Aby strona internetowa odniosła sukces, ważna jest jej wysoka pozycja na stronach wyników wyszukiwania (w Polsce mamy na myśli głównie wyniki wyszukiwarki Google). Pozycjonowanie może być trudne do zrobienia na własną rękę, dlatego też do akcji wkraczają specjaliści SEO. Pozycjonerzy są odpowiedzialni za poprawę widoczności i rankingu stron internetowych w wyszukiwarkach. Używają do tego wielu technik, w tym optymalizacji treści, budowania linków i przeprowadzania analizy słów kluczowych. Ile więc zarabiają pozycjonerzy? Czy bycie specjalistą SEO jest trudne? Zapraszamy do lektury!
Kim jest pozycjoner (specjalista SEO)?
Mówiąc najprościej, pozycjoner to osoba, która jest odpowiedzialna za to, aby dana strona internetowa pojawiała się jak najwyżej na stronach wyników wyszukiwania. Innymi słowy, zadaniem pozycjonera jest uplasowanie pozycjonowanej strony internetowej na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania. Zawód pozycjonera jest w dzisiejszych czasach bardzo istotny, ponieważ coraz więcej użytkowników korzysta w codziennym życiu z dobroci internetu.
Oczywiście bycie pozycjonerem nie polega tylko na tym, aby strona internetowa zajmowała wysokie miejsce w Google, dobry pozycjoner postara się również zadbać o to, aby pojawiała się w innych wyszukiwarkach internetowych, takich jak Bing czy Yahoo. Dodatkowo, pozycjonerzy muszą śledzić zmiany w algorytmach stosowanych przez wyszukiwarki internetowe, aby być na bieżąco ze wszelkimi zmianami.
Specjalista SEO powinien również rozumieć w jaki sposób funkcjonuje biznes klienta, aby poprawnie zoptymalizować stronę internetową. Wiedza z zakresu marketingu internetowego jest niezbędna wśród specjalistów SEO.
Jak zostać pozycjonerem (specjalistą SEO)?
Pozycjonowanie stron internetowych to bardzo specyficzna profesja. Nie nauczymy się jej w żadnej szkole lub na studiach. Żeby rozpocząć swoją karierę jako specjalista SEO, najlepszym wyborem będzie udanie się na staż do agencji SEO. Wiedza, którą można tam uzyskać od doświadczonych specjalistów jest wręcz nieoceniona. Jak wiadomo żadna z wyszukiwarek internetowych nie podaje do publicznej wiadomości części składowych swoich algorytmów, dlatego doświadczenie w tym zawodzie jest zdecydowanie najcenniejsze. Badania i analizy przy setkach, a czasami tysiącach projektów będą niezwykle ważnymi informacjami dla nowicjuszy, którzy dopiero chcą poznać świat pozycjonowania stron internetowych. Jako świetne wsparcie dla osób początkujących, można uznać wszelkiego rodzaju książki, kursy i publikacje o pozycjonowaniu stron internetowych.
Czy praca w SEO jest trudna?
Praca jako specjalista SEO może być bardzo trudna. Wymaga dużej wiedzy, ale także umiejętności wykorzystania jej w praktyce. Pozycjoner powinien mieć zdolności analityczne, być metodyczny oraz cierpliwy. Powinien posiadać umiejętności z zakresu programowania, budowy stron, znajomości różnych systemów CMS oraz platform sklepowych. Konieczna będzie również znajomość narzędzi specjalistycznych wspomagających proces link buildingu, dobór słów kluczowych, a także do wykrywania ewentualnych błędów występujących na stronie. Specjalista SEO powinien mieć również umiejętności komunikacyjne, ponieważ często będzie musiał się kontaktować bezpośrednio z klientami. Mimo, że praca pozycjonera jest trudna, to potrafi być bardzo satysfakcjonująca, ponieważ widok pozycjonowanej strony internetowej na pierwszej stronie wyników wyszukiwania jest czymś bardzo przyjemnym.
Jak wygląda praca w SEO?
Praca w SEO jest niezwykle interesująca, ale przede wszystkim samodzielna. Przeważnie specjalista SEO ma pod swoimi skrzydłami od kilkunastu do kilkudziesięciu stron internetowych, za których pozycjonowanie jest odpowiedzialny (jest to uzależnione od polityki agencji oraz od poziomu zaawansowania projektów). Na codzień specjalista SEO zajmuje się następującymi rzeczami:
- analizuje i bada słowa kluczowe,
- instaluje niezbędne narzędzia analityczne na stronach klientów (np. Google Analytics, Google Search Console),
- wykonuje audyty SEO,
- eliminuje błędy na stronach internetowych,
- przygotowuje strategie SEO,
- prowadzi konsultacje z klientami,
- przygotowuje raporty,
- współuczestniczy w przygotowaniu strategii content marketingu,
- wykonuje proces link buildingu,
- optymalizuje strony pod kątem SEO.
Specjalista SEO musi dbać o stały progres w procesie pozycjonowania stron internetowych, a także w procesach stricte analitycznych, aby wykonywane przez niego działania osiągały zamierzony cel oraz były satysfakcjonujące dla klientów których obsługuje.
Ile zarabia pozycjoner (specjalista SEO)?
Zarobki pozycjonerów w Polsce są bardzo zróżnicowane. Wiele zależy od regionu w którym dany pozycjoner pracuje, a także od wspomnianego wyżej doświadczenia, ponieważ w głównej mierze to ono determinuje stawkę. Poniżej przedstawiamy dane z 2020 roku które przeprowadził portal Senuto w kwestii zarobków specjalistów SEO w Polsce:
- poniżej 3000 zł netto – 8,66% pozycjonerów
- 3000-4000 zł netto – 33,86% pozycjonerów
- 4000-5000 zł netto – 25,98% pozycjonerów
- 5000-6000 zł netto – 10,24% pozycjonerów
- 6000-7000 zł netto – 8,66% pozycjonerów
- powyżej 7000 zł netto – 12,6% pozycjonerów