Pozycjonowanie sklepu internetowego – poradnik

Spis treści

Pozycjonowanie sklepu internetowego – poradnik

Wielu właścicieli nowo otwartych sklepów internetowych myśli, że samo uruchomienie wystarczy, aby dochody ze sprzedaży się pojawiły. Jednak obecnie, jest tak duża konkurencja na rynku, że bez odpowiedniej reklamy i marketingu możemy zapomnieć o rosnących słupkach dochodów w sklepie internetowy.

Skoro tak, to czym warto zająć się jeśli chodzi o marketing i reklamę twojego sklepu? Wybór jest dość spory, możemy zainwestować w Google Ads, możemy również założyć FanPage i reklamować się na Facebook Ads. Dzisiaj jednak postaram się przedstawić w jaki sposób pozyskać ruch z wyszukiwarki Google oraz w jaki sposób uzyskać wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.

Ruch organiczny z Google w przeciwieństwie do reklam będzie przynosił naszemu sklepowi regularnych użytkowników, a co za tym idzie klientów. W przypadku reklam tzw. PPC jesteśmy uzależnieni od tego, czy w danym miesiącu zapłacimy odpowiednią kwotę za reklamę naszego sklepu. Jeśli tego nie zrobimy, nie możemy liczyć na nowych klientów. Jako długofalowa strategia, pozycjonowanie sklepów jest dużo bardziej korzystniejszym rozwiązaniem.

Zapraszam do zapoznania się z przewodnikiem po pozycjonowaniu sklepu internetowego. Sprawdź, co powinieneś zrobić, aby Twój sklep był wysoko w wynikach wyszukiwania, a słupki sprzedaży z miesiąca na miesiąc rosły.

Główne obszary działań dla sklepów internetowych

1. Słowa kluczowe

W przypadku, gdy nasz sklep internetowy jest już uruchomiony i są w nim umieszczone pierwsze produkty, warto zacząć nasze działania od wyboru słów kluczowych, na które będziemy chcieli pozycjonować nasz sklep.

Wybór odpowiednich słów kluczowych jest pierwszym i kluczowym momentem naszych działań. To od tego będzie zależeć nasz końcowy sukces. Jeśli pominiemy ten etap, wszystkie pozostałe działania nie będą miały dla nas sensu i nie przyniosą nam wymiernych korzyści.

Wielu, szczególnie początkujących właścicieli sklepów e-commerce przy wyborze słów kluczowych do pozycjonowania skupia się na bardzo konkurencyjnych frazach. Jest to duży błąd, ponieważ rywalizacja świeżo otwartego sklepu internetowego z firmami, które są na rynku od lat jest bardzo trudna.

W przypadku nowo otwartych sklepów, warto skupić się na frazach, które mają mniej wyszukiwań a co za tym idzie mają mniejszą konkurencję tzw. frazach z długiego ogona. Dzięki temu dużo szybciej zdołamy pozyskać pierwszych klientów.

Biorąc za przykład sklep z odzieżą, frazy kluczowe z długiego ogona, które warto na początek pozycjonować to np.

spodnie ze ściągaczami męskie

spodnie dresowe męskie tanie

2. Wygląd sklepu

Ogólny wygląd i dobrze zaprojektowana architektura sklepu to bardzo istotne czynniki przy pozycjonowaniu sklepów internetowych. Sklepy e-commerce posiadają bardzo dużo podstron z kategoriami i produktami, dlatego dobrze zaprojektowanie całości jest niezwykle istotne. Nie chcemy przecież, aby nasz klient gubił się w gąszczu podstron do momentu, aż sam zrezygnuję z zakupu w naszym sklepie. 

Przy projektowaniu dużych serwisów oraz sklepów, warto trzymać się zasady, by do każdej podstrony można było się dostać przez maksymalnie trzy kliknięcia, zaczynając od strony głównej. Generalnie im architektura strony jest prostsza tym lepiej dla użytkowników i oczywiście dla algorytmu Google.

Przykład struktury, która jest poprawna:

pozycjonowanie sklepu internetowego

Jeśli zadbamy o poprawną strukturę i architekturę naszego sklepu już na początku, to dalsza rozbudowa kategorii i produktów będzie bardzo prosta i co najważniejsze przyjazna dla algorytmów Google.

3. SEO on-page

Jeśli mamy już dobrze zorganizowaną strukturę sklepu,czas przejść do kolejnego kroku, czas na optymalizację strony.

Na początku musimy określić, które strony w sklepie potencjalnie będą przynosić największy ruch. W sklepach e-commerce są to najczęściej:

Na stronie powinniśmy zoptymalizować następujące elementy (nazywane jako audyt seo sklepu internetowego):

Tytuł strony (title)

Tytuł jest jednym z najważniejszych elementów, jeśli chodzi o on-page SEO. Tagi tytułów powinny być związane ze słowami kluczowymi, które chcemy wypozycjonować.

W tagach tytułów możemy również zawrzeć słowa, które sprawią, że użytkownik będzie chciał kliknąć właśnie w nasz link. Np. “bezpłatna dostawa”, “zniżki” itd. Warto poeksperymentować i sprawdzić, co działa w danej branży najlepiej.

Opisy meta (description)

Każda podstrona sklepu powinna mieć unikalny opis meta. Opis ten ma za zadanie przyciągnąć i zachęcić potencjalnego klienta do kliknięcia w nasz link na liście wyników wyszukiwania. Opis powinien być dopasowany do treści danej strony.

Jeśli samodzielnie nie określisz wartości meta, Google sam dopasuję opis z treści danej strony. Warto zatem samemu określić treść, którą użytkownik zobaczy jeszcze przed wejściem na naszą stronę. Dobrze napisany meta opis z pewnością poprawi współczynnik klikalności CTR.

jak-wyglada-meta-description

Nagłówki h1 – h6

Na każdej stronie internetowej nagłówki pełnią bardzo istotną rolę. Wyróżniamy 6 rodzajów tagów od h1 do h6. Tag h1 jest najważniejszy, jego powinniśmy wykorzystać do wzmocnienia słowa kluczowego danej podstrony.

Pozostałych tagów używamy do stworzenia prawidłowej struktury strony.

Opisy produktów/kategorii

Dobrze napisane opisu produktów i kategorii to również bardzo istotny czynnik w pozycjonowaniu e-commerce. Wiele sklepów internetowych kopiuje opisy swoich produktów od producentów, co jest dużym błędem. W ten sposób nie mamy szans aby wyróżnić się spośród naszej konkurencji i przebić się wyżej w wynikach wyszukiwania.

Opis produktów i kategorii jest bardzo czaso i pracochłonny, dlatego na początku warto skupić się na tych kategoriach, które chcemy pozycjonować w pierwszej kolejności. W miarę upływu czasu możemy uzupełniać resztę kategorii i produktów. Jeśli nasze teksty będą unikalne oraz odpowiednio zoptymalizowane, to z pewnością zaprocentuje to wysokimi pozycjami w przyszłości. Dobry content marketing to istotny element działań pozycjonowania stron internetowych

naglowki a seo

4. Techniczne SEO

Ta część działań jest istotna nie tylko dla pozycjonowania sklepu internetowego. Każda strona, która chce być wysoko w wynikach wyszukiwania musi być odpowiednio zoptymalizowana pod względem technicznym.

Na sprawy techniczne składa się wiele czynników, takich jak szybkość ładowania się witryny, problemy z indeksacją strony, nieprawidłowe przekierowania czy nieoptymalne adresy URL. Wszystkich czynników technicznych jest dużo więcej.

Przy pracach technicznych dobrze jest skorzystać z profesjonalnych narzędzi SEO takich jak Ahrefs czy ScreamingFrog. O ile powyższe trzy kroki w bardzo łatwy sposób możemy zrobić samodzielnie, to w sprawach technicznych powinniśmy poszukać fachowej pomocy. Jeżeli nie posiadamy specjalistycznej wiedzy technicznej bardzo ciężko będzie nam cokolwiek zrobić. 

techniczne seo

Przy kwestiach technicznych warto wspomnieć również o tzw. RICH SNIPPETS czyli fragmentach rozszerzonych strony. Informację tego typu wyświetlają się wokół znaczników tytułu i opisu. W przypadku sklepów internetowych są to zazwyczaj: ceny produktów, oceny klientów, zdjęcia produktów itp. Wyświetlenie tego typu informacji z pewnością przykuję uwagę potencjalnego klienta i zachęci do kliknięcia akurat w nasz link. 

Bardzo dobrym narzędziem do testowania naszych rozszerzonych fragmentów jest https://search.google.com/structured-data/testing-tool/u/0/ .

rich snippets seo

Podsumowanie – najlepsze strategie e-commerce SEO w skrócie

1.Zmniejsz czas ładowania strony – szybkie ładowanie jest coraz bardziej istotne, w szczególności jeśli chodzi o urządzenia mobilne. Warto zadbać o ten aspekt.

2.Optymalizuj dla urządzeń mobilnych – jeśli Twój sklep nie jest dostosowany do urządzeń mobilnych, możesz bardzo dużo stracić. Coraz więcej ludzi robi zakupy internetowe na urządzeniach mobilnych, jeśli Twój sklep nie jest responsywny tracisz potencjalnych klientów.

3.Rozwiązuj błędy witryny – wszelkie błędy strony, które widzi Google wpływają negatywnie na pozycję sklepu. Warto co pewien czas zaglądać do Google Search Console i rozwiązywać napotkane błędy.

4.Dodaj opinie klientów – opinie klientów na Twojej stronie są również bardzo ważne w kontekście pozycjonowania. Algorytm traktuję opinie klientów oraz komentarze za czynnik, który wpływa na ogólny ranking. Warto zachęcać użytkowników do aktywności na swojej stronie.

5.Optymalizuj swoje treści – optymalizuje swoją treść (opisy meta, nagłówki h1 – h6, opisy produktów oraz kategorii)

6.Monitoruj swoją widoczność SEO – warto regularnie monitorować widoczność własnego sklepu i sprawdzać czy nasze działania przynoszą wymierne skutki. Istnieje na rynku wiele narzędzi, które mogą nam to ułatwić np. Google Analytics.

Ocena strony: 4.9/5 - (10 głosów)
Paweł Kapłan

W branży marketingu internetowego od 2010 roku. Swoja przygodę rozpoczynał od lokalnego SEO oraz Google Ads (w tamtym czasie jeszcze Google Adwords), natomiast znacznie bardziej zaczęło go pociągać tradycyjne pozycjonowanie w bardzo trudnych i konkurencyjnych branżach. Pracował przy wielu projektach dla dużych brandów(Empik, Bonprix, BMW), ale najbardziej lubi mocne wyzwania gdzie klient znajduje się w pozycji "underdoga". Paweł brał udział w warsztatach prowadzonych przez takie osobistości jak Dixon Jones (Majestic SEO), Razvan Gavrilas (cognitiveSEO) czy Neil Patel.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Picture of Karina Zielińska
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Reklamy PPC
Strony i sklepy
Social Media
Więcej z kategorii Wiedza