Spis treści

Pozycjonowanie, seo i marketing dla branży medycznej

Pacjenci potrzebujący pomocy lekarza, stomatologa, szukający oferty firmy działającej w branży medycznej, chcą jak najszybciej znaleźć odpowiedniego specjalistę, umówić się na wizytę, znaleźć rozwiązanie problemu. Firmy z branży medycznej chcą natomiast docierać do pacjentów, przekazywać im najistotniejsze informacje. Tutaj jednak pojawia się zakaz reklamy. W przypadku lekarzy, specjalistów działających w branży medycznej na uwadze musimy mieć ograniczania działań marketingowych.

Jak więc wygląda promocja usług medycznych? W naszym poradniku znajdziecie najistotniejsze informacje.

Strony internetowe a marketing medyczny

Widoczność w Internecie to podstawa, właśnie dlatego w pierwszej kolejności warto postawić na budowę funkcjonalnej strony www. Pacjenci potrzebujący pomocy internisty, laryngologa, kardiologa, dentysty, fizjoterapeuty, higienistki stomatologicznej zazwyczaj w pierwszej kolejności sprawdzają strony www specjalistów.

Istotne jest, by strona www była zoptymalizowana zgodnie z zasadami seo i ux, by była przyjazna dla pacjentów. Witryna powinna zawierać najważniejsze informacje na temat działalności leczniczej, lokalizacji czy godzin przyjmowania pacjentów. Bardzo często wdrażane są także formularze kontaktowe, zazwyczaj dostępna jest też opcja zdalnej rezerwacji wizyty.

Pozycjonowanie stron medycznych

Pozycjonowanie ma na celu zwiększenie widoczności strony w organicznych, czyli bezpłatnych wynikach wyszukiwania. W przypadku placówek medycznych, gabinetów lekarskich, gabinetów fizjoterapeutycznych, podmiotów świadczących usługi zdrowotne także wykonywane są takie działania.

Pozycjonowanie strony www w branży medycznej przebiega podobnie do działań prowadzonych w innych branżach. Musimy jednak pamiętać o zakazach i ograniczeniach, na przykład o tym, że treści nie mogą mieć cech reklamy, nie możemy zapewniać o najlepszej skuteczności działań czy najniższych cenach.

Marketing medyczny a zakaz reklamy

Zacznijmy od przytoczenia informacji zawartych w Uchwale nr 29/11/VI Naczelnej Rady Lekarskiej z dnia 16 grudnia 2011 r.

Lekarz lub dentysta nie mogą reklamować swoich usług, a do wiadomości publicznej mogą podawać:

  • tytuł zawodowy
  • informacje o zakresie oraz rodzajach udzielanych świadczeń zdrowotnych
  • godziny przyjęć
  • miejsce przyjęć
  • tytuł naukowy, stopień naukowy
  • specjalizacje
  • numer kontaktowy
  • informacje na temat kompetencji z zakresu węższych specjalizacji medycznych
  • informacje na temat udzielania określonych świadczeń zdrowotnych
  • informacje dotyczące cen i sposobów płatności (zamieszczenie informacji na stronie www lub poprzez telefony informacyjne).

Ponadto, treści muszą być pozbawione cechy reklamy. Zgodnie z Uchwałą treści nie mogą:

  • zachęcać potencjalnych pacjentów do skorzystania z usług medycznych,
  • zawierać informacji dotyczących jakości sprzętu medycznego,
  • zawierać informacji dotyczących metod, skuteczności czasu leczenia,
  • zawierać potocznych określeń,
  • zawierać informacji na temat cen i sposobów płatności – z wyłączeniem paragrafu 3 ust.3 pkt 8 uchwały.


W Kodeksie etyki lekarskiej przeczytamy natomiast, że kreowanie pozytywnego wizerunku, budowanie zawodowej opinii powinno opierać się wyłącznie na wynikach pracy. Używanie nazwiska lekarza do celów komercyjnych jest zabronione.

Branża medyczna, pozycjonowanie i reklama - content
Branża medyczna – zakaz reklamy, algorytmy E-A-T i Y-M-Y-L

Content marketing – branża medyczna

Wartościowy content jest niezbędny, by zyskać widoczność w wyszukiwarce Google, dotrzeć do potencjalnych klientów, przekazać pacjentom najważniejsze informacje. W branży medycznej musimy także pamiętać o tekstach, oczywiście przez cały czas, mając na uwadze obowiązujące ograniczenia.

Wartościowe treści, zoptymalizowane pod słowa kluczowe, powinny znaleźć się na stronie głównej, na konkretnych podstronach dotyczących świadczonych usług medycznych.

Artykuły blogowe – ważny element marketingu medycznego

Zalecanym działaniem jest także prowadzenie bloga. Regularna publikacja wpisów ma wiele zalet, przede wszystkim Google bardzo lubi strony, na których przez cały czas coś się dzieje, zawierające aktualny content. Publikacja artykułów umożliwi także wypozycjonowanie wielu fraz kluczowych, w szczególności fraz z długiego ogona (long tail). Poradniki będą również wzmacniać inne podstrony, co umożliwi zwiększenie widoczności i dotarcie do nowych pacjentów.

Nie możemy też zapomnieć o pacjentach, którzy chętnie zapoznają się z merytorycznym tekstem na temat higieny jamy ustnej, zabiegów fizjoterapeutycznych, dbania o zdrowie.

Proces pozycjonowania – branża medyczna

Jakie konkretnie działania należy przeprowadzić, by witryna internetowa zajęła miejsce w TOP10 wyników organicznych? Będą to:

  • przejrzysta struktura strony,
  • linkowanie wewnętrzne,
  • przyjazne, zawierające frazy kluczowe adresy URL,
  • zoptymalizowane pod kątem słów kluczowych metadane,
  • optymalizacja prędkości ładowania,
  • certyfikat SSL,
  • budowa profilu linków zewnętrznych,
  • skompresowane, zaopatrzone w atrybuty alt, nazwane z uwzględnieniem słów kluczowych grafiki zdjęcia.

Algorytmy E-A-T i Y-M-Y-L a medyczny marketing

Aby w skuteczny sposób zwiększyć widoczność w Internecie, musimy pamiętać o algorytmach Google. W przypadku branży medycznej w dużej mierze należy skupić się na algorytmach E-A-T i Y-M-Y-L. Choć oczywiście pozostałe algorytmy, na przykład Koliber czy Panda, również są ważne.

E-A-T a branża medyczna

E-A-T to skrót utworzony od trzech słów: Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness. Co to oznacza w kontekście strony www, użytkowników i pozycjonowania?

Expertise

Expertise zakłada, że treści, które pojawią się na stronie www powinny być przygotowywane są przez osoby mające odpowiednie umiejętności, pozycję eksperta bądź współpracujące z ekspertami. Najlepiej więc, by o content marketing dbali (bądź przynajmniej kontrolowali), lekarze, osoby z wykształceniem medycznym. Pod przygotowanymi tekstami, na przykład pod artykułami blogowymi, warto zamieszczać krótkie notki o autorach.

Authoritativeness

Autorytet strony www to kolejny czynnik. Zadbaj o to, by Twoja strona www uważana była za ekspercką. Autorytet witryny można budować za pomocą wartościowych linków zewnętrznych (pochodzących z witryn mających autorytet, o tematyce takiej, jak zdrowie, medycyna). Inne metody to publikacja artykułów na portalach zewnętrznych, pozytywne opinie pacjentów.

Trustworthiness

Strona powinna zasługiwać na zaufanie pacjentów, musi więc być w odpowiedni sposób zabezpieczona i przyjazna dla użytkowników. Tutaj ważne są certyfikat SSL, wydajny, dobrze zabezpieczony hosting, jasne informacje dotyczące kontaktu, lokalizacji, brak błędów 404.

Y-M-Y-L a pozycjonowanie działalności leczniczej

 Y-M-Y-L, co po rozwinięciu oznacza Your Money, Your Life, czyli pieniądze albo życie. Y-M-Y-L oznacza strony www poruszające kwestie mogące mieć wpływ na życie użytkowników. Treści niskiej jakości, zawierające błędy, przygotowane przez osoby bez odpowiedniej wiedzy, mogą w negatywny sposób wpłynąć na zdrowie, życie, samopoczucie czy finanse odbiorców.

Do branż, w przypadku których YMYL, jak i EAT są bardzo ważne, należą: gabinety lekarskie, gabinety stomatologiczne, szeroko pojęta branża medyczna, a także branże prawna czy finansowa.

marketing medyczny pozycjonowanie, reklama
Branża medyczna- pozycjonowanie stron, marketing

Marketing usług medycznych

W dobie Internetu mamy wiele możliwości promocji firm i sklepów e-commerce. Jakie opcje wykorzystać może branża medyczna? Będą to wpisy w social mediach, kampanie Google & Facebook Ads, Profil Firmy w Google. Pamiętajmy jednak, że działania z zakresu marketingu medycznego muszą być prowadzone z uwzględnieniem omówionych powyżej ograniczeń.

Social media a usługi medyczne

Wpisy w mediach społecznościowych to działania marketingowe, które zdecydowanie warto wziąć pod uwagę. Publikacje wartościowych wpisów, z ciekawymi grafikami, z linkiem prowadzącym na stronę www pomogą dotrzeć do pacjentów i zwiększyć rozpoznawalność gabinetu, kliniki, przychodni, szpitala, fizjoterapeuty, higienistki stomatologicznej.

Kampanie reklamowe Google Ads

Kampanie Google Ads pozwalają na szybkie zwiększenie widoczności w Internecie. Reklamy mogą wyświetlać się w różnych miejscach – w wynikach wyszukiwania, na stronach Partnerów Google, w sieci reklamowej, na YouTube.

Profil Firmy w Google a marketing medyczny

Profil Firmy w Google to znana wszystkim wizytówka Google Moja Firma. Odpowiednia optymalizacja pozwoli na zdobycie widoczności w Google Maps, a także w wynikach wyszukiwania (profil wyświetla się tuż pod reklamami Google Ads, przed wynikami organicznymi). Połączenie Kampanii Google Ads, pozycjonowania i profilu Google Moja Firma pozwala na uzyskanie aż 3 miejsc na stronie wyników wyszukiwania, a jednocześnie wyeliminowanie konkurentów.

Profil w Google można założyć bezpłatnie, umożliwia on docieranie do pacjentów znajdujących się w pobliżu miejsca, w którym prowadzimy działalność leczniczą, klinikę, gabinet, zwiększenie rozpoznawalności, a w rezultacie wzrost liczby pacjentów.

Najistotniejsze elementy Profilu Firmy w Google to: tytuł profilu, opis działalności medycznej, opis Twoich usług, zdjęcia sprzed i z wnętrza lokalu, w którym pracujesz, opinie pacjentów, dokładny adres placówki, dane kontaktowe, godziny pracy. Na profilu można także publikować krótkie wpisy ze zdjęciami, przyciskiem, linkiem prowadzącym na stronę www.

Podmiot wykonujący działalność medyczną, szpitale, kliniki i szeroko pojęta branża medyczna także mogą korzystać z rozwiązań, jakie daje e-marketing. Regularne prowadzanie przemyślanych działań pomoże w dotarciu do użytkowników potrzebujących pomocy specjalisty. Przez cały czas należy pamiętać o ograniczeniach, podawać do publicznej wiadomości informacje, które nie są objęte zakazem.

Jak Ci się podoba artykuł? Oceń
1stplace

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Reklamy PPC
Strony i sklepy
Social Media
Więcej z kategorii Wiedza