UGC, czyli User Generated Content, to prawdziwy głos konsumentów. Głos, który może zwiększyć rozpoznawalność marki, sprawić, że przypadkowy użytkownik zmieni się w klienta. Treści generowane przez użytkowników są prawdziwą kopalnią informacji, stanowią wiarygodny dowód słuszności i są sposobem na zwiększenie konwersji. Co jeszcze warto wiedzieć na ten temat?
UGC – co to?
User Generated Content (UGC), czyli treści generowane przez użytkowników, to wszelkiego rodzaju materiały – teksty, zdjęcia, wideo, opinie tworzone przez odbiorców – nie przez marki czy profesjonalnych twórców. Tego rodzaju treści tworzone są nieodpłatnie (ewentualną nagrodę może stanowić rabat na kolejne zakupy lub punkty lojalnościowe). Motywacją jest chęć dzielenia się wrażeniami dotyczącymi współpracy z daną firmą, zdaniem na temat konkretnego produktu, poziomu obsługi klienta.
Omawiane treści mogą być publikowanie w różnych miejscach w sieci, np. takich, jak:
- media społecznościowe,
- fora internetowe,
- blogi,
- karty produktowe,
- sklepy e-commerce,
- strony www,
- platformy e-handlu, np. Allegro,
- Profil firmy w Google,
- YouTube.
Treści przygotowane przez fanów marki, osoby, które są zadowolone z zamówionych produktów to moc korzyści dla samej firmy, jak i dla potencjalnych klientów.

Historia i ewolucja treści generowanych przez użytkowników
Jaka jest historia UGC? Tego rodzaju content zaczął powstawać w momencie, w którym w domach prywatnych pojawiły się komputery z łączem internetowym. Początkowo, treści publikowane były głównie na forach internetowych i w grupach dyskusyjnych.
Duży wpływ na popularność treści generowanych przez użytkowników, miały także dwa czynniki:
- telefony komórkowe z dostępem do Internetu,
- rozwój mediów społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram, Twitter, a później TikTok.
Nowe możliwości sprawiły, że każdy stał się potencjalnym twórcą i zyskał możliwość publikacji treści o niemal dowolnej tematyce, w dowolnym miejscu i czasie.
To nie koniec. Nie można pominąć takich kwestii, jak wzrost konkurencyjności, zmieniające się oczekiwania użytkowników, ogromny wybór produktów i usług. Wszystko to zmieniło realia e-handlu. Odbiorcy zaczęli szukać firm transparentnych w działaniu, komunikujących swoje wartości, budujących relacje z odbiorcami. UGC stał się potwierdzeniem jakości proponowanych produktów, sposobem na zwiększenie rozpoznawalności i budowę wiarygodności.
UGC – garść statystyk i ciekawostek
- 93% specjalistów ds. marketingu przyznaje, że UGC jest o wiele skuteczniejszy niż treści przygotowane przez firmę. (Billo)
- Zgodnie z przewidywaniami, do 2033 roku, aż 78% treści w sieci stanowić będzie UGC. (Billo)
- UGC, w porównaniu do standardowych treści, pozwala na uzyskanie o 28% wyższego współczynnika zaangażowania. (Billo)
- UGC potrafi zwiększyć współczynnik konwersji o 29%. (Billo)
- Tylko 16% marek ma opracowaną strategię dotyczącą treści generowanych przez użytkowników. (Everyonesocial)
- 84% konsumentów przyznaje, że UGC darzy większym zaufaniem niż jakikolwiek inny rodzaj contentu. (Everyonesocial)
- 50% konsumentów twierdzi, że marki powinny dawać swoim odbiorcom, wskazówki dotyczące rodzaju treści, jakie mogą przygotować. (Everyonesocial)
- 28% specjalistów ds. marketingu przyznaje, że najbardziej angażujący UGC powstaje na Instagramie. (Backlinko)
- 55% osób ma wątpliwości związane z zakupem produktu lub zamówieniem usługi, jeśli na dany temat nie ma treści generowanych przez użytkowników. (Bazaarvoice)
- 77% użytkowników przyznaje, że w zamian za nagrodę, przygotuje content dotyczący zakupionego towaru. (Bazaarvoice)
- 62% osób przyznaje, że chętniej kupi produkt, jeśli dostępne będą materiały, na przykład zdjęcia przesłane przez innych klientów. (Bazaarvoice)
- 63% firm korzysta z recenzji i innych treści przygotowanych przez użytkowników, aby zrealizować cele marketingowe. (Bazaarvoice)
- 88% klientów weryfikuje recenzje przez dokonaniem zakupu. (Bazaarvoice)
- Ponad 1/3 użytkowników za bardziej wiarygodne uznaje recenzje zawierające zdjęcia. (Bazaarvoice)
Dlaczego UGC zyskuje na popularności?
Pora na zalety treści przygotowanych przez klientów, miłośników marki, osoby, które są miło zaskoczone zakupionym produktem. Już teraz mogę powiedzieć, że UGC to korzyści dla samego autora, dla innych użytkowników, jak i dla firmy.
- Moc informacji dla klientów
Użytkownicy zyskują wiarygodne informacje, widzą, jak np. czerwona spódnica wygląda w realu, a nie tylko na wieszaku czy modelce. Mogą więc ocenić kolor, wielkość, długość i inne, wpływające na podjęcie decyzji zakupowej czynniki.
Naturalne foto, zrobione w domu przed lustrem, w kawiarni czy na spacerze, zawsze przyciągają więcej uwagi niż zdjęcia pozowane, a także te, które pobrane zostały ze strony producenta. Fajne zdjęcie, z kilkoma zdaniami na temat danego dania, dodatku, mebla, kosmetyku to źródło informacji dla odbiorców, a zarazem doskonała reklama.
- Ważny element content marketingu
Content jest królem. To zdanie nie traci na aktualności. Ciekawe, trafne treści to szansa na uzyskanie uwagi odbiorców. To również sposób na zwiększenie widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania. UGC ciekawi, zawiera ważne słowa kluczowe, jest trafny i dopasowany do potrzeb odbiorców. Treści generowane przez użytkowników stanowią więc ważny element content marketingu.
- Redukcja liczby zwrotów
Na decyzję dotyczącą zwrotu towaru wpływ mają różne czynniki, są to na przykład:
- źle dobrany rozmiar,
- nieodpowiedni kolor,
- rozbieżność w wyglądzie towaru na zdjęciu i w realu.
Treści przygotowane przez klientów, pokazujące jak naprawdę wygląda produkt, informacje typu:
- zawsze kupuję S tutaj dobra była M,
- spódnica na zdjęciu wygląda na krótszą,
- kolor lampy opisany jest jako biały, a w rzeczywistości to bardziej kremowy,
uwzględniane przy wyborze produktu, mogą zredukować liczbę zwrotów.
- Wszyscy lubimy historie
Któż z nas nie lubi historii? Tak jak w życiu prywatnym, tak samo w biznesie, wszelkiego typu opowieści mają ogromną moc, ciekawią, zapadają w pamięć.
Opowieść o pierwszej randce w kawiarni, zwiększeniu jakości życia po założeniu licówek czy pracy nad zmianą sylwetki to droga do zyskania uwagi odbiorców. Zachęcaj klientów i użytkowników, by podzielili się wrażeniami, opowiedzieli swoją historię. Niektóre firmy wspólnie z klientami lub pacjentami przygotowują krótkie nagrania i udostępniają je w sieci.
- Budowa wiarygodności
Udostępnienia treści, linki zewnętrzne i szeroko pojęte polecajki pomagają w budowie autorytetu tematycznego i generują dodatkowy ruch na stronie www lub w sklepie e-commerce. Może to przełożyć się na lepszą widoczność, a także na konwersję.
UGC – jak zachęcić odbiorców?
Choć UGC to obopólne korzyści, to kwestia pozyskiwania takich treści leży po stronie konkretnej marki. Przeciętny klient – nawet jeśli będzie zadowolony z produktu, sam z siebie nie wpadnie na to, by zaangażować się w przygotowanie opinii. Piłeczka jest po Twojej stronie.
UGC – jak zachęcić odbiorców? | Opis |
---|---|
Prośba o opinie | Gdy już paczka dotrze do odbiorcy, po realizacji usługi, zabiegu itp. poproś o opinię. E-mail, wiadomość sms czy powiadomienie, np. na Booksy, to doskonały pierwszy krok. Najlepiej sprawdzają się wiadomości personalizowane, z imieniem odbiorcy, nazwą usługi, z jakiej korzystał, a nawet, nazwiskiem fachowca, który był odpowiedzialny za obsługę bądź realizację |
Powiedz odbiorcy, co ma zrobić | Użytkownik powinien wiedzieć, co dokładnie ma zrobić. W wiadomości umieść linki do miejsc, w których można wystawić opinię |
Postaw na proste rozwiązania | Użytkownicy cenią swój czas i nie chcą oddawać go za darmo. Wystawienie opinii nie może być zbyt czasochłonne – wtedy szansa na to, że odbiorca się zniechęci, wzrośnie. Postaw na proste formularze, ankiety zawierające kilka pytań, linki które przeniosą użytkownika w miejsce docelowe |
Zachęta | Mała zachęta zwiększy zaangażowanie odbiorców. W zamian za opinie, zaproponuj rabat na kolejne zakupy, punkty lojalnościowe, firmowy gadżet |
Kody qr | Ciekawym rozwiązaniem, zwłaszcza jeśli chodzi o firmy działające stacjonarnie, są kody qr. Jest to super opcja dla gabinetów lekarskich i stomatologicznych, restauracji, stylistek rzęs, fryzjerów, barberów, sklepów stacjonarnych. Użytkownik skanuje kod i może od razu wystawić opinie – banalnie proste! |
Interakcje | Nie przegap okazji do interakcji z odbiorcami. Odpowiadaj na komentarze, zachęcaj użytkowników, by wyrazili swoją opinię |
Interaktywne treści | Interaktywne treści, konkursy, ankiety quizy nie tylko zaangażują odbiorców, ale też pozwolą na pozyskanie cennych danych, na przykład dotyczących preferencji użytkowników |
Hashtagi | Nie możesz pominąć hashtagów. Hashtag zachęca użytkowników do udostępniania treści i ułatwia prezentację contentu na różnych platformach |
O czym jeszcze pamiętać?
UGC | Opis |
---|---|
Przypomnienie | Jedną prośbę łatwo zignorować, z dwiema lub trzema jest już trudniej. Jeśli użytkownik nie odpowie na Twoją wiadomość, po kilku dniach wyślij przypomnienie. Pamiętaj jednak, żeby nie przesadzić. Zbyt częste wiadomości mogą przynieść skutek odwrotny od zamierzonego |
Podziękowanie | Jeśli użytkownik napisze opinię, wrzuci do social mediów zdjęcia czy przygotuje wideo recenzję, koniecznie podziękuj mu za zaangażowanie. Komentarz w SM, wiadomość e-mail, odpowiedź na Profilu Firmy w Google, są bardzo zalecane |
Analiza | Nie zapomnij o analizie. Na bieżąco sprawdzaj, jakie informacje pojawiają się w generowanych przez użytkowników treściach. Zobacz, za co odbiorcy najbardziej cenią Twoje produkty i usługi, a które z elementów wypadają słabo |
User Generated Content – przykłady
Jak to wszystko wygląda w praktyce? Poniżej kilka przykładów ze świata UGC.
- Posty w mediach społecznościowych: Media społecznościowe zdecydowanie prowadzą. Na takich platformach jak Facebook, Instagram czy LinkedIn użytkownicy chętnie dzielą się swoimi doświadczeniami i opiniami, często także tagują marki. Wpisy zwykle zawierają zdjęcie prezentujące produkt w użyciu, ewentualnie krótkie nagrania i krótki tekst.
- Recenzje i opinie: TripAdvisor, Yelp, Google Reviews, Booking to kolejne platformy, na których często pojawiają się treści przygotowane przez użytkowników. Wpisy to zwykle ocena w formie gwiazdek i krótkie uzasadnienie dotyczącej przyznanej liczby gwiazdek.
- Blogi: Niezależni blogerzy często tworzą rozbudowane treści, recenzują produkty, opisują usługi lub dzielą się swoimi przemyśleniami. Artykuły blogowe stanowią ważne źródło informacji, mogą wpływać na decyzje zakupowe klientów znajdujących się na różnych etapach procesu zakupowego.
- Wideo: Platformy takie jak YouTube, TikTok i Instagram umożliwiają użytkownikom tworzenie i udostępnianie treści wideo. Mogą to być tutoriale, recenzje produktów, storytelling. Wideo content cieszy się bardzo dużą popularnością.
- E-commerce/ platformy e-commerce – oceny w formie gwiazdek, tekstu, a nawet zdjęć czy wideo, pojawiają się zarówno w sklepach e-commerce, jak i na platformach e-handlu, np. na Allegro. Takie treści są bardzo pomocne przy wyborze produktów i podejmowaniu decyzji zakupowych.
Udane kampanie UGC
Przyszedł czas na to, co większość z nas lubi najbardziej. Mowa oczywiście o przykładach z życia wziętych.
Starbucks’ #RedCupContest
Starbucks każdego roku zachęca do publikowania na Instagramie zdjęć i dodanie hashtagu #RedCupContest. Chodzi o zdjęcia czerwonych, świątecznych kubków. Kampania generuje tysiące postów, zwiększa rozpoznawalność marki i zaangażowanie klientów.
GoPro’s #GoPro
Prosty, a zarazem genialny pomysł. Marka zachęcała nabywców kamer GoPro, by dzielili się w sieci najlepszymi nagraniami i zdjęciami wykonanymi za pomocą wspomnianej kamery. W sieci pojawiały się kreatywne treści oznaczone hashtagiem #GoPro. Akcja przyjęta została z dużym entuzjazmem i sprawiła, że marka stała się bardziej rozpoznawalna.
Airbnb’s #OneLessStranger
Pomysł Airbnb, który polegał na zachęcaniu odbiorców do wykonania miłego gestu wobec nieznajomego, okazał się strzałem w dziesiątkę. Użytkownicy, którzy wzięli udział w akcji, dzielili się swoim doświadczeniem w mediach społecznościowych. W przygotowanym materiale obowiązkowo musiał pojawić się #OneLessStranger :). Celem było budowanie więzi społecznych, sprawienie, że liczba otaczających nas nieznajomych będzie mniejsza.
UGC creator
Coraz większe znaczenie treści generowanych przez użytkowników nie mogło pozostać bez echa i nie wpłynąć na rynek pracy. Wiele osób w okno wyszukiwania wpisuje frazę UGC creator.
Czym zajmuje się taki specjalista? Jest to osoba, która tworzy content , na przykład:
- krótkie nagrania (wykonane smartfonem),
- ciekawe, naturalne zdjęcia,
- krótkie relacje,
- recenzje,
- wideo instrukcje,
- itp.
Wszystkie treści muszą być naturalne i w nienachalny sposób podkreślić zalety produktu, usługi, zabiegu itp. Taki content firma może wykorzystać w swoich działaniach e-marketingowych.
Co ważne, stanowisko UGC creatora nie jest tym samym, co praca influencera.
Główne zadania | UGC creator | Influencer |
---|---|---|
Główne zajęcie | Przygotowywanie kreatywnego contentu, bez potrzeby umieszczania go na własnych profilach | Tworzenie contentu i udostępnianie go w swoich profilach w mediach społecznościowych |
Zasięg | Nie musi mieć dużych zasięgów w mediach społecznościowych | Główna wartość to duża liczba obserwujących, umiejętność generowania dużych zasięgów |
Monetyzacja | Wynagrodzenie za przygotowanie treści | Źródło dochodu stanowią współprace sponsorowane, afiliacje i reklamy |
Autentyczność | Najważniejsza jest autentyczność | Naturalność także jest ważna, jednak treści są bardziej profesjonalne |
Przykłady treści | Zdjęcia, tekst, wideo, wpisy | Posty sponsorowane, lokowanie produktu, relacje i live’y |
UGC praca
Pracą na stanowisku user generated content ceratora interesuje się coraz więcej osób. Takie zajęcie jest bardzo kreatywne – z pewnością nie ma tutaj miejsca na nudę, a każdy projekt jest ciekawym wyzwaniem. Zainteresowanie ze strony firm, także jest coraz większe. Współpraca z UGC ceratorem umożliwia regularne pozyskiwanie naturalnych treści, jest doskonałym uzupełnieniem działań content marketingowych. Taki content jest kreatywny, intryguje i co ważne, konwertuje.
UGC – jak zacząć?
Jak zacząć pracę na stanowisku UGC? Dobrym pierwszym krokiem będzie:
- poszerzanie wiedzy z zakresu kreatywnego marketingu,
- doskonalenie umiejętności z zakresu fotografii – cykania ciekawych zdjęć i ich obróbki,
- zdobywanie umiejętności z zakresu wideo marketingu, głównie nagrywania i obróbki wideo.
Kolejny krok to przygotowanie portfolio, które będzie dowodem umiejętności, nietuzinkowego podejścia do contentu. W portfolio warto umieścić treści różnego typu – zarówno teksty, jak i grafiki i wideo.
UGC marketing – podsumowanie
User Generated Content (UGC) to content przygotowany przez użytkowników, klientów danej firmy. Odbiorcy tworzą treści, w których oceniają produkt, jakość usług czy obsługi klienta, a następnie, udostępniają go w sieci. Forma contentu uzależniona jest od kreatywności autora. Przygotowane opinie i recenzje mogą zawierać różne informacja, a opublikowane są w social mediach, na Profilu Firmy w Google, na platformach e-handlu, w karcie produktowej, na YouTube i w innych miejscach w sieci.
UGC uchodzi za wiarygodny, a dzięki temu stanowi wiarygodne źródło informacji dla odbiorców, wspiera budowę pozytywnego wizerunku i rozpoznawalności marki.