentu, optymalizacji technicznej, budowie profilu linków. Celem jest dostarczenie potencjalnym klientom produktów w jak najlepszym stopniu dopasowanych do ich potrzeb.
Jakie są zalety pozycjonowania szerokiego?
O jakich zaletach możemy mówić przy pozycjonowaniu szerokim? Są to mniejsza konkurencyjność fraz z długiego ogona, docieranie do użytkowników nastawionych na konwersję, niższe koszty, krótszy czas oczekiwania na efekty. Proces pozycjonowania szerokiego doskonale sprawdzi się w przypadku witryn z dużą liczbą podstron, portali informacyjnych, sklepów internetowych z dużym asortymentem.
Po jakim czasie możemy mówić o efekcie pozycjonowania szerokiego?
Czas oczekiwania na efekty pozycjonowania szerokiego będzie różnił się z zależności od konkretnej domeny, specyfiki branży i aktualnej kondycji strony. Może to być od kilku do kilkunastu miesięcy.
Szukasz specjalistów, którzy zadbają o pozycjonowanie szerokie Twojej witryny? Zdaj się na 1stplace.pl. Nasze wieloletnie doświadczenie i znajomość rynku mówią same za siebie. Gotowy na sukces?
swojej strony?