Praca w SEO to wiele satysfakcji, ale też mnóstwo wyzwań. Osoby zajmujące się pozycjonowaniem stron www muszą aktualizować wiedzę, śledzić zmiany Google, rozwijać umiejętności miękkie. Wraz z nadejściem 2023 roku pojawiły się kolejne, ważne w SEO tematy.
O czym więc specjalista SEO powinien pamiętać w 2023 roku? Na jakie kwestie zwrócić uwagę, by współpraca z coraz bardziej wymagającymi klientami była owocna?
Seowiec w 2023 roku: optymalizacja tekstów, współpraca ze sztuczną inteligencją
Seowiec powinien wiedzieć, jak optymalizować treści. Bez problemu prowadzić działania, które sprawią, że content da jak najlepsze efekty, a dana podstrona znajdzie się na górze wyników wyszukiwania.
Istotna jest optymalizacja pod kątem seo treści dostarczonych przez właściciela witryny oraz przez copywritera. Każdy seowiec na uwadze powinien także mieć optymalizację nagłówków, metadanych, atrybutów ALT, podpisów pod grafikami i zdjęciami, nazw grafik. Znaczenie ma każdy szczegół.
Treści AI
Jeszcze w 2022 roku zrobiło się głośno o AI (artificial intelligence), czyli o sztucznej inteligencji. W 2023 roku AI nadal jest aktualnym tematem. Seo specialist powinien znać funkcje i możliwości narzędzia, wiedzieć w jaki sposób korzystać z AI, jak wydawać polecania.
AI to przede wszystkim generowanie treści. Umiejętność przygotowania tekstów oraz edycji to kolejne zadania seowca.
Umiejętności miękkie w branży SEO
Umiejętności miękkie są ważne w wielu branżach, także w seo i e-marketingu. Istotne, by seowiec umiał porozumieć się zarówno z zespołem, z którym współpracuje, jak i z właścicielem pozycjonowanej witryny.
Komunikacja z zespołem
Zacznijmy od zespołu, który pracuje nad zwiększeniem widoczności stron www i sklepów e-commerce w sieci. Są to copywriterzy, webdeveloperzy, graficy, ux-designerzy. Aby strona odniosła sukces, wszystkie te osoby muszą współpracować. Istotne, by pozycjoner dostarczył copywriterowi informacji na temat fraz, które powinny znaleźć się w danym tekście, by przekazał web developerów, jakie elementy powinny znaleźć się w centralnych miejscach na stronie www. Umiejętność komunikowania się, przekazywania jasnych komunikatów jest bardzo ważna.
Kontakt z klientem, komunikacja z właścicielem strony
Obowiązki specjalisty seo to także kontakt z właścicielami pozycjonowanych witryn lub z pracującymi dla klienta specjalistami, np. ds. spraw marketingu, informatykami. Umiejętności komunikacyjne są więc konieczne.
Ważne, by seowiec umiał, w zrozumiały dla rozmówcy sposób, omówić problemy w obrębie strony, przedstawić możliwe rozwiązania, udzielić rekomendacji.
Właściciele stron są coraz bardziej świadomi, oczekują wysokiego poziomu usług i tego, że ich witryna zyska oraz utrzyma widoczność w organicznych wynikach w wyszukiwarce Google. Osoby prowadzące firmy coraz częściej angażują się w proces pozycjonowania, chcą wiedzieć, co dzieje się w obrębie strony, czy konieczne są dodatkowe działania.
Już od kilku lat agencje seo, jak i specjaliści pracujący jako freelancerzy, gospodarują środki na szkolenia z umiejętności miękkich. Skupiają się na tym, by komunikacja mała najwyższy poziom.
Umiejętności analityczne i elastyczność a pozycjonowanie
Aktualizacje Google, zmienne potrzeby użytkowników, nowe trendy i wytyczne – seowiec powinien być ze wszystkim na bieżąco. Powinien wiedzieć, jak analizować uzyskane dane, formułować wnioski i na tej podstawie wprowadzić zmiany do strategii pozycjonowania. Umiejętności analityczne w połączeniu ze specjalistyczną wiedzą to podstawa.
Pozycjonowanie strony to także kontrola wyników i testy. Dobry seowiec powinien wiedzieć, jak sprawdzić widoczność strony na poszczególne frazy kluczowe, jak zweryfikować poprawność metadanych, poprawność struktury strony www, intuicyjność ścieżki zakupowej, duplikaty treści. Istotne, by umiał określić błędy i je naprawić.
Tworzenie strategii SEO, wyznaczanie celów
Skuteczne pozycjonowanie opiera się na przemyślanej strategii. Bardzo ważne jest, aby specjalista ds. SEO wiedział, jak wyznaczać i realizować cele. By umiał określić, jakie działania są konieczne, jakie korzyści przyniesie przeprowadzenie konkretnych prac i jakiego budżetu będzie wymagać.
Znajomość systemów CMS
Dobry specjalista SEO musi znać najpopularniejsze systemy CMS i poruszać się po nich bez najmniejszych problemów. Wśród najpopularniejszych systemów znajdują się: WordPress, Joomla, PrestaShop, WooCommerce, Shoper, Magento.
Jakie jeszcze umiejętności powinien mieć seowiec?
Umiejętności seowca w 2023 roku, które wymieniliśmy powyżej, to oczywiście nie wszystko. Jakie jeszcze umiejętności są ważne? Wśród najistotniejszych znajdują się: znajomość języka HTML, CSS, JavaScript, umiejętność korzystania z narzędzi: Google Analytics, Google Search Console, a także z takich, jak Ahrefs, Semstorm, Senuto.
Kolejne umiejętności to dobór słów kluczowych, linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne, prace techniczne. Przydatna też będzie przynajmniej podstawowa wiedza na temat budowy stron internetowych.
Istotne są także odporność na stres, cierpliwość (proces pozycjonowania stron jest długotrwały), umiejętność rozwiązywanie problemów.
Jak zostać specjalistą seo?
Aby zostać specjalistą seo, trzeba mieć nie tylko specjalistyczną wiedzę, ale także odpowiednie umiejętności. A jak zostać specjalistą seo? Dobrym pierwszym krokiem będą dostępne w sieci materiały i kursy. Krok numer dwa to staż bądź praktyki w agencji SEO. To sposób, by dowiedzieć się, jak w praktyce wygląda praca w tej branży.
Potem można już pomyśleć o pracy w tym zawodzie, na przykład na stanowisku młodszego specjalisty do spraw SEO. Wiele agencji określa jasną ścieżkę awansu, po spełnieniu odpowiednich wymagań będziesz mógł zająć stanowisko specjalisty seo, starszego specjalisty SEO, a następnie senior seo specialist, head of seo.
Praca specjalisty SEO to praca, w której nie można się nudzić. Nieustanne zmiany, analiza efektów, edycja treści, współpraca z AI. To także kontakt ze specjalistami z innych dziedzin, a także z właścicielem pozycjonowanej witryny.