Freelancer czy agencja SEO? Jaka opcja będzie lepszym rozwiązaniem? Takie pytania padają zarówno w niewielkich, jak i dużych firmach, które chcą zwiększyć swoją widoczność w sieci. Jak więc wygląda współpraca z agencją SEO, a jak z freelancerem? Na jakie kwestie warto zwrócić uwagę? O tym poniżej!
Agencja SEO vs. freelancer – zakres usług
Agencja SEO
Jakie są zalety współpracy z agencją SEO? Warto podkreślić, że decydując się na agencję SEO, mamy zapewnioną kompleksową obsługę. W agencji pracują specjaliści z różnych dziedzin, są to:
Dodatkowo, często mamy zapewnioną pomoc koordynatora projektu, z którym możemy skontaktować się w razie wszelkiego typu pytań i problemów.
Po rozpoczęciu współpracy z agencją nie musimy więc szukać innych specjalistów. Zespół wybranej przez nas agencji zadba o takie sprawy, jak:
- Przygotowanie unikalnych treści ‒ copywriterzy przygotują zarówno opisy produktów i kategorii, jak i artykuły blogowe.
- Działania on-site i off-site ‒ dział techniczny przeprowadzi optymalizację strony. Wykona optymalizację metadanych, nagłówków, adresów URL, prędkości ładowania, grafik, atrybutów ALT. Specjaliści wdrożą też certyfikat SSL oraz zajmą się działaniami off-site. Off-site to pozyskiwanie linków zewnętrznych. Należy między innymi znaleźć odpowiednie portale i publikować artykuły zewnętrzne, umieścić wpisy w katalogach firm, zająć się marketingiem szeptanym.
- Zmiany na stronie www ‒ w przypadku poważniejszych zmian w strukturze strony lub konieczności budowy nowej witryny, otrzymamy wsparcie webdevelopera.
- UX strony ‒ UX designer zadba natomiast o to, by strona była w jak największym stopniu przyjazna dla użytkownika. Zajmie się rozmieszczeniem elementów graficznych, treści, przycisków CTA. Zweryfikuje czy strona jest intuicyjna w obsłudze, a proces zakupowy nie sprawia użytkownikom problemów.
Freelancer
Jaki zakres usług oferują freelancerzy? O wiele węższy. Znalezienie freelancera, który będzie jednocześnie copywriterem, pozycjonerem, UX designerem, web developerem jest bardzo mało prawdopodobne.
Często freelancerzy SEO zajmują się wyłącznie pozycjonowaniem. Skupiają się więc na SEO technicznym, pozyskiwaniu linków. Gdy jednak konieczne jest przygotowanie wartościowych, unikalnych opisów kategorii, artykułu sponsorowanego bądź blogowego, trzeba znaleźć kolejnego specjalistę ‒ copywritera.
Zdarza się oczywiście tak, że freelancer poleca taką osobę, jednak musimy się z nią skontaktować, poświęcić czas na omówienie warunków współpracy itp.
Z taką samą sytuacją możemy mieć do czynienia przy wprowadzeniu poważniejszych zmian w obrębie strony, optymalizacji pod UX. Będziemy musieli znaleźć web developera i UX designera.
Płatności
Comiesięczne płatności potrafią być uciążliwe. W przypadku agencji SEO płacimy jedną fakturę miesięcznie. Przy współpracy z freelancerem może okazać się, że takich faktur będzie kilka, mogą to być, płatności za obsługę freelancera, copywritera, webdevelopera, dodatkowe płatności, na przykład za publikację artykułów na portalach zewnętrznych.
Szkolenia i narzędzia
Jak pozycjonowanie, to oczywiście specjalistyczne narzędzia. Ahrefs, Senuto, Surfer SEO, Planer słów kluczowych i inne dostarczają nam wielu istotnych informacji. Za pomocą odpowiednich narzędzi możemy przeanalizować zarówno własną stronę www, jak i witryny konkurencji. Możemy uzyskać informacje na temat linkowania zewnętrznego, fraz, na które wyświetla się podstrona, ruchu, zachowania użytkowników itp. Zestaw danych na temat naszej strony, jak i strony konkurencji, to podstawa w przygotowaniu skutecznej strategii pozycjonowania.
Niestety, dostęp do wielu narzędzi jest płatny i są to dość duże koszty. Freelancer, który obsługuje kilku klientów, zazwyczaj bazuje na mniejszej liczbie narzędzi, czasem nawet wyłącznie na tych, do których dostęp jest bezpłatny.
Agencje SEO mają przeznaczony budżet na zakup profesjonalnych narzędzi. Często dysponują kilkoma narzędziami, które są prawdziwym kombajnem informacji.
Podobnie jest ze szkoleniami, wyjazdami na konferencje, kursami. Agencje dysponują większym budżetem i przeznaczają go na poszerzanie wiedzy specjalistów. Jest to bardzo ważne, ponieważ czynniki rankingowe dynamicznie się zmieniają, pojawiają się nowe trendy i możliwości, które warto znać.
Oczywiście nie ma tutaj reguły, możemy znaleźć Freelencera, który inwestuje w narzędzia i własny rozwój, jak i agencje, które tego nie robią. Właśnie dlatego, przed podpisaniem umowy, przeprowadźmy dokładny research.
Jak widać powyżej, istnieje sporo różnic między współpracą z freelancerem i agencją SEO. Przed podjęciem decyzji warto więc przeanalizować wady i zalety każdej z opcji i wybrać rozwiązanie, które będzie dla nas najlepsze. Zdecydowanie polecam zapoznać się czym zajmuje się agencja SEO i dokonać właściwego dla siebie wyboru.