Luty 20, 2020

Outbound marketing ‒ czym jest? jakie są metody działania?

Outbound marketing polega na budowaniu relacji z szerokim gronem klientów poprzez zastosowanie różnych form promocji i reklamy, na przykład telemarketingu. Co jeszcze warto wiedzieć na ten temat i czy taka strategia przynosi oczekiwane rezultaty? Zachęcamy do lektury!

Outbound marketing ‒ co to?

Outbound marketing, nazywany również marketingiem wychodzącym lub push marketingiem, to klasyczna strategia marketingowa polegająca na poszukiwaniu klientów i budowaniu świadomości marki za pomocą różnych form reklamy.

W przypadku outbound marketingu wszelkie działania inicjowane są przez firmy ‒ to właśnie one podejmują czynności mające na celu kontakt z potencjalnymi klientami i przedstawienie im propozycji współpracy, jak również zalet różnego typu artykułów i usług. Zastosowanie takiej strategii sprawia, że oferty nie zawsze trafiają do osób zainteresowanych ‒ kierowane są zazwyczaj do szerokiego grona odbiorców, którzy nawet nie myślą o kupnie reklamowanych usług i produktów.

Dzwoniący telefon ‒ w sobotę z samego rana bądź w momencie, gdy mamy na głowie masę innych spraw, po odebraniu którego ktoś proponuje nam zakup pościeli, garnków i innych rzeczy, których wcale nie potrzebujemy, to właśnie przykład działań outbound marketingowych.
Outbound marketing ‒ metody działania

Jakie metody wykorzystywane są w strategii outbound marketingowej?

  • Drukowane materiały ‒ broszury, katalogi, plakaty, materiały reklamowe w prasie, ulotki.
  • Reklama telewizyjna i radiowa ‒ każdego dnia słyszymy komunikaty i oglądamy reklamy dotyczące artykułów, których nigdy nie kupimy.
  • Telemarketing ‒ a więc telesprzedaż, ankiety telefoniczne.
  • Poczta tradycyjna i elektroniczna ‒ to nic innego jak zasypywanie potencjalnych klientów tradycyjnymi listami i e-mailami.
  • Akcje promocyjne ‒ wszelkiego typu działania w galeriach handlowych, supermarketach, w parku i w każdym innym miejscu.

Wady i zalety outbound marketingu

Outbound marketing nie ma dobrej opinii wśród konsumentów, zazwyczaj uznawany jest za irytujący i zakłócający wykonywanie różnego typu czynności. Co więcej, dzisiejsi konsumenci są świadomi swoich wyborów, wiedzą czego chcą i szanują swój czas. Strata nawet kilku minut na wysłuchanie nieinteresującej oferty wiąże się ze sporą irytacją. Kolejne wady outbound marketingu to:

  • założenie, że reklama ma dotrzeć do jak największego grona odbiorców, również tych niezainteresowanych, generuje niepotrzebne koszty
  • promocje i oferty kierowane do osób niezainteresowanych mogą nadszarpnąć wizerunek firmy
  • taka forma promocji uznawana jest za przestarzałą.

Czy takie działanie mają zalety? Pojawiają się opinie, że największym plusem takiego marketingu jest po prostu nie korzystanie z niego.

Wśród innych zalet znajdują się:

  • możliwość dotarcia w krótkim czasie do szerokiego grona potencjalnych klientów
  • istnieje szansa, że osoby niezainteresowane uświadomią sobie, że jednak potrzebują proponowanych przez nas artykułów i – jeśli nie od razu to w przyszłości skorzystają z naszej oferty
  • kolejnym plusem jest fakt, że niektóre z działań, na przykład wysyłanie wiadomości e-mailowych, nie wymagają dużego nakładu pracy ‒ zazwyczaj wystarczy kilka kliknięć.

Outbound vs. inbound

Inbound marketing to marketing przychodzący, którego celem jest prowadzenie działań, dzięki którym pobudzona zostanie aktywność użytkownika, który ‒ jeśli tylko będzie zainteresowany naszą ofertą, bez trudu ją znajdzie.

Założeniem takiej strategii jest poznawanie potrzeb potencjalnych klientów i wychodzenie im naprzeciw, dotarcie z ofertą do osób, które mogą być nią zainteresowane. Działania z zakresu inbound marketingu obejmują internet, a dokładniej:

  • SEO ‒ czyli zwiększenie widoczności strony internetowej bądź e -sklepu w wynikach wyszukiwania wyszukiwarki Google
  • Social media ‒ kampanie w mediach społecznościowych i regularne publikacje, to sposób na budowanie trwałych relacji z odbiorcami
  • Content marketing ‒ wartościowe, unikalne, zoptymalizowane pod względem fraz i słów kluczowych treści, na przykład poradniki czy opisy artykułów i usług są coraz bardziej doceniane przez użytkowników.

Inbound marketing uznawany jest za nowoczesną i bardziej efektywną formę promocji firm i przedsiębiorstw o różnym profilu działalności.

W przeciwieństwie od outbound marketingu, inbound marketing skupia się na potrzebach konsumentów i działaniach, które ułatwią zainteresowanym dotarcie do interesujących ofert oraz informacji. Przekazy są spersonalizowane i mniej agresywne w porównaniu z outbound marketingiem.

Podsumowanie

Outbound marketing ‒ marketing wychodzący, to strategia marketingowa, której celem jest dotarcie do jak największej liczby użytkowników, również tych, którzy nie są zainteresowani ofertą. Działania outbound marketingu to telemarketing, masowo wysyłane listy tradycyjne i elektroniczne, reklamy telewizyjne i radiowe. Przeciwnym, coraz bardziej docenianym kierunkiem, jest inbound marketing czyli działania pobudzające aktywność użytkowników, mające na celu ułatwienie zainteresowanym znalezienie oferty i skorzystanie z niej. Tutaj prowadzone są takie działania, jak pozycjonowanie stron i e-sklepów czy reklamy w mediach społecznościowych.