Spis treści

Content marketing – obowiązkowe działania dla Twojej firmy

Prowadzisz własny biznes? Z pewnością więc wiesz, jak ważną rolę odgrywa promocja w sieci. Jednym z kluczowych działań, które umożliwią Ci dotarcie do potencjalnych klientów, jest tytułowy content marketing, czyli marketing treści. Czym dokładnie jest content marketing? Dlaczego jest tak ważny dla rozwoju Twojego biznesu? Tego wszystkiego dowiesz się z naszego artykułu.

Content marketing – co to?

Content marketing, czyli marketing treści, zdefiniować możemy jako strategię polegającą na przygotowaniu, publikacji, dystrybucji wartościowych treści. Jest to strategia długofalowa, wymagająca regularnych działań, którą należy dostosować do grupy odbiorców. 

Content marketing to zarówno teksty, jak i infografiki i wideo. Treści powinny być ciekawe, unikalne, przydatne dla użytkownika.

Jakich wartości content może dostarczać odbiorcom? Będą to: 

  • Edukacja – merytoryczne informacje na dany temat, poradniki, dzięki którym odbiorca może poszerzyć wiedzę, zdobyć nowe umiejętności. 
  • Inspiracje – pomysły, DIY, treści motywujące do podjęcia konkretnych działań, realizacji marzeń, zmiany nawyków. 
  • Rozrywka – treści humorystyczne, quizy, gry, łamigłówki, memy. 
  • Praktyczne porady, instrukcje – wskazówki, jak coś naprawić, jak rozwiązać dany problem, jak postąpić w danej sytuacji. 
  • Rekomendacje – rankingi produktów i usług, podpowiedzi, jak wybrać odpowiedni towar. To także rekomendacje od klientów, opinie na temat jakości usług firmy. 
  • Odpowiedzialność społeczna (CSR – Corporate Social Responsibility) – ekologia, troska o środowisko, problemy społeczne, etyka, bezpieczeństwo itp. Takie treści pokazują, że dla firmy ważne są interesy społeczne, środowiskowe. 
Działania w content marketingu, content marketing polska, co zyskasz dzięki content marketingowi
Content marketing – treści, które mają wartość dla użytkowników

Content marketing przykłady 

Content marketing to różne rodzaje treści. Są to między innymi: artykuły, wpisy w mediach społecznościowych, ale też infografiki i webinary. 

Artykuły blogowe, poradniki, case studies

Artykuły blogowe to nie tylko źródło informacji dla użytkowników, ale też wsparcie w procesie pozycjonowania.

Warto też przygotować case study, w którym omówimy pracę nad konkretnym projektem, pochwalimy się rezultatami działań. 

FAQ – najczęściej zadawane pytania

Sekcja FAQ, czyli najczęściej zadawane pytania, to kolejne z zalecanych działań. Krótkie, konkretne odpowiedzi, dotyczące często zadawanych pytań, będą pomocne dla odwiedzających. W FAQ możemy też umieścić najważniejsze w danym przypadku słowa kluczowe

Artykuły sponsorowane, artykuły eksperckie 

Wśród działań content marketingowych znajdują się też artykuły sponsorowane i eksperckie. Są to treści publikowane na portalach zewnętrznych. Taki content to nie tylko sposób na zwiększenie świadomości marki, budowę wizerunku. Treści publikowane na portalach zewnętrznych odgrywają istotną rolę w link buildingu. 

E-booki i inne treści w PDF-ie

Kolejne z działań content marketingowych to przygotowanie e-booków. Dłuższe treści, które można pobrać i czytać offline, cieszą się dużą popularnością wśród użytkowników. Osoby mające do wyboru czytanie treści bezpośrednio na stronie www bądź pobranie tekstu w PDF-ie, w dużej większości wybierają drugą opcję. 

Social media – Facebook, Instagram i inne

Media społecznościowe – Facebook, Instagram, LinkedIn, Tik-Tok – z takich platform korzystają użytkownicy w różnym wieku. Content w mediach społecznościowych może mieć różną formę, począwszy od wpisów, po infografiki i wideo. Warto jednak pamiętać, że treść musi być dostosowana do specyfiki platformy oraz preferencji odbiorców.

Pamiętajmy także, że na profilach społecznościowych możemy wchodzić w interakcję z użytkownikami, odpowiadać na komentarze, dyskutować, lepiej poznać potrzeby potencjalnych klientów. Uzyskane informacje będą bardzo przydatne przy działaniach z zakresu e-marketingu. 

Wideo content

Video content to kolejna z opcji. Spora grupa użytkowników woli obejrzeć nagranie niż przeczytać artykuł. Właśnie dlatego firmy o różnym profilu decydują się na przygotowanie nagrań, prowadzenie własnego kanału na YouTube. Filmy instruktażowe, wideoporadniki, wywiady, prezentacje multimedialne są coraz bardziej popularne.  

Newslettery

Regularne wiadomości, w których informujemy klientów o różnych nowościach to kolejne z zalecanych działań. W newsletterze możemy zamieścić informacje o trendach w branży, promocjach, nowych produktach, usługach, przygotowanych przez nas artykułach i nagraniach.   

Webinary i podcasty 

Webinary to przede wszystkim interakcja z użytkownikami. Odbiorcy mają możliwość zadawania pytań, mogą natychmiastowo uzyskać odpowiedź, lepiej poznać prowadzącego. Podcasty to także sposób na zaangażowanie użytkowników. Takie nagrania mogą mieć różne formy – od wykładów i prezentacji po rozmowy z gośćmi, wywiady, relacje z wydarzeń. 

Zarówno podcasty, jak i webinary (po zakończeniu spotkania), są dostępne dla użytkowników. W dowolnej chwili można do nich wrócić, odświeżyć wiedzę. 

Infografiki, zdjęcia 

Grafiki, memy, zdjęcia, diagramy, wykresy i szeroko pojęty visual content, statystyki zawsze przyciągają uwagę użytkowników. Warto więc pamiętać o takiej formie. 

content marketing, jak dotrzeć do naszej grupy docelowej, tworzenie przydatnych treści różnego typu content marketing, jak dotrzeć do naszej grupy docelowej, tworzenie przydatnych treści różnego typu
Content marketing – rodzaje treści

Skuteczny content marketing – czyli jaki? 

Wyjaśniliśmy już, czym jest content marketing i jakie są jego elementy. Ale na czym skupić się, by strategia marketingowa przyniosła najlepsze rezultaty?

Grupa docelowa – jeden z ważniejszych elementów marketingu treści 

Aby spełnić oczekiwania użytkowników, czyli swoich potencjalnych klientów, najpierw musimy zgromadzić wiedzę na ich temat. Znajomość grupy docelowej to jeden z najważniejszych elementów strategii content marketingowej.

Powinniśmy wiedzieć, kto jest odbiorcą treści – czy są to seniorzy, rodziny z dziećmi, studenci, klienci klasy premium, przedsiębiorcy itp. Jaki jest wiek, status społeczny, styl życia odbiorców, jakie mają wykształcenie? Jakie potrzeby i obiekcje mogą mieć potencjalni klienci, jak zachowują się w sieci, na jakim etapie podróży zakupowej się znajdują? 

Personalizacja treści, skupienie na odbiorcach

Treść powinna być szyta na miarę klientów – użytkownicy nie poświęcą czasu na zapoznanie się z contentem, który nie jest dla nich interesujący. Nie klikną CTA, jeśli to nie rozwiąże ich problemów. Dodanie imienia klienta w e-mailu czy spersonalizowane wiadomości to za mało. Klient powinien wiedzieć, że rozumiemy jego potrzeby, że mówimy jego językiem. 

Cele, priorytety biznesu

Jaki jest cel tworzenia treści? Skupmy się na małych krokach, na tym, co w danym momencie jest najważniejsze dla naszego biznesu. Czy jest to zwiększenie ruchu na stronie, sprzedaż, budowa pozytywnego wizerunku?  Realizacja wszystkich celów naraz nie jest dobrą drogą, należy wyznaczyć priorytety. Zdobycie jednego, konkretnego celu będzie podstawą do podążania za kolejnymi.

Kanały dystrybucji treści

Kolejny krok to dobór rodzaju treści i kanałów dystrybucji. Czy w naszym przypadku najskuteczniejsze będą wpisy w social mediach, artykuły, czy może podcasty? A może każda z tych form zda egzamin?

Działania marketingowe mogą obejmować owned media i paid media. Duże znaczenia mają też earned media – to content generowany przez użytkowników, na przykład pozytywne recenzje, opinie, zdjęcia z zakupionym produktem.

Możemy łączyć dowolne kanały – przygotować artykuł blogowy, opublikować wpis w mediach społecznościowych, rozbudować artykuł i udostępnić go w formie e-booka. Kolejne działania to webinar, przygotowanie infografiki, wykupienie artykułu sponsorowanego. Takie podejście sprawia, że przygotowana na dany temat treść jest w 100% wykorzystana. Docieramy do użytkowników korzystających z różnych kanałów, mających różne preferencje. 

Harmonogram publikacji, kalendarz redakcyjny

Powinniśmy przygotować harmonogram treści – uwzględnić daty publikacji, rodzaje kanałów,  typ contentu, tematy wpisów i nagrań. Z wyprzedzeniem zdecydujmy, kiedy wpisy powinny być przesłane do korekty, kiedy powinny być gotowe grafiki.

Przemyślany harmonogram ułatwi pracę, sprawi, że będziemy wiedzieć co i kiedy przygotować. Regularne publikacje pozwolą zachować tempo pracy, użytkownicy będą wiedzieć, kiedy mogą spodziewać się nowych treści. Planując publikację z wyprzedzeniem, możemy uwzględnić branżowe wydarzenia, święta, sezonowość.

Co więcej, regularne publikacje z pewnością zostaną docenione przez Google, a to zwiększy nasze szanse na uzyskanie miejsca w TOP 10. 

Analiza rezultatów działań content marketingowych

Bardzo ważna jest analiza, weryfikacja, które treści przynoszą rezultaty, a które nie. Kluczowe wskaźniki efektywności, czyli KPI, dostarczą informacji na temat efektywności contentu. Działań, które pozwalają na uzyskanie najlepszych wyników oraz obszarów, które trzeba poddać optymalizacji. Na co w szczególności powinniśmy zwrócić uwagę?

Zaangażowanie użytkowników

Czy użytkownicy odwiedzają naszą stronę internetową, profile w social mediach, kanał na YouTube? Czy wykazują zainteresowanie naszym contentem? Czy komentują wpisy i nagrania, zostawiają lajki, udostępniają content? 

Content a konwersje

Czy content przyczynia się do wzrostu konwersji? Czy liczba zapisów do newslettera, zapytań ofertowych, subskrypcji wzrasta? Jakie ma to przełożenie na zyski?  

Długość sesji

Czas, jaki użytkownik spędza na naszej stronie, to kolejny czynnik. Czy odbiorcy angażują się w przeglądanie strony, czy odwiedzają różne zakładki, czytają treść, zatrzymują wzrok na infografikach? Czy przeciwnie, szybko opuszczają witrynę?  

Koszty i zyski działań z zakresu content marketingu

Warto analizować także koszty związane z content marketingiem. Z jakim wydatkiem związane były przygotowanie i dystrybucja treści? Czy była to opłacalna inwestycja? Jakie zyski i koszty generują działania w konkretnych kanałach? 

Porównanie z konkurencją, jak wypadasz na tle konkurencji?

Nie możemy pominąć analizy konkurencji. Powinniśmy sprawdzać, jak nasza firma wypada na tle innych. Jakie działania prowadzą konkurenci, w jaki sposób docierają do użytkowników, co możemy zrobić, by nasza strategia content marketingowa była lepsza? 

Kreatywność, innowacyjność 

Aby być o krok przed konkurencją, musimy zainteresować użytkowników, zaprezentować im kreatywne rozwiązania, pokazać coś nowego. Śledzenie nowości w branży, prezentacja nieszablonowych rozwiązań, dzielenie się własnymi doświadczeniami, pomysłami, przemyśleniami to bardzo dobra droga.  

działania content marketing, plan content marketingowy, strategia
Content marketing – działania

Dlaczego content marketing jest ważny?

Jakie są korzyści content marketingu? Wśród najistotniejszych znajdują się: zwiększanie świadomości marki, generowanie leadów, większa rozpoznawalność. 

Zwiększanie świadomości marki

Regularne działania, spójny, wartościowy content, aktywność w sieci to droga, by zaistnieć w głowach odbiorców. Regularne publikacje to sposób na dotarcie do nowych użytkowników, zwiększenie liczby lojalnych klientów, rozpoznawalność. Użytkownicy są skłonni zaufać markom, które znają, chętniej wracają na strony internetowe firm, które kojarzą. 

Generowanie leadów 

Generowanie leadów, większa sprzedaż – na tym zależy każdej firmie. Przemyślane działania z zakresu content marketingu umożliwiają docieranie do odbiorców, a także generowanie leadów. 

Widoczność w wyszukiwarce Google, czyli content marketing i seo

Nie zapominajmy o tym, że użytkownicy odwiedzają strony www, które zajmują miejsce w TOP10. Powinniśmy więc zadbać o to, by widoczność strony na wybrane słowa kluczowe była jak najwyższa.

Ważnym czynnikiem rankingowym Google są wartościowe treści – na przykład artykuły blogowe, opisy usług i produktów. Algorytm Google docenia strony, na których regularnie pojawiają się ciekawe  teksty.

Kolejny czynnik to wartościowy profil linków zewnętrznych – a jednym ze sposobów na pozyskanie linku jest publikacja artykułów sponsorowanych i eksperckich. Jak widać skuteczna promocja w sieci łączy content marketing i SEO.

Wizerunek eksperta 

Publikacja wartościowych, merytorycznych treści to także sposób, by zbudować wizerunek eksperta w danej dziedzinie. By zyskać autorytet. 

Content marketing 

Content marketing to długofalowa strategia polegająca na przygotowaniu, publikacji dystrybucji atrakcyjnych treści. To nie tylko treść pisana, artykuły pisane, ale też wideo i grafiki. Dobrze przemyślana strategia, uwzględniająca sprecyzowaną grupę odbiorców to sposób, by zwiększyć rozpoznawalność, zbudować relację z potencjalnymi klientami, doprowadzić do wzrostu sprzedaży. Działania content marketingowe dadzą nam też szansę na lepszą pozycję w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.

 

Ocena strony: 4.5/5 - (2 głosów)

Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?