Graf wiedzy, czyli knowledge graph, to kolejne z pomocnych rozwiązań Giganta. Wspomniany panel wiedzy przynosi wiele korzyści – i to zarówno użytkownikom, jak i firmom dbającym o promocję w sieci. Dzięki grafom eksplorowanie sieci jest łatwiejsze, użytkownicy sprawnie znajdują ważne informacje. Firmy natomiast budują autorytet i rozpoznawalność. Czym dokładnie jest graf Google? Dlaczego Twoja firma powinna zadbać o to, by się w nim znaleźć?
Graf wiedzy – co to?
Graf wiedzy Google, czyli knowledge graph, to ogromna baza danych, którą Google wykorzystuje do organizowania i strukturyzowania informacji. Jest to narzędzie, dzięki któremu użytkownicy mogą w szybki sposób znaleźć informacje na temat miejsc, obiektów, klubów sportowych, celebrytów, sławnych osób, książek itp.
Google udostępnił takie rozwiązanie w 2012 roku, początkowo dostępne było wyłącznie w Stanach Zjednoczonych. W związku z tym, grafy doskonale się przyjęły, z czasem stały się dostępne także dla użytkowników z innych krajów. Polsce z grafu wiedzy Google możemy korzystać od 16 maja 2013 roku.
Informacje w grafie wiedzy
Informacje dostępne w grafie wiedzy pochodzą z wielu, zróżnicowanych źródeł. Mowa tutaj zarówno o zaufanych stronach internetowych, jak również o licencjonowanych źródłach niepublicznych, publikacjach, portalach. Dzięki temu tworzona jest baza zawierająca przydatne dane z takich obszarów, jak ceny akcji, wyniki sportowe, prognozy pogody.
Jak działa Google knowledge graph?
Gdy użytkownik wpisze w wyszukiwarkę zapytanie dotyczące sławnej osoby, miejsca, wydarzenia itp. Google, oprócz standardowych SERP, może wyświetlić omawiany dziś graf. Graf gromadzi najważniejsze informacje temat danego zagadnienia. Mówiąc najprościej, algorytmy tworzą mapę informacji.
Załóżmy, że wpisujesz w okno wyszukiwania frazę Albert Einstein. Google już wie, że najprawdopodobniej chodzi Ci o fizyka, autora teorii względności, przyjmuje również, że ważne mogą okazać się informacje na temat daty urodzenia i śmierci, pochodzenia, edukacji.
Google, korzysta z systemu połączeń, który można porównać do łączenia rozproszonych kropek. Wyobraź sobie, że każda informacja w grafie wiedzy, na przykład na temat danej osoby, miejsca, filmu czy książki to jedna kropka. Graf wiedzy łączy te kropki i tworzy sieć relacji między nimi. W praktyce oznacza to, że algorytmy Google wiedzą, że różne elementy są ze sobą powiązane, np.:
- Firma Tesla powiązana jest z technologią autopilota oraz z założycielem Elonem Muskiem. Google może dzięki temu wyświetlać profil firmy, szczegółowe informacje na temat jej działalności, osiągnięć, a także dane kontaktowe i lokalizacje salonów.
- Książka Harry Potter powiązana jest z autorką J.K. Rowling, postaciami takimi jak Harry Potter, Hermiona Granger, z Hogwartem oraz serią książek i filmów. W rezultacie Google potrafi wyświetlić zarówno informacje o książce, jak i powiązania z jej ekranizacją czy autorem.
- Mona Lisa to dzieło sztuki powiązane z Leonardem da Vinci, epoką renesansu, muzeum Luwr w Paryżu (gdzie obraz się znajduje), a także z innymi słynnymi dziełami da Vinci, np. z Ostatnią Wieczerzą. Dzięki temu Google może wyświetlić informacje o historii i twórcy obrazu.
Dzięki tym połączeniom znany jest kontekst zapytania, a użytkownik otrzymuje skondensowane informacje na dany temat.
Gdzie wyświetlany jest graf wiedzy i co zawiera?
Panel wiedzy widoczny jest w wynikach wyszukiwania – po prawej stronie lub na samej górze. Grafy wyświetlane są zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i stacjonarnych. Co znajduje się w grafie? Uzależnione jest to od konkretnego zapytania, ale zwykle są to:
- informacje podstawowe – data urodzin i śmierci, edukacja, zawód, istotne fakty z życia itp.
- otrzymane nagrody, osiągnięcia
- zdjęcia, obrazy, pamiątki,
- inki do profili w mediach społecznościowych
- linki do oficjalnej strony internetowej
- w przypadku wydarzeń, premier, eventów można sprawdzić lokalizację, wyszukać na mapie dany punkt
- elementy multimedialne, wideo, odnośniki do kanału na YouTube.
Graf wiedzy Google a pozycjonowanie
Czy grafy wiedzy mają wpływ na widoczność w wyszukiwarce Google? Czy knowledge graph wspiera proces pozycjonowania stron i może zwiększyć ruch generowany przez witrynę?
Strony internetowe, które zostaną uwzględnione w grafie wiedzy, widoczne są na górze wyników wyszukiwania. A jak wiadomo, dla użytkowników najistotniejsze są informacje z topowych pozycji i z pozycji zero.
Ale co ważne, informacje w panelu wiedzy Google często okazują się wyczerpujące, a to sprawia, że odbiorca nie ma potrzeby, by odwiedzać daną stronę, co przekłada się to na niższy współczynnik klikalności. Jeśli jednak użytkownik będzie chciał zgłębić temat, istnieje duże prawdopodobieństwo, że odwiedzi witryny uwzględnione w grafie.
Graf wiedzy a wyniki wyszukiwania
Algorytmy wyszukiwarki tratują witryny znajdujące się w grafie jako najbardziej wartościowe, najbardziej wiarygodne. Może to w pozytywny sposób wpłynąć na ogólną widoczność strony www w organicznych wynikach wyszukiwania.
Graf Google a większa wiarygodność
Wyszukiwarka Google to źródło wiedzy, w którym największym zaufaniem cieszą się witryny zajmujące topowe pozycje, w szczególności TOP1 i pozycje zero i oczywiście z grafu wiedzy. Uzyskanie takich pozycji to sposób, by zbudować autorytet i zyskać miano eksperta w danej dziedzinie. To także większa wiarygodność zarówno dla algorytmów wyszukiwarki, jak i dla użytkowników.
Graf wiedzy Google a rozpoznawalność
Widoczność w grafie pozwala także na zwiększenie rozpoznawalności firmy. Użytkownicy, po wpisaniu danego zapytania od razu zobaczą nazwę firmy. Nawet jeśli użytkownik nie zdecyduje się na kliknięcie linku, szansa na to, że zapamięta firmę i zainteresuje się nią, wzrośnie.
Co zrobić, by trafić do grafu wiedzy?
Czas na kolejne pytanie – co możesz zrobić, by to właśnie Twoja strona www trafiła do grafu wiedzy? Tutaj ważne są zróżnicowane działania – każde z nich warto wykonywać z należytą starannością. Sprawdźmy poszczególne elementy wpływające na realizację takiego celu.
Wartościowe treści dotyczące ważnych dla odbiorców zagadnień
Wiedza na temat grupy odbiorców to podstawa niemal wszystkich działań z zakresu e-marketingu, także pozycjonowania i grafu wiedzy. Wykorzystaj więc różne sposoby, poznaj intencje odbiorców, zyskaj wiedzę na temat ważnych zapytań. Na tej podstawie dobierz słowa kluczowe i opracuj strategię dotyczącą treści.
Zadbaj o to, by Twój kontent w wyczerpujący sposób omawiał dane zagadnienie, by internauta znalazł w nim nie tylko podstawową wiedzę, ale także nieoczywiste informacje. Pamiętaj o przemyślanych nagłówkach, zdjęciach z odpowiednimi nazwami i atrybutami alt, wideo. Wartościowy, skupiony na użytkowniku content to podstawowa kwestia. Pod uwagę weź również fakt, że Twoje treści muszą być aktualne, zgodne z obowiązującymi trendami.
Dane strukturalne (znaczniki schema)
Kolejnym krokiem jest wykorzystanie danych strukturalnych. Ich prawidłowa implementacja ułatwia robotom wyszukiwarki zrozumienie tematyki i struktury strony. Wyróżniamy różne rodzaje znaczników schema, np.
- Organization (Organizacja) – ów schemat obejmuje firmy i organizacje. Google może zidentyfikować takie szczegóły, jak nazwa firmy, logo, dane kontaktowe, adres strony internetowej, lokalizacja, profile społecznościowe.
- Person (Osoba) – możesz wykorzystać możliwość oznaczenia danej osoby, jej imienia, zawodu, daty urodzin, zdjęć czy osiągnięć. Ten typ schematu będzie przydatny, jeśli Twoja strona zawiera opis danej osoby i chcesz, by ów opis uzyskał lepszą widoczność w wynikach wyszukiwania.
- Product (Produkt) – to rozwiązanie zalecane jest w przypadku stron www, które opisują różnego typu produkty. Taki znacznik sprawia, że roboty wyszukiwarek wiedzą, jakie produkty prezentowane na stronie, zyskują dane na temat ceny, producenta, ocen klientów, zdjęcia.
Wikipedia i wykorzystanie jej możliwości
Google skupia się na informacjach z wiarygodnych źródeł zewnętrznych, takich jak Wikipedia, Wikidata, duże portale informacyjne i strony z wysokim autorytetem.
Zadbaj więc o to, by Twoja firma zaznaczyła swoją obecność na tego typu stronach. Artykuł na Wikipedii, na przykład opis procesu produkcyjnego, wyjaśnienie ważnego pojęcia, np. czym jest konwersja to zalecane opcje. Takie działania znacznie zwiększą szanse na widoczność w grafie wiedzy.
Optymalizacja Profilu Firmy w Google
Prawidłowo zoptymalizowany Profil Firmy w Google zawiera szczegółowe dane na temat firmy, są to np. dane teleadresowe, obszar działania, oceny klientów, zdjęcia i wideo. Komplet danych to sposób, by dostarczyć robotom wyszukiwarki szczegółowe informacje na temat firmy i jej specyfiki.Zweryfikowany profil Google Moja Firma buduje zaufanie, jest dodatkowym źródłem danych, które są zintegrowane z innymi usługami Google.
Linki zewnętrzne z różnych źródeł
Linki zewnętrzne, ale pochodzące z tematycznych, wartościowych źródeł są nie tylko ważnym elementem pozycjonowania i dodatkowym źródłem ruchu. Takie odnośniki potwierdzają, że Twoja strona jest wiarygodnym źródłem danych i, że warto wyświetlać ją w Google knowledge graph.
Widoczność w grafie wiedzy Google – jakie masz możliwości?
Jeśli jesteś podmiotem prezentowanym w grafie wiedzy, możesz zaproponować zmiany, np. dotyczące grafik. W jaki sposób?
Pierwsze kroki w tym kierunku to zgłoszenie praw do profilu, weryfikacja i uzyskanie miana oficjalnego przedstawiciela podmiotu, czyli firmy. Podczas weryfikacji, niezbędne jest aktywne konto Google. Zostaniesz też poproszony o zalogowanie się za pośrednictwem jednego spośród takich kont, jak Google Search Console, Twitter, Facebook. W przypadku problemów z weryfikacją, konieczne może być podanie dodatkowych informacji. Po pomyślnej weryfikacji zyskasz prawo do prowadzenia takich działań, jak:
- dodawanie użytkowników, czyli kolejnych przedstawicieli firmy
- jeśli uzyskałeś funkcję managera, zarządzanie uprawieniami innych użytkowników
- oczywiście możesz również zgłaszać propozycje wprowadzenia różnego typu zmian, mogą one dotyczyć grafiki, tytułu, podtytułu, opisu, linków, które kierują na profile w mediach społecznościowych itp.
Warto podkreślić, że każdy użytkownik może przesyłać opinie dotyczącą grafu wiedzy, zasugerować zmiany.
Panel wiedzy Google a graf wiedzy Google
Wielu osobom z pewnością obiło się o uszy pojęcie Panel wiedzy Google – czy ów panel jest tym samym co graf? Choć są to powiązane pojęcia, nie są synonimami. Graf wiedzy to, jak już wyjaśniałam na początku, struktura danych Google, która przechowuje i organizuje informacje. Panel Wiedzy to prezentacja tych danych, to elementy widoczne na stronie wyników wyszukiwania Google. Panel prezentuje dane z grafu wiedzy.
Graf wiedzy – podsumowanie
Graf wiedzy Google to obszerna baza danych na temat osób, rzeczy, miejsc czy wydarzeń. Informacje zawarte w grafie pochodzą ze źródeł publicznych, ale zawierająca także niepubliczne licencjonowane dane. Wszystko to sprawia, że użytkownik może skorzystać z kompletu informacji już z poziomu strony wyników wyszukiwania. Grafy to nie tylko korzyści dla użytkownika, ale również dla firm.
Widoczność w grafie może pozytywnie wpłynąć na pozycje w wyszukiwarce, buduje też reputację marki i zwiększa rozpoznawalność. Warto więc byś już dziś zadbał o to, by Twoja firma znalazła się na ważne dla Twojego biznesu hasła w knowledge graph. Jakie działania są tu kluczowe? Przede wszystkim wdrażanie merytorycznych treści, pozyskiwanie linków z wiarygodnych źródeł, prowadzanie działań na Profilu Firmy w Google, wpisy na Wikipedii, implementacja danych strukturalnych.