Jako właściciel sklepu e-commerce lub firmy usługowej wiesz, jak ważne są konkretne wyniki. Istotne jest, by klient kupił produkt, by wysłał zapytanie ofertowe – dokonał konwersji. To właśnie realne transakcje decydują o sukcesie lub porażce biznesu. Tutaj przechodzimy do tytułowej konwersji. W jaki sposób obliczyć współczynnik konwersji i jak go zwiększyć?
Co to jest konwersja?
Konwersję możemy zdefiniować jako wykonanie przez użytkownika określonego działania na stronie internetowej lub w sklepie e-commerce. Konwersję stanowią:
- dokonanie zakupu,
- zapisanie się na newsletter,
- wypełnienie formularza kontaktowego,
- rejestracja na portalu,
- i wiele innych czynności.
Warto na bieżąco weryfikować:
- współczynnik konwersji e-commerce
- konwersję w social mediach
- konwersja w bezpłatnych wynikach wyszukiwania
- konwersję wygenerowana przez reklamy płatne.
Współczynnik konwersji
Wskaźnikiem konwersji jest procent użytkowników, którzy wykonali pożądaną przez nas akcję. Podczas określania wysokości konwersji wykorzystywany jest wzór:
Aby obliczyć współczynnik konwersji, wystarczy podzielić liczbę uzyskanych konwersji przez liczbę użytkowników, którzy odwiedzili witrynę. Wynik należy pomnożyć przez 100%.
Współczynnik konwersji e-commerce
Optymalizacja współczynnika konwersji wymaga zrozumienia zachowania i preferencji użytkowników, a także ciągłego testowania i dostosowywania elementów strony internetowej, takich jak układ, treści, grafika czy ścieżka zakupowa. Tutaj przydatne mogą okazać się testy A/B.
Efektywna strategia konwersji może znacznie zwiększyć zyski firmy, a jednocześnie zminimalizować koszty pozyskania klientów – właśnie dlatego, jest to nieodłączny element skutecznej działalności e-commerce.
W zależności od wyznaczonych celów biznesowych istotne będą inne konwersje, np.
- dokonanie zakupu,
- wydłużenie sesji na stronie www, np. na blogu,
- zarejestrowanie konta klienta,
- pozostawienie danych kontaktowych,
- zapisanie się do newslettera,
- wypełnienie formularza kontaktowego,
- kliknięcie banera reklamowego.
Konwersja a pusty ruch
Najważniejszym powodem, dla którego warto wyznaczyć cele i istotne w danym przypadku konwersje, jest uniknięcie zjawiska pustego ruchu. O pustym ruchu mówimy w sytuacji, gdy liczba wejść na stronę www jest duża, ale wyświetlenia nie przekładają się na zwiększenie zysków.
Główne przyczyny generowania pustego, niekonwertującego ruchu to:
- źle dobrane słowa kluczowe, na przykład frazy wprowadzające klientów w błąd, mijające się z ofertą,
- nieodpowiednia kampania reklamowa, nieprawidłowe określenie grupy docelowej,
- brak optymalizacji strony docelowej, np. kiepskiej jakości kontent, niska prędkość ładowania.
Pusty ruch to częste zjawisko, warto więc dokładnie przeanalizować, czy nie został popełniony błąd, który ma negatywy wpływ na zyski Twojej firmy. Przemyślana strategia działań powinna generować wzrost liczby wejść na stronę.
Optymalizacja współczynnika konwersji – CRO
Wiesz już, jak obliczyć współczynnik konwersji na swojej stronie. Pewnie zastanawiasz się, czy Twój wynik jest na dobrym, czy na słabym poziomie. Warto zapoznać się z kilkoma zestawieniami średnich wartości konwersji dla poszczególnych typów stron oraz branż. Proponuje zapoznać się z tymi zestawieniami:
https://www.wolfgangdigital.com/kpi-2019/
https://www.irpcommerce.com/en/gb/ecommercemarketdata.aspx
Teraz gdy już wiesz, na jakim poziomie jest Twój współczynnik konwersji, pozostaje tylko zapoznać się z technikami oraz sposobami, które pomogą Ci zwiększyć tę metrykę.
- Sprawdź, czy Twoja strona działa prawidłowo – Strona www musi działać poprawnie – nawet drobny błąd może odstraszyć klientów. Rejestracja, proces zakupowy, wypełnianie i przesyłanie formularzy, koszyk, dodawanie kodów rabatowych – wszystko musi działać bezawaryjnie. Nieprawidłowe działanie funkcjonalności może bardzo skutecznie zniechęcić potencjalnego klienta.
- Użyteczność strony (UX) – Stronę www warto przeanalizować także pod kątem UX. Czy strona jest przejrzysta i przyjazna w użytkowaniu? Czy można sprawnie znaleźć najważniejsze informacje? Czy strona jest dostosowana do urządzeń mobilnych? Czy wczytuje się z odpowiednią prędkością? Wszystkie te czynniki mają wpływ na konwersję.
- Bezpieczeństwo strony – Każda strona powinna mieć wykupiony i wdrożony certyfikat SSL. Jest to szczególnie ważne w sklepach internetowych, w przypadku których przeprowadzane są transakcje finansowe, a użytkownicy zostawiają swoje dane.
- Stosowanie technik sprzedaży typu Cross-selling i Up-selling.
- W zamian za zapisanie się na newsletter można zaproponować kurs e-mail, e-booka czy inną, wartościową dla odbiorcy treści.
- Atrakcyjne rabaty to kolejny sposób na zwiększenie konwersji.
- Maksymalnie uproszczona ścieżka zakupowa – tutaj może pomóc wdrożenie logowania za pomocą konta Google lub Facebook.
Oczywiście sposobów na zwiększenie konwersji jest więcej. Powyżej zostały wymienione te, które można w prosty sposób wdrożyć na każdej stronie www.
Jak mierzyć konwersję – Google Analytics ?
Najlepszym i przy okazji najtańszym (darmowym) narzędziem do mierzenia konwersji jest Google Analytics. Aby skorzystać z tego narzędzia, trzeba założyć konto w tej usłudze oraz skonfigurować je z kontem naszą stronę.
Dzięki Google Analytics będziesz mógł sprawdzić, czy prowadzone na stronie działania mają pozytywny, czy negatywny wpływ na konwersje.
Za pomocą Google Analytics sprawdzisz:
- ile osób odwiedziło stronę internetową,
- z jakich urządzeń korzystają użytkownicy,
- jak długi był czas sesji,
- jakie dokładnie czynności wykonał użytkownik,
- i wiele innych.
Narzędzie to kopalnia informacji, warto poświęcić trochę czasu na analizę i wyciągnięcie wniosków.
Podsumowanie
Konwersja, a mówiąc ściślej, współczynnik konwersji, to jeden z najważniejszych wskaźników rentowności projektu. To właśnie konwersja mówi nam, czy prowadzone działania przynoszą oczekiwane rezultaty.
W zależności od tego, jaki cel sobie obierzesz – czy będzie to zwiększenie sprzedaży, czy liczby zapisów na newsletter, monitoruj omawiany dziś wskaźnik. Każda, nawet niewielka zmiana, może zwiększyć przychody i popularność firmy.