Citation flow (CF) to kolejny wskaźnik, który ma znaczenie w promocji biznesu w sieci. Dlaczego? Ponieważ wartość CF dostarcza informacji na temat linków, które kierują na daną stronę internetową. A jak wiadomo, linki mają duży wpływ na widoczność strony www w wynikach organicznych oraz na jej wiarygodność. Czym więc jest citation flow, jak go zoptymalizować?
Citation flow – definicja
Citation Flow (CF) to wskaźnik, który został opracowany przez firmę Majestic. CF mierzy siłę linków zewnętrznych – w ocenie uwzględnia liczbę odnośników. Omawiany wskaźnik przedstawiany jest w skali od 0 do 100, gdzie 100 to najwyższa wartość.
Citation flow a seo
Jaki wpływ Citation flow ma na pozycjonowanie strony www?
- Ważny czynnik rankingowy – linki zewnętrzne stanowią istotny czynnik rankingowy, jeśli więc zależy Ci na uzyskaniu wysokiej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania, regularne pozyskiwanie odnośników jest konieczne.
- Budowa wiarygodności – linki zewnętrzne, pochodzące z wartościowych źródeł, potwierdzają wiarygodność strony www, budują autorytet. Roboty Google skupiają się głównie na jakości linków, ale ich liczba także ma znaczenie.
- Budowa autorytetu tematycznego – backlinki są też ważnym elementem budowy autorytetu tematycznego. Autorytet tematyczny wskazuje na to, czy strona stanowi wartościowe źródło informacji z danej dziedziny.
- Dodatkowe źródło ruchu – linki zewnętrzne to także dodatkowe źródło ruchu. Większy ruchu na stronie i pozytywne czynniki behawioralne, jak na przykład wysoka liczba kliknięć lub długi czas sesji, świadczą o użyteczności i jakości witryny i przekładają się na pozycję strony www w rankingu Google.
Jak sprawdzić Citation Flow?
Jak sprawdzić CF? Cały proces jest bardzo intuicyjny.
- Wejdź na stronę Majestic. W narzędziu zweryfikujesz CF, jak i inne wskaźniki, na przykład TF.
- Możesz skorzystać z wersji darmowej narzędzia, (część funkcji będzie niedostępna) lub wykupić płatny plan.
- W wyszukiwarkę narzędzia wpisz adres url strony (domeny, subdomeny lub konkretnej podstrony), którą chcesz przeanalizować.
- Poczekaj na wynik. Przeanalizuj uzyskane informacje.
Profil linków strony www można zweryfikować także za pomocą innych narzędzi, na przykład takich, jak Ahrefs, SEMrush, Moz.
Citation Flow – jak interpretować wynik?
Załóżmy, że przeprowadziłeś weryfikację CF, otrzymałeś konkretny wynik, co dalej? Ważne, by odpowiednio go zinterpretować i, jeśli będzie taka konieczność, przeprowadzić działania optymalizacyjne.
Jak już wspomniałam, CF obliczany jest w skali od 0 do 100. Co oznaczają konkretne wartości? Orientacyjnie można przyjąć następujące założenia.
Zakres CF
|
Interpretacja wskaźnika CF |
---|---|
0–10 |
Bardzo niski Citation Flow, świadczący o niewielkiej liczbie linków przychodzących.
|
11–30
|
To przeciętny Citation Flow. Z takiego wyniku można wywnioskować, że strona ma kilka wartościowych linków, ale nie jest bardzo mocną domeną.
|
31–50
|
Dobra wartość. Strona ma dość dużą liczbę linków.
|
51–70
|
Na stronę www kieruje wysoka liczba linków zewnętrznych.
|
71–100
|
Wyjątkowo wysoka wartość. Charakterystyczna dla dużych, autorytatywnych stron (np. Wikipedia, serwisy informacyjne).
|
Są to orientacyjne założenia. Wiele zależy od konkretnej witryny i celów e-marketingowych firmy. Ten sam wynik CF przez jedną firmę może zostać uznany za słaby, a przez inną za średni lub wysoki. Dla przykładu, lokalna restauracja podlega nieco innym kryteriom już firma, która chce zyskać popularność na rynku międzynarodowym. Na stronie Majestic czytamy:
„Wyniki Citation Flow najlepiej stosować jako względną miarę w porównaniu z konkurentami. Citation Flow na poziomie 15 może być dobry dla lokalnej kawiarni lub restauracji, ale słaby dla platformy mediów społecznościowych dążącej do światowej dominacji”
Jak poprawić wskaźnik Citation Flow?
Jak zwiększyć wartość wskaźnika Citation Flow? Odpowiedź może być tylko jedna, poprzez pozyskiwanie wartościowych linków zewnętrznych. O czym należy tutaj pamiętać?
- Dokładnie weryfikuj witryny, które linkują do Twojej strony www. W procesie link buildingu uwzględniaj źródła, które są tematycznie powiązane z Twoją stroną www, mają wysoki autorytet i, których profil linkowy także ma wysoką jakość.
- Zadbaj o regularne pozyskiwanie linków zewnętrznych. Wpisy gościnne, wymiana artykułów, działania w mediach społecznościowych są bardzo wskazane.
- Twórz wartościowy, przydatny dla użytkowników content. Starannie przygotowane treści są naturalnie linkowane przez użytkowników i powiązane tematycznie witryny.
Citation Flow vs. Trust Flow
Citation Flow nie jest jedynym wskaźnikiem, który warto wziąć pod uwagę, kolejnym jest Trust Flow. Trust Flow także należy do rodziny wskaźników opracowanych przez Majestic. Ocenia on jakość źródeł linkujących, uwzględnia powiązanie tematyczne oraz autorytet witryn, z których pochodzą odnośniki. Również wykorzystywana jest tutaj skala od 0 do 100, gdzie 100 to największa wartość.
Trust Flow skupia się na czynnikach, które są ważne w procesie link buildingu i pozycjonowania. Wiarygodność oraz powiązanie tematyczne źródeł linkujących potwierdzają, że witryna linkowana jest polecanym, wartościowym źródłem, a to daje szanse na uzyskanie wysokich pozycji w wynikach organicznych.
Trust Flow uzupełnia Citation Flow – oba wskaźniki dostarczają ważnych danych na temat jakości profilu linków danej witryny. W procesie analizy jakości profilu odnośników pod uwagę warto wziąć oba czynniki – pozwoli to na uzyskanie danych o liczbie i jakości linków.
Dobrą praktyką jest także skorzystanie z innych źródeł oraz innych wskaźników. Większa ilość danych to dokładniejsza ocena profilu linków i szansa na przeprowadzenie skutecznej optymalizacji.
Link building – inne wskaźniki Majestic
Majestic proponuje także inne wskaźniki, które pozwalają na bardziej szczegółową ocenę jakości profilu linków. Są to:
- Topical Trust Flow – ów wskaźnik dotyczy autorytetu, jaki witryna linkująca uzyskała w danej dziedzinie. Dzięki takim informacjom wybór dopasowanych tematycznie źródeł staje się łatwiejszym zadaniem.
- Visibility Flow – to najnowszy wśród wskaźników składających się na Flow Metric. Informacje na temat Visibility Flow zawarte są w raporcie Link Context w Majestic Site Explorer. VF jest wypadkową wskaźników Trust Flow i Link Density. Link Density określa stosunek liczby linków do ilości treści na stronie, a mówiąc dokładniej, liczby słów. Visibility Flow dostarcza informacji na temat widoczności danego linku.
Jakie czynniki wpływają na Citation Flow i jakość profilu linków?
Jakie czynniki wpływają na wysokość Citation flow? Są to przede wszystkim liczba linków. O wartości profilu linków decydują także inne czynniki, na przykład powiązane tematyczne czy autorytet domeny linkującej.
Czynnik | Opis |
---|---|
Liczba linków |
Większa liczba linków zwiększa CF. Warto jednak pamiętać, że sama liczba nie jest kluczowa, w pozycjonowaniu bardzo ważna jest także jakość linków. |
Jakość linków przychodzących |
Najbardziej wartościowe są linki pochodzące autorytatywnych i powiązanych tematycznie źródeł. Takie linki mają największy wpływ na budowę wiarygodności witryny. |
Rozkład linków |
Linki powinny kierować z różnych źródeł (rozproszenie). Pozyskiwanie wielu linków z jednej domeny może zostać uznane za próbę manipulacji. |
Struktura URL |
Linki kierujące na stronę główną mają zwykle większą wagę niż te, które kierują na podstrony. |
Rodzaj linków (follow/nofollow) |
Tylko linki typu dofollow przekazują moc SEO. Nie oznacza to jednak, że pozyskiwanie linków nofollow nie jest konieczne. Profil linków powinien być naturalny i zawierać różne rodzaje odnośników. |
Lokalizacja linków na stronie |
Linki w treści głównej (content) mają większą wartość niż w stopkach czy nawigacji.
|
|
Anchor texty kierujące na daną stronę www powinny być zróżnicowane i rozmieszczone w treści w sposób naturalny. |
Starsze domeny z utrzymującą się wysoką liczbą linków mają większy wpływ na CF. |
|
Częstotliwość pozyskiwania linków |
Naturalny wzrost linków (bez nagłych skoków) pozytywnie wpływa na CF. |
Citation flow – podsumowanie
Citation flow, czyli CF, to wskaźnik opracowany przez firmę Majestic, który dostarcza informacji na temat liczby linków zewnętrznych kierujących na daną stronę www. Wynik przedstawiany jest w skali od 0 do 100, gdzie 100 to najwyższa wartość. Uzupełnieniem CF jest inny wskaźnik, także opracowany przez Majestic, jest to Trust Flow. TF dostarcza danych na temat jakości backlinków, głównie dopasowania tematycznego do witryny linkowanej oraz wiarygodności źródeł, z których pozyskiwane są linki. Oba wskaźniki są istotne w procesie pozycjonowania stron www i sklepów e-commerce, a także podczas budowy wiarygodności i autorytetu tematycznego witryny.