Gdy już ktoś znajdzie dobrego fryzjera, odwiedza go regularnie, poleca innym i nie myśli o zmianie. Ale, jak znaleźć dobrego specjalistę? O to już muszą zadbać sami fryzjerzy. Styliści fryzur powinni skupić się na tym, by zyskać widoczność w sieci, docierać do lokalnych klientów, zbudować pozytywny wizerunek. A w jaki sposób mogą to zrobić? Jak wygląda reklama salonu fryzjerskiego? Mamy kilka wskazówek.
Reklama salonu fryzjerskiego – od czego zacząć?
Zacznijmy od podstawowych kwestii związanych z reklamą salonu fryzjerskiego.
Nazwa salonu fryzjerskiego
Nazwa to jeden z podstawowych elementów promocji. Nazwa Twojego salonu powinna być łatwa do zapamiętania, podkreślać swój styl, mieć w sobie to coś. Poniżej kilka przykładów.
Oryginalne nazwy na salon fryzjerski
- Pasja i nożyczki
- Fryzjernia
- Głowy pełne włosów
- Zakręcone nożyczki
- Cesarskie cięcie
- Królewskie strzyżenie
Nowoczesne nazwy salonu fryzjerskiego
- Urban Cuts
- Hair Code
- Hi-Tech Hair
- Fryzjer Trendsetter
Chwytliwa nazwa salonu fryzjerskiego
- Włoska sprawa
- Włoska pasja
- Studio fryzur WOW
- Zakręcony salon
Te propozycje nazw odnoszą się do różnych koncepcji: od zabawnych i kreatywnych po nowoczesne i związane z najnowszymi trendami we fryzjerstwie. Wybierając nazwę, zastanów się, jakie wartości chcesz komunikować swoim klientom i jakie emocje chcesz wywoływać.
Logo fryzjera
Logo salonu fryzjerskiego powinno odzwierciedlać charakter i specyfikę usług. Ważne, by zapadało w pamięć, pokazywało, czy mamy do czynienia z ekskluzywnym salonem, z salonem przyjaznym dla dzieci, z salonem wyłącznie dla mężczyzn, czy z salonem stosującym eko rozwiązania itp.
Przy opracowywaniu logo pamiętaj, że będzie ono wykorzystywane (a przynajmniej powinno), w materiałach reklamowych różnego typu, od wizytówek, przez stronę internetową, aż po reklamę zewnętrzną, istotne, by w każdym formacie dobrze się prezentowało.
Zdjęcia, infografiki
Zdjęcia, infografiki to content, który doskonale sprawdza się w reklamie salonów fryzjerskich – warto więc wykorzystać tę możliwość w 100%. Za pomocą infografik możesz przekazać wiedzę, zaprezentować wnętrza salonu i oczywiście, pochwalić się swoją pracą. Infografiki są sposobem na przedstawienie różnych procesów, jak np. etapów koloryzacji włosów, sposobów pielęgnacji.
Bardzo dobrze sprawdza się także strategia przed i po. Zdjęcie fryzury klienta przed strzyżeniem, koloryzacją, pielęgnacją i po. Część salonów wykonuje nawet mini sesje, na których klient lub klientka mogą poczuć się jak prawdziwe gwiazdy.
Infografiki można wykorzystać w mediach społecznościowych, na stronie internetowej, w materiałach promocyjnych, na Profilu Firmy w Google. Takie działanie to droga do budowy wizerunku, większej widoczności w sieci (użytkownicy często wyszukują zdjęć przed i po), a w następstwie, do poszerzenia grona klientów.
Portfolio fryzjera, stylisty fryzur
Portfolio to podstawa, zwłaszcza jeśli dopiero zaczynasz i nie masz jeszcze szerokiego grona lojalnych klientów. Za pomocą portfolio zaprezentujesz swoje umiejętności i styl pracy.
W przypadku portfolio ważne są dokładnie wyselekcjonowane zdjęcia fryzur, które odzwierciedlają kreatywność i techniczne umiejętności. Istotne też, by portfolio było zróżnicowane, obejmowało różne style i techniki – od awangardowych kreacji, po eleganckie fryzury okolicznościowe, strzyżenie, koloryzacje, pielęgnację. W portfolio warto też umieścić zdjęcia przed i po wykonaniu usługi, pokazać efekty metamorfozy.
Portfolio możesz prezentować w formie cyfrowej, np. na stronie internetowej salonu lub w mediach społecznościowych, a także, w wersji papierowej, w salonie.
Opinie
Klienci ufają opiniom innych klientom – dotyczy to każdej branży. Ale niestety, tendencja jest taka, że zadowoleni klienci sami z siebie rzadko piszą komentarze, niezadowoleni niemal natychmiast opisują, co poszło nie tak. Musisz więc zachęcać klientów do napisania kilku miłych zdań – poproś o to w czasie wizyty, napisz e-maila lub sms-a z podziękowaniem za zaufanie i z prośbą o opinię. Możesz nawet zaproponować drobny rabat w zamian. Pamiętaj też, by chwalić się dobrymi recenzjami. Umieszczaj je na stronie, w mediach społecznościowych, na Profilu Firmy w Google.
Dowód słuszności
Wiele firm pomija dowody słuszności, to błąd. Pochwal się swoimi osiągnięciami, nagrodami, certyfikatami itp. Dzięki temu podkreślisz swój profesjonalizm.
Strona internetowa
Strona internetowa fryzjera to podstawowe narzędzie marketingowe, które pozwala na efektywne prezentowanie oferty salonu, jego specjalizacji oraz osiągnięć. Profesjonalnie zaprojektowana witryna powinna być:
- estetyczna,
- intuicyjna w obsłudze,
- dostosowana do potrzeb użytkowników urządzeń mobilnych.
Ważne też, by na stronie www znajdowały się istotne informacje, między innymi:
- lista usług
- cennik
- dane kontaktowe
- lokalizacja salonu
- godziny otwarcia
- formularz kontaktowy.
Kolejne, obowiązkowe elementy, o których pisaliśmy już powyżej, to galeria zdjęć, opinie klientów, dowody słuszności. Dużym udogodnieniem dla klientów będzie funkcja rezerwacji online.
Część salonów decyduje się również na prowadzenie bloga, na którym publikowane są artykuły dotyczące pielęgnacji włosów, nowych trendów czy porad fryzjerskich. Może to dodatkowo zwiększyć zainteresowanie stroną i salonem, a także pozytywnie wpłynąć na proces pozycjonowania.
Pozycjonowanie
Strona salonu fryzjerskiego, stylisty fryzur i każdego innego fachowca, musi być nie tylko funkcjonalna i estetyczna, ale też widoczna w sieci. Dlaczego? Twoi klienci wpisują w wyszukiwarkę frazy typu: fryzjer Naramowice, strzyżenie męskie Poznań, stylista fryzur itp. Pod uwagę biorą wyłącznie salony, które w wyszukiwarce pojawią się jako pierwsze, czyli w TOP3, ewentualnie w TOP10. Witryny na dalszych pozycjach są jak niewidzialne. Zadbaj więc o to, by witryna Twojego salonu zajmowała miejsce na szczycie rankingu Google.
W przypadku salonów fryzjerskich doskonałym rozwiązaniem jest pozycjonowanie lokalne. Skupia się ono wokół takich działań, jak:
- audyt seo i opracowanie strategii,
- dobór słów kluczowych, za pomocą których potencjalni klienci szukają usług fryzjerskich, np. fryzjer [nazwa miasta], dobry salon fryzjerski [nazwa dzielnicy],
- regularne wdrażanie wartościowych treści,
- optymalizacja techniczna,
- publikacja zdjęć i grafik z atrybutami ALT,
- pozyskiwanie linków zewnętrznych z tematycznych, najlepiej lokalnych źródeł,
- kompletne dane teleadresowe,
- monitoring wyników i optymalizacja strategii.
Profil Firmy w Google
Profil Firmy w Google to sposób, by prezentować usługi w Google Maps oraz w lokalnych wynikach wyszukiwania. Na profilu zamieścić można ważne informacje, np. godziny otwarcia, adres, numery kontaktowe, zdjęcia salonu i wykonanych fryzur. Klienci mogą również zostawiać recenzje i oceny, co jest kluczowe w budowaniu zaufania i wiarygodności.
Aktywne zarządzanie profilem, odpowiadanie na komentarze, aktualizowanie informacji oraz regularne dodawanie postów (np. dotyczących promocji czy nowości w ofercie), to działania, które zwiększą zaangażowanie i przyciągną klientów.
Google Ads
Google Ads to sposób, by szybko zwiększyć widoczność w sieci i zrealizować cele biznesowe. Kampanie widoczne są od razu po uruchomieniu, a dzięki opcji targetowania, docierają do właściwych odbiorców. Reklamy Google Ads mogą przynieść szybkie rezultaty w postaci zwiększonego ruchu na stronie internetowej salonu, wzrostu liczby zapytań, budowania rozpoznawalności.
Media społecznościowe
Media społecznościowe dają wiele możliwości, umożliwiają między innymi budowanie relacji z klientami oraz promocję usług. Instagram czy Facebook pozwalają na przedstawienie stylizacji, kolorów i cięć, co jest kluczowe w branży, w której estetyka odgrywa tak ważną rolę. Styliści fryzur mogą publikować zdjęcia przed i po, infografiki, udostępniać filmiki, tworzyć interaktywne treści, takie jak pytania i ankiety. Media społecznościowe to także sposób, by informować odbiorców o promocjach, nowościach w salonie czy specjalnych wydarzeniach.
Prowadzenie aktywnego profilu pozwala także na budowanie zaufania i podkreślenie wiedzy eksperckiej. Ważne są również interakcje z użytkownikami, np. odpowiadanie na komentarze i wiadomości – takie działania pokazują, że klient i jego pytania, komentarze itp. są ważne.
Inne formy reklamy fryzjera
Szyld salonu fryzjerskiego
Szyld powinien być czytelny, atrakcyjny i spójny z wizerunkiem marki. Ważne też, by widoczne było na nim logo i nazwa salonu. Warto również zadbać o oświetlenie szyldu po zmroku – zwiększy to jego widoczność.
Banner salonu
Tak samo, jak w przypadku szyldu, design powinien być spójny z identyfikacją wizualną salonu i zawierać odpowiedni przekaz. Na banerze powinno znaleźć się logo salonu, nazwa, dane kontaktowe.
Dzięki takim działaniom salon fryzjerski może zwiększyć swoją widoczność wśród lokalnej społeczności, przyciągnąć nowych klientów i zbudować rozpoznawalność marki.
Podsumowanie
Reklama salonu fryzjerskiego obejmuje wiele działań – od mediów cyfrowych po tradycyjne metody promocji. Wśród najważniejszych prac wymienić można zbudowanie profesjonalnej strony internetowej oraz lokalne SEO, w tym optymalizację Profilu Firmy w Google. Kolejne elementy udanej promocji to efektywne wykorzystanie mediów społecznościowych, takich jak Instagram i Facebook, prezentowanie prac stylisty, dostarczanie wartościowego contentu. Płatne kampanie reklamowe, np. Google Ads umożliwią natomiast szybkie zwiększenie widoczności w sieci i precyzyjne targetowanie potencjalnych klientów.
Dopełnieniem strategii są tradycyjne metody, takie jak estetyczne szyldy i bannery, które zwiększają lokalną rozpoznawalność salonu.
Wszystkie te działania, gdy prowadzone są konsekwentnie, składają się na kompleksową i efektywną promocję salonu fryzjerskiego, przyciągają nowych klientów i budują lojalność.