Szybkość ładowania strony

Spis treści

Szybkość ładowania strony www a sukces online. Dlaczego każda sekunda ma znaczenie?

Optymalny czas ładowania strony internetowej powinien wynosić 2-3 sekundy. Statystyki mówią, że większość użytkowników daje witrynie nie więcej niż 2 sekundy – po upływie tego czasu ucieka do konkurencji. Właśnie dlatego, bieżąca optymalizacja czasu ładowania strony www powinna być elementem strategii e-marketingowej każdej firmy. 

Szybkość strony – definicja 

Szybkość strony to termin stosowany w marketingu internetowym. Oznacza czas mierzony od momentu kliknięcia linku, do uzyskania pełnej interaktywności witryny. Szybkość ładowania strony jest istotnym czynnikiem rankingowym. Warto więc zadbać o to, by była jak najniższa. Szybkość strony uzależniona jest między innymi od hostingu, poziomu optymalizacji kodu i grafik.

Szybkość ładowania strony – dlaczego jest tak istotna? 

Dlaczego prędkość ładowania strony jest tak ważna?

  • Wielu użytkowników opuszcza stronę, gdy szybkość ładowania przekracza 3 sekundy.
  • Problemy z ładowaniem witryny to strata konwersji i wysoki współczynnik odrzuceń
  • W 2010 roku Google ogłosiło, że prędkość ładowania strony jest jednym z czynników rankingowych.

 

1. Hosting

Bezpieczny, szybki hosting skraca czas oczekiwania na dostęp do zasobów strony www. Serwery o dużej przepustowości i dobrej konfiguracji szybciej obsługują ruch sieciowy – jest to szczególnie ważne przy dużym obciążeniu witryny.

Wybór odpowiedniego hostingu jest fundamentalnym krokiem w optymalizacji szybkości ładowania strony internetowej.

2.  Optymalizacja strony internetowej

  • Optymalizacja kodu źródłowego witryny (HTML, CSS, JS i inne) to kolejny krok, który zwiększy zarówno prędkość strony, jak i jej użyteczność.
  • Dużą część danych przeznaczonych do ładowania stanowią grafiki. Podczas optymalizacji witryny, należy więc uwzględnić kompresję obrazów i stosowanie nowoczesnych formatów, np. WebP
  • Technika leniwego ładowania (lazy loading) pozwala na wczytywanie obrazów i innych zasobów tylko wtedy, gdy jest to konieczne, na przykład, gdy użytkownik zainteresowany jest contentem znajdującym się na dole strony. Redukuje to początkowy czas ładowania witryny.

3. Aktualizacja witryny

Na czas ładowania strony wpływa również:

  • aktualizacja języka PHP,
  • aktualizacja wtyczek, usuwanie zbędnych wtyczek,
  • aktualizacja motywów.

Aktualizacja języka PHP

Nowsze wersje języka PHP zwykle są bardziej wydajne. Umożliwiają efektywne przetwarzanie skryptów i przyspieszają czas reakcji strony.

Aktualizacja wtyczek

Starsze wersje wtyczek mogą nie zapewniać pełnego bezpieczeństwa, często są mniej wydajne. Niektóre wtyczki, jeśli są przestarzałe lub zarządzanie nimi nie przebiega prawidłowo, mogą znacząco spowalniać witrynę. Usuwanie zbędnych wtyczek zmniejsza obciążenie serwera, co bezpośrednio wpływa na szybkość ładowania strony. 

Aktualizacja motywów

Nowe wersje motywów często są lepiej zoptymalizowane pod kątem szybkości i zgodności z nowoczesnymi technologiami internetowymi. Wykorzystanie aktualnych motywów sprawia, że strona spełnia wyższe standardy, a to wpływa nie tylko na szybkość, ale również na widoczność w wyszukiwarkach.

4. Usunięcie błędów strony oraz zbędnych przekierowań

Błędy 404 wyświetlane są, gdy podstrona, do której prowadzi link, nie zostaje znaleziona na serwerze. Regularne monitorowanie i naprawianie wspomnianych błędów jest istotne podczas optymalizacji strony pod kątem technicznym.

Ważne jest także zarządzanie przekierowaniami. Chociaż niektóre są niezbędne, jak przy zmianie struktury URL, nadmierne mogą skutkować wolniejszym ładowaniem strony. Optymalizacja przekierowań poprzez ich minimalizację i efektywne zarządzanie jest niezmiernie ważna.

5. CMS, czyli system zarządzania treścią

Duże znaczenie, nie tylko w temacie prędkości ładowania, ma system CMS, na którym zbudowana jest strona www lub sklep e-commerce. Najlepiej, byś skupił się się na sprawdzonych systemach, takich, jak WordPress, Prestashop, Magento. Pamiętaj jednak o odpowiedniej konfiguracji oraz ograniczeniu wtyczek i wykorzystaniu dobrych, płatnych szablonów, które ograniczają ryzyko błędów. 

Jak sprawdzić szybkość ładowania strony? 

Jeżeli chcesz sprawdzić, jak szybko ładuje się Twoja strona, możesz skorzystać z  jednego z poniższych narzędzi:

1. Google PageSpeed ​​Insights

Narzędzie PageSpeed Insights (PSI) raportuje wydajność strony pod kątem urządzeń mobilnych i stacjonarnych. Dodatkowo informuje, jak poprawić szybkość ładowania strony.

page speed insights
Szybkość ładowania strony www test: Page Speed Insights

2. Pingdom

Pingdom to niezawodne narzędzie do monitorowania czasu pracy i wydajności witryny. Można wybrać region, np. Brazylię, Niemcy Frankfurt i sprawdzić, ile wynosi szybkość ładowania strony. 

3. GTmetrix

Narzędzie, które generuje mini audyt wczytywania strony. Gtmetrix dostarcza informacji dotyczących czasu ładowania oraz elementów, które mają największy wpływ na omawiany parametr.

gtmetrix
Jak sprawdzić szybkość ładowania strony: Gtmetrix

 

Szybkość ładowania strony ma znaczenie dla użytkowników i dla wyszukiwarki Google. Ów parametr wpływa na konwersję i satysfakcję użytkowników, jak i na widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania. Zadbaj więc o to, by Twoja witryna działała sprawnie i to na każdym urządzeniu.

 

Ocena strony: 4.8/5 - (11 głosów)
Paweł Kapłan

W branży marketingu internetowego od 2010 roku. Swoja przygodę rozpoczynał od lokalnego SEO oraz Google Ads (w tamtym czasie jeszcze Google Adwords), natomiast znacznie bardziej zaczęło go pociągać tradycyjne pozycjonowanie w bardzo trudnych i konkurencyjnych branżach. Pracował przy wielu projektach dla dużych brandów(Empik, Bonprix, BMW), ale najbardziej lubi mocne wyzwania gdzie klient znajduje się w pozycji "underdoga". Paweł brał udział w warsztatach prowadzonych przez takie osobistości jak Dixon Jones (Majestic SEO), Razvan Gavrilas (cognitiveSEO) czy Neil Patel.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Picture of Karina Zielińska
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Reklamy PPC
Strony i sklepy
Social Media
Więcej z kategorii Wiedza