Marzec 13, 2020

Influencer marketing. Czym jest? Jak działa?

Wraz ze wzrostem znaczenia inbound marketingu, wzrasta popularność influencer marketingu. Firmy przeznaczają na takie działania coraz większe budżety, a użytkownicy internetu przy wyborze produktów i usług kierują się opiniami influencerów. Czym dokładnie jest strategia influencer marketingu i kim są influencerzy? Poniżej garść informacji. Zachęcamy do lektury!

Czym jest influencer marketing?

Warto zacząć od wyjaśnienia, czym jest influencer marketing. Taka strategia marketingowa oparta jest na współpracy firm o różnym profilu działalności z osobami, które mogą wywierać ponadprzeciętny wpływ na odbiorców. Mówiąc najprościej, influencer marketing polega na wykorzystaniu pozycji, rozpoznawalności oraz ‒ co bardzo ważne, wiarygodności różnych osób w celu promocji produktów, artykułów i usług. Działania z zakresu influencer marketingu prowadzone są z wykorzystaniem takich kanałów, jak YouTube, Instagram, Facebook, Snapchat, duze znaczenie mają również artykuły blogowe.

Zgodnie z badaniami aż 88% użytkowników internetu przyznaje, że rekomendacje influencerów są wiarygodne w takim samym stopniu co rekomendacje osobiste. Dzięki działaniu influencerów firmy osiągają spore zyski, zwiększają swoją rozpoznawalność i uzyskują większy autorytet ‒ wszystko to sprawia, że influencer marketing jest jednym z najszybciej rozwijających się kanałów marketingu digitalowego.

Kim jest influencer?

Influencera możemy określić mianem pośrednika między marką a konsumentami ‒ może nim zostać ekspert, bloger, vloger, właściciel popularnego konta w mediach społecznościowych czy kanału na You Tube. W gronie influencerów znajdują się osoby, które posiadają wiedzę w danym temacie, mogą pochwalić się doświadczeniem w konkretnej dziedzinie, a także takie, które z jakiś powodów mają ponadprzeciętny wpływ na decyzje oraz wybory konsumentów.

Pamiętajmy jednak, że nie każdy blogger jest influencerem. Jakie są różnice pomiędzy osobą prowadzącą bloga a influencerem?

  • influencer gromadzi wokół siebie audytorium, które jest zainteresowane tematyką, której on sam jest pasjonatem
  • influencer jest osobą rozpoznawalną
  • influencer wpływa na decyzje konsumentów
  • zalety influencer marketingu

Jak już wspomnieliśmy na początku, influencer marketing należy do najszybszych metod pozyskiwania klientów w sieci. Zgodnie z danymi, zawartymi w ankiecie online przeprowadzonej przez Influencer Marketing Hub na 272 marketing menedżerach, influenser marketing wyprzedza SEO, SEM oraz e-mail marketing. Powodów takiego stanu rzeczy jest wiele, między innymi:

  • Duży zasięg ‒ influencer marketing jest bardzo zasięgowy, kanały najpopularniejszych influencerów każdego dnia obserwowane są przez ponad 3 miliony osób ‒ a to ma bardzo pozytywny wpływ na promocję usług, produktów i artykułów.
  • Wiarygodność ‒ opinie znanych osób są dla użytkowników internetu bardziej wiarygodne niż tradycyjne reklamy czy organizowane w sieci kampanie.
  • Zaangażowanie ‒ użytkownicy często wchodzą w interakcję, przesyłają zdjęcia zakupionego artykułu, piszą opinie, zadają pytania. Relacja między influencerem i użytkownikami oparta jest na sympatii i zaufaniu.
  • Brak nachalności ‒ działania influencerów nie są nachalną reklamą produktu, a raczej jego recenzją, interesującą opowieścią o danym artykule.
  • Użytkownicy, którzy ufają influenserowi, są w stanie zaufać marce, którą rekomenduje.
  • Dotarcie do grupy docelowej ‒ wokół danego influencera często gromadzi się grupa osób o zbliżonych zainteresowaniach, w podobnym wieku, tej samej płci a to ułatwia dotarcie do konkretnej grupy docelowej.
  • Budowa wizerunku i rozpoznawalności marki ‒ przemyślana, prawidłowo przeprowadzona strategia z zakresu influencer marketingu to sposób na budowę pozytywnego wizerunku firmy.

Influencer marketing – o czym pamiętać?

Aby działania z zakresu influencer marketingu przyniosły oczekiwane rezultaty, cała strategia musi być dokładnie przemyślana. O czym w szczególności należy pamiętać?

1.Wybór influencera nie należy do najprostszych zadań i uzależniony jest od wielu czynników, przede wszystkim od takich jak:

  • Branża ‒ jeśli działamy w branży odzieżowej, dobrym rozwiązaniem będzie współpraca z blogerkami modowymi.
  • Typ odbiorców ‒ ważne jest też, jakie audytorium skupia wokół siebie dany influencer, na przykład wiek, jego fanów czy ich zainteresowania.
  • Zasięgi ‒ dzięki zasięgom możemy ocenić do jakiej liczby użytkowników dotrzemy. Ważne jednak, by nie koncentrować się wyłącznie na liczbie osób, które lubią dany profil, ale przede wszystkim na częstotliwości i jakości interakcji.

2. Kolejna kwestia to pomysł na kampanie. Ważne, by zainteresować użytkownika ‒ video, artykuł, zdjęcia muszą przykuwać uwagę i wyróżniać się na tle konkurencji.

3. Określenie celu ‒ ważne, by określić konkretny cel działań influencer marketingu. Cel powinien być mierzalny i łatwy do zweryfikowania.

Statystyki, narzędzia, czyli skuteczność influencer marketingu

Przygotowanie strategii influencer marketingu to dopiero połowa sukcesu. Istotne też, by kontrolować efekty prowadzonych działań. Tutaj liczą się obserwacja liczby komentarzy oraz wpisów, jak również liczba polubień czy udostępnień. To oczywiście nie koniec, skupić się również powinniśmy na liczbie przekierowań na strony influencera czy wzroście wskaźnika sprzedaży.

Pomocne narzędzie

Wśród pomocnych narzędzi, dzięki którym możemy kontrolować ruch na stronie, śledzić zachowania użytkowników czy generować raporty dotyczące ruchu internetowego czy konwersji wymienić możemy takie, jak:

  • Google Tag Manager
  • Google Analytics
  • Campaign URL Builder
  • Branch Metrics
  • Brand24
  • Wewnętrzne statystyki portali społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn
  • i inne

Podsumowanie

Influencer marketing to strategia, w której wykorzystywana jest rozpoznawalność i pozycja konkretnej osoby. W działaniach z zakresu influencer marketingu wykorzystywane są takie kanały, jak social media, content marketing, nagrania na Youtube. Taka strategia to sposób na dotarcie do grupy docelowej, promocję produktów i usług i zwiększenie grona potencjalnych klientów.